Novinky
Nová Toyota bZ4X je tu. Elektrický crossover má fotovoltaickou střechu i speciální řízení
39 komentářů
dejme tomu 1.5m2, tedy 200Wp, tedy 200kWh za rok v nasich podminkach, tedy cca 1000km rocne z FV panelu na strese auta. pri najezdu 20tis km rocne to je 5% najezdu.
benzinak - najezd 20tis km rocne, prumer 7litru/100km, 5% lih v benzinu = 70litru lihu.
z 1 ha psenice u nas vyrobis cca 1800 litru lihu, 70litru = 389m2. mit tak velkou (malou) zahradku s chatickou je nedostiznym snem mnoha lidi.
tedy 1.5m2 FVE na aute odpovida 389m2 pole s bioplodinou, tedy efektivita FV panelu s mizernou ucinnosti je 250x vyssi nez bioplodina prevarena na primes do paliva spalovaciho motoru.
a to do toho nepocitam energii na obdelani ty pseni a energii na vyrobu lihu (podobne jako nepocitam energii na vyroby FV panelu abych byl ferovej)
bioplodiny pestovany na poli je nesmyslnej ulet, a to StBak babis chtel zakonem zvysit podil lihu v benzinu na dvojnasobek
benzinak - najezd 20tis km rocne, prumer 7litru/100km, 5% lih v benzinu = 70litru lihu.
z 1 ha psenice u nas vyrobis cca 1800 litru lihu, 70litru = 389m2. mit tak velkou (malou) zahradku s chatickou je nedostiznym snem mnoha lidi.
tedy 1.5m2 FVE na aute odpovida 389m2 pole s bioplodinou, tedy efektivita FV panelu s mizernou ucinnosti je 250x vyssi nez bioplodina prevarena na primes do paliva spalovaciho motoru.
a to do toho nepocitam energii na obdelani ty pseni a energii na vyrobu lihu (podobne jako nepocitam energii na vyroby FV panelu abych byl ferovej)
bioplodiny pestovany na poli je nesmyslnej ulet, a to StBak babis chtel zakonem zvysit podil lihu v benzinu na dvojnasobek
Ja nejsem odbornik na solary (a jeste mene na biopaliva), ale pocitas s tim, ze ta solarni strecha neni v idealnim uhlu a nemuzes u ni uplatnit stejne hodnoty, jako u staticke strechy polozene ve smeru a uhlu maximalniho zisku?
tak dle udaje 200Wp na 1,5 metru ani nepocita s dnes rekneme lepsima hodnotama vykonu na metr ctverecni, 130-140Wp na metr bylo super nekdy pred 10 lety, dnes je to hodne podprumer a rekneme lepsi hodnoty se pohybuji okolo 250-260Wp (maxima jsou dnes cca 280-290Wp na metr ctverecni u spickovych perc clanku) na metr ctverecni, a bude hodne zalezet jake zapojeni jednotlive clanky budou mit a zda vyuziji nejnovejsich deleni a zapojeni clanku za sebe, tam muze vyteznost hodne kolisat ve prospech ci neprospech takove fotovoltaicke plochy na vozidle
a takova fotovoltaicka strecha na vozidle asi necili na trhy jako je CR, ale spise na trhy jako je treba Californie a podobne, tedy mista kde slunicka maji krapet vic nez my v CR
a takova fotovoltaicka strecha na vozidle asi necili na trhy jako je CR, ale spise na trhy jako je treba Californie a podobne, tedy mista kde slunicka maji krapet vic nez my v CR
S tim cilenim strechy na jine zeme souhlasim, ve stejnem duchu jsem odpovidal speedfredovi uz pred lety, proc jsem si ji nedal na sve auto: https😐/moje.auto.cz/…ka/priusphv.html?…
tak na prius jsem to kdysi počítal, když jsme o něm uvažovali a vůbec mi to nedávalo ekonomický smysl. Tady to možná bude o něco lepší.
