Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Proč se (ne)spoléhat na čtení značek? 200 km/h v obci

28 komentářů

Miorolo
Hlavně, že jsou eurokomisaři spokojení... Co tam po tom, že takový asistent je spíš nebezpečný než prospěšný.
gil54
No, nemám Auto+, protože jsem lakomej, takže ani pořádně nevím, co píšou. Ale z titulku, prvních řádků a diskuze vidím, že mám to štěstí, že jsem natolik starej, vzdělanej a bohatej, abych si mohl vydržovat auto bez těchhle moderních výdobytků a to v perfektním stavu i když už nejen že má občanku, ale je už i plnoletý. Naprosto mi vyhovuje, a protože díky nové době nemá v současné produkci prakticky alternativu, tak si ho pořád hýčkám i když pro mnohé to možná postrádá racionalitu.

Celý život jsem žil a stále žiji s kladným vztahem k autům. Mám v krvi proces odemknout, skočit do káry, nastartovat a jet. Dobře, zprvu volněji, aby se to zahřálo. Tak to chci mít a víc nepotřebuji. Nechci samozřejmě jezdit na loukoťovejch kolech s motorem o dvaceti koních. Tak jsem se smířil s ABS, vypínatelnou stabilizací a protiprokluzem, o nichž vlastně ani nevím, že tam jsou. Koně, podvozek a komfort mám i v měřítku dneška poměrně nadstandardní a prachy na benzín taky. Mám voči, takže značky vidím, kudy vede silnice a jaké má pruhy taky a nepotřebuju, aby mě auto školilo, jak a kudy mám jet. Až nepřečtu značky, tak raději už vrátím řidičák.

Ale auto, co mi bude tahat za volant, bude samo vod sebe brzdit, bude furt votravovat nějakým pípáním, bude mě posílat na odpočinek a kávičku u Humpolce nebo abych musel každej měsíc platit prachy jen proto, aby třeba hřály sedačky a abych musel pokaždý před jízdou ty otravný "pomocníky" minuty vypínat patláním po displayi už fakt nechci, i kdyby bylo zlatý. A to nebude, spíš to bude třítunovej zázrak ze smradlavejch rybářskejch sítí a z PETek, s rachitickým rozklepaným tříválcovým divočákem pod kapotou.
Avatar - lyon667
lyon667
@johny555 A jak dlouho by měl výrobce auta podporovat funkce auta a kdo bude tu podporu platit? Pokud auto nikdy nebylo něčím takovým vybaveno, není problem. Ale v momentě, kdy u 10 let starého auta přestanou chodit aktualizace do navi, zůstanou tam viset dávno neplatné nesmysly. Je to stejný problém, jako u telefonů a počítačů, kdy hardware ještě stíhá, ale starý systém uživatele donutí koupit nový. U auta tak krátkou životnost obhájit nelze.
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
Snad asi nejhorší aplikace (proto taky nemám a nechci mít žádné aplikace - ani v autě, ani v telefonu, natož v životě) bylo nouzové brždění v Passatu. Koupil jsem ho na firmu r. 2002 A když jsem jel z kopce dolů a přede mnou se ***lo jakési autíčko, přibrzdil jsem. Jenže ta blbá apka se domnívala, že je to nouzové brždění, na suchém asfaltu mi prakticky zablokovala všechna kola, vše, co jsem vezl v kufru se roztřískalo a co musel zažít ten chudák řidič v Tiráku, co jel za mnou, ani nebudu popisovat. Štěstí, že tam právě nikdo v levém pruhu nejel... Protože auto bylo v záruce, jel jsem k prodejci s požadavkem, aby okamžitě odstranil tu samohavarující aplikaci. Bránil se, že nesmí, tak jsem mu vysvětlil, že zaplatí to zničené zařízení, které jsem vezl a auto mu vrátím. A že jako firma už od něj nekoupíme ani kolo. Nakonec to vypnul a s autem jsem najezdil 320 tis km bez mnou zaviněné nehody, Auto má zůstat takové, jaké je, žádné softwarové fíčurky, které žijí vlastním životem v něm nemají místo!
Othello
Nemám prémiové AUTO + tak i když vím že moderní asistenty fungujou občas mizerně, nevím jaký je závěr článku. Pokud je tam jen konstatování, že asistanty fungujou mizerně, ani tu prémiovou verzi nepotřebuju. Jestli ale redakce oslovila výrobce chybujících aut se žádostí o vysvětlení - tedy jestli o problému vědí a pokud ano, proč prodávají vadné výrobky, jestli redakce požádala o názor i homologační zkušebny a vše nějak shrnula, tak si velice rád premium verzi připlatím
Avatar - Pepa_007
Pepa_007
@Miorolo a ne jeden. Člověk si jen připlatí za auto.
Avatar - Mokrous
Mokrous
@Othello Sny jsou hezká věc 😅
houmer56
@gil54 Zajímavé, jak lidi na internetu pořád nadávají na všechny ty "zlé" věci (asistenty, malé motory, elektrifikace atd). Přitom jsou na trhu pořád auta s normálním motorem, bez elektřiny, obřího tabletu a s možností vypnout všechny asistenty navždy, ale nikdo je stejně nekupuje. Napadá mě první Mazda, která na silnicích není skoro vidět. Takže to skoro vypadá, že všichni tihle (evidentně) minoritní stěžovatelé mají v oblibě jenom brekot v diskuzích, ale stejně nakonec poletí pro Škodověnku nebo koncern, protože to přeci měl "už děda". A pak se nejde divit, že auta vypadají, tak jak vypadají.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@Mikesus zjevně počínající Alzheimer. Takový člověk ví naprosto přesně, jak to bylo na frontě u Stalingradu, ale občas prošvihne varování systému k vyprázdnění močového měchýře.
johny555
Měla by vzniknout oficiální databáze rychlostních limitů, která by se automaticky předávala do navigací apod.
Jakákoliv úprava rychlostního limitu by měla být zanesena do databáze, jinak by neplatila. Včetně proměnného značení (např. v tunelech). Už nyní jsou navigace online. Pouze řidiči starších aut by se řídili značkami. Při nesrovnalostech by platil ten vyšší limit.
Dále bych zavedl generální toleranci +5 km/h, kdy nebude nic pípat ani nebudou udělovány pokuty.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@Ada je zase tady
V roce 2002 vw a obecně i dalsi automobilky o přednárazovém systému ještě ani nesnily. Natož aby byl v passatu. Tam teprve začali dávat ESP za příplatek.
Avatar - Mokrous
Mokrous
@Ada je zase tady Co to všichni máte za hororové historky?
Já jsem si mimo jiné koupil novýho dehtovýho Passata 2021, kterej má až na letošního gaye (slůvko na buz mi A.I. cenzor hned vyhvězdičkoval) co hlídá rychlost, snad úplně všechny asistenty co jdou vymyslet a dodnes mi ani jednou nepřivodil žádný infarktový stav. Jen mě čas od času lane assist vypyskuje ať jedu uprostřed svýho pruhu, když jedu někde dlouho u pravý čáry. Tak ho za odměnu vypnu a je klid. No, snad to nezakřiknu.
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
Je to návod pro Hřiba, aby bylo všude 30
Avatar - s1p0 shipo
s1p0 shipo
Platnost omezení rychlosti se liší stát od státu EU (na jihu a západě platí limit i za křižovatkou).
houmer56
@webpaja Mají, ale tak koncern, primárně škodovka je u nás (spolu s Hyundai) nejprodávanější.
webpaja
@houmer56 Proč zmiňuješ škodovku? Ostatní to nemají nebo co?
Avatar - Man Ký
Man Ký
@Arese chlápek bez nohou si pochvaluje, že nemusí kupovat boty...
Avatar - Man Ký
Man Ký
@houmer56 kyslé hrozny syndrom chápeš
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Asi takhle - poslední asistent, co znamenal přínos, bylo ESP. Od té doby jsou to jen nesmysly pro nesvéprávné.

