Elektromobily

Zpět na článek

Tesla Model Y se prý stane nejprodávanějším autem světa, očekává Musk

146 komentářů

Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
https😐/www.hybrid.cz/…e-e😜onencialne/

diskuzní ODMÍTAČI POPÍRAČI VĚŠTCI (krachu) už jste ZMĚNILI JSTE NÁZOR?

Nebo ještě ne?
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Ty musíš být velká nula, že potřebuješ berličku jako je Musk a elektroprdy.
Už jsi někdy vymyslel něco svého nebo umíš jen papouškovat?
Máš například prosperující firmu nebo jsi na sociálních dávkách?

Elektroprdy ještě žádnou stavbu nepostavily, mudrci.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Viz https😐/www.auto.cz/diskuse/86323/1#…

a dík za odpověď :😉
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
nemám potřebu tady viset celý dny, elektro-závisláku
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Jo SEM ZÁVÍSLEJ na elektřině = ty .ole kdyby mi třeba pár dní doma v práci nešla = to bych FAKT NECHTĚL 😁

Napsal si 2 příspěvky = já 2x odpověděl. Aby to bylo (pro tebe) eště pitomější, tak podruhý jen odkazem na tu 1. odpověď :😉 😁 :-! 😒]
Avatar - Ondore
Ondore
Tak to vyzerá, že sa nám tu začína vytvárať nový zoznam najväčších výrobcov automobilov na svete. Čo myslíte, koľko z tých, čo sú v prvej pätke tam bude aj v roku 2030?
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Napadá mě jeden co jí (asi) VWopustí.. 😉
Avatar - Ondore
Ondore
To yo, ta bude mít (asi) taky problém 😉
DonVito
Podle me tam urcite bude Tesla a BYD.
Ostatni tezko rict.

Odvolanim Diesse se pravdepodobnost, ze tam VW zustane zmensila.
Avatar - Ondore
Ondore
Osobne očakávam, že tam budú minimálne dve čínske automobilky, zo západných tam očakávam Teslu, isté šance má VW a Ford. Toyota vsadila na vývoj nových batérií, ale zatiaľ nevyzerajú byť dosť blízko k sériovej výrobe, ostatní uspejú jedine v prípade zázraku, keby vznikol nový výrobca, od ktorého to nakúpia ako skladačku a predajú pod vlastnou značkou.
Lubo
Prečo Ford? To ma zaujíma.
Avatar - Ondore
Ondore
Skrátene, Jim Farley stojí na čele veľkých zmien, už prebiehajú, niektoré sa dajú čítať medzi riadkami v tomto videu: https😐/www.youtube.com/watch?…
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Očekávat může, to je asi tak vše.
traveldrive
Ale no tak... Chceš povedať, že Tesla nemá šancu, lebo ju a Muska nemáš rád? 😒] 😒]
DonVito
Za B.
Jaroslav Řezník
Příspěvek podléhá schvalování.
blackmetal8
Příspěvek podléhá schvalování.
Lubo
Muskovi sa nedá uprieť veľký vplyv na revolúciu v autopriemysle. Či už nám tá revolúcia prospeje, alebo nie. Ja neviem, sú tu na to väčší odborníci ako ja 😉

Zaujímavé na ňom je pravidelné generovanie konkrétnych čísiel a termínov, ktoré sú úplne mimo. Akémukoľvek číslu/termínu aké vypustí nemá zmysel venovať článok😒br /> - Napr článok z apríla 2022 na fortune😒br /> Musk prvýkrát predstavil koncept plne samoriadiaceho auta v roku 2015 a vtedy povedal, že Tesla ho bude mať určite hotové do roku 2018. Po mnohých odkladoch však Musk teraz hovorí, že by bol „šokovaný“, keby jeho tím nedosiahol samojazdnú technológiu do konca tohto roka.
- o pár mesiacov uvidíme :-!
DonVito
Jestli nam ta revoluce prospeje?

Nedokazu si moc predstavit, cim by nam to mohlo neprospet.

Urcite je lepsi jezdit na obnovitelne zdroje nez na ropu...
Lubo
Ja neviem, jedni hovoria tak, druhi inak. Preto to nekomentujem.

Ale o inom som chcel, fascinuje ma Muskovo žonglovanie s číslami a termínmi. Človek by to prirovnal ku generátoru náhodných čísel. X krát tesne pred krachom.

A napriek tomu to chlapčisko nezbedné dotiahol tak ďaleko. Matematickým nadaním to určite nebude. Tak čím to je?
Avatar - Ondore
Ondore
Je pravda, že self driving ohlasuje pravidelne, ak si pamätám, tak aktuálne hovorí, že do konca roka bude beta pre vybraných ľudí. Rovnako platí, že aj keď vyvíjajú "globálny systém", tak najskôr bude fungovať v US. Osobne ale čakám lepší Level 3, viac by som pre najbližšie roky nedúfal. Nie je to málo, ale nečakajme plný self driving, určite nie v EU a určite nie tento rok.

"chlapčisko nezbedné to dotiahol ďaleko" - zabudli mu povedať, že niektoré veci sa nedajú, tak preto 😄 Faktom je, že robí veci inak, vďaka tomu majú niekoľko jedinečných a skvelých vecí (Octovalve), na rozdiel od zabehnutých automobiliek si kopec vecí robia sami a inak. Kedysi boli v US napríklad autá s automatickým bezpečnostným pásom. Miloval som to, bol to úkon, ktorý auto spravilo za mňa, ale zakapalo to. Elon mi prináša podobnú radosť, zjednodušuje veci - auto sa samo odomkne, netreba nikde strkať žiadny kľúč, len zaradíš a ideš, v Plaid nemusíš dokonca ani zaradiť. Nemyslím, že je to revolúcia, "iba" evolúcia, ale ide pekne do hĺbky. EVs (s Teslou na čele) sú rozhodne validná možnosť, ak chceš ďalšie auto lepšie, ako si mal predošlé.
rohor
Elon mi prináša podobnú radosť, zjednodušuje veci - auto sa samo odomkne, netreba nikde strkať žiadny kľúč, len zaradíš a ideš, v Plaid nemusíš dokonca ani zaradiť.

