Elektromobilita
Zpět na článek
Kde je ta slibovaná revoluce v oblasti baterií pro elektromobily? Možná někde tady
46 komentářů
Milenius
16
Aneb sny o tom, jaké by to mohlo být, kdyby se překonaly fyzikální zákony. Ale k tomu nedojde. Lze čekat drobné navyšování kapacity, ale 10x? Tomu nevěřím. To je jako se soláry, tam se také zvyšuje účinnost o jednotky procent, často jen desetiny.
Přejít do diskuze
Roland Von Wagen
Niob, wolfram, lithium... samé dostupné prvky. Člověk o to furt zakopává a háže to do popelnice. Cena bude taky lidová, protože když to všichni chtějí a hlavně potřebují, tak je to za hubičku.
pradeda777
....tolik peněz, času a energie, co se vkládá do těch u.s.r.a.n.ý.ch baterek vložilo do vodíku, tak na něj už dávno všichni jezdíme..... :-!
Třešňák Josef
Módní trend elektroaut je jen přání pár grindejl fanatiků kteří nechápou praxi provozu automobilů. Naftu a benzín nelze nahradit. Evoluce země v kosmu určuje náš život a ostatní je jen biznis
KIaudius
Okrem kapacity baterky by si mal porovnávať aj spotrebu. Dvojnásobná kapacita nie je o nič lepšia, ak je aj spotreba dvojnásobná alebo dokonca väčšia.
PowerHouse
nikdy nesplní požadavky zdejších čtenářů, kteří napíší, že jejich diesel je za 2 minuty napojený.
Jinak k těm bateriím, těch cest je hodně. Začínají se objevovat i baterie 500Wh/kg s tím semi solid elektrolytem.
Jsem zvědav, kdy se objeví Natriové baterie s hustotou nad 200Wh/kg. Tyto baterie budou velice levné, Na je dostupné.
Jinak k těm bateriím, těch cest je hodně. Začínají se objevovat i baterie 500Wh/kg s tím semi solid elektrolytem.
Jsem zvědav, kdy se objeví Natriové baterie s hustotou nad 200Wh/kg. Tyto baterie budou velice levné, Na je dostupné.
Mokrous
Pokud vím, tak efektivita moderních motorů je okolo 40%. A 50% ropy rozhodně nevyliješ.
Většina elektřiny rozhodně není bezemisní a výroba a instalace OZE je sakra hodně emisní.
Stejně tak výroba EV, především tedy jeho baterie je opět silně emisní. Takže musíš najezdit 10-15 let, než se potkáš s moderním ICE.
Tohle je opět čirá demagogie.
Většina elektřiny rozhodně není bezemisní a výroba a instalace OZE je sakra hodně emisní.
Stejně tak výroba EV, především tedy jeho baterie je opět silně emisní. Takže musíš najezdit 10-15 let, než se potkáš s moderním ICE.
Tohle je opět čirá demagogie.
Mokrous
Frašku Autoforum nečtu a v pokryteckém Norsku nežiju.
Mě stačí sledovat jak v DE nahrazují jádro uhlím a koukat jaké jsou emise z 1kWh vyrobené elektřiny u nás a v okolních státech. Velmi často jsou mnohem vyšší, než emise mého auta. Takže ani po 15 letech a půl milionech km se emise s EV nesrovnají.
Srovnání těžby ropy v USA se všemi EV na planetě je taky roztomilé. Už dnes se pohybuje počet všech vozidel na planetě okolo 1,3 mld. Zvážím-li, že ne všechna ropa vytěžená v USA jde do aut, ale řekněme tedy těch 70%, tak 19x0,7=13,3M aut. Takže tu máme jedno krásné celé procento. 1%.
Těch 1,6kW na litr taky není přeprava, ale energetická náročnost při rafinaci atd. Ale i zde se často mylně udává elektrické energie a mnoho EV Fans už z toho dělají dostatek “zásob” elektřiny pro jejich miláčky, ale ono se rafinuje pomocí tepla z hořící ropy. Atd. atd.
Zatím mne nic a nikdo nepřesvědčil. Nebráním se pokroku, ale odmítám násilí a demagogii.
http://euanmearns.com/…f-electric-cars/
Mě stačí sledovat jak v DE nahrazují jádro uhlím a koukat jaké jsou emise z 1kWh vyrobené elektřiny u nás a v okolních státech. Velmi často jsou mnohem vyšší, než emise mého auta. Takže ani po 15 letech a půl milionech km se emise s EV nesrovnají.
Srovnání těžby ropy v USA se všemi EV na planetě je taky roztomilé. Už dnes se pohybuje počet všech vozidel na planetě okolo 1,3 mld. Zvážím-li, že ne všechna ropa vytěžená v USA jde do aut, ale řekněme tedy těch 70%, tak 19x0,7=13,3M aut. Takže tu máme jedno krásné celé procento. 1%.
Těch 1,6kW na litr taky není přeprava, ale energetická náročnost při rafinaci atd. Ale i zde se často mylně udává elektrické energie a mnoho EV Fans už z toho dělají dostatek “zásob” elektřiny pro jejich miláčky, ale ono se rafinuje pomocí tepla z hořící ropy. Atd. atd.
