Novinky
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeSyntetická paliva v praxi: Na výstavě Expo 2025 v Ósace vozí návštěvníky
42 komentářů
PowerHouse
Syntetická paliva mají smysl,
až ta auta bude vyrábět 1,5 miliardová Indie.
BEV vyrábí každý Ind a navíc, CATL uveřejnil, že koncem roku má baterky z superlevného Sodíku.
až ta auta bude vyrábět 1,5 miliardová Indie.
BEV vyrábí každý Ind a navíc, CATL uveřejnil, že koncem roku má baterky z superlevného Sodíku.
Petr Pinkas
Stále totéž. Proč musím jezdit na čerpačku a dávat někomu vydělávat peníze, když mohu nabíjet doma z FVE?
@Petr Pinkas
Nemusíš. Můžeš, ale nemusíš.
A to tom to je. Svobodný výběr z několika dostupných řešení je vždy efektivní jak pro ekonomiku jako celek, tak i pro jednotlivce.
Alternativou je něco nadiktovat a nedat možnost výběru. Jako v NDR. Každé auto muselo mít dvoutaktní motor a bakelitovou karoserii. A výsledkem byla neefektivita a zaostávání.
Nemusíš. Můžeš, ale nemusíš.
A to tom to je. Svobodný výběr z několika dostupných řešení je vždy efektivní jak pro ekonomiku jako celek, tak i pro jednotlivce.
Alternativou je něco nadiktovat a nedat možnost výběru. Jako v NDR. Každé auto muselo mít dvoutaktní motor a bakelitovou karoserii. A výsledkem byla neefektivita a zaostávání.
@Tycoon
Noa ted si vem jednu vec.
Cina mohutne dotuje a legislativne podporuje vyvoj EV.
EV se ukazuje jako velice progresivní technologie.
A ty chces, aby evropsky automotiv konkuroval bez podpory.
Jaky bude asi vysledek?
Noa ted si vem jednu vec.
Cina mohutne dotuje a legislativne podporuje vyvoj EV.
EV se ukazuje jako velice progresivní technologie.
A ty chces, aby evropsky automotiv konkuroval bez podpory.
Jaky bude asi vysledek?
@Hendly
Já jsem také pro vývoj a rozvoj BEV. Ale jak už jsem několikrát řekl, pro rozvoj BEV potřebujeme v Evropě mít základnu v podobě metalurgického, chemického a elektrotechnického průmyslu. A to jde udělat jedině zrušením Green Dealu. Můžeš si vybrat. Buď Green Deal, nebo BEV technologie. Obojí tady mít nemůžeme, to se vylučuje.
Já jsem také pro vývoj a rozvoj BEV. Ale jak už jsem několikrát řekl, pro rozvoj BEV potřebujeme v Evropě mít základnu v podobě metalurgického, chemického a elektrotechnického průmyslu. A to jde udělat jedině zrušením Green Dealu. Můžeš si vybrat. Buď Green Deal, nebo BEV technologie. Obojí tady mít nemůžeme, to se vylučuje.
@Tycoon
ne.
Pro EV musis mit know how. Tu ziskas vyvojem.
Material je dobre mit, ale je mozne ho koupit.
Jde o tu přidanou hodnotu.
Kdyz zrušíš GD jaky vude tlak napodporu vyvoje BEV?
Jak pak odolas konkurenci ktera podporu ma?
Vzdyt tve prispevky nedavaji smysl.
ne.
Pro EV musis mit know how. Tu ziskas vyvojem.
Material je dobre mit, ale je mozne ho koupit.
Jde o tu přidanou hodnotu.
Kdyz zrušíš GD jaky vude tlak napodporu vyvoje BEV?
Jak pak odolas konkurenci ktera podporu ma?
Vzdyt tve prispevky nedavaji smysl.
@Hendly
To není "Hop na krávu a hned je tele".
Jak chceš vyvíjet BEV, když nemáš know-how baterií a elektrotechnického průmyslu? Jak chceš vyvíjet baterie, když nemáš know-how metalurgického a chemického průmyslu? To jde ruku v ruce.
Podívej se na váš slavný Northvolt. Nakoupil asijské suroviny, nakoupil asijské výrobní linky, najal asijské vědce a inženýry. A nepodařilo se mu nic kvalitního vyrobit. Protože vytvořit know-how je běh na dlouhou trať a je potřeba know-how dodavatelského řetězce, který tu není. A když pak utratil všechny peníze od VW a EU, tak zbankrotoval.