A co má být? To všechno dělá můj 14 let starý Prius taky.
Avatar - Ondore
Ondore
Takže nastúpiš a nemusíš zmačknúť tlačítko Power? Pamätám si to trochu inak. Ako píšem vyššie, je to evolúcia, nie revolúcia. Elon nevymyslel koleso, len vylepšujú a zjednodušujú existujúce veci. Niekedy až príliš (volant v Plaid).
rohor
V Tesle musíš taky šlápnout na brzdu, což se v Priusu dělá současně s Power, takže to časově vyjde nastejno.
Avatar - Ondore
Ondore
OK, takže ešte raz - netvrdím, že Elon prináša revolúciu, netvrdím, že vynašiel koleso. Tvrdím, že prináša vylepšenia - a áno - aj oproti Tvojmu Priusu. Vidíš to inak a preto sa ideme pohádať? Nech sa páči, poď do toho.
rohor
Nechci se hádat o tom, že Tesla má mnoho lepších vlastností, než Prius. Nějaké příklady, kde je to naopak, by se taky našly. Elon Musk, stejně jako například jiný americký kecálek Edison nevynalezl vůbec nic. Je to jen schopný tlučhuba, nic víc. Je napojen na americký státní cecek a Tesla je jen okrajový koníček. Snažím se vnímat automobil Tesla odděleně od hyperaktivního frajírka z USA.
DonVito
Mylis se.
V Priusu mas o ukon navic.

Slapnout na brzdu musis u obou aut pri zarazeni, pokud vim.

Ty musis pred tim stisknout power.
Je to detail, ale Tesla to ma jednodussi.

Nicmene skutecny prinos (zjednoduseni) vidim v absenci klicku.

Do ted nosim penezenku, klice, mobil a klicek od auta.
Uz brzy by to mohl byt jen mobil. :yes:
Avatar - Anonym
Anonym
Auto, kde se nemusí strkat nikam klíč, stačí ho mít někde v kapse, kufru nebo kabelce (u žen) jen přijdeš, vezmeš za kliku a zmáčkneš tlačítko, to umí běžně auta z roku 2011 i některá starší 😄 😄 😄
Hendly
Nezaměňovat dvě věci. Klíče nemuset použít a klíče nemít. To je něco naprosto odlišného.
rohor
Upřímně, raději mám v kapse bezdrátový klíč, který funguje. Než pofiderní aplikaci v mobilu, kterou Android vytlačí z paměti a auto se neodemkne a nebo kartu, kterou musíš strkat na jedno malinké místečko, jinak ji nenačte. A pozor, toto jsou všechno moje vlastní zážitky, na vlastní oči a vlastní kůži.
Hendly
Ale jo, je to nové a ne vždy 100%. Telefon si prostě někdy hlavu postaví. Ale nosis proto sebou mapu, baterku, budík, hodinky, papírový notes, diář, foťák atd?
Avatar - Anonym
Anonym
Baterky, hodinky a fotáky nosí tolik lidí, že by ses až divil 😄 😄
Hendly
Myslíš si, že foťák nosí neustále porovnatelne lidi co mobil?
Avatar - Anonym
Anonym
Zkus někdy vyjít mezi lidi, někam na památky, srazy aut, motorek, historické techniky atd atd....budeš překvapen, kolik lidí uvidíš se zrcadlovkou, megazoomy atd atd. Další fotí přírodu , vlaky atd atd

To žádnej foták v mobilu nikdy nenahradí.....
Hendly
Opravdu ho sebou nosí neustále? A nebo když jedou na výlet a jindy fotí mobilem.
BTW: mnoho mobilu dělá lepší fotky než dokáže amatér se zrcadlovkou.
Avatar - Anonym
Anonym
Ještě si nám zapoměl napsat, že ten foták co fotí lepší jak amatér se zrcadlovkou stojí 3,5 tolik jak ta základní zrcadlovka vid 😄 😄 😄

A to furt nemá zoom, vyměnitelný objektivky, nejdou na to dát filtry atd atd
Avatar - Mokrous
Mokrous
Baterky, hodinky, kudly a teleskop, fotit už mě nebaví :-!
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
tak to si DÁVEJ POZOR = svět nezůstane tam kde (zrovna ty) chceš 😉

Prý to potká VĚTŠINU lidí zlom v "stíhání" novinek prý nastává ca kolem 35 věku = v kolika potkal tebe?
rohor
Tak dík, že jsi se přiznal ty zamrzlíku. Já na rozdíl od tebe vyhledávám technické novinky i po 50ce.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Zvažoval sem že přestanu svítit loučema = a půjdu do svíček 😄
Avatar - Ondore
Ondore
Tých možností ako otvoriť Teslu je podstatne viac, zapni zvuk😒br />https😐/youtube.com/…orts/8JOFhNWZix4
Avatar - Anonym
Anonym
Já taky klíče radši vždycky mam, nemít žádné je taky poměrně velká šance se do toho auta vůbec nedostat 😄 Hlavně při známé kvalitě Tesly vid 😄 😄 😄
Avatar - Anonym
Anonym
Určitě je lepší být závislý na Číně a jejiích neobnovitelných surovinách z Afriky a překoupených z Ruska vid 😄 😄 😄 😄 😄

Žádná elektroplečka není vyrobena z ničeho obnovitelného 😄 😄 😄

Všude měd, hliník, ropa(plasty, kabely, interiér), kobalt, nikl, platina, vzácné kovy, ocel, lithium atd atd
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
a jak vím měď nikl platina ocel a vzácné kovy SE VYPAŘÍ kdežto ropa = ta s námi zůstává

Hele co repeat tu ZŠ? Nepomohlo by to? 2. stupeň ti dává opakovaně těžce zabrat
DonVito
Faktem je ze Model 3 je jednim z nejprodavanejsich aut planety.

Nevidim duvod, proc by technicky velmi sprizneny model v nejpopularnejsi kategorii SUV na tom nemel byt jeste lip. :yes😒br />
Meritelnymi parametry (zrychleni, dojezd, nabijeni...) Tesla casto vyrazne predci konkurenci.
ptr078
Kto si taku skaredu skatulu dobrovolne kupi? Mala by tesla trochu zapracovat na dizajne, lebo je to masaker a cim dalej tym horsie
Avatar - Ondore
Ondore
Povedal chlap, ktorého kráska sa volá Volkswagen Golf Variant.
ptr078
Golfu vzhlad prepacim, lebo stal zlomok tesly 3 a je celkovo pre mna vhodnejsim/lepsim autom
Avatar - Ondore
Ondore
Myslím, že si práve začal na auto.cz novú éru. Od dnes budú redaktori v časti o dizajne písať: "auto je škaredé ako noc, ale keďže cena od začína už na 15.000 €, tak je to úplne v poriadku."
Nespochybňujem, že auto čo si si vybral je pre Teba lepšie, má veľký kufor a cenovku, ktorú si môžeš dovoliť. Keby si mal povedzme Alfu, tak chápem diskusiu o dizajne, ale VW s prístupom "praktická krabica na 1.000 spôsobov"? To akože vážne? Aspoň VW Karmann Ghia Coupe keby si mal, tam nejaký dizajn ešte Volkswageny mali...
DonVito
:yes😒br />
Jinak podle me, "problemem" designu Tesly je predevsim absence mrizky chladice.
Kterou konzervativnejsi jedinci neskousnou...
Avatar - Ondore
Ondore
Keď vyšli Tesly, tak mi tiež nesedeli, absencia mriežky chladiča mi extrémne vadila hlavne na trojke a trvalo, kým som si zvykol. Ale "skaredu skatulu" som tam ani pri všetkej snahe nevidel. 😄
traveldrive
Evidente ten s horším vkusom si ty.
Avatar - Mokrous
Mokrous
...konečně někdy lícovat?
Avatar - Ondore
Ondore
Vieme, vieme, aj horia každý druhý deň, aj ich nikto nekupuje, iba za dotácie ich dostávajú niektoré S\/INE zadarmo, všakže?
Avatar - Mokrous
Mokrous
Nojono, komu neslouží oči (viz galerie k článku), musí si hned najít 10 náhradních témat.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Avatar - Anonym
Anonym
nebudou, kvalita na úrovni Chevy Spark za 15x vyšší ceny 😄 😄 😄 😄
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
TÁHNI DO PEKLA pro ruSSkej SS.viňáku = i když i v tom pekle (v RuSSku) budou brzy vládnout ČÍNSKÝ (elektro)automobily :-!