Zatím mne nic a nikdo nepřesvědčil. Nebráním se pokroku, ale odmítám násilí a demagogii.
http://euanmearns.com/…f-electric-cars/
Roland Von Wagen
Nechce se mi moc rozepisovat, protože už končím s prací. Ale dotaženo ad absurdum uhlík je mnohem recyklovatelnější prvek než různé kovy. Uhlík je tu doma a recykluje se tak nějak přirozeně, zatím co kovy sem musely spadnout po výbuchu nějaké supernovy (což až se stane podruhé, tak my už tu nebudeme). Dá se tedy říct, že lithium a wolfram jsou bez recyklace vyčerpatelné. Ale to opravdu jen filozofuju. Faktem ale je, že jsou to všechno prvky vzácné, u jejich těžby není na obloze duha ani okolo neběhají jednorožci a nelítají motýli a cena ve chvíli masové poptávky, která teprve přijde, poroste (ani teď to není levná sranda). Btw. o těžbě z mořské vody jsem nic neslyšel, což sice neznamená, že se to neděje, ale vzhledem k energetické náročnosti odsolování, tohle nebude o moc lepší.
topten
je to tam done
"Vědci tvrdí, že vyvinuli základy lithium-polymerové baterie, jejíž kapacita by mohla být až desetkrát vyšší než tomu je dnes"
i pouhe zdvojnasobeni bude prulom, pripadne zdesetinasobeni totalni revoluce, kdy 50 kilova baterka zvladne dojezd 750km
spis by me zajimalo, jak nejakej pepik z horni dolni vi, kde je hranice fyzikalnich zakonu, jestlize teda nemysli nejslavnejsi rovnici na svete od Alberta
k ni mame ale sakra daleko :-)
"Vědci tvrdí, že vyvinuli základy lithium-polymerové baterie, jejíž kapacita by mohla být až desetkrát vyšší než tomu je dnes"
i pouhe zdvojnasobeni bude prulom, pripadne zdesetinasobeni totalni revoluce, kdy 50 kilova baterka zvladne dojezd 750km
spis by me zajimalo, jak nejakej pepik z horni dolni vi, kde je hranice fyzikalnich zakonu, jestlize teda nemysli nejslavnejsi rovnici na svete od Alberta
k ni mame ale sakra daleko :-)
Makovnik
Z ropy sa vzdy vyuzije 100%, okrem toho, co sa odpari. Takze tvoje bluznenie o spalovani popri vyrobe ako znizovani efektivity je holy nezmysel - kedze aj to spalenie - je vyuzitie.
Pri tej znoske bludov, co vypisujes, ake super je zavriet rafirenie by si si mal uvedomit, ze aj zariadenie, do ktoreho trieskas tie nezmysly je zo znacnej casti z ropy a vsetky cesty, po ktorych jazdia a BEV su iba z ropy a podklad je z betonu.
" Nasiel som este udaj ze 1 liter benzinu/nafty spotrebuje 1,6kWh elektriny pri preprave, ""....daco nasiel, len si znova zle pamatas. Preprava ropy je okolo 0.3kWh/m3, To co tvrdis, je energia potrebna na vyrobu 1L paliva z ropy - teda uplne nieco ine.
Dalsia perla > " konecnom dosledku pocas zivotne cyklu vyprodukuje o 65-85% menej emisii, podla emisnosti elektriny ktorou je nabijane.""....ano, a preto v Polsku je BEV CO2 neefektivne po celu dobu svojej zivnostnosti, bez ohladu na pocet rokov.
Pri tej znoske bludov, co vypisujes, ake super je zavriet rafirenie by si si mal uvedomit, ze aj zariadenie, do ktoreho trieskas tie nezmysly je zo znacnej casti z ropy a vsetky cesty, po ktorych jazdia a BEV su iba z ropy a podklad je z betonu.
" Nasiel som este udaj ze 1 liter benzinu/nafty spotrebuje 1,6kWh elektriny pri preprave, ""....daco nasiel, len si znova zle pamatas. Preprava ropy je okolo 0.3kWh/m3, To co tvrdis, je energia potrebna na vyrobu 1L paliva z ropy - teda uplne nieco ine.
Dalsia perla > " konecnom dosledku pocas zivotne cyklu vyprodukuje o 65-85% menej emisii, podla emisnosti elektriny ktorou je nabijane.""....ano, a preto v Polsku je BEV CO2 neefektivne po celu dobu svojej zivnostnosti, bez ohladu na pocet rokov.
Makovnik
" neefektivny stroj, ktory premeni iba mizernych 10% z energie v rope na pohyb a zbytok na teplo a emisie," --- " Z litra ropy vyrobis pol litra benzinu - 50%,---*
Tvoja uvaha je uplna debilita, kedze vychadzajuc z tvojej "logiky" je ucinnost elektrickych aut niekde mozno okolo1%, kedze zvysnych 99% vyrobenej el. energie sa minie pre priemysel, kurenie, svietenie domacnosti a varenie....
Kedze si informacne zaostaly, nove naftove motory maju ucinnost tesne nad 50% https://www.scania.com/…ine-brochure.pdf To je tolko, resp. aj viac ako niektore atomove elektrarne, nehovoriac o inych.
Porovnavat ucinnost motora a ucinnost na kolesach je dalsi tvoj skokansky preslap, kedze presne rovnake je to u elektrickych aut, - to, co je na kolese, nie je to, co je na hriadeli motora.
