Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kde je ta slibovaná revoluce v oblasti baterií pro elektromobily? Možná někde tady

Matyáš Kunst
Diskuze (46)

Vývoj baterií pro elektromobily jde neustále kupředu, avšak v praxi jsme se žádné větší revoluce stále nedočkali. Pojďme se podívat na řešení, která to s velkou pravděpodobností brzy změní.

V posledních letech neuplyne měsíc bez toho, aniž bychom neslyšeli o nějakém novém průlomu, slibujícím hromadu výhod - od vyšší kapacity, přes extrémně rychlé nabíjení až po násobně vyšší životnost. Nechceme tím říct, že vývoj stojí na místě. Nicméně, pokud se dnes podíváme „pod podlahu“ moderních elektromobilů, najdeme tam akumulátory, jejichž základní technologie se za posledních 30 let v podstatě nezměnila. 

Jde o důkaz toho, že vývoj v elektrochemii vyžaduje čas, podobně jako tomu bylo u lithium-iontové baterie, jejíž první návrh byl vytvořen roku 1960 a první prodejní verze byla uvedena na trh společností Sony v roce 1991. Navíc je nutno říct, že požadavky na baterie v automobilu jsou z pochopitelných důvodů mnohem vyšší než na baterie ve spotřební elektronice. V současné době se tedy většina výzkumů zabývá optimalizací stávající technologie, ovšem existují i znatelně ambicióznější projekty. Pojďme se podívat, na co se můžeme v budoucnu těšit.

CATL: Elektrolyt, který lze rychle zahřát

Společnost CATL, největší výrobce baterií na světě, oznámila další krok k optimalizaci lithium-iontových baterií. Zaměřila se na elektrolyt, který odděluje anodu od katody, a je také významnou příčinou klesajícího dojezdu elektromobilů v zimě. Běžný elektrolyt je totiž tekutý, ovšem při ochlazení se stává viskózním, což zpomaluje tok elektronů. To v konečném důsledku omezuje kapacitu baterie. Výrobce tedy vyvinul nový elektrolyt, který lze zahřát extrémně rychle, a díky tomu může mít baterie při venkovní teplotě -20 stupňů až o 50 % vyšší kapacitu, než tomu je dnes.

Univerzita Sogang: Výměna grafitu za křemík

Velkého oznámení jsme se dočkali také od zástupců univerzity Sogang v jihokorejském Soulu. Vědci tvrdí, že vyvinuli základy lithium-polymerové baterie, jejíž kapacita by mohla být až desetkrát vyšší než tomu je dnes. Klíčem k tomuto úspěchu byla výměna grafitu, který je v bateriích používán obvykle, za křemík. Ten je dokáže uchovávat znatelně více energie, avšak má tu nevýhodu, že je poměrně rozpínavý. Baterie tak může nabobtnat a nenávratně komponent poškodit. Korejci problém vyřešili novým typem elektrolytu, který se přizpůsobuje oscilujícímu křemíku, takže baterie si zachovává svůj objem. Není známo, kdy by takový typ baterie mohl být připraven pro sériovou výrobu.

Nyobolt: Anody z niobu a wolframu

Britský start-up Nyobolt představil nový typ baterie, která přitáhla pozornost především rychlostí nabíjení. Dle poskytnutých informací dokáže pojmout energii na dojezd 250 kilometrů za pouhých 6 minut! Podle všeho tajemství spočívá v anodách vyrobených z niobu a wolframu. Prototyp baterie má kapacitu 35 kWh a Britové uvádějí, že za sebou má více než 2000 nabíjecích cyklů, aniž by došlo k fyzickému poškození. Očekává se, že baterie bude uvedena do výroby již v roce 2024.

Greater Bay Technology: Supravodiče

Se zajímavým řešením přišel také čínský výrobce Greater Bay Technology, která ve svých bateriích využívá takzvané supravodiče – materiály, které dokážou přenášet energii bez jakéhokoliv odporu. Díky tomu lze baterii velmi rychle zahřát, což by opět pomohlo především dojezdu v zimě. Zároveň tato technologie umožňuje velmi rychlé nabíjení. Prázdný akumulátor je údajně možné nabít na 80 % během šesti minut. Sériová výroba má být zahájena již příští rok a poprvé bude baterie Phoenix použita v čínské sérii SUV GAC Aion.