UŽ ti došlo co to znamená když SOUDRUH KOMUNISTA dovede NEJVĚTŠÍ zem planety na JEN POUZE JENOM na 6ti násobný výkon ekonomiky = naší (postKOMUNISTICKÉ komunisty zdevastované ekonomiky = viz srovnání se sousedním Rakousek) zemičky?

jak MOC ŠPATNĚ (do války) svou zem 2 desítky let vedl? no a co teprve teď https😐/www.idnes.cz/…6_zahranicni_jhr

Znáš VĚTŠÍ DEBILITU? Tak dezinformace těhle ultra mega giga DEBILŮ si tu léta tapetoval
Avatar - Mokrous
Mokrous
Nojono, komu neslouží oči (viz galerie k článku), musí si hned najít 10 náhradních témat.
Avatar - Anonym
Anonym
Soudruh čínský komunista vypověděl asi 17 000 dohod z USA včetně těch o klimatu, takže tam příští rok můžou směle postavit 700 nových uhelek a pálit 1000000000000000x toilik uhlí jak doted a tím vyrábit za 35-90% nižší náklady jak EU a totálně jí zdecimovat a místní firmy přívést k bankrotu a pak je levně zkoupit.

Sranda vid.

A ruský komunist vypnul družbu, takže velmi brzy takdy nebude vůbec na co jezdit a balík DHL z Ostravy do Aše bude za ceny 600--7000 Kč dle váhy 😄 😄 😄 😄
Hendly
A co tedy navrhujes?
Ve strachu se hned vzdat Putinovi?
Avatar - Anonym
Anonym
Už se učíš čínsky?

Do 5 let vlastní čínan 35-60% průmyslu EU, v Británii 55-90% a v USA 15-35% 😄 😄 😄
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Předpověď zKRACHování EU ti nevyšla už prošla = máš nějaký náhradní termíny?
Avatar - Anonym
Anonym
jsi nahlášen za propagaci nacistické organizace 😄
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
a TAKHLE blbě pitomě naopak = chápeš všechno POUČ SE z toho :-!

kritiku pro RUSSKÝCH SS.viní = ale jistě chápeš a SOUHLASíš = že? 😉
Hendly
A necerpas info jen z internetu?
Avatar - Mokrous
Mokrous
Častokrát ano, viz nádherná ukázka kvality ve fotogalerii k článku, kde nelícuje ani jeden jediný díl.
Hendly
A koukáš někdy stejně kriticky na ostatní auta?
Avatar - Mokrous
Mokrous
ANO! Šmejd je šmejd, bez ohledu na marketingový sratchky, značku, nebo počet nul v ceně.
Hendly
A co považuješ za kvalitní auto?
Avatar - Mokrous
Mokrous
Dnes? Upřímně nevím. Normou současnosti se stal šmejd, zmetek, odpad, lež, lenost, hloupost, bezohlednost, hamižnost a závist.

Takže fakt nevím. Možná RR, Lexus a pak model od modelu. Jednou se povede a podruhé ne.

Zavedené automobilky umí udělat kvalitní produkt, ale nesmí na poradu přijít cocot, že v excelu ušetřil 20 centů a jeho nadřízený übercocot to nesmí nadšeně schválit.
Hendly
Dost depresivní, ale z části pravdivé.
Jde spíš o to co vidíš jako důvod.

Dnes je auto proti stavu před 15..20 lety velice levné a dostupné a někdy se prostě šetřit muselo.

Zároveň sia ale myslím, že se změnil i přístup lidi k autu. Co chce běžný zákazník? Pořádně rádio s internetem a nebo lepší slicování. Co tipujes?
Otázka tedy je, jestli nekrititujes Teslu za něco co ani nechce být.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
víš že Tesla auta na testy nedává ne? https😐/elektrickevozy.cz/…ritelnou-kvalitu
Avatar - Mokrous
Mokrous
No a? Prostě model Y je jen další doje.banej zmetek a nic na tom nemění zda ho někdo dá, nebo nedá do testu. Navíc oni moc dobře vědí, proč to nedělají.

Nebo nám tady chceš tvrdit, že vyrábí dokonalý kousky a pak je někdo doje.be a nafotí?
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Ne je to normální AMERICKÝ auto = poměr výkon cena z NEJLEPŠÍ na světě. A viz odkaz

to že se občas v testu objeví = a je to auto z půjčovny = asi při svém zápalu proti VÍŠ 😉

Jestli znáš recenze ČÍNSKÉHO (občas vzhledově pěkného ale kvalitou "na jedno použití") OBLEČENÍ = tak je to drtivě lepší. Americký auta takový byly vždycky = jiný než EUropský (podle mě spíš lepší ale vím že pro hodně lidí je důležitější než použitá technika, materiál na palubce a tak

tohle je JEN ekonomika = neni problém si místo Tesly S koupit https😐/www.lucidmotors.com/ ale je prostě dražší

Nebo místo Tesly 3 BMW i4 = tuhle byl pěknej srovnávací test = ve VŠECH parametrech od zrychlení pružnost ale i losí test ve všem včetně maximálky lepší Tesla ALE BMW je víc to = co hledáš (asi) ty = no tak já asi radši tu https😐/www.tesla.com/cs_cz/model3 ty klidně..
Avatar - Mokrous
Mokrous
Já nic nehledám a na EV ti z vysoka .... Takže i na Lucid i kdyby byl za mega.

i4 v losím testu dopadla snad hůř, než můj Passat, takže se už nesnaž.

Na sprinty od semaforu jsem už starej, rozjíždím se pomalu. Mě zajímá, jestli můžu valit po dálnici 150-180 5 hodin v kuse a nic neřešit.
Hendly
To jezdíš LeMans? 😄

Sorry, tenhle argument slyším často, ale můžeš doporučit trasu kde lze takto jet?