Tvoje bezemisne bluznenie je akurat tak na facepalm.
Tvoja uvaha je uplna debilita, kedze vychadzajuc z tvojej "logiky" je ucinnost elektrickych aut niekde mozno okolo1%, kedze zvysnych 99% vyrobenej el. energie sa minie pre priemysel, kurenie, svietenie domacnosti a varenie....
Kedze si informacne zaostaly, nove naftove motory maju ucinnost tesne nad 50% https://www.scania.com/…ine-brochure.pdf To je tolko, resp. aj viac ako niektore atomove elektrarne, nehovoriac o inych.
Porovnavat ucinnost motora a ucinnost na kolesach je dalsi tvoj skokansky preslap, kedze presne rovnake je to u elektrickych aut, - to, co je na kolese, nie je to, co je na hriadeli motora.
Tvoje bezemisne bluznenie je akurat tak na facepalm.
Makovnik
Jezismarriapanaboha, ale melies hovadiny.
Tazba litia je ekologicka katastrofa, preto sa prave uvazuje, akym sposobom ju brat z morskej vody, lenze tam je zase problem mizerna koncentracia, takze to bude trvat roky, kym sa vymysli efektivny proces redukcie ionov litia.
Si to fakt poriadne nastuduj, lebo pamat mas jak neprof. Stanek, co melie rovnake hovna v rychlom slede.
Z tazby litia ziadna pitna voda neexistuje, v tom generovani bludov si si pomylil tazbu litia s odsolovanim vody na Blizkom vychode. Odsolovanie je tiez velka parada, kilometre od tyhc stanic vykapal morsky zivot, kedze sa sol vylieva naspat do mora a koncetracia soli je tam velmi vysoka.
Vysoka nakupna cena BEV nikoho nezaujima, preco je vysoka, ale kedy bude konecne nizka.
O.i.o CO2 sa strasne bluzni, ale napr. sa zistilo, ze funguje ako hnojivo pre rastliny a zistil sa rychlejsi rast za roky, ked sa koncentracia mierne zvysila.
Tazba litia je ekologicka katastrofa, preto sa prave uvazuje, akym sposobom ju brat z morskej vody, lenze tam je zase problem mizerna koncentracia, takze to bude trvat roky, kym sa vymysli efektivny proces redukcie ionov litia.
Si to fakt poriadne nastuduj, lebo pamat mas jak neprof. Stanek, co melie rovnake hovna v rychlom slede.
Z tazby litia ziadna pitna voda neexistuje, v tom generovani bludov si si pomylil tazbu litia s odsolovanim vody na Blizkom vychode. Odsolovanie je tiez velka parada, kilometre od tyhc stanic vykapal morsky zivot, kedze sa sol vylieva naspat do mora a koncetracia soli je tam velmi vysoka.
Vysoka nakupna cena BEV nikoho nezaujima, preco je vysoka, ale kedy bude konecne nizka.
O.i.o CO2 sa strasne bluzni, ale napr. sa zistilo, ze funguje ako hnojivo pre rastliny a zistil sa rychlejsi rast za roky, ked sa koncentracia mierne zvysila.
Makovnik
V litiovej baterke je 0.8% litia? si sa zrazil s konom alebo neprof. Stanekom, ze tu take sprostosti vypisujes?
V baterke je 10-20% litia.
Keci o recyklacii su zaujimave az po nejakej dobe, mozno 40rokov, ked sa obmeni cely vozovy park. Zatial to treba len tazit a vyrabat a nebluznit, ze znova pouzijeme daco, co est nemame.
V Europe je 230milionov aut. Keby sa mali vsetky vymenit za elektricke s nejakou priemernou baterkou, co ma 200kg, potrebujeme 46000000 ton surovin. Ked je tam len 10% litia, je to 4600000. Rocne sa na svete spotrebuje 160000ton, tzn by trvalo pri takej vyrobe 28rokov vymenit auta. Len dementi v EU/EP a dalsi vypatlanci bluzia, ze o 12rokov uz nebudu ziadne spalovacie auta.
Ten objem litia je 1/4 z toho, co sa momentalne povazuje za zmysluplne na planete vytazit.
O.i., bateria obsahuje viac inych a aj drazsich kovov, takze to litium je len cast a nie je velky dovod sa radovat, ked baterka obsahuje napr. viac niklu
V baterke je 10-20% litia.
Keci o recyklacii su zaujimave az po nejakej dobe, mozno 40rokov, ked sa obmeni cely vozovy park. Zatial to treba len tazit a vyrabat a nebluznit, ze znova pouzijeme daco, co est nemame.
V Europe je 230milionov aut. Keby sa mali vsetky vymenit za elektricke s nejakou priemernou baterkou, co ma 200kg, potrebujeme 46000000 ton surovin. Ked je tam len 10% litia, je to 4600000. Rocne sa na svete spotrebuje 160000ton, tzn by trvalo pri takej vyrobe 28rokov vymenit auta. Len dementi v EU/EP a dalsi vypatlanci bluzia, ze o 12rokov uz nebudu ziadne spalovacie auta.
Ten objem litia je 1/4 z toho, co sa momentalne povazuje za zmysluplne na planete vytazit.
