Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Poznejte chování brzd vašeho auta: Kdy ho neřešit a kdy už raději zavolat odtah?

33 komentářů

Avatar - Stejsn
Stejsn
A kdy už tedy raději zavolat ten odtah? Taky tu není zmiňována závada nerovnoměrného brzdění, kdy při sešlápnutí pedálu táhne auto na jednu stranu.
traveldrive
@Stejsn Bez takýchto znalostí by človek ani nemal sadať za volant, aj keď u ľudí bez technických predpokladov asi treba privrieť oko.
Článok? Pár riadkov vypísaných z príručky. Čakal si snáď viac?
ryccardo
@Stejsn To jsem u auta teda ještě nezažil a nevím ani jak by k tomu mohlo dojít. Pokud by prdla brzdová hadička, tak stejně auto bude brzdit rovnoměrně neb u normálních aut jsou snad okruhy spojené napříč přes auto a ne levá a pravá strana. Osobně jsem schopen dojet do servisu s každým autem pokud mu brzdí alespoň ruční brzda. Odtah bych nevolal nikdy.
traveldrive
@ryccardo Dnes sú voči tomu už brzdy viac-menej imúnne, aj keď sa hovorí, že nikdy nehovor nikdy...
V hlbšej minulosti býval skôr opačný problém - nastaviť brzdný účinok na jednotlivých kolesách tak, aby brzdili aspoň trochu súmerne, bez väčších odchýlok.
Avatar - Stejsn
Stejsn
@traveldrive Přesně tak. Na jaře mě kvůli nesouměrnému brzdnému účinku vyhodili z STK. Autíčko je tak lehké (má tunu), že na asfaltu nebylo skoro cítit, že (v podstatě vůbec) nebrzdí jedno zadní kolo, ale při zadupnutí na štěrku se skutečně auto stáčelo ke straně. Rozhodili jsme to, myslel jsem že to bude zadní prasátko, ale nakonec se musel vyměnit HBV.
ryccardo
@Stejsn jj to je jejich oblíbená věc. Proto dělám STK přes prostředníka, který to zařídí. Pokud si měl nesouměrný účinek na nožní brzdě, tak je to blbý. To chce fakt řešit, ale oni vyhazují i na nesouměrný účinek na ruční brzdě, což je velice častý a přitom nijak nebezpečný jev. Vyhodili mě za to z technický ještě s Oktávkou. Tak tam od té doby nejezdím a jezdí tam někdo kdo je zná a vezmou si od něj prachy, aby takové marginality nevadily.
vencelín
@ryccardo
Ona te nesouměrnost může být nebezpečná i na ruční brzdě a to v zimě.
Pokud člověk bude mít ten pech a zastaví tím kolem co brzdí více na kluzčím povrchu, tak je možné že by se auto i časel mohlo nekontrolovaně rozjet.
ryccardo
@vencelín rozhodně tam musí být vždy rychlost nebo P u automatu a ideálně stočený kola směrem, kterým auto nemůže nic napáchat nebo je tam obrubník. Mít stát auto na zledovatělým povrchu jen na ručce je nebezpečný i když ti brzdí obě kola stejně.
vencelín
@ryccardo
Rychlost nezařazuji nikdy (pokud se bavíme o bežných stoupáních), at v lete ci v zimně a nikdy problem nenastal. Ale ruční brzda brzdí normálně tedy vcelku symetricky (za nesymetričnost mne z tk nikdy nevyhodili). Pokud ale ta nesymetrie je velké, tak to je pak už hazard.

Rychlost v kombinaci s ruční brzdou dávám jen v případě velkých svahů, pro jistotu.