Já v de takový úsek neznám a to zanedbavam provoz.

PS: samozřejmě že Ev zatím na dálniční přesuny Evropou nejsou nejvhodnější, ale opravdu je to hlavní pro nějaké větší % řidičů?
gil54
...Dobrý den, dnes se vypravíme za naším speciálním reportérem Hendlym, který otázky klade, ale odpovědi nepotřebuje. A na kolik otázek dnes zde nepotřebuje odpověď? Na 24. 😁
Hendly
Zkus to ještě jednou projít.

Já otázky kladu a odpovědi bych upřímně fakt rád dostal.
Proč je nedostává nevím. Ty ano? 😄

Nevím proč lidé věří věcem bez toho, aby se zamysleli.
Ty třeba víš kde se dá jet 5 hodin v kuse 150?
gil54
Přestože to bylo myšleno jako žert a z reakce si nejsem úplně jistý, že jsi to tak pochopil, mám dnes dobrou náladu a jsem dobře vychovaný chlapec, proto ti na ty dvě - mně položené otázky - odpovím.

První - já ano a překvapuje mě, že ty ne.
Druhá - Nevím.
Hendly
Jo, bylo by škoda si zde z diskuze kazit dobrou náladu. S tím jednoznačně souhlas.

Já má svou teorii proč málo kdo odpoví, ale třeba se pletu a proto se i ptám. Třeba něco prehlizim 😄
Třeba jednou přijde nějaká překvapivá odpověď že které se dozvím něco zajímavého, překvapivého a nového. Kdo ví 😄
gil54
Můžeš začít třeba u otázky - kde se dá jet 5 hodin v kuse 150? Určitě to Mokrous tak úplně doslova nemyslel a normální člověk pochopí, co tím chtěl říct. Rozhodně nikdo nepředpokládá, že někdo bude pokládat demagogické otázky a bude se točit na pěti hodinách kontinuální jízdy 150 km/h i když to tak napsal. Například.

Edit: koukám, že než jsem se vymáčkl, tak Mokrous už reagoval, tak soráč.
Hendly
To zas tak dobrou náladu nemáš.
To co napsal Mokrous je klasická demagogie která provází většinu odporu proti ev a je využívána proti všem kdo ev vidí jako cestu.

"chci jet 5 hodin v kuse 150...chci ujet 1200km" atd.
Ve finále jsou to naprosto výjimečné a v praxi nedosazitelne extrémy uváděné jako argument.

Realita je taková, že ten čas usetreny na dlouhých cestách není nijak velký.
V součtu, když nabijis doma, za rok stravis na nabíječkach méně času než spalovakem na benzinkach.
gil54
Ne.

Realita je taková, že někdo má vlastní garáž s fotovoltaikou a denně jezdí do 100 km a někdo bydlí ve městě v paneláku a denně jezdí Hamburg na votočku.

(A nechtěj po mě adresu pána, co jezdí ten Hamburg.)

Jakou mám náladu vím možná líp než ty.
Hendly
Asi bych musel použít další otazník...

Průměrný evropský nájezd bude kolem 15000km ročně. Detaily lze dohledat.
Takže to co uvadis bude stejný extrém jako uvedl Mokrous. Jistě to ale neznamená, že takové případy v minimálním množství jsou.

Když běžný člověk začne sledovat svoje nájezdy snadno zjistí jak moc by ho ev omezovat. Jsou na to i aplikace.

Mnoho lidí by výsledek možná překvapil.
gil54
Škoda jen, že jsi si ve své zaslepenosti nevšiml, že jsem uvedl příklady dva. Hraniční z obou stran spektra.

Potřeby každého jsou někde mezi těmito limity a každý si vybere nebo může vybrat co mu vyhovuje.

Ale jinou reakci, než planou oponenturu, jsem od tebe ani nečekal, protože vím, že zásady konstruktivní diskuze ti jsou zcela cizí nebo je zde jen nechceš využívat - respektovat.
Hendly
Uvedl jsi dva extremy. Nevím proč. Do debaty to nic nepřináší.
I v nájezdu existuje gaussova křivka.
Debatu vědu o tom, zda uváděné extrémní příklady jsou rozhodující pro rozvoj ev. Z mého pohledu jednoznačně ne. A tak nevím proč jsou uváděny často jako argument proti ev.
Avatar - Mokrous
Mokrous
Ne, nejezdím, ale nehodlám se omezovat když nemusím.
Netřeba vše brát doslovně. No tak pojedu kus kilo a pak zase kus 2 kila, no...

A vždy píšu, že jiným to EV neberu.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Napsal sem to snad jasně = já Tesla 3 (losí test i4 znám = zajímavý že auto s tak nízkym těžištěm a správnym rozloženim hmotnosti = asi ZASE šetřili
Losí test Tesla 3 = nejlepší z nejlepších. Taky sem psal že VE VŠEM LEPŠÍ než i4 takže tvá připomínka že i v tom losím = no je to prostě tak

Hele já mám za sebou docela dost (možná tady i nejvíc a s příbuznejma který to tam drtěj fakt rychlejma auta URČITĚ NEJVÍC zkušeností s německejma dálnicema) takže kde těch 5 hodin v kuse? :😉
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
tak Musk Teslu pošle číňanům. No známe jeho sliby.
Lubo
Jj, neviem prečo si chcel kúpiť Twitter za 44 mldUSD. Pozeral som v AppStore, je zadarmo 😉
Avatar - Anonym
Anonym
Lubo
Mali sme v Grünehide kolegu na automatizačnom projekte.
14.6.2021 malo zísť z linky prvé auto a ešte nemali ani elektrinu 😊

Je to taký Aquaplanning, plánovanie na vode. Ale pozri, najhodnotnejšia automobilka sveta.
Avatar - Ondore
Ondore
Pridajme tomu trochu objektivity. Tesla spustila v Číne výrobu za 10 mesiacov od začatia prác, cca 15 ak rátame aj prvotné povolenia, ukáž mi inú automobilku, ktorá dokázala niečo podobné.