O.i., bateria obsahuje viac inych a aj drazsich kovov, takze to litium je len cast a nie je velky dovod sa radovat, ked baterka obsahuje napr. viac niklu
rohYpnol
Proč ještě nikdo nevymysl do auta nacpat větrnou turbínu???
Přeci když auto jede po dálnici, tak vzduch proudí 130 km/h což je dost energie na výrobu ze vzduchu, ne??
A tady furt někdo řeší baterky :-[] :-[]
Přeci když auto jede po dálnici, tak vzduch proudí 130 km/h což je dost energie na výrobu ze vzduchu, ne??
A tady furt někdo řeší baterky :-[] :-[]
Tatra613
Som zvedavy na realny test toho Nio ES6 so 150 kWh baterkou.Teslacik dal video zo showroomu Nio a bol uneseny z ich aut a kvality spravovania.Ak este daju von tuto prelomovu baterku a splnia to co o nej tvrdia,tak zacne to byt zaujimave s autopriemyslom v EU.Cina slape :yes:
Třešňák Josef
Módní trend elektroaut je jen přání pár grindejl fanatiků kteří nechápou praxi provozu automobilů. Naftu a benzín nelze nahradit. Evoluce země v kosmu určuje náš život a ostatní je jen biznis
eLzyx
proč chceš mít ten nejkomplikovanější elektromobil, který kdy kdo vymyslel? Není lepší nahradit tu vodíkovou elektrárnu větší baterií? A nebo když už, tak k solidně velké baterii (kolem 35kWh) dát malý, úsporný generátor na benzin?
.StenLi.
Asi ti nie je uplne jasne co znamena udrzatelnost. Nebudem riesit vysoku dostupnost napr. litia, ktoreho su plne oceany, vysvetlovat ti ze v nove baterie tvoriace tretinu trhu obasahuju 0,8% litia, alebo ze jeho cena spadla nedavno o 73%.. udrzatelnost je zalozena na uzavretej slucke vyuzivania materialov, cize to coho jednorazove fosilne paliva nie su schopne a naopak donekonecna recyklovatelne kovy v bateriach su na to idealne.
.StenLi.
Keby si radsej ten cas co stravis pisanim tychto nezmyslov investoval do vzdelavania, tak by si vedel, preco vodik v H2ICE alebo FCEV nemal sancu uspiet pred 10 rokmi, dnes ani o 10 rokov bez ohladu na vyvoj. Baterky zvysuju svoju energeticku hustotu kazdy rok, u vodiku je nemenna na vzdy. Ked niecomu nerozumies, este to neznamena ze je to usrane.
Robert Hlavaty
v oblasti telefonů.. Trend je spíše dělat úspornější konzumenty baterie jako čipy, displeje, atd... Obdobně to asi bude i v automotive....ale samozřejmě někdo může něco objevit co bude na Nobelovku...
DonVito
:D:D:D
Proc je vzdy oznamen nazor redakce?
Jinak ja bych zminil jeste SSB Toyoty a Nissanu!
https://cleantechnica.com/…e-charging-time/
Toyota Claims Solid-State Battery Has 745 Mile Range, 10 Minute Charging Time
:yes: :yes: :yes:
https://electrek.co/2023/07/20/nissans-plant-ev-solid-state-battery-plan/
Nissan’s historic plant preps for electric era, follows Toyota with solid-state EV battery plans
Proc je vzdy oznamen nazor redakce?
Jinak ja bych zminil jeste SSB Toyoty a Nissanu!
https://cleantechnica.com/…e-charging-time/
Toyota Claims Solid-State Battery Has 745 Mile Range, 10 Minute Charging Time
:yes: :yes: :yes:
https://electrek.co/2023/07/20/nissans-plant-ev-solid-state-battery-plan/
Nissan’s historic plant preps for electric era, follows Toyota with solid-state EV battery plans
KIaudius
Ja nepíšem o dôvodoch, píšem o jednoduchom fakte.Ťažké pochopiť?
Kapacita baterky pre EV je len jedna strana mince, tou druhou je energetická hustota, ktorá nestúpa nijak závratne. Veľká kapacita znamená značný objem aj hmotnosť, vo vývoji je rozhodne ešte čo robiť.
Kapacita baterky pre EV je len jedna strana mince, tou druhou je energetická hustota, ktorá nestúpa nijak závratne. Veľká kapacita znamená značný objem aj hmotnosť, vo vývoji je rozhodne ešte čo robiť.
.StenLi.
Lebo zistili, ze ked tie vrtule umiestnis na cestu, medzi protismerne iduce auta, tak to je ovela efektivnejsie ;-)
.StenLi.
Bude zabavne sledovat v ktorom roku vam tvrdohlavym a faktom odolavajucim odporcom BEV dojde, ze to nie je ziadny modny trend :-) . Uctievat super neefektivny stroj, ktory premeni iba mizernych 10% z energie v rope na pohyb a zbytok na teplo a emisie, ako idealny dopravny prostriedok na ktorom netreba nic menit, to je poriadne silna diagnoza :) .
.StenLi.