A
ryccardo
@vencelín Já teda zatáhnu ručku, pustím nožní, aby si auto sedlo na ruční brzdě a pak tam hodím rychlost. Dělám to už automaticky. Nedat tam rychlost tak budu nervózní. Fakt je že pokud povolí ruční brzda a auto popojede a začne to pak viset na motoru a jeho rozvodech, tak to pro motor není úplně zdravá věc, ale zatím jsem problém s rozvody nikdy neřešil.
vencelín
@ryccardo
Rozumím, každý holt máme zažité své postupy. Důležité je každopádně že nám auta drží ve svahu zaparkovaná na místě kde jsme je nechali 😊.
vencelín
@ryccardo
No já to zažil u jednoho nákladního vraku s nímž jsem jezdil. Po zabrřdění se bloklo jedno kolo a auto šlo do strany. Bylo to dost nepříjemné.

V zimě jsem jednou musel dost intenzivně brzdit před divokejma prasetama a měl jsem bobky abych neskončil ve škarpě.
ryccardo
@vencelín Nesouměrně brzdící ruční brzdu považuju prakticky za standard. Stav kdy zadek brzdí na ruční brzdu stejnoměrně považuju spíš za zázrak. Samozřejmě tím nemyslím stav kdy jedno kolo brzdí a druhý ne. Beru to tak, že rozdíl v brzdném účinku je pár desítek procent. Když zatáhneš na sněhu ruční brzdu, tak jde auto do strany automaticky. Proto se v zimě taky používá 😉 Nicméně od toho máš volant, aby si korigoval směr, kterým auto pokračuje. K intenzivnímu brzdění v kombinaci s brzdama bych ji ale nepoužíval. To mi přijde jako blbost.
vencelín
@ryccardo
No však taky na TK ta nesoumernost ruční brzdy může být 30 %, což si myslím že je vcelku rozumný.

Já nikde o použití ruční a provozní brzdy zároven nikde nepsal. K takovému použití nebyvá racionální důvod.
ryccardo
@vencelín skutečně je taková tolerance v brzdném účinku mezi koly? Kde si to vyčetl?

Aha tak to jsem jen špatně pochopil co si napsal. Pardon.
vencelín
@ryccardo
Dle textu https😐/www.qap.cz/…uto-na-stk-8127/ je tomu tak, stejna tolerance je dle toho i na prední nápravu.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
No, snad jen, ze ke zvlneni kotoucu neni potreba "projet louzi".
Nekdy to muze nastat i proste jenom po vysokem zahrati, kotouce umi fakt svitit, ale nejcastejsi variantou je drzeni nohy na pedalu po náročnějším brzdeni.
To takhle jedete 100, vjedete do obce a dobrzdite pred semaforem.
A jak tak cekate na zelenou, tak porad "stojite" na pedalu brzdy.
A uz to je.
Vetsina kotouce se totiz ochlazuje vzduchem rychleji, nez ten kousek "zakrytej" destickama.
A kotouč to proste nemusi "ustat".
🙄
Othello
@Ja Prvni 123
ta většina kotouče se ochlazuje rychleji i když pedál není stisknutý. Prostě v daném místě stojící kotouč kryjou desky. Ať jsou přitlačené silou nebo jen lehce, výsledek je stejný
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
@Othello Stejny neni, je to vyzkouseny.
Ale v principu souhlas, ze po opravdu ostrem brzdeni je idealni nenechat auto uplne stat.
Staci po par vterinach brzdu povolit a nechat kotouc se pootocit.
Aspon o ctrtinu kruhu.
😄
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
@Ja Prvni 123 Tomuto teda těžko věřit, když povolíš brzdu, tak ti žádná mezera nevznikne, kromě toho ten třmen je vlastně chladič.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
@KANKUNEN Akorat ze v kontaktu neni trmen, ale oblozeni desky...
Teda obou desticek.
ryccardo
@Ja Prvni 123 jj zvlnit si kotouče není zase takový problém. Blbý je když se ti to stane na relativně nových a pak s tím holt žiješ. S tím stáním na brzdě mě to ale nenapadlo nicméně to dává smysl.
Rezna
@Ja Prvni 123
Zajimava teorie 🤣
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
@Rezna Vyzkouseno v praxi.
😄
Othello
Taky jsem se nedozvěděl kdy volat odtah. A na rozdíl od pana Dusila jsem ještě přesvědčený že