BMW: Zázračná baterie již brzy

O revoluci se měla postarat i automobilka BMW, o jejíž zázračné baterii se hovořilo již minulý rok. Nyní se zdá, že je výrobce skutečně na pokraji zásadního kroku, který vylepší v podstatě všechny aspekty současných baterií. „Hustota energie se zvýší o více než 20 %, rychlost nabíjení se zvýší až o 30 % a dojezd stejnou měrou,“ uvedl před nedávnem člen vývojové rady BMW, Frank Weber. Také dodal, že kromě toho se emise CO2 z výroby článků sníží až o 60 procent.

Video se připravuje ...

Hliníko-sirné baterie

Poněkud čerstvějším oznámením je vývoj hliníko-sirné baterie, jejíž hlavní výhodou je ekonomická stránka věci. K její výrobě totiž nepotřebujete drahé lithium - místo toho se používají elektrody vyrobené ze síry a hliníku, což jsou podstatně dostupnější materiály. Mezi nimi se nachází, jakožto separátor, kapalná chloraluminátová sůl. To má navíc tu výhodu, že se baterie nemůže v případě přehřátí vznítit. Projekt má za sebou významná jména z prestižního Massachusettského technologického institutu (MIT), avšak vývoj je stále v plenkách. 

Nezbývá nám než konstatovat, že nových technologií v oblasti baterií je ještě velké množství a každá z nich přináší svůj vlastní unikátní potenciál. Mezi žhavá témata poslední doby se řadí třeba sodíkovo-iontové baterie nebo polovodičové baterie, avšak o nich toho bylo napsáno již mnoho. Jakému řešení nejvíce fandíte vy?

Matyáš Kunst
Diskuze (46)

Doporučujeme

20. 3. 2024 08:46
Re: Žádná cesta
Fosil nedoje????
Co to tu melete za hovadiny!!! Myslíš si snad že se znovu objeví uhlí v Mostě nebo v Ostravě?
Nebo že znovu budou mít v americe znovu plné zásoby ropy jako na začátku?
Všechny tyto zdroje jednou dojdou a záleží jen na našem přístupu jak rychle to bude. Dnes všechnu ropu nesmyslně spálíme a za pár let se zjistí, že ji bylo možno využít úplně jiným způsobem, efektivněji, ale už žádná nebude. Pokud znáš historii jak tyto zdroje vznikly, za jakých podmínek a v jakém časovém horizontu tak je jasné že jsou NENAHRADITELNÉ !!!!
Elektro vývoj bude budoucnost, je jedno na jakých principech, ale jako zdroj energie jako nejlepší volba, chce to čas. Před 20 lety by si nikdo elektroauto nedokázal ani představit a dnes pomalu nahrazují spalováky a za další dvacet let se budete smát své vlastní hlouposti a neznalosti protože budou všude.
Poslední dobou když čtu příspěvky tak mi příjde že 90% lidí jsou hlupáci co jsou ovlivněni křičením dalších hlupáků, s takovou to za chvíli bude jen svět hlupáků. Příklad za všechny, země je placatá, to jako vážně? Dnes v době letadel, satelitů atd.? Takže fosilní paliva jsou obnovitelný zdoj a nikdy nedojdou? Tak mi někdo popište jak se obnoví :-O :-O :-O
3. 8. 2023 13:59
Re: elektroauto.
Z ropy sa vzdy vyuzije 100%, okrem toho, co sa odpari. Takze tvoje bluznenie o spalovani popri vyrobe ako znizovani efektivity je holy nezmysel - kedze aj to spalenie - je vyuzitie.