Norsko nie je pokrytecke, naopak, je to uzasny priklad toho, ako sa da sikovne vyjednat vyhodne delenie medzinarodnych vod, ako sa da vyuzit nerastne bohatstvo a vytrieskat z ropnych spolocnosti ovela viacej ako ostatne krajiny. Asi narazas na to, ze su realne jednou z najekologickejsich krajin sveta so 100% OZE energetikou, ale tazia a predavaju ropu a plyn, pricom ropa tvori iba 2% svetovej produkcie a jej tazba klesa od roku 2000, sustredia sa hlavne na plyn, co nam velmi vyhovuje pri odstrihnuti Ruska. Nie je na tom nic pokrytecke, tu ropu a plyn by na trh dodal niekto iny, ale ide prave o to, co s peniazmi za ne spravili a na rozdiel od inych krajin ktore ju naliali do luxusu oligarchov, nezmyselnej vystavby v pusti a megalomanske projekty pocas ktorych zotrocovali ludi z rozvojovych krajin, Norsko ich investovalo do ekologie, aby naopak uz vobec nemuselo palit fosil ani na elektinu, kurenie ani dopravu a ukazalo ostatnym krajinam ze sa to da.
Ak mame viest zmysluplnu debatu, tak ostanem radsej pri faktoch. To ze v DE nahradzuju jadro uhlim je hlupy politicky hoax proti ich energetickej strategii. V skutocnosti z jadra vyrabali iba 6% elektriny a nahradili ho nie uhlim, ale prave OZE, ktore dnes tvoria vacsinu vyroby elektriny v DE a naopak vyroba z uhlia sa znizila o 23%, tolko k realite.
Tie emisie si musel ratat zle, SR ma za poslednych rok priemer emisii 179gCO₂/kWh, takze pri spotrebe 16,5kWh/100km a stratach pri nabijani 8-10% sme na realistickych 18kWh/100km co je 32g/km a to hovorime o realnych emisiach, nie papierovych. Neviem ake mas auto, ale bezny priemer je 130g/km papierova hodnota, realita je este horsia, takze na SR to je obrovsky rozdiel. CR ma jednu z najspinavsich elektrin, ale tiez je to tam cca 70g/km takze vyrazny podpriemer, asi si zle ratal.
Nie roztomile, ale uplne mimo, US tazba tvori iba 14% celosvetovej produkcie a spotreba elekriny bola ratana iba pre veze na pevnine, tento dalsi scestny vypocet dufam nemyslis vazne.
Nie, tych 1,6kWh (chyba ti tam h, bez h je to vykon, nie energia) jepresne iba elektrina spotrebovana elektromotormi v cerpadlach, energeticka narocnost pri rafinacii je naaaaasobne vacsia :) ak ti hovori nieco energeticke hustota ropy ktora sa ako pises pouziva pri rafinovani, nie elektrika, takze dalsi omyl.
Pozeram ze sa silno odklanas od faktov k pocitom, dojmom a demagogii, takze nevidim zmysel pokracovat v tejto diskusii len ti objasnim ten vtipny link co si udal, v ktorom sa sam autor niekolko krat opravuje, lebo ma zle vypocty na co ho upozornili citatelia a ma tam dva obrazky s odlisnymi hodnotami.. India ma o 50% emisnejsiu elektrinu ako CR, 632gCO₂/kWh, takze na 1km to vychadza 114g a nie 370g ako v jeho smiesnom blogu (facepalm). Pekny den a dovi.
Ak mame viest zmysluplnu debatu, tak ostanem radsej pri faktoch. To ze v DE nahradzuju jadro uhlim je hlupy politicky hoax proti ich energetickej strategii. V skutocnosti z jadra vyrabali iba 6% elektriny a nahradili ho nie uhlim, ale prave OZE, ktore dnes tvoria vacsinu vyroby elektriny v DE a naopak vyroba z uhlia sa znizila o 23%, tolko k realite.
Tie emisie si musel ratat zle, SR ma za poslednych rok priemer emisii 179gCO₂/kWh, takze pri spotrebe 16,5kWh/100km a stratach pri nabijani 8-10% sme na realistickych 18kWh/100km co je 32g/km a to hovorime o realnych emisiach, nie papierovych. Neviem ake mas auto, ale bezny priemer je 130g/km papierova hodnota, realita je este horsia, takze na SR to je obrovsky rozdiel. CR ma jednu z najspinavsich elektrin, ale tiez je to tam cca 70g/km takze vyrazny podpriemer, asi si zle ratal.
Nie roztomile, ale uplne mimo, US tazba tvori iba 14% celosvetovej produkcie a spotreba elekriny bola ratana iba pre veze na pevnine, tento dalsi scestny vypocet dufam nemyslis vazne.
Nie, tych 1,6kWh (chyba ti tam h, bez h je to vykon, nie energia) jepresne iba elektrina spotrebovana elektromotormi v cerpadlach, energeticka narocnost pri rafinacii je naaaaasobne vacsia :) ak ti hovori nieco energeticke hustota ropy ktora sa ako pises pouziva pri rafinovani, nie elektrika, takze dalsi omyl.
Pozeram ze sa silno odklanas od faktov k pocitom, dojmom a demagogii, takze nevidim zmysel pokracovat v tejto diskusii len ti objasnim ten vtipny link co si udal, v ktorom sa sam autor niekolko krat opravuje, lebo ma zle vypocty na co ho upozornili citatelia a ma tam dva obrazky s odlisnymi hodnotami.. India ma o 50% emisnejsiu elektrinu ako CR, 632gCO₂/kWh, takze na 1km to vychadza 114g a nie 370g ako v jeho smiesnom blogu (facepalm). Pekny den a dovi.
