Spojit sportovní ambice s karoserií SUV není samo o sobě jednoduché. Co teprve v autě, které váží takřka 2,2 tuny a jeho maximální výkon ovlivňuje řada faktorů?
Souhlasím. Když se v dealerství podívám na Teslu M3, prohlédnu si spáry na karoserii, slícování dílů, pak se posadím dovnitř, vše si důkladně prohlédnu, osahám, ozkouším, zhodnotím použité materiály, atd. a pak si to samé zopakuju u dealera BMW v i4, tak nezbývá než konstatovat, že Tesla je někde úplně, ale úplně jinde ... :yes:
Kočkopes vážící 2,2 tuny. Fyzika je přírodní věda. Soudruzi už zkoušeli poručit větru dešti a jak dopadli. Noví soudruzi si myslí, že jsou lepší chytřejší a schopnější soudruzi......no nejsou :-!
Re: pohon 4x4 bude po většinu času zbytečně „žrát“ energii
.....To má dle metodiky WLTP vystačit na dojezd 480 km na jedno nabití. ... V teplejších dnech deklarovalo počítadlo dojezd kolem 350 km, při teplotách kolem nuly pak lehce nad 300 km....
asi tak k reálnosti papírových údajů
Přípouštím ale že váha pohonu druhé nápravy se moc neprojeví, když celé auto už tak váži jak lokomotiva
Ano nemluvili jsme o T3. A ten důvod je úplně jednoduchý. Protože to absolutně nestojí za to. Tesla je jen TOP software v laciné krabici na vyhození. Vlastně ne krabici ale krabičce. Protože prostornost je totálně neporovnatelná s iD.4 nebo nedej bože dokonce s iX.
Nevím, proč se obtěžovali s nějakými sportovními verzemi, když nemají na čem stavět. Měli to dát do základu a tlačit EV jako hromadu výkonu za rozumnou cenu.
Většina z nás jsou uživatelé aut se spalovacím motorem. Pokud si mám jako náhradu vybrat auto na elektřinu, tak si auto budu vybírat stejně, jako jsem to dělal doteď. Dívám se na technické parametry, na kvalitu a zpracování vozu. Bude mě zajímat, jak auto jezdí, jak se chová, co mi jako uživateli přináší.
i4 M50: kapacita akumulátoru 80,7 kWh, dojezd dle WLTP 416-520 km, dobíjecí výkon max. 205 kW, výkon 400 kW, točivý moment 795 Nm, zrychlení 0-100 km/h 3,9s, max. rychlost 225 km/h.
ID.4 GTX: kapacita akumulátoru 77 kWh, dojezd dle WLTP 340-480 km, dobíjecí výkon max. 125 kW, výkon 220 kW, točivý moment 460 Nm zrychlení 0-100 km/h 6,2s, max rychlost 180 km/h.
Pokud budu ochoten dát za elektrický vůz takové peníze, z mého pohledu je jen pramálo důvodů, proč dát VW přednost před BMW ...
Jasně, parametry jako má i4 M50 v podstatě nikdo na běžné ježdění nepotřebuje, ani to v reálném provozu není moc využitelné. Ale v té cenové kategorii už ten příplatek proti ID.4 není zase tak obrovský, aby si BMW svoji cenu neobhájilo.
pohon 4x4 bude po většinu času zbytečně „žrát“ energii
....Obavy z toho, že vám pohon 4x4 bude po většinu času zbytečně „žrát“ energii, nejsou na místě. Pohon preferuje zadní nápravu, přední elektromotor je po většinu času vypnut a volně se protáčí, čímž vznikají jen minimální ztráty...
Dovolím si nesouhlasit. Podobně to přece funguje i u spalováků kde se pohony druhé nápravy taky často jen volně protáčí a stejně žerou oproti dvoukolkám citelně víc. Nejen kvůli zvýšeným odporům ale i kvůli vyšší hmotnosti.
A stejné fyzikální zákony určitě platí i pro elektromobily.
Přemýšlím, komu chce VW za tyto peníze svá elektrická auta prodávat. Cena testovaného vozu 1 755 700,- Kč.
BMW i4 M50 1 797 900,- Kč. Samozřejmě nebude tak dobře vybavená jako ID.4 za ty peníze, je to základní cena. Ale v poměrně rozmazlující konfiguraci odhaduji cca 2 100 000,- Kč.
i4 je úrovní zpracování, jízdními vlastnostmi a výkonem někde úplně jinde než ID.4.
350 000,- Kč je samozřejmě relativně obrovská suma peněz. Na druhou stranu, člověk, co může dát za auto 1,8 milionu, pravděpodobně nebude mít příliš velkým problém dát ani 2,1 milionu.