Pri tej znoske bludov, co vypisujes, ake super je zavriet rafirenie by si si mal uvedomit, ze aj zariadenie, do ktoreho trieskas tie nezmysly je zo znacnej casti z ropy a vsetky cesty, po ktorych jazdia a BEV su iba z ropy a podklad je z betonu.
" Nasiel som este udaj ze 1 liter benzinu/nafty spotrebuje 1,6kWh elektriny pri preprave, ""....daco nasiel, len si znova zle pamatas. Preprava ropy je okolo 0.3kWh/m3, To co tvrdis, je energia potrebna na vyrobu 1L paliva z ropy - teda uplne nieco ine.
Dalsia perla > " konecnom dosledku pocas zivotne cyklu vyprodukuje o 65-85% menej emisii, podla emisnosti elektriny ktorou je nabijane.""....ano, a preto v Polsku je BEV CO2 neefektivne po celu dobu svojej zivnostnosti, bez ohladu na pocet rokov.
3. 8. 2023 13:52
Re: elektroauto.
" neefektivny stroj, ktory premeni iba mizernych 10% z energie v rope na pohyb a zbytok na teplo a emisie," --- " Z litra ropy vyrobis pol litra benzinu - 50%,---*
Tvoja uvaha je uplna debilita, kedze vychadzajuc z tvojej "logiky" je ucinnost elektrickych aut niekde mozno okolo1%, kedze zvysnych 99% vyrobenej el. energie sa minie pre priemysel, kurenie, svietenie domacnosti a varenie....

Kedze si informacne zaostaly, nove naftove motory maju ucinnost tesne nad 50% https://www.scania.com/…ine-brochure.pdf To je tolko, resp. aj viac ako niektore atomove elektrarne, nehovoriac o inych.

Porovnavat ucinnost motora a ucinnost na kolesach je dalsi tvoj skokansky preslap, kedze presne rovnake je to u elektrickych aut, - to, co je na kolese, nie je to, co je na hriadeli motora.
Tvoje bezemisne bluznenie je akurat tak na facepalm.
3. 8. 2023 13:45
Re: A kde je ta udržitelnost?
Jezismarriapanaboha, ale melies hovadiny.
Tazba litia je ekologicka katastrofa, preto sa prave uvazuje, akym sposobom ju brat z morskej vody, lenze tam je zase problem mizerna koncentracia, takze to bude trvat roky, kym sa vymysli efektivny proces redukcie ionov litia.
Si to fakt poriadne nastuduj, lebo pamat mas jak neprof. Stanek, co melie rovnake hovna v rychlom slede.
Z tazby litia ziadna pitna voda neexistuje, v tom generovani bludov si si pomylil tazbu litia s odsolovanim vody na Blizkom vychode. Odsolovanie je tiez velka parada, kilometre od tyhc stanic vykapal morsky zivot, kedze sa sol vylieva naspat do mora a koncetracia soli je tam velmi vysoka.

Vysoka nakupna cena BEV nikoho nezaujima, preco je vysoka, ale kedy bude konecne nizka.

O.i.o CO2 sa strasne bluzni, ale napr. sa zistilo, ze funguje ako hnojivo pre rastliny a zistil sa rychlejsi rast za roky, ked sa koncentracia mierne zvysila.
3. 8. 2023 13:38
Re: A kde je ta udržitelnost?
V litiovej baterke je 0.8% litia? si sa zrazil s konom alebo neprof. Stanekom, ze tu take sprostosti vypisujes?
V baterke je 10-20% litia.
Keci o recyklacii su zaujimave az po nejakej dobe, mozno 40rokov, ked sa obmeni cely vozovy park. Zatial to treba len tazit a vyrabat a nebluznit, ze znova pouzijeme daco, co est nemame.
V Europe je 230milionov aut. Keby sa mali vsetky vymenit za elektricke s nejakou priemernou baterkou, co ma 200kg, potrebujeme 46000000 ton surovin. Ked je tam len 10% litia, je to 4600000. Rocne sa na svete spotrebuje 160000ton, tzn by trvalo pri takej vyrobe 28rokov vymenit auta. Len dementi v EU/EP a dalsi vypatlanci bluzia, ze o 12rokov uz nebudu ziadne spalovacie auta.
Ten objem litia je 1/4 z toho, co sa momentalne povazuje za zmysluplne na planete vytazit.
O.i., bateria obsahuje viac inych a aj drazsich kovov, takze to litium je len cast a nie je velky dovod sa radovat, ked baterka obsahuje napr. viac niklu