.StenLi.
To je maximalna efektivita spalovakov, sam jeden mam, ale to je samozrejme len jeden clanok vyslednej efektivty, tak isto ako by bolo odveci hovorit ze maximalna efektivita elektormotoru je 98%. Ak ma motor 40% maximalnu tepelnu ucinnost, znamena to pri konkretnych otackach a teplote motora, takze tuto ucinnost drviva vacsina motorov vacsinu casu nedosahuje, pretoze maju stupnove prevodovky a vacsina jazd su kratke s nezohriatym motorom. Najcastejsie sa k maximalnej hodnote priblizuju auta s CVT prevodovkou (Toyota Hybrid), alebo bez prevodovky (Honda a Nissan hybrid), kde ICE sluzi ako generator, preto maju aj v realnej prevadzke najnizsiu spotrebu. Od tejto efektivity sa ale odratavju straty na prevodovke (cca 6%), diferenciale (1-2%), straty na generatore, elektromotore, baterii atd.. a vysledna efektivita roztocenia kolesa je 17-21% benzin - hybrid/diesel. V meste, kde sa kona drviva vacsina jazd je realny rozdiel ICE vs BEV este vyraznejsi, kvoli rekuperacii.
Mas pravdu 50% nevylejes, vyrabaju sa z nej dalsie produkty, ale velke mnozstvo sa spotrbuje pri rafinacii a obrovske mnozstvo nafty(ropy) sa spali pri tazeni a transporte, nie je to ale zdokumentovane (aspon ja som to nenasiel a ze som sa snazil..) ci to tvori viac alebo menej ako tych 50%. Jedine vypocty k spotrebe ropnych vezi som nasiel k pevninovym US a tie maju spotrebu ako 19 milionov BEV, cize viac ako vsetky BEV sveta, cca 17 milionov, takze vsetky ropne veze a cerpadla spotrebuvaju niekoko nasobne viac elektriny ako vsetky BEV, cize v skutocnosti cim viac BEV, tym menej vezi a tym viac elektriny budeme mat. Nasiel som este udaj ze 1 liter benzinu/nafty spotrebuje 1,6kWh elektriny pri preprave, takze ICE s plnou nadrzou sa este ani nepohlo a spotrebovalo uz elektrinu na ktoru BEV prejde 400km.
Ked si pozries statistiku, tak zistis ze vyroba vacsina elektriny v EU je bez emisii zo spalovania fosilnych paliv, ale hovorime iba o vyrobe elektriny. Ak chceme riesit emisnost vystavby/instalacie a odstavenia, likvidaciu, resp. skladovanie toxickeho odpadu pocas dekad a rekultivaciu prostredia, tak OZE su sakra nasobne menej emisne ako fosilne, aj atomove elektrarne.
Vyroba baterie nie je vysoko emisna, hlavne v kontexte pouzivania dlhych rokov v BEV a neskor v sekundarnom pouziti v energetike. Vyroba BEV tvori asi 150-170% emisii vyroby ICE, ale ICE vytvori pocas zivota 6x viac emisii ako pri vyrob a pri emisnosti energetickeho mixu EU27 trva iba 25-50 tis. km, kym BEV vyssie vyrobne emisie baterie dorovna, v takom Norsku to je iba 13,5 tis. km, cize asi 1 rok a v konecnom dosledku pocas zivotne cyklu vyprodukuje o 65-85% menej emisii, podla emisnosti elektriny ktorou je nabijane. Tych 10-15 rokov su nezmyselne hausnumera hodne autoforum :-) .
Mas pravdu 50% nevylejes, vyrabaju sa z nej dalsie produkty, ale velke mnozstvo sa spotrbuje pri rafinacii a obrovske mnozstvo nafty(ropy) sa spali pri tazeni a transporte, nie je to ale zdokumentovane (aspon ja som to nenasiel a ze som sa snazil..) ci to tvori viac alebo menej ako tych 50%. Jedine vypocty k spotrebe ropnych vezi som nasiel k pevninovym US a tie maju spotrebu ako 19 milionov BEV, cize viac ako vsetky BEV sveta, cca 17 milionov, takze vsetky ropne veze a cerpadla spotrebuvaju niekoko nasobne viac elektriny ako vsetky BEV, cize v skutocnosti cim viac BEV, tym menej vezi a tym viac elektriny budeme mat. Nasiel som este udaj ze 1 liter benzinu/nafty spotrebuje 1,6kWh elektriny pri preprave, takze ICE s plnou nadrzou sa este ani nepohlo a spotrebovalo uz elektrinu na ktoru BEV prejde 400km.
Ked si pozries statistiku, tak zistis ze vyroba vacsina elektriny v EU je bez emisii zo spalovania fosilnych paliv, ale hovorime iba o vyrobe elektriny. Ak chceme riesit emisnost vystavby/instalacie a odstavenia, likvidaciu, resp. skladovanie toxickeho odpadu pocas dekad a rekultivaciu prostredia, tak OZE su sakra nasobne menej emisne ako fosilne, aj atomove elektrarne.
