vydelavat na auto v kategorii "maly auto" přes 3 roky (aniz bych utratil za cokoliv jiného) bych opravdu nechtel
byly to blby casy a nejen kvůli tem autum
Nějaký protiargument k tomu co napsal?
Samozřejmě, že to v byly "blbý časy" a nejen k vůli těm autům.
Každá totalita je v principu horší, než demokracie.
Presvedčil ma o tom nie raz. Neboli to blbšie časy ako teraz. Boli iné. V mnohom horšie, ale aj lepšie. Píše o niečom, o čom nemá šajn, pretože to tak píšu iní. To je celé.
Ne ne, podle tehdejších délkových tříd byl Favorit úmyslně postaven alkorát mezi tzv. malá auta (3,7m) a nižší stř.třídu (4,0m) a to s délkou 3,85m.
Na svou délku byl nebývale prostorný. Na autosalonu v Ženevě v r.1990, kdy jsem měl poprvé možnost si auta, o nichž jsem si zálibně četl v Jozífově Automobilu, osahat. Do Favoritu jsem si sedl jako do posledního a žasnul jsem, jak strčil do kapsy i auta o skoro 2 třídy větší (vedle stál třeba Peugeot 405)- i vzadu!!
Další jeho velkou předností byly vynikající jízdní vlastnosti.
Ing. Petr Hrdlička byl a je obrovská osobnost. Dovedl z mála vykřesat hodně, a to za malé peníze a za krátký (šibeniční) čas.
405 mala širší aj dlhší interiér.
Favorit mal mizerné jazdné vlastnosti, nemal vpredu stabilizátor, pri vyhýbacom manévri sa nebezpečne nakláňal. Iba ako by sme ho porovnali so 105/120, tak bol lepší
Vepredu ho nema. Dodelali ho az do Felicie a to jeste ne do vsech. Vzadu samozrejme ano, torzni naprava jinak udelat nejde (ale taky se dodatecne vyztuzovala pri VW faceliftu)
Zadni stabilizator mely i Favority po faceliftu. Daval se kvuli potlaceni nedotacivosti - proto se na Formany ani dlouhe feldy nedaval, ty byly diky tezsimu zadku trochu neitralnejsi. Byl to ale jen dodatecny stabilizator, ktery pry zpevnoval napravu jen o nejakych 10%, funkci hlavniho plnila torzka sama o sobe.
Favorit seriově nikdy stabilizátor neměl, lhostejno který. Pravdou je že ten zadní si tam pak hodně majitelů dodělalo, protože modely 93 a dál měli už nápravu shodnou s felicií a ty 2 díry tam byly připravený (stačilo tedy koupit stabilizátor, 2x příchytné trojúhelníkové desky a 2x šrouby).
Torzka z principu finguje zaroven jako stabilizator. Pokud ma propruzit jen jedno kolo, musi se pricka zkroutit a tomu samozrejme klade odpor. U faceliftu se udelal jeste dodatecny stabilizator - montoval se primo na napravu rovnobezne s prickou.
Funguje i nefunguje tak docela. Zkrutná příčka má vedle příčné torzní stabilizace ještě úkol příčné tuhosti ramen obou kol. Záleží tedy i na jejím profilu - tedy zpravidla na jakémsi "U". Vzhledem k tady níže popsané vypiplané funkci pasivního přiřizování zadní nápravy Favoritu, nebyl přídavný tyčový příčný zkrutný stabilizátor k prospěchu. Přiřizování zadku krásně eliminovalo případnou nedotáčivost vozu bez tahu motoru.a kór v tahu. Najezdil jsem s Favoritem / Formanem i Feliciemi několik tisíck kilometrů (i po dost klikatých silničkách) a to měl opravdu Favorit na Felcií navrch.
Pririzovani umi zaridit i silentbloky. Staci trochu vymlete a naprava ridi jak splasena i se stabilizatorem, to je zas moje zkusenost :-)
Proti zkrutu ramen kolem vertikalni osy pomahaji plechove trojuhelniky v rozich napravy. Na sportovnich vozech se zvetsovaly, aby naprava tolik neridila. Ten dodatecny stabilizator je tam dodelany tak, ze ji zpevnuje nejvice proti naklaneni.
Jinak pricka u favorita a felicie je ciste trubka, nejake profilovani tam chybi
Přizování silent bloky dělal třeba Peugeot - jejich tvarováním, ale nebylo plynulé a až nebezpečné. U Favoritu je to dělané plynulou změnou postavení kola s propérováním - tj. postavením kola vůči klice, a tím jejímu středu kývání. Čili geometrií. Funguje to parádně.
No dyť to právě píšu že favorit neměl stabilizátor právě proto že tam byla torzka. Dodělat se tam dal, ale z fabriky to tak nikdy nejezdilo, ani po faceliftu.
Favorit se na všech rallye umísťoval mezi daleko silnějšími vozy a čtyřpohonovkami !! Nad jeho jízdními vlastnostmi žasla tenkrát celá západní konkurence. Dostal se mi do ruky takový test západoevropských motorostckých novinářů i techniků z automobilek na Nurburgringu, kdy po projetí všichni vystupovali s vykulenýma očima - doslova tam byla věta: "To jsme nečekali, to bude třeba Ford Fiesta ještě 10 let dohánět."