Proces povolení v Nemecku tuším nie je stále kompletne ukončený, mali niekoľko odkladov aj kvôli protestom environmentalistov, ktorí - čuduj sa svetu boli preukázateľne platení Volkswagenom. Požiadavky na zavretie celej fabriky kvôli úniku dvoch litrov farby je len drobná ilustrácia toho, čo tam prebiehalo (a naďalej prebieha).
S výstavbou začali v máji 2020, spustili ju v marci 2022, opäť by ma zaujímali príklady iných automobiliek, ktoré začali vyrábať za menej ako 2 roky.
Lubo
Súhlas. Také Volvo chce na Slovensku začať vyrábať v roku 2026.
Elon ohlásil Grünheide na konci roka 2019 + korona mu to neuľahčila.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
máš to v hlavě (od)VŽDY dost pomatený, ale PROKOPEC a pod ním stejně jako tady pod machi(avelli)m ZDEVASTOVANÉ autoforum = a REALITA?? 😲 😁

TAK PITOMEJ snad nejsi = i když neznáš věci ze střední a hádáš se že TY si na základce nebral to co my ostatní (což může být pravda = netuším co a jak na pomocné základní = ale viz odkazy "normální" DÍTĚ ze ZŠ ví to co ty

to co TY jako DOSPĚLÝ dál fakt dál POPÍRÁŠ :😉 😁 :-!
Arese
traveldrive
Blesk, Autofórum... Vyberáš si skutočne hodnotné, vysoko odborné a pravdovravné zdroje.
Avatar - Ondore
Ondore
:yes:
Avatar - Mokrous
Mokrous
Když píšeš Blesk, tak myslíš auto.cz
Je to přece jedno a to samé vydavatelství, ne?
Avatar - Ondore
Ondore
To je tá sranda na vás popieračoch, spájate veci, ktoré spolu nesúvisia. Podľa tejto logiky by totiž malo platiť, že Seat Ibiza je len také zmenšené Bentley, nie?
Avatar - Mokrous
Mokrous
Od té doby, co dostalo Bentley DSG převodovku to tak v podstatě je ;-\
Avatar - Ondore
Ondore
Takto videný svet je hneď znesiteľnejší, konečne môžem racionálne zdôvodniť, prečo nechcem Bentley. Nie peniaze, prevodovka je hlavná príčina! 😉
Freddka
Jako fanda EV (ktery EV nema) me zaujala jina vec.
Zminoval, ze zivotnost baterie je nekde 12-15 let. To je sice celkem uprimne sdeleni...
Dalsi vec, ktera me celkem zaujala - zda se, ze battery packy bude absolutne nemozne jakkoliv opravit. Recyklovat moooooooozna ano (jednoho dne, snad, nikdo nevi), ale opravit ani nahodou ne.

Kombinace techto dvou veci podle me prinasi mnoho dost vaznych otazek.
Hendly
Recyklace je možná.
Freddka
Mozne je cokoliv, ale to neznamena, ze se to bude v dohledne dobe delat.
Ted se pracuje na prvnich pokusech, k beznemu nasazeni to ma hrozne daleko.

Podivej se napr na strukturalni battery pack Tesly z Texasu. Uz jen to rozebrat je skutecne velky orisek. Recyklovat to bude skutecne na hranici mozneho. A ta motivace k recyklaci je uplne minimalni, musi se to rentovat tj recyklovat musi byt pro vyrobce levnejsi nez nerecyklovat.

Nicmene ta otazka je i ohledne vymeny baterie. Ta auta vydrzi mnohem dele, nejspise je jejich zivotnost 2 battery packy. Nejlevnejsi vymena baterie je zatim u Tesly, kde se bavime nekde 13-18 tisic USD. To se u 12-15 lete ojetiny proste delat nebude. Ostatni vyrobci maji cenu vymeny baterie nekde na urovni ceny noveho vozu, nekteri dokonce drazsi nez cely novy vuz (napr Renault/Nissan).
Hendly
Odkud bereš informace o recyklaci?
Proč by bylo nutné baterií pro recyklaci rozebírat?

Cena baterií jako náhradní díl - hele neodpověděl sis trochu sám? Nová baterie dražší než nové auto....
To asi teda nebude skutečná cena baterie.
Avatar - Anonym
Anonym
Postavit kompletní auto z náhradních dílů zakoupených u ofiko prodejce stojí už posledních 60 let cca 1,6-4,8x tolik než si koupit celé nové.

Zvláštní vid 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄
Hendly
Ano, jen potvrzuje to co píšu.

Odvozovat skutečnou cenu baterie podle ceny náhradních dílů je chybné.
Avatar - eLzyx
eLzyx
baterky v modelu Y mají životnost přes 1,5M km. Baterie přežije auto.
Baterka v mojí starší Tesle model S vydrží kolem 500t-600t km, tam si novou/repas kupovat ještě budu. Ano, i ve chvíli, kdy to bude 10-12 let staré auto. Vyplatí se mi to
Avatar - Anonym
Anonym
😄 😄 😄 😄 😄

Věřit utopiím je krásné.

Až najede Tesla 1,5 milionu km na jednu baterku, s tím že nedojde k poklesu kapacity pod 50%, tak benzínová V8 najede 4 miliony km a po 3 generálkáchc 15 milionů km.

A Tou dobou Elon Musk se svou raketou urazí na jeden zátah 978 miliard km ve vesmíru 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄

Máte krásně vymytý mozky, jen co je pravda.


Sou to samozřejmě naprosto nesmyslý fantasmagorický utopie 😄 😄 😄 Lysenko a Mičurinci z Vás mají radost, jaké našli nástupce.
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
ale tvůj mozek Bariku (navíc už) OPAKOVANĚ SELHAL v úrovni (2. stupeň) základní škola

Takže TVOJE ZÁVĚRY = jsou té(hle) úrovně = takže ty NIKOHO nezajímaj

Kolik vydrží V8 jsme probírali = máš skleněnku?
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Jak to že jako fanda https😐/www.hybrid.cz/…y/elektromobily/ napíšeš MOŽNÁ jednoho dne SNAD nikdo neví?

A nevíš že tyhle otázky jsou dáááááávno (nejen) zodpovězeny ale i (z)realizovány?

Jo tady v EUropě jsme trochu POZADU (mimoni tu furt píšou MOC NAPŘED 😁 ) ale už i tady https😐/www.hybrid.cz/…e-drti-v-drtici/
Avatar - Ondore
Ondore
Kde si zachytil tieto informácie, kto, kde a kedy ich zmieňoval?
Tá životnosť je podľa mňa viac daná počtom nabíjacích cyklov a zachádzaním, ale povedzme, že je to pravda. O 12-15 rokov vymeníš batériu a môžeš jazdiť ako s novým autom, možno ďalej, lebo energetická hustota sa medzičasom zlepší. Za predošlých 10 rokov klesla ich cena o 90 %, ak za ďalších 10 rokov klesne na polovicu, tak by to pre mňa bol akceptovateľný náklad.

Tá druhá časť o recyklácii je nezmysel, recyklovať sa samozrejme dá a už sa to aj robí, zatiaľ v malom, nie je dosť áut na recykláciu. Rád by som videl zdroj tej informácie.
Freddka
Jak pisu vyse😒br /> Nejlevnejsi vymena baterie je zatim u Tesly (procento ceny noveho vozu), kde se bavime nekde 13-18 tisic USD. Ostatni vyrobci maji cenu vymeny baterie nekde na urovni ceny noveho vozu, nekteri dokonce drazsi nez cely novy vuz (napr Renault/Nissan).