Za BMW se 400 kW místo VW s 220 kW ...
Re: pohon 4x4 bude po většinu času zbytečně „žrát“ energii
Elektronika bezpochyby složitá je, Návrh, výroba i naprogramování. Cenová otázka s tím nemá nic společného.
Ano, auto s mechanickou 4x4 musí být pro ni navržené, ale to platí i samozřejmě i pro EV. Ale souhlasím že Haldex a klony jsou pro dodatečné naroubování jednodušší.
Co se týká výhod EV moc nerozumím v čem spočívá možnost řídit nezávisle jejich rychlost. Vždyť by se měly točit pokud možno vždy synchronně (ano s drobnými odchylkami při zatáčení apod.)
Možná pro driftování ?
Re: pohon 4x4 bude po většinu času zbytečně „žrát“ energii
To určitě nesouhlasím. Mnohem jednodušší bývá přece plnohodnotné 4x4. Pár mechanických dílů funguje výborně i bez jakékoliv elektroniky.
To naopak Haldex a spol. je mnohem komplikovanější, kromě složité elektromechanické konstrukce je funkčně zcela závislý na elektronických systémech auta ... Extrémně komplikovaný je například ultra quattro
Nevím jaké konkrétní výhody a možnosti při nasazení EV u 4x4 máš na mysli.
Re: pohon 4x4 bude po většinu času zbytečně „žrát“ energii
Ne, porovnávám jen co se točí navíc u 4x4
- U ICE je to kromě zadních poloos dvojitý úhlový převod, roztáčející ovšem pouze kardan a mezinápravovou spojku, relativně nízkými otáčkami cca 3x vyššími než se točí kola (místo sppojky je případně diferenciál)
- u EV kromě poloos dvojitý převod čelními koly a hlavně rotor elektromotoru s cca 8x vyššími otáčkami než mají kola
Re: pohon 4x4 bude po většinu času zbytečně „žrát“ energii
Vliv délky kardanu je zcela zanedbatelný oproti vlivu rotoru elektromotoru, který se točí cca 3x rychleji a ještě k tomu má mnohonásobně vyšší moment setrvačnosti. Dále si připočti jeho ventilační ztráty a taky že je roztáčen přes dvojitý převod ozubenými koly, kde jsou taky mechanické ztráty
Hlavně u Tesly a to vyloženě TM3 i kdybych překousl, že se mi hodně nelíbí, je fakt ošklivá, že kvalitou zpravocání bude něco jako první olcit, prostě všechno bych bral z adruhořadé, tak ten interier bych nedal. To je něco tak odporného. V autě se musím alespoň trochu cítit. Nejsem náročný, nepotřebuji vůbec nic extra, ale tohle je už přes čáru.
Re: pohon 4x4 bude po většinu času zbytečně „žrát“ energii
Prokluz na spojce je nežádoucí. Měl by být proto minimální, kvůli ztrátám a přehřívání i kvůli opotřebení. Což se asi daří, protože mezinápravová spojka vyrovnává jen minimální rozdíly otáček.
Při přenosu plného výkonu se může spojka často zavřít úplně a ztráty pak nemá žádné
Výkon přenášený přes spojku je však obvykle nižší než výkon trvale poháněné nápravy. Podobné rozdělení je i u ID4 ale souhlasím že v tomto případě má EV širší možnosti. Otázka jestli je to zásadnější přínos
A s příčnými motory se haldex nemontuje kvůli zjednodušení konstrukce, ale výhradně kvůli snížení ztrát. Konstrukce nijak jednodušší není
Re: pohon 4x4 bude po většinu času zbytečně „žrát“ energii
Ad prokluz - nevýhodou že je ztrátový, ale pro jízdní vlastnosti to nemusí znamenat pokaždé problém. Když to vezmu do extrému, třeba pro drift je prokluz kol nezbytný
Připojovací systémy se snaží prokluz kol minimalizovat. Predikcí, rychlou reakcí apod. Samozřejmě trvalý pohon je lepší ale ten nemá ani ID4
Ad vyprošťování - opravdu netuším k čemu by měly sloužit různé rychlostí náprav. Podle mě to znamená automaticky prokluz, prokluz který jsi zrovna kritizoval. Zkus to nějak osvětlit
A rozhoupávat můžeš EV i ICE
Ad složitost mechanických 4x4 - mohl bys dát příklad auta u kterého si instalace 4x4 vyžádala "kompletně jinou konstrukci celého auta" ?
Re: pohon 4x4 bude po většinu času zbytečně „žrát“ energii
Mechanické 4x4 že jsou složité ? Jako že jeden diferenciál navíc je nějak extra komplikace ?