- důvodem větší koroze zadních kotoučů není že brzdí méně. Ano, brzdí méně ale jsou také mnohem menší takže jejich měrná zátěž je podobná jako vpředu. Důvod vyšší koroze bych hledal v jejich větším ostřiku

- i v případě zavzdušněných brzd se tlak kapaliny se nadále šíří rovnoměrně všemi směry, jen je holt nižší. Opak by znamenal popření základní fyziky.

- zvlněné nebo jinak nerovné kotouče mohou být i vzadu, není to však cítit ve volantu ale škubou celým autem

- snímač opotřebení nepracuje na principu zkratu, ale jako spínač

A mohl se autor trochu víc rozepsat o nouzovém brzdění parkovací brzdou v případě že je elektronická
traveldrive
@Othello Autor sa viac rozpísať nemohol, kde by také informácie vzal? 😃
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
@Othello 1. kotouče vzadu brzdí o mnoho méně, už jsi viděl se kouřit od zadních kol? A čím intenzivněji brzdíš, tím více se rozdíl zvětšuje.
2. to taky nemusí být pravda i ten tlak může být stejný, jen pedál musíš zmáčknout hlouběji, protože stačíš ten vzduch.
3. zvlněné kotouče vzadu nikdy nejsou, dělá to koroze z přilepených desek, když se přidře váleček.
4. souhlas
Nouzove brzdění ručkou je skoro nesmysl. Když zatáhneš ručku na hranici zablokování zadních kol, tak auto tak pozvolna zpomaluje.
Othello
@KANKUNEN
1- V tom že zadek brzdí míň nejsme v rozporu. A ano souhlasím že třeba po dojezdu v dešti se více zahřáté přední brzdy snadněji vysuší zatímco zadní zůstanou mokré, stejně tak ale věřím že přední kotouče nejsou zdaleka tolik ostříkávané jako zadek na který jde vodní mlha spod celého auta
2- ano pokud stačí zdvih pedálu na dostatečné stlačení plynu (kterým není vzduch, spíše vodní pára) tak se navrátí plný účinek brzd
3- souhlas, koroze a následná ztráta rovinnosti vzadu je problém ale vůbec nemusí být příčinou jen zadřený váleček. Zadek často rezaví víc i u jinak normálně fugujících brzd

Ale samého by mě zajímalo jak je to s tou korozí. Třeba brzdy na koncernových autech mi rezaví vždy bez ohledu na značku kotoučů, a třeba třícípá hvězda nebo i takové Ducato je proti korozi kotoučů silně imunní
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
@Othello Vzadu je ostřik určitě vyšší. Dodávku mám taky vzadu vyleštěnou, na MB A jsou zadní taky často rezavé. Často mě napadá, proč mají obyčejná auta vzadu kotouče. Kdysi mi na STK zjistili, že mi zadní levé kolo nebrzdí vůbec. Nebylo to ani poznat.
Othello
@KANKUNEN
😄
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
@Othello Chapu Te, ale presto mene brzdi, v dusledku cinnosti omezovace zadnich brzd.
Cim ostreji brzdis, tim mene brzdi zadek... protoze hmotnost se prenasi dopredu a odlehcena zadni kola zadnou brzdnou silu neprenesou.

A i elektronicka rucni brzda umi plnit funkci nouzove brzdy, pokud drzis packu zvednutou.
Aspon na 500X to umela.
Nicmene nadsenim me neplnila a tak jsem rad, ze Tipo uz ma zase normalni paku.
😄
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
Chceš zažít zvlněné kotouče, projeď se amerikou. Nezatáčející ingot s velkým motorem a s kotouči o velikosti zadních brzd z Evropské prémie.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
@KANKUNEN Brzdy jenom zdrzujou...

😎