Jsou to pro nekoho jak pises “alceptovatelne naklady”? Nemyslim si.

A myslet si, ze cena vymeny baterie se nejak drasticky snizi je celkem utopie. Stat se muze vsechno, ale podle meho nazoru se to s nejvetsi pravdepodobnosti na rozumnou castku dalsich 20-30 let nedostane.
Stejne tak je utopie myslet si, ze ti do stareho auta nekdo da treba vetsi baterii. To by kanibalizovalo prodejum novych aut, to vazne nehrozi.

Uz jen proto, ze je tu znacny pokrok a za 15 let fabrika nechce, a mozna ani fakticky nemuze, produkovat baterry packy, ktere se pouzivaly 15 let dozadu.
Vyrobit je dopredu a nekde to naskladnit je technicky nemozne.
Hendly
Vestit na 20 až 30 let dopředu v nejvíce se rozvíjejicim oboru?

Bateriím se v současnosti věnuje obrovský vývojový potenciál a rozhodně nejde jen o auta. Ty v tom hrají asi 1/3 spotřeby baterií.
Avatar - Ondore
Ondore
@Freddka: Pravdu máš len v prvom odstavci, ďalej podľa mňa nie.
V súčasnosti je problém hlavne nedostatok výrobných kapacít batérií pre EV a ako sám hovoríš, Tesla je najlacnejšia a Nissan poriadne drahý - daj si vedľa seba predaje EV a zistíš, že vo výrobe a predaji je rozdiel dvoch rádov. Dáva zmysel, že ak niekto vyrobí milión EV a iný ich vyrobí 10.000, tak cena baterky bude tiež rozdielna, nie?

Výmena batérie - ak si prečítaš, čo som písal, tak áno, náklad 7-9 tisíc za novú batériu po 12-tich rokoch je pre mňa akceptovateľný. Obzvlášť v prípade, ak som za 12 rokov ušetril oproti spaľováku 50.000. Asi máme každý iný pohľad na matiku.

Výroba komponentov pre autá, ktoré sa prestali vyrábať pred rokmi - fakt o tom počuješ po prvý raz?

PS: Neuviedol si zdroj svojich informácií vyššie, mohol by si ho sem napísať?
Avatar - Mokrous
Mokrous
No jasně, hlavně s novými tarify pro smluvní klienty ušetříš hromady peněz. Třeba už 5 týdnů běžící tarif ČEZ pro rychlonabíječky za krásných 18,- Kč (cca 0,75EUR) / kWh. Nádhera.

EV má smysl pro toho, kdo má dům, wall-box, soláry a ještě drahé bateriové úložiště a jezdí ve městě a okolí.

Kdo jezdí dálky a svižně po dálnici a co hůř, nemá výše jmenované k dispozici, tak je vyřízenej.
Je lepší jet dieselem za 2,50 až 3,- Kč/km, nebo EV SUV za 5-6,- Kč/km??? To je panečku úspora! A co za rok? Bude to 10,- Kč/km? Nebo 20?

To jsou výsledky GreenDealu, hysterie fanatiků, vládnutí imbecilních a úplatných politických kreatur a nenažraných ***.ů na burzách.

Už i městské dopravní podniky odstavují CNG a EV busy a vrací do hry naftu.

Inu, ještě chvíli nadšeně tleskejte, ale pak se nedivte, až přijde válka i k nám a vůbec to nemusí být z Ruska...
Hendly
Tak nevím.
Článek je o prodejním úspěchu Ev a ty píšeš o různých flustracich...
Dům má 50 % obyvatel. Dost velký trh.
Greendeal má něco společného s Teslou?
Kritika burzy?
Avatar - Anonym
Anonym
Už sem ti tu 99999x psal aby ses jel na ty domy podívat, z 40% sou to ruiny co maj sotva opravenou středu a někdy i plastový okna, rozpadaj se tomu ploty a vedou do toho prvorepublikový 100 let starý dráty nebo hliníkový, komunistický co se lámou jak perník

Je blbý že ti neslouží pamět, zkus lecitin 😄 😄 😄
Hendly
A ty chceš aby se svét řídil podle zapadlé vesničky kdesy u hranic ČR?
Avatar - Anonym
Anonym
Vyjed 15 km z prahu a pak to vem do podkrkonoší, tam je takových vesniček asi tak 50 😄 😄 😄 😄 😄
Koelm mladoboleslavska, loun + severní čechy dalších asi cca 300 😄 😄 😄
Hendly
Tam najdu nějakou jakou velkou část domu bez připojení k elektřině?
Můžeš uvést konkrétní případ?
Avatar - Anonym
Anonym
Ty neumíš´číst? Psal sem, že sou to nachcané ruiny zralé na rekonstrukce, co maj dráty z první republiky nebo hliníkový komunstický co praskaj jak perník.

A že ty lidi sou rádi, že maj noou střechu a plastový okna, na fasádu a plot jim nezbylo.
Tihle lidi si budou kupovat EV a pořizovat fotovoltaiku vid 😄 😄 😄
Hendly
Hele a majitelé takového domu jsou potenciální kupci nového spalovacího auta?
Avatar - Anonym
Anonym
Těch 50% lidí co bydlí v domku je takovýchto domků 20%, takže reálně ti zbyde 30% lidí co bydlí v domku; 70% sou bytaři nebo lidi co na to nemaj 😄
Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
no vidíš a DALŠÍ chyba jak v logice tak znalostech = ale hádá se to VY jste blbí (já mám problémy se základkou ale) VY jste BLBÍ :😉

a proč? protože VÁM to vychází v hlavě jako MUSKům a VÁVRŮM atd. = a NE jako MĚ 😲 :😉 😁 :-! 😒]
Lubo
EV užívateľovi neprinesie ekonomickú úsporu, je to ilúzia.
Je to na individuálne zváženie, aj pri “ideálnych” podmienkach. Rešpektujem ak to niekto považuje za ekologickú voľbu.