Pravdou je, že za to nemůže jen GD. Evropa začala vyhánět metalurgický, chemický a elektrotechnický průmysl do Asie už mnohem dříve. To je také důvod, proč Li baterky vznikly v Asii a ne v Evropě. GD dá už jen hřebíček do rakve.
To není "Hop na krávu a hned je tele".
Jak chceš vyvíjet BEV, když nemáš know-how baterií a elektrotechnického průmyslu? Jak chceš vyvíjet baterie, když nemáš know-how metalurgického a chemického průmyslu? To jde ruku v ruce.
Podívej se na váš slavný Northvolt. Nakoupil asijské suroviny, nakoupil asijské výrobní linky, najal asijské vědce a inženýry. A nepodařilo se mu nic kvalitního vyrobit. Protože vytvořit know-how je běh na dlouhou trať a je potřeba know-how dodavatelského řetězce, který tu není. A když pak utratil všechny peníze od VW a EU, tak zbankrotoval.
Pravdou je, že za to nemůže jen GD. Evropa začala vyhánět metalurgický, chemický a elektrotechnický průmysl do Asie už mnohem dříve. To je také důvod, proč Li baterky vznikly v Asii a ne v Evropě. GD dá už jen hřebíček do rakve.
@Hendly - najprv európsky autopriemysel zdevastujeme a položíme takmer na kolená, a potom ho budeme podporovať. Úžas.
@traveldrive evropský autoprůmysl se devastuje zejména poklesem trhu. Ze 16M aut v 2019 je dnes necelých 13M. Takže máš spoustu fabrik nevytížených.
Velké příjmy z Číny jsou také historií, může EU i za tohle?
Velké příjmy z Číny jsou také historií, může EU i za tohle?
@psel Európsky autopriemysel nezačal ísť solu vodou iba sám od seba. Niekto mu tiež pomohol, podobne ako všetkému ostatnému.
@traveldrive
No automobilky za to můžou tím, že dělaly příliš dobrá auta, která se ani po desetiletích provozu nekazí. Covid přinesl nejistoty a to nejen u kupujících ale i u výrobců díky nedostatku materiálu, pak do toho šlápnul Putin a vše vystřelilo cenově nahoru a přineslo inflaci, prostě nic co by tě nutilo staré auto vyměnit. Válka není u konce a to co předvádí stabilní genius povede jen k dalšímu zdražování.
Navíc cash cow Čína šlape do BEV jako nikdo jiný, takže se do toho automobilky musí chtě nechtě obout sami i bez té jak říkáte vy zelenorudé EU. Kdyby EU nepodporovala bezemisní dopravu, byly by na tom ještě hůř.
No automobilky za to můžou tím, že dělaly příliš dobrá auta, která se ani po desetiletích provozu nekazí. Covid přinesl nejistoty a to nejen u kupujících ale i u výrobců díky nedostatku materiálu, pak do toho šlápnul Putin a vše vystřelilo cenově nahoru a přineslo inflaci, prostě nic co by tě nutilo staré auto vyměnit. Válka není u konce a to co předvádí stabilní genius povede jen k dalšímu zdražování.
Navíc cash cow Čína šlape do BEV jako nikdo jiný, takže se do toho automobilky musí chtě nechtě obout sami i bez té jak říkáte vy zelenorudé EU. Kdyby EU nepodporovala bezemisní dopravu, byly by na tom ještě hůř.
Místo abychom tu energii co spotřebujeme na výrobu vodíku a syntetického paliva nacpali rovnou do baterky BEV, tak spalováním syntetického paliva vyhodíme dvě třetiny energie ze syntetického paliva do tepla které nepotřebujeme. A k tomu jako dezert pěkné emise.
Tomu říkám pokrok.
Ať si místo toho závodníci pořídí dvě identická auta na baterky a závodník v depu přesedne z jednoho vybitého do druhého nabitého 😄.
Jak elektřinou z FVE v Chile nabiješ evropské elektromobily?
Co takhle dát syntetickým palivům dostatek času a prostředků na vývoj, aby zlepšily svou energetickou bilanci?
Nejaky napad jaky zlepsit energetickou bilanci kdyz energie potrebna k ziskani vodiku je dana fyzikou?
