Nechci dělat nikomu reklamu, ale podobný článek v češtině jsem viděl i na maďarském webu, tak kdyby měl někdo zájem: [odkaz]
Jinak si myslím, že to bude pro Maďarsko opravdu přínosné a Maďarsko má dostatek zkušeností s kvalitním automobilovým průmyslem, viz např. Suzuki poblíž Esztergomu...
Maďarsko bude zaujímavé dovtedy, kým tam bude lacná pracovná sila a nízke vstupné náklady. To je alfa a omega všetkých investícií, nič iné. Maďarsko je teraz, keď je ekonomicky slabé, väčším lákadlom ako iné lacné krajiny, pretože je priamo v strede Európy. Z iných dôvodov neprišli veľkí investori zo zahraničia ani do Čiech a na Slovensko.
Čo sa týka automobilovej výroby, Maďarsko je stále v plienkach a prakticky bez tradície.
Ehm, nepoviem ze trepes, ale poviem ze mas asi zle informacie. Audi je v Madarsku uz dakych 6 rokov, a vlani vyrobili 260 tisic aut (TT, A3, S3). Suzuki je tiez uz v Madarsku daky ten "piatok", a myslim ze tiez montuju cez 200 tisic vozov rocne.
Okrem toho sa v madarsku robia motory pre Audi a Opel, cez milion kusov rocne. Automobilovy priemysel v Madarsku, to je dakych 350 firiem, a ~20-25% madarskeho exportu! Motoraren Audi je jedna z najlepsich ake som videl (a ze som ich uz zopar navstivil). Co sa tyka automobilovej vyroby, Madarsko nema o nic vacsie "plienky" ako Slovensko...
Ale s tím vlivem současné ekon. situace Maďarska na rozhodnutí audi má pravdu. Hodnocení střízlivým okem bank a MMF bude se Maďarsko ze s.aček hrabat min. patnáct let, takže předpoklad levnější pracovní síly a investorských pobídek je naprosto zřejmý, a ty pobídky už byly u audi uplatněny. Ve střednědobém horizontu dobré rozhodnutí, dál v automotive stejně momentálně nikdo moc nevidí.
samozrejme, to je pravda. Nizke naklady na vyrobu rozhoduju (aj ked v pripade USA vs Madarsko boli v hre asi aj ine faktory). Namietal som len voci tomu obrazu, ze Madarsko nema tradiciu v automobilovej vyrobe. Ma ju totiz asi taku, ako Slovensko (aj ked mensiu ako Ceska Republika, samozrejme)...
Rozumnej názor ve věcný diskuzi. Dodal bych ještě, že Suzuki byl první montážní závod v bývalé "východní" Evropě a začal se připravovat ještě před rokem 1989. Pamatuji se, jak jsem coby mladíček "slintal" nad neuvěřitelně drahým Auto Moto Sportem, který jsem si nicméně občas kupoval nebo nad mizernými fotkami ve Světě motorů či Automobilu, kde bylo nové Suzuki Swift (dvě generace zpět) a už tehdy se psalo (cca 1988), že by se mohlo montovat v Maďarsku. Pro mně to bylo auto snů a představa, že by se snad i dalo koupit, když by bylo ze socialistického Maďarska byla hodně snová a lákavá.
>:D Joo, taky ty obrázky pamatuju, mým snem tehdy byl daewoo racer, pár tuzexových kousků se dalo zahlídnout, to jsem si říkal, tohle je vysoko, ale to malé Suzuki, kdyby bylo z Maďarska, na to by snad šlo dosáhnout. Hrozná doba, naštěstí za necelé dva roky jsem si to hrnul přes Rozvadov v 320i coupe. :-);-)
Audi je už v Maďarsku docela dlouho a to významě. Dnešní ekonomická situace v Maďarsku nebyla jistě rozhodující. Na Slovensku a u nás jsme na tom podobně. Jen o investice do autoprůmyslu nemáme zájem.
Tobě ty Maďaři nějak ležej v žaludku...nicméně se v tomhle přípůadě dost pleteš. Když fakta tak fakta - osobní auta na Slovensku se sice začala vyrábět ještě za socializmu - v BAZce a byla to jenom montáž Rapida a když se prodával ojetý, v inzerátech nechybělo, že nabízený je vyroben v Kvasinách. Jak píšu výše a Dinar si to taky pamatuje - výstavba Suzuki se v Maďarsku začala připravovat ještě na sklonku vlády jedné strany (tedy v Maďarsku), VW převzal BAZku později a aktivity Audi v Maďarsku jsou podle toho, co si pamatuji určitě starší než těch šest let (svého času mně překvapilo, že se tam dělalo už první TT), ale zcela bezpečně - Suzuki je mnohem starší(min. 10 let) než slovenská KIA i PSA v Trnavě. Pokud bys chtěl brát automobilový průmysl jako celek, můžeš hovořit o Tatře, Liazu či Avii na Slovensku a připomenout slavnou 1203ku z TAZu, ale nezapoměň na maďarské autobusy Ikarus nebo nákladní automobily Rába - ty byly rozhodně lepší než ndrácká, rumunská či polská konkurence. Takže fakta a ne emoce, mimochodem - ani já nejsem žádný maďarofil, ale - fakta jsou fakta.
Bavme sa o osobných autách. A bavme sa o BAZ, TAZ a VUMV. Porovnaj s dianím v Maďarsku. To už dlhšiu a cennejšiu tradíciu majú Rumuni a hoci bývalá Juhoslávia. ;-)
Ak sa pôjdeme baviť o nákladných vozoch a autobusoch, tam je to pravdaže o inom. Ale v tomto smere bodovali viaceré socialistické štáty, proste bol na to väčší dôraz ako na osobné autá.