Vyroba baterie nie je vysoko emisna, hlavne v kontexte pouzivania dlhych rokov v BEV a neskor v sekundarnom pouziti v energetike. Vyroba BEV tvori asi 150-170% emisii vyroby ICE, ale ICE vytvori pocas zivota 6x viac emisii ako pri vyrob a pri emisnosti energetickeho mixu EU27 trva iba 25-50 tis. km, kym BEV vyssie vyrobne emisie baterie dorovna, v takom Norsku to je iba 13,5 tis. km, cize asi 1 rok a v konecnom dosledku pocas zivotne cyklu vyprodukuje o 65-85% menej emisii, podla emisnosti elektriny ktorou je nabijane. Tych 10-15 rokov su nezmyselne hausnumera hodne autoforum :-) .
.StenLi.
Z litra ropy vyrobis pol litra benzinu - 50%, efektivita spalovaku premeny benzinu/nafty na pohyb kolies 17-21%, ratajme 20%, vysledok 10%. BEV, proti ktorym Josef a spol. bojuje, su na tom 7x lepsie, pritom nevytvaraju ziadne prevadzkove emisie a vacsina elektriny, ktorou su napajane je tiez bezemisna a stale sa to zlepsuje.
eLzyx
:D:D:D:D:D :yes:
Ty byly určeny do stacionárních bateriových polí. Velké, těžké, relativně nízká kapacita, ale dlouhá životnost a bezpečnost
Ovšem kde nic, tu nic ...
Ty byly určeny do stacionárních bateriových polí. Velké, těžké, relativně nízká kapacita, ale dlouhá životnost a bezpečnost
Ovšem kde nic, tu nic ...
kesumb
ono je to hlavne jedno. Milnik a to tu pisu uz roky je 150kwh pro kombi/sedan a 200 pro velky SUV. 150kwh slibuje nio do suv vetsiho Kodiaqu. Baterka ma 540kg, kdyz ji prepoctes 720-750kg bateriema ix, etronu,eqc, i7 apod jsi na 200kwh. To je i po degradaci 15% (ikdyz muj phev po velkejch stovkach cyklu degradaci nema meritelnou) porad dost na zimnich 500km dalnice znacne nad limit. Nebo jistejch 400km s velkym vlekem, pripadne beznejch 1000km pro velky suv. Tim je uz dano. A vykony, kdy volvo velikosti fabie ma 3,7 na sto?…. Bude to jako s mobilem, nikdo nevi kolik pixelu ma display, jakej je v tom procesor…
.StenLi.
Dobre ze sa nerozpisujes, absurne a nezmyselne diskusie su strata casu. Nebudem tu rozoberat fakty o tom aky velky rozdiel je medzi uhlikom a CO2, ale mal by si vediet ze makke kovy su ovela lahsie recyklovatelne ako pevny uhlik a o CO2 ani nehovorim, o super drahom a neefektivnom trapeni zachytavania CO2 emisii mas toho na nete plno. Je uplne jedno z kade sem co spadlo, kazda jedna kvapka vody na Zem spadla z vesmiru a je tak isto nevycerpatelna ako vsetky kovy pouzivane v bateriach, kedze su donekonecna recyklovatelne, to je zaklad udrzatelnosti, takze nema vobec zmysel diskutovat bez recyklacie cohokolvek, ide iba o moznosti recyklacie a kvoli vyssie spomenutemu sa dnes recykluje 0% fosilnych paliv oproti 92-96% materialu v dnesnych bateriach.
Faktom je jedine to, ze preklad slova rare metals su po spravnosti zriedkave, nie vzacne kovy, pretoze ich mame niekolko nasobne viac ako cele ludstvo potrebuje a bude potrebovat, ale ich zriedkavost spociva v casticiach na milion. Faktom je tiez to, ze oproti tazbe ropy a uhlia je tazba tychto kovov super duhova a odporucam nastudovat si ako sa tazi litium zo solanky, odsolovanie vobec nie je energeticky narocne, to je skor odparovanie vody, ktore sa deje na slnku, takze opat super duhovo a ekologicky, resp. na mensej ploche s vyuzitim OZE, bezemisne cez koncentrovane zrkadla a vedlajsim produktom je elektricka energia a pitna voda, dost cenne komodity v mnohych castiach sveta :) . Vysoka cena tychto materialo aspon sposobi vysoku zostatkovu hodnotu BEV a ludia sa zacnu spravne pozerat na vyssie nakupne ceny BEV.
Faktom je jedine to, ze preklad slova rare metals su po spravnosti zriedkave, nie vzacne kovy, pretoze ich mame niekolko nasobne viac ako cele ludstvo potrebuje a bude potrebovat, ale ich zriedkavost spociva v casticiach na milion. Faktom je tiez to, ze oproti tazbe ropy a uhlia je tazba tychto kovov super duhova a odporucam nastudovat si ako sa tazi litium zo solanky, odsolovanie vobec nie je energeticky narocne, to je skor odparovanie vody, ktore sa deje na slnku, takze opat super duhovo a ekologicky, resp. na mensej ploche s vyuzitim OZE, bezemisne cez koncentrovane zrkadla a vedlajsim produktom je elektricka energia a pitna voda, dost cenne komodity v mnohych castiach sveta :) . Vysoka cena tychto materialo aspon sposobi vysoku zostatkovu hodnotu BEV a ludia sa zacnu spravne pozerat na vyssie nakupne ceny BEV.
topten
legendarni nokia 3310 mela 1Ah, dnesni standard ma 5x tolik
pred 5 lety sem detem kupoval samsung A3 s kapacitou aku 2.35Ah, vloni nebo predloni sem jim kupoval nastupce A32 s kapacitou 5Ah, tady aku vic jak 2x tolik
pred 5 lety sem detem kupoval samsung A3 s kapacitou aku 2.35Ah, vloni nebo predloni sem jim kupoval nastupce A32 s kapacitou 5Ah, tady aku vic jak 2x tolik
Miloslav Kubín
Fosil nedoje????