Taky by se musel změnit přístup k parkování. Já se v létě snažím nechávat auto někde ve stínu ať v něm není horko, tady by to ale moc nefungovalo.
A samozřejmě by skončilo parkování v garáži nebo pod stříškou, což je docela hendikep tohodle systému
A samozřejmě by skončilo parkování v garáži nebo pod stříškou, což je docela hendikep tohodle systému
nasobne lepsi reseni je si ten pristresek pro parkovani pokrejt fotovoltaikou, doba na fotovoltaikcke clanky na plochach aut teprve prijde, vyteznost takovych clanku by musela bejt tak 3-4x lepsi aby to pri tech cenach davalo smysl
da se predpokladat ze v tomhle se ujmou casem hodne perovskit clanky, ktere se posledni rok na bezne kremikove celkem slusne dotahli co se vyteznosti tyce
da se predpokladat ze v tomhle se ujmou casem hodne perovskit clanky, ktere se posledni rok na bezne kremikove celkem slusne dotahli co se vyteznosti tyce
maximalni zisk dosahnes, kdyz panely budes otacet za slunickem jako do dela slunecnice (tak jako slunecnice kazdym dnem, otaci se za sluncem ....)
jakmile fv panely postavis v nejakym uhlu tak, aby slunecni zareni na ne dopadalo kolmo, tak ale dosahnes toho, ze nejvetsi zisk budes mit jen v urcitou hodinu, ale o par hodin driv nebo pozdeji z panelu nedostanes skoro nic.
tim ze das panely vodorovne, tak je vyuzijes dlouhodobeji ale s mensi spickou.
kazdopadne bude zajimavy spocitat, o kolik elektriky min vyprodukuje vodorovnej panel nez panel sklonenej pod optimalnim uhlem na maximalizaci vyrobeny energie behem roku, mozna ze ani v nasich podminkach ten rozdil nebude az tak zasadni jak si myslime.
a samozrejme - cim bliz k rovniku, tim ten rozdil bude mensi
jakmile fv panely postavis v nejakym uhlu tak, aby slunecni zareni na ne dopadalo kolmo, tak ale dosahnes toho, ze nejvetsi zisk budes mit jen v urcitou hodinu, ale o par hodin driv nebo pozdeji z panelu nedostanes skoro nic.
tim ze das panely vodorovne, tak je vyuzijes dlouhodobeji ale s mensi spickou.
kazdopadne bude zajimavy spocitat, o kolik elektriky min vyprodukuje vodorovnej panel nez panel sklonenej pod optimalnim uhlem na maximalizaci vyrobeny energie behem roku, mozna ze ani v nasich podminkach ten rozdil nebude az tak zasadni jak si myslime.
a samozrejme - cim bliz k rovniku, tim ten rozdil bude mensi
Systém .... dokáže filtrovat nežádoucí vibrace od pneumatik....
Snad, nejspíše ale odfiltruje i žádoucí vibrace. Ty které informují třeba o aktuálním povrchu vozovky, o nevyvážených kolech apod.
Snad, nejspíše ale odfiltruje i žádoucí vibrace. Ty které informují třeba o aktuálním povrchu vozovky, o nevyvážených kolech apod.
konečně Tojota něco předstvilla, konečně na baterioví ,pohon aby se,, nedalo dalo ideálně někam za jen za přáteli zajet :yes: mi seto líbí
Bude mít Toyota jako první solid state baterky?
Tak solid state baterky mají být poprvé v BZ4X příští rok, tak jsem hodně zvědav.
Tak solid state baterky mají být poprvé v BZ4X příští rok, tak jsem hodně zvědav.
To ja taky. Jestli to udělá přelom v bateriich jak se slibuje.