Mám dom, garáž, práve mi inštalujú FVE s batériou a wallboxom, s plánovaným prebytkom 2000 kWh ročne (10 000 km?), ale pre EV nie som zatiaľ rozhodnutý😒br /> 1. Charakter mojich jázd (mesto 0, všetko diaľnica min denne 160 km, inak 600-1200 km)
2. Slnko svieti keď nie som doma. Nabíjanie z domácej baterky je drahá záležitosť (nie hneď, ale pri jej inštalácii a výmene o pár rokov). Skracuje životnosť batérie, ktorá by mala slúžiť pre dom. PS: v Austrálii ich testujú, a vydávajú každých 6 mesiacov report s degradáciou zdravia batérie v závislosti od cyklov.
https😐/batterytestcentre.com.au/reports/

PPS: Nepripoja každého. Časom bude problém. Robil som v energetike, a aj preto som chcel byť prvý na ulici. Lebo ďalší môžu mať smolu. Každá ulica / trafostanica zvládne len obmedzený objem OZE.
Hendly
Ev nepřináší úsporu uživatelům a nebo tobě?
Avatar - Mokrous
Mokrous
Rozumný a zasvěcený pohled na věc.
Avatar - Ondore
Ondore
Všetko to máš správne a rozhodne Ťa nejdem presviedčať o EV, len pridám k Tvojim údajom niekoľko čísiel môjho z môjho okolia.
- Tvoje cesty do práce sa podobajú jednému môjmu známemu, denne dochádza do BA z Piešťan po diaľnici. Spotreba za deň cca 35 kWh x 0,17 € = 6 €, chodí ako blázon. Keď jazdil benzínom, to isté ho stálo priemerne 17 € (za lacných čias 1,30 / liter, dnes by dtto stálo 22 €). Býva v paneláku, nabíja v práci, auto je jeho, firma mu dáva na auto mesačný paušál 800 €. Vtedy platil mesačný leasing (Passat) 750 € + 350 € za benzín, dnes platí 1.220 €, elektrinu (cca 120 €) platí firma. Mesačné výdavky z vlastného má len mierne vyššie ako mal predtým (300 vs 420 €), po doplatení lízingu bude na tom podstatne lepšie a peniaze zaplatené navyše sa mu vrátia na PHM. Zostane mu auto s vyššou zostatkovou hodnotou.
DonVito
Bohuzel, lidi ktery tvrdi, ze se provoz EV nevyplati, neovladaji matematiku treti tridy.

PS I kdyz mas fotovoltaiku, stale muzes vyuzivat pro nabijeni grid.
Lubo
Ďakujem za rozumný a reálny koment. Viac takýchto objektívnych a slušných príspevkov :yes: :yes: :yes:

- Rozumiem teda správne, že zaplatí napr za 36 mesiacov o 4320 Eur viac, plus k tomu má elektrinu zdarma (od firmy) za 120 Eur mesačne (4320 Eur za 36 mesiacov)? Takže leasing a palivo 8640 Eur viac ako predtým za 36 mesiacov, tak?
- Majú dobrý fix na energie, čo už dlho nebude, lebo aktuálne poznám viacero firiem čo platia 0,4 Eur/kWh (vrátane distribúcie). Potom by bola elektrina od firmy za 282 Eur / mesiac + otázka či by to firma ďalej chcela platiť. Za 36 mesiacov by to bolo cca 10 tis Eur.
- rozdiel v iných nákladoch neviem posúdiť, záleží či je to fin. leasing, alebo operatívny.

Rozumiem, je to trocha špekulácia, lebo nevieme kde bude nafta za 3 roky.
Ale cena 0,4 Eur/kWh je pre veľa firiem reálna teraz.

- Či bude mať EV so 150 tis km po 3 rokoch vyššiu hodnotu ako spaľovák s rovnakým nájazdom neviem.
Ale určite je to fajn, že do toho šiel s dáva mu to zmysel. Prajem veľa šťastných km.
Budem rad ak upresníš ak som niečo zrátal zle.
Avatar - Ondore
Ondore
Máš to zrátané dobre, predtým mali náklady za 3 roky na spaľovák cca 1.100 x 36 + akontácia + servis, suma okolo 50.000, teraz očakáva, že to bude okolo 61.000. Ale keby si dnes opäť kúpil auto ako mal a prevádzkoval ho pri dnešných cenách, tak by ho stálo okolo 55.000, náklady sa zrovnajú o ďalších 70.000 km / 18 mesiacov. Ale celý čas sa vozí v podstatne lepšom aute.

EDIT: Rovnaký Passat by ho stál dnes viac, takže reálny rozdiel bude menší a návratnosť bude kratšia, možno už na konci leasingu. 😄
Lubo
To sú fér argumenty. Díky moc! :yes:
Avatar - Ondore
Ondore
To je hodne frustrácie takto v utorok pred večerou. Súhlas s tým, že EV nie sú pre každého, zatiaľ určite nie. Ostatné vidíš černejšie ako je realita.
Vychádzaš z používania, ktoré poznáš zo spaľováku, t.j. rýchlonabíjačka a čím skôr pokračovať v ceste. EV majiteľa RD je každé ráno plne natankované, takže najbližšia povinná zastávka je o 300-400 km. Ale čo, keď 80 % jázd je do 50 km denne? Takže potreba zbehnúť na ČEZ a využiť ich ultra drahý tarif je minimálna.
Ešte raz, EV nie sú pre každého. Ale len málo ľudí potrebuje EV používať spôsobom, ktorý opisuješ.
Freddka
Ano, kdybys koupil ojete EV a za 7-9 tis eur vymenil baterku, to by bylo zajimave. Ale pochybuju, ze se to stane.

Co se tyka servisu startsich vozu, baterie prinasi uplne novy problem, to nelze srovnavat s ostatnimi komponenty.

Zdroje na co presne?
Nejspis zadne nemam, ja to jen celkem detailne sleduju a rikam sve nazory. Ale zalezi co myslis, treba ceny vymeny baterek najit lze.
Hendly
Ty pochybujes, že za 15 let koupíš baterku dnešní kapacity a úrovně levněji než dnes?

Pamatuješ co bylo před 15 lety?
Freddka
Battery packy stejne kapacity budou do novych aut nejspis levnejsi.
Ale nebude klesat cena tech na vymenu do starsich vozu.
Hendly
To je domněnka a nebo nějaká podložená informace?
Avatar - Ondore
Ondore
Zdroj - ten by som rád k Tvojmu prvému príspevku o 10:18, kde píšeš😒br /> "Zminoval, ze zivotnost baterie je nekde 12-15 let. To je sice celkem uprimne sdeleni..." A ďalšia veta: "Dalsi vec, ktera me celkem zaujala - zda se, ze battery packy bude absolutne nemozne jakkoliv opravit. Recyklovat moooooooozna ano (jednoho dne, snad, nikdo nevi), ale opravit ani nahodou ne."
Obe sú formulované spôsobom, akoby si niečo citoval, tak ma zaujíma odkiaľ sú tie info.