No, ok, ještě jsem ochoten akceptovat mlitikolizni brzdu a front assist a mrtvý úhel. Tím jsme skončili.

Line assist a podobné číčovoviny mají význam v podstatě jen proto, že automobilky rezignovaly na ergonomii a matlat se v displayi za jízdy znamená bez těchto nesmyslů v podstatě sebevraždu.
Avatar - xxc
xxc
@Othello Co je na tom nebezpecne, ze auto nieco pise niekde na displeji? Mne to funguje v pohode, skor by som namietal, ze tie asistenty nie su presne a este nechaju par km vyssiu rychlost tesne za znackou s obmedzenim rychlosti, ale to uz si vodic musi postrazit.
adamzprahy
@Othello v tom je to přesně na hlavu a bohužel chápu, že na tom někdo dokáže postavit politický program. Protože je alarmující, že se zákonem definuje povinnost něčeho co technicky nefunguje a z principu fungovat nemůže. Pak je na občanech aby se třeba bránili u soudu. Jenže dokážu si představit že soud řekne, že když to jenom pípá, tak to není nebezpečné a můžeš si to vypnout. Takže bohužel tohle spadá do kategorie šikana i jinak slušných řidičů.

Např. moje žena kroutila hlavou když jsem jí popisoval, že nový zvyk po nastartování je tohle vypnout. Pak vyjedeme, ukazuje mi že když člověk jede slušně tak to není vůbec potřeba řešit. Během pár minut druhý falešný poplach, neustále pípání a hned bylo nadávání kde se ta blbost vypíná...

