tak se začnou zavírat i ty nabíječky. Že vodík není budoucnost je už dlouho nadmíru jasné. A BEV (dokud někdo nevynalezne převratnou baterii) rovněž nejsou buducností dopravy. Co je fajn, to jsou samonabíjecí hybridy, které jezdí na benzín. Jenže to by chtělo přestat volit ekoteroristy.
Celkem pěkná video recenze na Hyundai Nexo, ze které tak nějak vyplývá, že vodíkový osobní auta nedávají moc smysl. Spíš bych viděl jako smysluplný přejít na vodík u kamionů.
Ono to chvilku trvá než si zhýčkaná západní Evropa uvědomí, že má úplně jiný problémy než spalovací auta a zjistí, že je lepší nechat na trhu, aby si vybral, než to tlačit jako komouši přes nařízení a snažit se řídit trh. Kupní síla lidí padá, takže jestli chce EU, aby se prodávala nová auta a lidi nejezdili starýma jako na Kubě, tak musí dovolit automobilkám vyrábět cenově dostupná auta. Navíc stačí aby v příštích EURO volbách propadli zelení (v což pevně doufám) a tenhle nápad o zákazu prodeje spalováků může nabrat úplně jinou dynamiku.
Chápu, co tě na tom láká. "Neomezený" dojezd (aneb dotankuju za 5 minut), zvuk benzinového motoru, ale tobě nevadí ty extrémně zvýšené náklady na servis a kratší životnost auta?
Já tohle sám pro sebe počítal u Volvo V90/V60 T6/T8 vs TMS v délce 10 let (což je cirka doba, po kterou si nechávám auta) a tam byl tak velký rozdíl, že jsem ani nezvažoval "moje oblíbená značka Volvo vs. známý nejspíše šmejd".
Životnost baterie HEV s ohledem na kilometrový proběh vozidla bude přibližně 1/3 či horší než u EV. Proč? Cykly. Obvykle se uvádí životnost 1500 cyklů. Při dojezdu EV 400km to vychází na nějakých 600t km (je to hodně zjednodušený výpočet). U HEV je to cirka 70km. Pokud bys jezdil jen na ní, tak je po ní po 100t km. Což samozřejmě nebudeš, občas použiješ i ten spalovák. Čím častěji jej budeš používat, tím déle vydrží baterie.
Hloupé na tom je to, že ty HEV baterie nejsou vůbec levné, leckdy mnohem dražší jak 5 násobná kapacita u EV.
Už dlouho jsem neslyšel takové nesmysly o počtu cyklů a životnosti baterie HEV. Pleteš si to pravděpodobně s PHEV a ani tak to není pravda. Já tedy když jedu 20km na chalupu tak tu baterku nabiju/vybiju tak 10x. To by znamenalo, že po 150 x 20 = 3000km by měla být na odpis. Není a můžeš se buď dovzdělat v technologii HEV a nebo jen tak hádat.
Extremne zvysene naklady? Kratsi zivotnost auta? Na to si prisel jak? Ja teda znam Priuse z roku asi 2008 a porad jezdi, naklady na servis nejsou nijak zavratny a kapacita baterky te nemusi trapit jelikoz mas spalovak, takze ti je jedno jestli spadla na 70-80%. To u EV te to zacne sakra bolet takovy propad kapacity
Vodík nedává smysl!
Vodík má několik velmi negativních vlastností, které jsou spojeny přímo s jeho fyzikální/chemickou podstatou (malá molekula, nízká hustota, nízká teplota varu...). V žádném z mnoha oslavných článků o dalším skvělém autě na vodík a o jeho zářivé budoucnosti se nikdy nepíše nic o tom, jakým objevem nebo vynálezem z poslední doby byl některý ze zmiňovaných problémů vyřešen.
Tyto vlastnosti mají za následek to, že vodík se do auta nevejde (70kg tekutého má objem 1m3). To, co do auta nacpat lze musí být extrémně stlačeno (700 bar!) nebo zkapalněno (-260°C = nutnost kryogenní nádoby). Při těchto podmínkách vodík způsobuje tzv. "křehnutí kovů" (nutnost veškeré infrastruktury v nerezu) a uniká z nádob i nejmenšími otvory (specializovaná těsnění). A to ještě vůbec nehovoříme o jeho výrobě (elektrolýza potřebuje 13x více energie než výroba vodíku ze zemního plynu) nebo o bezpečnosti.
A k tomu si přidejme že vodíková Mirai a Nexo (tj. auta velikosti Golfu nebo Octavie) stojí okolo 2 mil. Kč.
Takže s vodíkem good luck! Ačkoli, co nefunguje ani s dotacemi, funguje s ještě většími dotacemi, že?