Solid state to neni, ale tohle je myslim taky docela pokrok: https😐/www.enginetechnologyinternational.com/…gen-battery.html
Jsem laik v bateriích, ale pokud vím, tak SSB snad dávno existují, akorát nejsou vhodné pro použití ve vozidlech. Mají tři hlavní negativa pro toto užití - nesnesou nízké teploty (tuším pod 0°C), disponují výrazně menším počtem cyklů a nemají rády rychlonabíjení. Teprve až se výzkum popere s těmito omezujícími vlastnostmi, mohou se do vozidel instalovat. Éterem lítají letopočty, někdy i data uvedení, ale o odstranění negativ ticho po pěšině.
Pokud se mýlím, můžete mě opravit.
Nadšení cca před rokem 😒br />https😐/www.hybrid.cz/…-pro-volkswagen/ a dodnes nic....
Pokud se mýlím, můžete mě opravit.
Nadšení cca před rokem 😒br />https😐/www.hybrid.cz/…-pro-volkswagen/ a dodnes nic....
Jen tak mimochodem solid state mimo laboratore neexistuji.
Pokud vim, zatim je jedine nasazeni mimo laborator v nejakem jednom japonskem satelitu. Coz je samozrejme uplne to stejny jako laborator.
To je prozatim vse.
Asi brzy budou pripravene pro produkci, ktera bude ale nq zacatku velmi velmi mala a narustat bude postupne. Ted si s tim nemusite lamat hlavu, v autech to zatim jen tak hned ve velke produkci neuvidite.
Pokud vim, zatim je jedine nasazeni mimo laborator v nejakem jednom japonskem satelitu. Coz je samozrejme uplne to stejny jako laborator.
To je prozatim vse.
Asi brzy budou pripravene pro produkci, ktera bude ale nq zacatku velmi velmi mala a narustat bude postupne. Ted si s tim nemusite lamat hlavu, v autech to zatim jen tak hned ve velke produkci neuvidite.
Solid state mimo laboratoře neexistuji ?
Solid-state baterie u elektrobusů ve Wiesbadenu
Využití v pravidelném provozu na elektrobusech zahájily solid-state baterie začátkem února 2021 v 280tisícovém německém městě Wiesbadenu. Tamní dopravce ESWE Verkehr uvedl do provozu 21 elektrobusů Mercedes eCitaro vybavených bateriemi s touto technologií.
Nebo 😒br />https😐/www.electrive.com/…d-state-battery/
Solid-state baterie u elektrobusů ve Wiesbadenu
Využití v pravidelném provozu na elektrobusech zahájily solid-state baterie začátkem února 2021 v 280tisícovém německém městě Wiesbadenu. Tamní dopravce ESWE Verkehr uvedl do provozu 21 elektrobusů Mercedes eCitaro vybavených bateriemi s touto technologií.
Nebo 😒br />https😐/www.electrive.com/…d-state-battery/
Udělala přelom v bateriích. Zatím odebírala baterie od Panasonicu a nezdá se že by se na tom mělo něco měnit. Toyota bude mít takové baterie, které ji dodavatele budou schopni dodat. A ti je budou dodávat i ostatním.
Jen bych upresnil “ Toyota bude mít takové baterie, které ji JAPONSTI dodavatele budou schopni dodat” 😄
Takovi voni uz ti japonci jsou, to mas jak pitomio, nejvetsi vlastenec a nacionalista v CR je japonec :-!
Takovi voni uz ti japonci jsou, to mas jak pitomio, nejvetsi vlastenec a nacionalista v CR je japonec :-!
Ja bych se tomu nedivil...
https😐/www.statista.com/…by-organization/
Toyota ma corporatni vertikalni integraci podobne jako Tesla.
https😐/www.statista.com/…by-organization/
Toyota ma corporatni vertikalni integraci podobne jako Tesla.
Kde jsou ty chytraci co rikaji, ze baterka vydrzi 3 roky?
Po 10i letech / 240.000km - 90% SoH (state of health)
:yes: :yes: :yes😒br />
Kolik turb, vstrikovacu, EGR, spojek a rozvodovych remenu se vymeni za ctvrt milionu kilometru u spalovaku?
A u Toyoty bZ4X? Baterku asi menit nebudes, tak co tedy?