Takže viníkem je slabý politik / úředník, který podlehl tlaku a tohle bez ověření faktů vynutil. Na argument, že to udělal volený zástupce, je pak reakce viz nedávné volby kdo se tam od nás dostal, popř. i další strany, které se na tom chtějí zalíbit.
Othello
@adamzprahy
ano souhlas, Brusel nebývá iniciátorem. Jsou to výrobci kteří začnou vymýšlet ptákoviny. Nakousnou nějaké řešení, ale často ho nedotáhnou do konce. Proč to ale Brusel přikazuje povinně, když je ta nespolehlivost obecně známá ? Případně je nebezpečně chybná funkce důvodem k reklamaci nebo dokonce vrácení auta ?
adamzprahy
@johny555 tahle databáze existuje. Každý stát v EU tohle zveřejňuje ve strojově čitelném formátu a z toho to čerpají navigace data. Veškeré práce na silnici tam u nás zavádí TSK, ŘSD a všechny ty zodpovědné organizace. Problém je, že i v tom jsou chyby a i to se může dynamicky měnit na místě podle potřeby. Jinak řečeno, to že to je někde v databázi neznamená, že to platí, protože řidiči se orientují podle toho co je značeno na silnici a to je na zodpovědnost toho kdo tam tu značku dá nebo třeba chybně nedá kam má. A tohle je právě to 1% problémů, které ale budou pro autonomní řízení 99% složitosti řešení, protože tady už je potřeba učinit nějaké rozhodnutí, které v danou chvíli má jen určitou pravděpodobnost správnosti nebo třeba kompromisu nebo v krajním případě rozhodování soudu. Viz můj příspěvek výše. Co chci říct, tím že ta data nemůžou být nikdy 100%, tak na základě toho nelze stavět autonomní řízení nebo represivní řešení. Je to jen něco co tomu může pomoct.
adamzprahy
@Othello k těm "chybujícím" autům - ono to je jednoduché. Uzákonilo se, že auto musí mít určité řešení čtení značek + databáze v navigaci a na základě těchto dat vynucovat u řidičů, kteří musí nějak zareagovat, tj. zpomalit nebo vypnout ten systém.

Problém je, že to řešení co vynucuje je poměrně jednoduchý systém co z jedné čočky před předním zrcátkem hledá něco ve tvaru značky s rychlostním omezením a nějak to kombinuje s navigací. A takový systém nemá šanci zvládnout všechno co lze na silnici potkat a ještě v mezinárodním měřítku, tj. všech typů křižovatek a silnici, dočasných značení, dodatkových tabulek a legislativou v jednotlivých státech EU. Na to už je potřeba mnohem sofistikovanější systém s kamerami a AI zpracováním obrazu jako má Tesla nebo některá lepší auta typu Mercedes, BMW v rámci příplatkových asistenčních systémů.

Pak je tu ještě rovina, která nastává v praxi běžně ať už u nás nebo v méně organizovaných státech i na západ od nás (typicky Španělsko, Itálie), a to chyby ve značení, neumisťování značek o ukončení omezení atd. To jsem si všiml že třeba v Itálii se často neřeší a prostě člověk jen musí pochopit, že jak minul práce na silnici tak může jet zase normálně. X takových situací člověk obhájí u soudu nebo policie vůbec řešit nebude. A tohle je jedno z těch mála procent situací, které staví autonomní řízení do neřešitelných situací. Mně se spíš stává, že když sjedu někam do průmyslové zóny nebo obchodních center, tak auto vynucuje 10 km/h i když tam člověk na vjezdu vidí limit vyšší nebo žádný a je to zjevný nesmysl.

Nechci rozjíždět zbytečný hate na Brusel, ale zrovna v tomhle případě je to zase snaha předběhnout technické možnosti ve jménu bezpečnosti. Mou osobní teorií i je to, že v tom hraje velkou roli lobbing velkých dodavatelských firem typu Bosch, které tyhle systémy do většiny evropských aut dodávají...jim tyhle regulace a zesložiťování aut přihazuje zákazky a věřím že rádi úředníky přikrmují pohádkami o tom jak je to potřeba.
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
Bouře ve sklenici vody. V roce 2017 přijde na trh FSD (říkal vždy zcela důvěryhodný Elon Musk) a nějací asistenti už pak nebudou potřeba... 😄
Arese
Abych to nějak shrnul - jsem neskonale štastný, že všechna naše rodinná auta bez výjimky těmito debilními a nebezpečnými asistenty ještě nejsou vybavena! 😊))
Avatar - Mokrous
Mokrous
@lyon667 A řídil sis to sám, nebo jsi jel na "autopilota" ?
Protože co vím, tak dementně se chovají auta především v režimu "autopilota", nebo řekněme se zapnutým adaptivním tempomatem a držením uprostřed pruhu atd...
Já si zásadně řídí sám a nezapínám ani ten tempomat a tak možná právě proto nemám žádné potíže. Plus jsem si nejdříve nastavil vzdálenosti, na které systémy mají reagovat.
Avatar - lyon667
lyon667
@Mokrous Bezdůvodné nouzové brzdění už jsem zažil i v jinak spolehlivé Toyotě. Tyhle systémy mohou být dobrý sluha, ale dost špatný pán a proto by nikdy neměly být povinné, ani plně automatické.