Co to tu melete za hovadiny!!! Myslíš si snad že se znovu objeví uhlí v Mostě nebo v Ostravě?
Nebo že znovu budou mít v americe znovu plné zásoby ropy jako na začátku?
Všechny tyto zdroje jednou dojdou a záleží jen na našem přístupu jak rychle to bude. Dnes všechnu ropu nesmyslně spálíme a za pár let se zjistí, že ji bylo možno využít úplně jiným způsobem, efektivněji, ale už žádná nebude. Pokud znáš historii jak tyto zdroje vznikly, za jakých podmínek a v jakém časovém horizontu tak je jasné že jsou NENAHRADITELNÉ !!!!
Elektro vývoj bude budoucnost, je jedno na jakých principech, ale jako zdroj energie jako nejlepší volba, chce to čas. Před 20 lety by si nikdo elektroauto nedokázal ani představit a dnes pomalu nahrazují spalováky a za další dvacet let se budete smát své vlastní hlouposti a neznalosti protože budou všude.
Poslední dobou když čtu příspěvky tak mi příjde že 90% lidí jsou hlupáci co jsou ovlivněni křičením dalších hlupáků, s takovou to za chvíli bude jen svět hlupáků. Příklad za všechny, země je placatá, to jako vážně? Dnes v době letadel, satelitů atd.? Takže fosilní paliva jsou obnovitelný zdoj a nikdy nedojdou? Tak mi někdo popište jak se obnoví :-O :-O :-O
Co to tu melete za hovadiny!!! Myslíš si snad že se znovu objeví uhlí v Mostě nebo v Ostravě?
Nebo že znovu budou mít v americe znovu plné zásoby ropy jako na začátku?
Všechny tyto zdroje jednou dojdou a záleží jen na našem přístupu jak rychle to bude. Dnes všechnu ropu nesmyslně spálíme a za pár let se zjistí, že ji bylo možno využít úplně jiným způsobem, efektivněji, ale už žádná nebude. Pokud znáš historii jak tyto zdroje vznikly, za jakých podmínek a v jakém časovém horizontu tak je jasné že jsou NENAHRADITELNÉ !!!!
Elektro vývoj bude budoucnost, je jedno na jakých principech, ale jako zdroj energie jako nejlepší volba, chce to čas. Před 20 lety by si nikdo elektroauto nedokázal ani představit a dnes pomalu nahrazují spalováky a za další dvacet let se budete smát své vlastní hlouposti a neznalosti protože budou všude.
Poslední dobou když čtu příspěvky tak mi příjde že 90% lidí jsou hlupáci co jsou ovlivněni křičením dalších hlupáků, s takovou to za chvíli bude jen svět hlupáků. Příklad za všechny, země je placatá, to jako vážně? Dnes v době letadel, satelitů atd.? Takže fosilní paliva jsou obnovitelný zdoj a nikdy nedojdou? Tak mi někdo popište jak se obnoví :-O :-O :-O
KIaudius
Bude to OK videné dnešným pohľadom. Za 20 rokov to môže byť beznádejne zastaraný kus techniky.
KIaudius
Fosil síce nedojde, ale permanentne sa ti jeho zbytky usádzajú v organizme. A jeho ťažba a výroba zasviňuje prostredie v ktorom žiješ. Príjemná predstava.
rohYpnol
Máš pravdu. Protože radši budu pálit fosil, který za X dalších generaci nedojde a nedojde a nedojde, místo toho, abych plundroval planetu těžkou drahých kovů, které chybí už dnes.
Mezitím tady dalších 10 generací může hledat opravdu smysluplnou náhradu.
Mezitím tady dalších 10 generací může hledat opravdu smysluplnou náhradu.
topten
pro vetsinu situaci bohate staci realnej dojezd 500km se zarukou rychlyho dobiti
a jestlize do par bude aku s energetickou hustotou 0.5kWh/1kg, tak 200kg tezka baterka pro realnej dojezd 500km+ u auta velikosti oct bude uplne OK
a jestlize do par bude aku s energetickou hustotou 0.5kWh/1kg, tak 200kg tezka baterka pro realnej dojezd 500km+ u auta velikosti oct bude uplne OK
topten
u mobilu sla spotreba nahoru, protoze i spotreba s vetsim displejem a milionem nesmyslu sla nahoru
u EV sjde spotreba spis dolu
kazdopadne dnes umime baterky s vetsi kapacitou nez pred 5 lety a za 5 roku budeme zase dal
u EV sjde spotreba spis dolu
kazdopadne dnes umime baterky s vetsi kapacitou nez pred 5 lety a za 5 roku budeme zase dal
Bojkas
Ajaj, máme tu studovaného z oboru fyziky na vysoké škole života. 🤣 Tak schválně soudruhu, jaké fyzikální zákony porušují?