A) Buď otevřený novým nápadům, myšlenkám a inovacím. Nebo se jich snad bojíš? Syntetické palivo lze vyrobit i bez vodíku. A o tom je právě výzkum, aby se hledaly alternativní způsoby výroby syntetických paliv, kde bude energetická bilance lepší.
B) Energie k získání jiných sloučenin, prvků, materiálů, výroboků je dána nečím jiným než fyzikou?
V pohode. Proste dej jeden priklad toho jak zefektivnit vyrobu e-paliv?
U baterii pro BEV neni problém najit x prikladu na laboratorní testy baterii s uzasnou hustou nebo nizkou cenou.
Přímá elektrochemická redukce CO2 na methanol.
I chemické složení baterky v tvém elektromobilu před mnoha lety někdo vyzkoumal laboratoři. Bráníš se dalšímu výzkumu baterek? A dalšímu výzkumu syntetických paliv?
Tak napis jaka je ucinnost tebou napsane metody a jaka celkova kdyz metanol spalis ve spalovacim motoru s realnou ucinnosti pod 30%.
Proste si to napis a porovnej s EV.
Je to stale o tom samém. Pro vyrobu e-paliv potrebujes levnou energii tim ale mas i levnou energii pro nabijeni EV.
Ty veris v zazrak, prolomeni fyzikalni potřeby energie pro ziskani H. A neveris ve vyvoj baterii ktery je realne v laboratořích a jejich fyzikalni maximum je jeste daleko.
Elektrochemická účinnost té elektrochemické redukce může být přes 80 procent. Záleží to na materiálu elektrody a katalyzátorech. Výhodou je, že nevzniká ten tvůj stokrát opakovaný vodík, ale rovnou methanol. Pak už je to o tom, jak methanol separovat z roztoku a zbavit ho vody.
Toyota umí motory s účinností přes 40 procent a to v reálu, jelikož je kombinuje s hybridem. Methanol by díky vysokému oktanovému číslu umožnil zvýšit kompresní poměr a tím ještě zvýšit účinnost.
Se započítáním tepla využitého v zimě k topení interiéru by to mohlo být přes 50 procent. Další možností je využívat odpadní teplo například termoelektrickým článkem, který by dobíjel baterku hybridu nebo napájel palubní elektroniku.
Neříkám, že to musí být takhle, určitě existují další desítky zajímavých nápadů, jak zlepšit bilanci syntetických paliv.
BTW Já to nesrovnávám s BEV. Ty dvě technologie pohonu budou žít vedle sebe a každé z nich prospějí inovace.
dokazes napsat kolik kWh energie potrebujes na ziskani 1kg metanolu vcetne ziskani CO2?
Znova. Levna energie znamena levna energie pro pohon EV.
Vyvoj baterii pokracuje take a neustale se snizuje cena.
Ty uz argumentuješ i hybridem kde t baterie je.
Ja neverim na tyto dvě technologie vedle sebe. E-paliva budou pro prave ty auta jako je Porsche atd. Proste neco jak mechanicke hodinky.
Studie, které jsem četl, se zabývají snížením emisní stopy CO2 a předpokládanou cenou.
Vycházelo to v přepočtu na cca 35 Kč/kg, což je stále více než klasické palivo. Ale nechme prostor vývoji a inovacím, třeba se to podaří snížit.
Znova. Jak využiješ levnou elektřinu z chilských FVE na nabíjení evropského elektromobilu? Jak využiješ přebytečnou (bezcennou) elektřinu z evropských FVE v létě? Pořád jsem od vás neslyšel řešení. Co takhle to využít na výrobu syntetického paliva?
A 1kg metanu ma jakou energii….
Prebytky ma resit vodíková energetika Takove jsou plany.
Synteticka paliva nedavaji smysl Pro koho budou, kdyz budou drazsi nez fosilni?
Nepatřím mezi příznivce vodíkové energetiky. Proto přemýšlím spíše o těch syntetických palivech.
Neříkal náhodou nějaký Hendly, že bychom neměli být závislý na Rusku a podobných zemích? Že bychom měli snižovat CO2? Právě takový smysl mohou mít syntetická a jiná alternativní paliva. Pojďme pracovat na vývoji toho, jak jejich výrobu zefektivnit a zlevnit.
Zajimave je, ze tu stale nadavas na Green deal a pak vymyslis teorie ktere jsou daleko za hranicema GD.
Jak chces primet lidi jezdit na palivo drazsi nez fosil?
Trh proste vidi v baterkach daleko vetsi potenciál nez v syntetickém palivu.