Např. ve Škodovce vyzkoušeli 10 nastavení zadní klikové nápravy s cílem hledání nejlepšího kompromisu mezi nakláněním vozu a pasivním přiřizováním zadní nápravy. V tak šibeničním čase, který na to všechno měli !!!
Je to krásný příklad, jak může mít jednoduchý a vtipný konstrukční prvek, jako je kliková zadní náprava s torzní příčkou vynikající vlasntnosti, když se to umí, narozdíl od komplikovaného víceprvkového zavěšení, když se to neumí.
Kdepak, byl to kompakt i podle tehdejších měřítek, třídu neurčuje jeden rozměr (a už vůbec nikdy ne délka která je pro každou karosářskou verzi jiná), většina porovnání se vedla s golfem mk2.
Každopádně využitelnost obestavěného prostoru byla vskutku výborná (byť třeba na úkor bezpečnosti), a prostřední člen Hrdličkovic klanu si právem zasloužil nesmazatelné místo v historii.
nevim jak je u tebe dlouhy rok ale 28 nasobek je dva roky a ctyri mesice. nicmene za najem si dal 300 misto dnesnich 10tis a za vodu par haliru oproti dnesni stokorune. neobhajuju dobu minulou ale kouknul jsem se a v roce 88 jsem mel prumerny cisty vydelek 6610 kcs v delnicke profesi.
rekl bych ze dnes by to bylo mnohem vice. tyhle penize se daly vydelat, ale bylo to jen diky tomu ze jsme pracovali v tzv. podilove mzde. o tri roky drive jsem hakoval taky za trojku
prumer v 1988 rozhodne nebyl 3 litry na ruku, mozna tak hrubého
ty tvoje 6.6 cistyho na ruku ti mohla zavidet většina rodin, tolik dohromady dala máloktera rodina, mozna nejaka ta zaslouzila ....
co to je najem ? ;-)
voda byla mozna zadarmo, ale kdybys pro jednoduchos sezral 10 kurat mesine, prislo te to na 1/10 tehdejšího prumernyho hrubého platu, dnes 2%, to samy benzin, za tehdejších 100litru jsi dal 30% hrubého prumeru, dnes 10%.
takze ano, voda byla zadarmo, ale dohomady sis nemoh poridit zdaleko tolik co dnes ...
Srovnávat ta období se jen na základě platu nedá. Tenkrát jsem byl mladý a nouzí jsem netrpěl, i když jsem vydělával pod 3000 Kč hrubého. Zase jsem si ale nemohl dopřát auto s dieselem pod kapotou. :no:
jj, a po celonocni parbe sem rano normalne fungoval, ne jako dnes ze se 2 dny bimbam a davam dohromady, a s holkama to bylo taky takovy jednodussi ...
tuhle zkušenost ale měli i naší tatove a dědove a casem snad budou mit i naší synove a vnukove, jestli to teda nezakážou ...
6600 Kcs cistyho v roce 1988 bylo hodne moc. To brali zdatni stachanovci, kteri rubali uhli. I kdybys mel trojku cistyho, tak jsi byl nad CS prumerem.
Souhlasim, ze najem bytu byl kolem 300 Kcs. Benzin Super 96 stal kolem 9 Kcs a Nanuk byl za 2 Kcs - ceny pevne a identicke od Ase po Michalovce.
Spoustu soudruhu se drzelo hesla "kdo nic neudela, nic nezkazi". Zejmena pak nevyvijet neco noveho a jeste na tom spolupracovat s kapitalistickym zapadem, ale jakmile prisla sance vyjet na zapad, tak to byly vsichni nejlepsi odbornici.
Fujtajbl tenhle socialismus a planovane hospodarstvi.
Favorit se vyvíjel v době, kdy ÚV KSČ nařídil inovaci všeho. A pak to zase muselo být hned a za málo. Jinak kdo ví, jestli by se vůbec narodil. Jeho plošina pana Kindla existovala již asi 10 let.
takhle to fungovalo i ve vyvoji a ve firme, kam sem nastoupil po skole
ten kdo nic nevymyslel, byl bezproblemovej, na nas, co se nam dařilo protlacovat něco nového do vyroby byly porad nejaky stiznosti, protože porad nejaky novoty a kdo se to z tech delnasu ma ucit, a proc porad něco nového vymejslet, když se ta věc vyrabi uz 10 roku a porad ji ještě někdo chce a vůbec, proc zivit hordu nejakych vyvojaru, kteří jen ujidaj ze spolecnyho talire a vlastne nic nevyrabeji ...
nakonec se vyvoj rozprchnul a firma zivori, resp rozprodava zbytky svých nemovitosti ...
pouzil na testovanie len 7 prototypov ako favo tak by z neho vznikla iba nejaka nepojazdna skatula s mnostvom chyb a zadrhelov... sanka dole pred tym ako sa kedysi robili auta pritom zdaleka nemali konstrukteri take moznosti ako dnes... neskutocne
Favorita obdivuji. To auto ma svuj jedinecny styl a ten italsky smrnc z nej doslova odkapava. Vzdavam hold vsem, kteri se na jeho vyvoji podileli. Dodnes si jeden z prvnich kusu jen tak pro radost hyckam...