Proč se (ne)spoléhat na čtení značek? 200 km/h v obci
Nová auta jsou od poloviny letošního roku povinně vybavena upozorněním na překročení povolené rychlosti. Jak jsme vyzkoušeli, pípají i ve chvíli, kdy řidič rychlost neporušuje.
Pípání nebo vibrace volantu či jiné upozornění, když překročíte povolenou rychlost, je novinka, kterou mají od 7. července všechna nová auta prodávaná v EU. V předchozích letech bylo čtení značek dobrovolným asistentem. Řidič dostal na palubní desce informaci o povolené rychlosti, pokud jel rychleji, než psalo auto, nic se nedělo. Letos už ale auto musí řidiče kárat.
Problémem je, že čtení značek nefunguje u žádného auta přesně. Takže vás systém, a je jedno, jestli máte levnější, či naopak dražší model, bude plísnit za překročení rychlosti, i když ve skutečnosti pojedete dle předpisů. To, že tyto asistenty nefungují spolehlivě, jsme při řízení různých testovacích aut sledovali dlouhodobě. Teď jsme se rozhodli zaměřit naši pozornost jen na tuto funkci a pořádně ji vyzkoušet u různých výrobců.
Vytyčili jsme si testovací trasu a pustili se na ni s celkem osmi různými auty napříč koncerny. Před cestou jsme si zapnuli diktafon a zaznamenávali, kdy se na palubní desce objevil správný, a kdy naopak nesprávný údaj. Asi nejkurióznější chybou byla dvoustovka na padesátce u MG 4. Že můžeme jet 200 km/h, nám auto napsalo sice jen na pár vteřin při dojíždění ke křižovatce v Praze-Čakovicích, ale byl to docela šok.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!