Duvod proc si to myslim asi nejen ja jsem ti napsal.
Vyroba syntetiky je narocna na energie a zlevneni energie vzdy zlevni i energii pro EV.
Ja v tom proste vidim prime propojeni.
Trh?
Evropští zákazníci kupují cca 80 % aut se spalovacími motory.
Evropské automobilové koncerny Renault, Stellantis a BMW chtějí, aby EU zrušila zákaz spalovacích motorů v roce 2035, stejně jako Porsche z koncernu VW.
Trh tedy jasně říká, že spalovací motory mají potenciál i do budoucna. Jak je chceš dekarbonizovat bez alternativních paliv?
Poručíme větru, dešti...
Máš hlavu v oblakoch, drž sa radšej pri zemi. Argumentuj radšej vecami, ktorým trochu rozumieš.
jde o zakaz motoru na FOSILNI paliva.
Na syntetické paliva muzou spalovaky dal byt i po roce 2035.
Kde vidis problem?
Ja ho vidim v tom samem co pisu celou dobu.
pro e paliva potrebujes levnou elektrinu. Levna elektřina zlevni provoz EV.
Prostě jakékoliv spálené palivo V ICE ti dá jen zlomek výkonu na kola, navíc přinese emise. Abys tohle zkompenzoval musel by jsi někde vzít 3x víc energie zadarmo než máš na počátku. A pokud by se ti toto povedlo tak tu energii určitě nevyhodíš zbytečně v ICE ven do prostředí ale třeba si s ní uděláš doma teplo jako pomocí tepelného čerpadla.
Navíc tenhle ojeb děláš jen kvůli tomu abys po cestě autem do Chorvatska jednou ročně ušetřil hodinu na nabíjení? Mimochodem tu samou hodinu kterou ušetříš tím, že zbytek roku nejezdíš na benzinky tankovat ale nabiješ doma nebo v práci když auto parkuje?
Tohle má použití jen tam, kde jsou baterky zatím velké nebo těžké a pro tyhle scénáře je ropy dost.
Stále jsme se nedozvěděli, jak si elektřinou z chilských FVE, kde jsou pro tento typ elektráren nejlepší podmínky, nabiješ evropský elektromobil.
Stále jsme se nedozvěděli, co budeme v Evropě dělat v létě s přebytečnou elektřinou z FVE.
Myslím si, že by se levná či přebytečná elektřina mohla využít na výrobu syntetických paliv. Přestože celková účinnost nebude příliš vysoká, určitě to bude mnohem lepší, než elektřinu bezúčelně posílat do mařičů, jak se nyní děje. Ale neříkám, že to musí jen být takto. Existují další způsoby výroby alternativních paliv, například z odpadů.
Proč se tolik bráníš inovacím? Nechme jednotlivé inovativní technologie konkurovat si a trh pak sám vybere ty, které jsou efektivní a které přinášejí největší užitek.
Chile svou energetiku taky dekarbonizuje takze ji muze spotrebovat sama.
marice energie - proc nesleduješ deni?
Zas to byla ceska zalezitost a nastavuje se legislativa proti tomuto mareni.
Chile může dekarbonizovat, ale opět bude vznikat stav, že přes den je FVE elektřiny přebytek. Jak ji zužitkovat?
Že se nastavuje legislativa proti maření je jedna věc. Ale pak znovu vyvstane otázka. Jak zužitkovat ty přebytky elektřiny?
Proč se tak bráníš tomu, aby se zkoumalo, zda ty přebytky nevyužít pro výrobu syntetických paliv? Proč se bráníš inovacím a novým nápadům? Proč se bráníš hledání nových e efektivnějších způsobů, jak něco vyrobit?
Nechme jednotlivé inovativní technologie konkurovat si a trh pak sám vybere ty, které jsou efektivní a které přinášejí největší užitek.
Nikdo nebrani vývoji syntetických paliv.
Jen rozhodnutí co ma budoucnost uz davno probehlo. Proto se vyvoj vrhnul na baterie (ktere resi i prebytky) a syntetická paliva vyvíjí firma ktera chce zachovat legendy.
Ve finale je lepsi jezdit 9 mesicu elektromobilem ze slunce a 3 mesice nabijet z agregatu trebas na synteticke paliva a odpadni teplo vyuzit pro topeni nez jezdit cely rok na syntetiku.
A to je právě špatně.