:-!
Dalsi argument proti EV v tahu. 😁
PS Koupit si spalovak v dnesni dobe by byla hloupost.
https😐/electrek.c👋2021/10/20/vw-shows-why-youd-be-dumb-to-buy-one-of-its-ice-cars-now/
Driving a combustion engine car costs up to 50% more compared to an e-car! :yes:
Po 10i letech / 240.000km - 90% SoH (state of health)
:yes: :yes: :yes😒br />
Kolik turb, vstrikovacu, EGR, spojek a rozvodovych remenu se vymeni za ctvrt milionu kilometru u spalovaku?
A u Toyoty bZ4X? Baterku asi menit nebudes, tak co tedy?
:-!
Dalsi argument proti EV v tahu. 😁
PS Koupit si spalovak v dnesni dobe by byla hloupost.
https😐/electrek.c👋2021/10/20/vw-shows-why-youd-be-dumb-to-buy-one-of-its-ice-cars-now/
Driving a combustion engine car costs up to 50% more compared to an e-car! :yes:
ale mas pravdu na tyhle novoty sem uz taky starej
ja mel psychickej problem uz kdyz se brzdy zacaly ovladat kapalinove nebo vzduchem misto tahel a lanovodu 😁
Kolikrát nemají žádný čas na provedení záložního plánu.
Nebo čas mají ale stejně havarují.
Většinou problémy skončí havárií.
Neříkám že elektrické ovládací systémy v autě jsou výhra.
Faktem je že v letadle je většina lanovodů a hydraulického ovládání zdvojena, i ztrojena.
Jsou vybrány příběhy, co špatně nebo pološpatně skončily. Ty, co dopadly dobře by nikoho nezajímaly a ani možná nebudou všechny zadokumentované a tak podrobně vyšetřované.
Například ten, kde letadlu vytekly pohonné hmoty a ze 12 kilometrů doplachtili na nějaký ostrůvek uprostřed Atlantiku.
Ono je to totiž "vyšetřování". I když to dopadne dobře, musí se to vyšetřit a je to velmi zajímavé oboje.
Opravdu nerad létám, jednou jsem zažil opravdu šílené turbulence po startu a od onehdy jsem si dal stopku. Pokud jsi viděl film "LET" s Denzelem Washingtonem, tak přesně takový šílený start jsme měli. 😲 😲 😲
Ano, pár příběhů dopadlo dobře. Nejsem e😜ert a nevím kde je hranice kdy, když se zjistí závada, zapíše se a opraví a kdy se už musí vyšetřovat. I když se nic nestane.
Dobře dopadl vlastně i příběh, kdy mechanik v noci v přítmí dílny plánovaně měnil šrouby předního okna a nové dal malinko hubenější. Okno za letu ulítlo, kapitána to vycůclo ven a jen tak tak ho za kotníky chytil druhý pilot. S kapitánem venku na plášti letadla rychle sklesali a potom i úspěšně přistáli. Přežil, ale jen v košilce mu zima byla pěkná.
Mimochodem u naší nové firemní RAV4 PHEV se do volantu přenáší docela dost ruchů a vibrací, tak to tímto třeba řeší 😁 😁 😁
bezpecnostni a zivotne dulezity funkce by mely byt kazdopadne redundatni podobne, jako jsou redundatni mnohy prumyslovy aplikace.
u letadel to je slozitejsi, protoze s vyssi nadmorskou vyskou roste kosmicke zareni, coz vede k chybovosti polovodicu, ktera uz v pouhych 10km nad morem nemusi byt nevyznamna.
samozrejme ale, ze polovodice v letadlech jsou jiny nez ve spotrebni i prumyslove elektronice.
nektery polovodice kvuli kosmickemu zareni udavaji maximalni pouzitelnou nadmorskou vysku i jen 2tis metru nad morem, takze pro nejaky vaznejsi pouziti nebo bezpecnostni systemy se pouzit nedaji...