Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Ideální řešení zadní nápravy! Rozhoduje však tuhost uložení, úhel osy kývání a přídavné táhlo

Ve snaze zlepšit ovladatelnost a kvalitu jízdy aut byla zadní tuhá náprava nahrazována řešením s nezávisle zavěšenými koly. Jaké jsou jeho výhody a nevýhody?
Zpět na článek
23. 6. 2023 19:52
Avatar - lamal
23. 6. 2023 19:52
Clanok
DIk za clanok p. Dusil, skuste sa niekedy v clanku povenovat aj zadnej naprave Nissanu Primera P11 (pripadne Almera).

Je to vlecna naprava vylepsena o pasivne riadenie zbiehavosti pomocou scott russelovho mechanizmu. Oproti naprave s viacerymi ramenami vynikala nizkym trenim, nizkou hmotnostou, vysokou zivotnostou a nizkymi serv. nakladmi, vysokou priestorovou ucinnostou a oproti vlecnej naprave bola okrem ineho (eliminovane bocne pretazenie tlmica) priecne stabilizovana onym 3 tim ramenom. Zaujimavy pocin.
Rozbalit vlákno
0
27. 6. 2023 16:51
To snad ne!
Proboha co má společnýho úhlová náprava Sierry s kyvadlovou nápravou Tatry? Vždyť jde o úplně jiný princip!!! U kyvadlový nápravy jde přeci hnací hřídel kola SKRZ výkyvný prvek (dutou rouru, která ma na obou stranách příruby; vnitřní pro kývání – např. u Tatry po skříni rozvodovky – a vnější pro náboj kola), zatímco u úhlový nápravy poloosa neprochází ničím (tedy krom náboje a ložiska – to u každého zavěšení), ale pohyb náboje zajišťují ramena obvykle různých délek a různých os uložení s různými kružnicemi pohybu.
Smyslem zavěšení je, aby kola při odskoku i útlumu zachovávala stále konstantní rozchod i rozvor a nevznikaly svislým pohybem kol síly, které působí proti adhezi. Kyvadlová náprava tomuto požadavku nevyhovuje vůbec, úhlová v omezeném rozsahu.
Krom kinematických požadavků jsou ale důležité i požadavky prostorové, které např. vytlačily – krom sportovních a závodních vozů – například vzpěry McPherson ze zadních náprav, přestože kinematicky měly tyto nápravy nejlepší výsledky (tedy vytlačil je spíš design, protože Lancia k měla s nápravou s vodicím podélným a ustavujícími dvěma příčnými rameny s těhlicemi na vzpěrách McPherson (v rally speciálech se její klony používají dodnes a např. Octavia WRC či Fabia WRC ji měla také) kufr s dostačujícími 525 litry, zatímco Alfa 159 Phersona už mít nemohla a i přesto měla kufr sotva 405 litrů; na vině byl pochopitelně v první řadě design, podlaha obou aut byla v podstatě táž, resp. 159 vycházela z k).
Rozbalit vlákno
0