Budoucnost nemá být rozhodnuta nějakou úřední komisí nebo ÚV Europarlamentu, ale má být předmětem soutěžení technologií, myšlenek, idejí. Ty, které budou efektivní a budou přinášet užitek, se prosadí.
Co se stane, když o budoucnosti rozhoduje UV, jsme viděli v NDR. Naproti tomu v NSR jsme viděli, jak budoucnost tvořilo soutěžení.
Žiaľ, greendeal je kravina, ktorá rieši strašiakov, aj to len navonok, v pozadí idú samozrejme tiež peniaze.
Ideál nie je, leda na papieri.
Akýkoľvek spaľovák chémie bude ťažko dosť eko, v tom má psel pravdu. Ak začneme jazdiť na drevoplyn, zbytok lesov vyrúbeme za pár rokov.
Nikdo nemluvil o absolutním trhu. Jsou potřeba určité mantinely, které zajistí ekologické nebo sociální aspekty. Ale uvnitř těchto mantinelů by mělo probíhat to soutěžení.
Dám příklad. Fosilní palivo bude zatíženo spotřební daní. Syntetické palivo získané ekologickou cestou z CO2 nebude zatíženo spotřební daní. Jednoduchý, transparentní, předvídatelný a účinný způsob, jak dát výhodu ekologickému řešení. Ale pak ať rozhodne trh, zda syntetická paliva X, Y či Z už dávají smysl, nebo ještě ne a je potřeba jejich další vývoj.
a uz zas jedes.
Nerozhodl o tom zadny vybor a tve dalsi predstavy.
Proste se jen podivej kolik firem jede vyvoj baterii a kolik synteticka paliva a jakou maji hodnotu na burze.
Ty tu jedes myšlenkové procesy ktere uz jsou davno probrane a investice davno bezi.
Edit: v prispevku nad timhle si nenavrhnul nic jineho nez emisni povolenky na fosilni paliva.
Gratuluju, 24/7 tu kritizujes Green deal aby navrh to co v nem je.
Hendly 13:17
"Jen rozhodnutí co ma budoucnost uz davno probehlo."
To si napsal ty. Já jsem jen na to reagoval, že to je špatně, když se u nějakého stolu rozhodne. Budoucnost nemá být rozhodnuta úzkou skupinou "vyvolených", ale má být tvořena aktuálními požadavky zákazníků a efektivitou dostupných technologií.
Asi špatně čteš, ale psal jsem o spotřební dani na paliva. To je pevně stanovená daň, která je příjmem státního rozpočtu. Jednoduché, transparentní, předvídatelné a účinné. Emisní povolenka je toho opakem. Jsem pro zrušení systémů emisních povolenek.
Samozřejmě ze se to rozhoduje u stolu. U stolu investoru.
Je jedno jestli to nazves emisni povolenka, dan atd. Princip je stejny, financne zvýhodnit mene skodlive paliv👋chovani.
Takze si navrhl presne to co je GD.
"Samozřejmě ze se to rozhoduje u stolu. U stolu investoru."
Nikdo nebrání investorům, aby rozhodovali od stolu. Ale pokud se rozhodnou špatně, musí čelit důsledkům svých rozhodnutí. Třeba management Nokie, tehdejšího leadera trhu, se v roce 2011 rozhodl, že do svých telefonů budou instalovat Windows Phone. Zákazníci však chtěli Android. A konkurence během pár let smetla Nokii z trhu.
Jsem pro neideologická, jednoduchá a transparentní řešení k ochraně přírody a zdraví. GD naopak přináší kvanta ideologických, složitých a netransparentních směrnic a mechanismů včetně emisních povolenek. To je tvůj šálek kávy, můj ne.
takze sibzas skoncil u dezo argumentace bez logiky a jen placas.
Navrhl si presne to co dela Greendeal.
Financne znevýhodnit skodlive chovani = emisní povolenky.
Pri tve vyrobni cene 36kc za 1 kg metanu odpustenim spotrebni dane nic na nevyhodnosti nezmenis.
Ostatně stejně tak jako u nás.
A až pak zbydou přebytky tak pak bych asi řešil den / noc pomocí baterek a až pak bych doopravdy šel směrem syngas.
Však se na tom pracuje ale ne za účelem to zase spálit v autě, ale třeba v kogenerační jednotce v zimě.
V autě spalováním fakt jen vyhazuješ energii kterou jsi předtím těžce získal.