Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Toyota bZ4X je tu. Elektrický crossover má fotovoltaickou střechu i speciální řízení

David Bureš
Diskuze (39)

Toyota bZ4X se světu na jaře představila ve formě konceptu, po němž nyní následuje sériová verze. Na stejném základu vznikne i odvozené Subaru Solterra.

Automobilka Toyota jde proti trendům a i v době rozmachu bateriových elektromobiů spíše sází na své osvědčené full-hybridy. Doba je ale neúprosná, a tak i Toyota musí na trh přijít s elektrovozem. Přichází tak první svébytný model nové elektrické řady bZ (beyond zero). Je jím crossover Toyota bZ4X.

Ten se světu ve formě konceptu představil již na jaře, už tenkrát ale bylo jasné, že se dočkáme také sériové verze. Ta se přitom oproti konceptu nijak výrazně nezměnila, robustní design plný hran, bez zbytečných zdobných prvků, byl zachován. Hodně jej ovlivnila aerodynamika, která má pozitivní vliv na dojezd. Konkrétně otvory v rozích nárazníku vytváří vzduchovou clonu, nechybí ani kompletně zakrytovaný spodek karoserie nebo dělený střešní spoiler a difusor vzadu.

Velikostně novinka zhruba odpovídá modelu RAV4. Proti němu je však o 85 mm nižší, rozvor se však prodloužil o 160 mm. Na stejném základu pak vznikne i Subaru Solterra, dvojice crossoverů je totiž další společný projekt těchto automobilek ze země vycházejícího slunce.

Interiér pak chce evokovat obývací pokoj, myslelo se tu hlavně na pohodlí a prostornost. Přístrojový štít je štíhlý, tvoří jej 7“ TFT obrazovka, vysunutá nezvykle nad linku volantu, ve stylu Peugeotů, přesně tak, jak naznačoval již jarní koncept.

Toyota bZ4X se zatím představuje ve dvou verzích. V útrobách té základní pracuje elektromotor o předběžném výkonu 150 kW pohánějící přední kola. Toyota tudíž nešla cestou zadokolky, jak je u dnešních elektroaut stále častější. Taková verze zrychlí z 0-100 km/h za 8,4 sekundy a jede nejvýše rychlostí 160 km/h.

Komu by to pak nestačilo, je tu ještě derivát s pohonem všech kol. Ten používá dvojici elektromotorů, každý o výkonu 80 kW, výsledkem čehož je kombinovaný výkon 160 kW, který postačí ke zrychlení z 0-100 km/h za 7,7 sekundy. Maximální rychlost pak činí rovněž 160 km/h.

Obě provedení se přitom spoléhají na lithium-iontové baterie s kapacitou 71,4 kWh, která má zajistit dojezd přes 450 kilometrů podle metodiky WLTP. Dobít je bude možné až stejnosměrným proudem o výkonu 150 kW, na 80 % své kapacity se tímto způsobem nabijí za pouhých 30 minut. Na přání navíc bude dostupná také střecha s fotovoltaickými panely, které dojezd mohou dále zvýšit.

Toyota přitom zdůrazňuje, že díky účinnému vytápění a tepelnému čerpadlu je dojezd zaručen i za nízkých teplot, v takových podmínkách má klesat méně než u konkurence. Automobilka také zdůrazňuje, že po 10 letech, respektive ujetí 240.000 km má kapacita akumulátorů klesnout maximálně o desetinu.

Základem se přitom stala nová platforma e-TNGA přizpůsobená elektrickému pohonu. Jedná se o flexibilní konstrukci, kterou do budoucna využijí i další modely. Základem je prostorově nenáročný bateriový modul umístěný pod podlahou.

Specialitou je i možnost řízení bez mechanické vazby, které se v sériovém voze Toyota objevuje vůbec poprvé. Systém bez mechanického propojení mezi volantem a předními koly upravuje úhel natočení kol přesně v souladu se záměry řidiče, přičemž dokáže filtrovat nežádoucí vibrace od pneumatik. Výhodou je navíc více místa pro nohy i širší rozsah nastavení volantu. Kvůli homologaci se ho však na evropských trzích dočkáme až v pozdějším termínu.

David Bureš
Diskuze (39)

Doporučujeme

Avatar - twistedTSD
30. 10. 2021 23:45
Re: Hosi, hosi
U slušného spalováku nevyměníš nic. Hodnota je to hezká a Tesle se tomu daří přiblížit, ale otázka je, zda tomu bude odpovídat i záruka, což asi ne a bude platit, že provoz tak starého elektromobilu je ruská ruleta s tím, kdy se baterie odporoučí.
30. 10. 2021 17:29
Hosi, hosi
Kde jsou ty chytraci co rikaji, ze baterka vydrzi 3 roky?

Po 10i letech / 240.000km - 90% SoH (state of health)
:yes: :yes: :yes:

Kolik turb, vstrikovacu, EGR, spojek a rozvodovych remenu se vymeni za ctvrt milionu kilometru u spalovaku?
A u Toyoty bZ4X? Baterku asi menit nebudes, tak co tedy?
:-!

Dalsi argument proti EV v tahu. :D

PS Koupit si spalovak v dnesni dobe by byla hloupost.
https://electrek.co/2021/10/20/vw-shows-why-youd-be-dumb-to-buy-one-of-its-ice-cars-now/
Driving a combustion engine car costs up to 50% more compared to an e-car! :yes:
30. 10. 2021 17:24
Re: Divil bych se, kdyby zrovna Toyota
Ja bych se tomu nedivil...

https://www.statista.com/…by-organization/

Toyota ma corporatni vertikalni integraci podobne jako Tesla.
30. 10. 2021 12:01
Re: Vítěz Toyota v Solid state baterkaách ???
OK tak prece
30. 10. 2021 10:54
Re: panel na strese
nasobne lepsi reseni je si ten pristresek pro parkovani pokrejt fotovoltaikou, doba na fotovoltaikcke clanky na plochach aut teprve prijde, vyteznost takovych clanku by musela bejt tak 3-4x lepsi aby to pri tech cenach davalo smysl

da se predpokladat ze v tomhle se ujmou casem hodne perovskit clanky, ktere se posledni rok na bezne kremikove celkem slusne dotahli co se vyteznosti tyce