"Ano, kdybys koupil ojete EV a za 7-9 tis eur vymenil baterku, to by bylo zajimave. Ale pochybuju, ze se to stane." - že pôjde kúpiť batéria nepochybujem, otázka je cena. Rozšírenie výroby dáva šancu na nižšiu cenu, silní čínski výrobcovia dávajú šancu na nižšiu cenu, narastajúce investície do vývoja dávajú šancu na nižšiu cenu. Špekulovať o vojnách a geopolitických udalostiach nemienim, to je čisté varenie z vody.
Freddka
Zdroj zde: https😐/youtu.be/s_2BU8vqbos?t=4740
Neni zac 😄

Jen pro zajimavost Tesla se o recyklaci zajima. Pokud se nepletu jeden z hlavnich inzenyru Tesly Model S (jestli ne ten hlavni) odesel z tesly aby zalozil startup na recyklaci baterii, nekde jsem s nim videl rozhovor. Ocekava se, ze to bude velka vec. A samozrejme ty vazby tam jsou, recyklace o ktere tady Musk mluvi je prave ta firma. Nicmene je to obtizne udelat, jeste obtiznejsi je udelat obecne reseni a nejtezsi je to dostat do dostatecne velke produkce za rozumne penize. Zkratka recyklace battery packu je zhruba stejne obtizna, jestli ne jeste obtiznejsi, nez jejich samotna vyroba.
Avatar - Ondore
Ondore
Dík za odkaz, pozrel som. Pretoč si to 40 sekúnd skôr a tam hovorí, voľne citujem: "Batériové moduly sú dobre recyklovateľné, je to ako vysoko kvalitná ruda. Takže recyklácia už prebieha (has been = začala v minulosti a stále prebieha) a stále sa zväčšuje." Dokonca tam hovorí, že to nie je zložité. => takže v tejto časti píšeš presný opak toho na čo sa odvolávaš, t.j. čo hovoril Elon na schôdzi akcionárov.

A potom je tam pokračovanie, kde vraví o tom, že nemajú dostatok batérií, lebo autá vydržia dlho a potom sa vyjadroval v neurčitkoch: "musíte čakať niečo ako 12 rokov. Takže nie, nehovoril 12 až 15 rokov, ale pokračoval slovami: "quite a long time" = t.j. hodne dlhú dobu.

Ak vezmeš celý kontext toho, čo tam hovorí, tak je to veľmi vzdialené od Tvojej interpretácie a obsah je skôr: "recyklujeme 50 batérií týždenne, s recykláciou nie je problém, nie je problém to zväčšiť, ale nemáme dostatok batérií, lebo vydržia hodne dlhú dobu.

Fakt neviem, ako si k tej interpretácii dospel, dosť sa rozchádza to, čo tu píšeš s tým, na čo sa odvolávaš.
Freddka
Ja jsem to videl cely 2x.
Jenze ja jsem videl uz hodne Elona, takze uz tak nejak rozumim co je priorita a co slibotechna (tj jednou to bide - a jo bude).

Recyklaci radim mezi slibotechnu. Asi to pozdeji bude priorita, ted ne.
Uz jen ten argument, ze “nemame dost packu k recyklaci” je hodne moc usmevny - samozrejme ze jich maji mnoooohem vic jak 50 tydne.
Proste ted to nechaji tu externi / zpriznenou firmu vykoumat, v tom jim i pomuzou. Ale plne nasazeni urcite neni priorita dne. Za 5 let mozna bude, spis pozdeji.

Jen pro predatavu podle me (muj nazor) jsou soucasne priority😒br /> - roztocit Texas a Berlin naplno
- AI ML AI !!!!! Nepodcenouj vyznam autonomniho rizeni a AI. Nejvetsi business ever, business stoleti bez debat, financne ziskovosti nesrovnatelne s cimkoliv na planete a cimkoliv v historii lidstva. V tuto chvili uz je to nejdulezitejsi aset / technologie Tesly, mnohem dulezitejsi nez samotna produkce aut (ale je to provazany)
- giga casting a strukturalni pack z Texasu nasadit take do Ciny a do Berlina - to je extra dulezity protoze to vyrazne setri naklady, ale zaroven to potrebuje ty novy baterky
- dalsi 2-3 fabriky do 2-3 let

Nejaka recyklace proste neni priorita. Ale zni to dobre, tak to rika.
Semi neni priorita.
Cybertruck neni priorita.
Avatar - Ondore
Ondore
Myslím si, že Elonov pohľad je zákonite iný, ako máme my. Vidí pred sebou na stole veci, ktoré niekto zostrojil, perfektne fungujú, ale vo výrobe budú až o niekoľko rokov. Je logické, že vidí budúcnosť inými očami ako my, niektoré z nich sa však k spotrebiteľom nedostanú. Iné (plne autonómne riadenie) narážajú na všedné prekážky reálneho sveta. V dojo sú výsledky fantastické, ale tam vonku je počasie, legislatíva, nepredvídateľné udalosti,... Inak napadlo mi - spaľovacie autá robia rámus a vo veľkej miere tak plašia lesnú zver od cesty. Čo sa ale stane, ak začnú prevažovať elektrické autá? Neprídu srnky bližšie a nebudú skákať pod kolesá častejšie? Nebude treba kvôli tomu zmeniť autopilota? 😄

Aké má priority?
Určite máš v niektorých bodoch pravdu, AI finančne predbehne všetko. Nový Tesla Bot má potenciál zmeniť svet výroby ako ho poznáme a možno finančne predbehnú aj AI.
Giga casting - chystajú sa vymeniť talianske stroje za švajčiarske, chcú dosiahnuť ešte lepšie parametre... Elektrifikácia nákladnej dopravy, elektrifikácia najpredávanejšej triedy automobilov v USA (trucks), cesta na Mars, ten chlap očividne nemyslí v malom, všetky jeho ciele sú v danej dobe vyššie, ako si vie ktokoľvek (vrátane etablovaných odborníkov konkurencie) predstaviť. A ja by som povedal, že sa mu to celkom slušne darí, len to holt nie je "zázrak na počkanie", niekedy to potrebuje čas.
OK, nestíha niektoré termíny, časť ide na vrub toho, že predbieha dobu. Cybetruck podľa mojich informácií závisí od švačiarskeho gigapressu, tá ich kozmická oceľ sa zrejme neobrába práve ľahko. A porovnaj to s konkurenciou - Ford v tajnosti vyvíjal F150 Lightning 4 roky. A aj keď sú etablovaná automobilka, tak dodávajú na trh doslova pár kusov EV: 2.700 Lightning a 45.000 ks Mach-E od jedného z najväčších na svete mi nepríde úplne moc. A porovnaj to s Teslou, ktorá ešte 5 rokov dozadu bola nevýznamná a na hranici prežitia. Osobne si myslím, že Elon dokázal veci, ktoré by zavedené automobilky riešili o desiatku-y rokov dlhšie. Možno aj v tomto svetle si ľudia často vkladajú do Elona ich vlastné nadmerné očakávania a keď sa nenaplnia, tak majú vinníka 😄
Avatar - Mokrous
Mokrous
Co chvíli napíšu příspěvek, odešlu a je pryč.
Nehodlám jako *** psát všechno 3x.