Neřešitelný problém mají s tímhle akorát RWD s připojovaným předkem.
Ale FWD s připojovaným zadkem - kterých je naprostá většina - tohle zvládají levou zadní, mírným prokluzem spojky
A samozřejmě i vyprošťovací režim není pro ně žádný problém, prostě jen spojí tu spojku
Tohle je pohled uživatele auta se spalovacím motorem. Rozdíl výkonu mezi 220 kW a 400 kW je (podle mého názoru) nepodstatný. Zásadní je kapacita baterky a ta bude šulnul stejná. Spotřeba bude podobná. Rozdíl mezi BMW a VW z hlediska uživatele EV je marginální. Obě auta jsou nesmyslně (na to co poskytují) drahá. Pokud se podíváš na prodeje EV v Německu, kde jsou jiné příjmy a ještě dotace, tak v desítce nejsou žádná super auta. Jedničkou je Tesla 3, dvojkou je e-up, trojka ID3, ZOE, Smart ForTwo, Kona, Enyaq, ID4, Fiat 500 a na desátém místě je "supermoderní" zástupce prémiového výrobce BMW i3 ;-)
Re: pohon 4x4 bude po většinu času zbytečně „žrát“ energii
Nejde o jednu dutou hřídel. Musíš celou převodovku a celé auto postavit tak aby to tam šlo.
Podívej se třeba na Audi a nebo mercedes aj vypadá jejich 4x4. To je auto kompletně postavené 4x4.
Re: pohon 4x4 bude po většinu času zbytečně „žrát“ energii
Tohle má dvě roviny.
Z hlediska mechanické konstrukce je pohon v nápravě u EV daleko jednoduší. Kompaktní, malý celek s nízkým těžištěm a takřka stejná délka poloos. Zde jednoznačně jednoduší než u ICE. Elektromotor i redukční převodovka mechanický jednoduché.
Druhá věc je samotná elektronika. Ta je jednoznačně složitá, ale je dnes elektronika něco co lze nazvat složité a komplikované v tom původním slova smyslu? I uplně základní telefon má dnes procesor, paměť atd o parametrech které před velice krátkou dobou byly něco nedosažitelného a možná i nepředstavitelného.
Re: pohon 4x4 bude po většinu času zbytečně „žrát“ energii
Ano není to zcela primitivní. A kompletní druhý hnací agregát v případě EV je jednodušší ?
Druhý elektromotor, druhý dvoustupňový převod, druhá výkonová elektronika atd ... ? V porovnání s dutou hřídelí ?
Re: pohon 4x4 bude po většinu času zbytečně „žrát“ energii
No ten "kompaktní, malý celek" s elektromotorem, redukční převodovkou a elektronikou je furt několikanásobně větší než přídavný diferenciál a kardan u klasického řešení. A fakt ti přijde jednodušší než jedna dutá hřídel nebo ten kardan ??
A elektronika - samozřejmě složitá je konstrukčně i výrobně, ale i programováním. Viz třeba mnohé problémy s infotaimentem apod.
Re: pohon 4x4 bude po většinu času zbytečně „žrát“ energii
U haldexu nejde o prokluz kol, ale o prokluz na samotné spojce. Nemůžeš teda přenášet plný výkon atd.
Dá se říct že všehna auta s klasickým 4x4 jsou už tak stavěna. Třeba Audi přešlo na Haldex protože s příčným motorem jde postavit 4x4 dost složitě.
Re: pohon 4x4 bude po většinu času zbytečně „žrát“ energii
První asi ta FWD a prokluz. Myslís si že je to pro pohon, jízdní vlastnosti atd optimální nechat někdě něco prokluzovat?
Vyprošťování bez mechanické vazby náprav může mít mnohem větší rozsah než pouhé uzamčení. Od různých rychlostí náprav, po rozhoupávání atd.
Ano, mechanické 4x4 jsou složité. Nejde jen o diferenciál. Musíš taky od diferenciálu ten výkon dostat na obě nápravy. To je kompletně jiná konstrukce celého auta. Druhá hřídel, duté hřídele atd. Z toho vše zas vychází nutnost různě dlouhých poloos atd.
Re: pohon 4x4 bude po většinu času zbytečně „žrát“ energii
Právě požadavek rozdílné rychlosti náprav při zatáčení je to co dělá mechanické 4x4 tak složité.
Zároveň je to taky to co dělá z haldexu, xdrive atd jen takové pseudo 4x4.
Pak to má samozřejmě další výhody kdy můžeš mít různé režimy na vyproštění při zapadnutí atd
Všechny jsou totální prkno. S sotva na úrovni Passatu, X je na nerovnostech normální žebřiňák který nedokáže nic utlumit. TM3 už je lepší, ale stále nedokáže tlumit tak jako sportovní podvozky evropských automobilek. V tom je vidět jak má třeba takové BMW desítky let zkušeností náskok.
Kvalita interiérů (evergreen haterů) mi vadí hlavně u těch dražších (S, X), TM3 mi jednak přijde lepší a tam už to vzhledem k ceně moc nevyčítám. Co teda nevím, tak jestli upgradují S a X a jestli už tam interiéry zlepšili. Vadí mi tam primárně materiály a jejich zpracování.
Xko hodnotím jako nejhorší. Je to jenom hračka s dobrým elektropohonem a baterkama za šílené peníze.
Re: pohon 4x4 bude po většinu času zbytečně „žrát“ energii
Je otázka zda je dnes elektronická část považována za složitost. Ty ceny elektroniky dnes jsou i přes její složitost nízké.
Auto s mechanickou 4x4 musí být celkově navrženo pro tenhle pohon což přináší komlikace a prostorovou náročnost. Haldex, xdrive atd dovedou 4x4 přidávát k běžnému uspořádání. Zároveň však přinášejí podstatně menší funkčnost.
Výhody EV 4x4 bez mechanického provázání je možnost plynule řídit výkon, moment i rychlost pro každou nápravu zvlášť včetně stavů při zpomalování. Není problém simulovat jakýkolii stav svornosti diferenciál, není problém s rozdílnou rychlostí každé nápravy. Odstraníš kardan který vždy bývá zdrojem vibrací a hluku.
Re: pohon 4x4 bude po většinu času zbytečně „žrát“ energii
Mechanické spojení je prověřené, ale ve většině případů je nasazen systém který je právě z důvodu ceny a konstrukce co nejvíce zjednodušený. Haldex, Xdrive atd jsou hlavně o nápisu 4x4. Jejich funkce spíše simuluje původní 4x4. Plnohodnotné 4x4 jsou složitější.
A v tom nabízí EV dost výhod a možností.
Nasazení vektorování u EV by bylo jednodušší než u ICE. Uvidíme zda se alespoň u nějakých aut prosadí ve větším měřítku. Nabízelo by to uplně nové a úžasné možnosti.
Tak jak bude vypadat graf prodeje čehokoli po zrušení dotaci?
Opravdu je dotace např 200 000 důvod si koupit za 1000000 auto které nechci? Dáva to logiku?
Většina si asi (normálně) nevybírá mezi Tuaregem a X5. Technické parametry ano, ale není až tak směrodatný výkon či zrychlení z 0 na 100 km/hod, pokud se člověk nebaví tím, že závodí při odjezdu ze semaforu. Ty dojezdy jsou dost široce rozkročené od do, což je dáno lehkou/těžkou nohou (tohle u větších dieselů třeba tak citlivé není). Maximálka u elektroauta je ekonomický nesmysl - hrozně rychle vybíjíš energii. Dobíjecí výkon (příkon) na 80 kWh baterii při nabití z 20 na 80 %, tedy cca 50 kWh, bude rozdíl cca 10 minut mezi 125 a 205. Většina veřejných stanic má 22kW a tam bude stejné dobití trvat přes 2 hodiny u obou. Obecně si myslím, že EV srovnatelné s stávajícím spalovákem s 2-litrovým dieselem bude strašně drahé a na 99 % cest zbytečně naddimenzované (baterkou, prostorem ...).
No a to jsme jeste nemluvili o Tesle Model 3... v porovnani s BMW i4 je
- vyrazne levnejsi
- vyrazne lepe vybavena
- ma vetsi dojezd, nizsi hmotnost, je uspornejsi, tudiz ma vyrazne vetsi dojezd (coz je u EV extra dulezite)
- lepsi pristup k rychlonabijeckam (coz je u EV extra dulezite)
- je rychlejsi, je dokonce sportovneji naladena nez BMW
- jo a ma treba taky o jeden kufr navic oproti i4 a VW ID4 nebo Enyaq.
Tesla ma i sve nevyhody, to je jasne ... nicmene to nic nemeni na tom, ze ostatni maji co dohanet, Tesla je napred.
No a pak jsou tady za dvermi ti pripraveni cinani - Nio, Aiways, Lync&Co a dalsi a dalsi ... jestli si VW nepospisi s novou generaci svych EV, kde toho budou muset hodne napravit, muzou dost brzy bojovat o preziti.
Tesla je uplne jinde nez VW nebo BMW.
Model 3 ma nevyhodu v neprakticke karoserii sedan. Az prijde masove Model Y, bude jiste (mnohem) prodavanejsi nez id.4...