Česká republika je zemí s nejširší sítí čerpacích stanic ve Střední Evropě. Počet evidovaných benzínek navíc každoročně stoupá. Máme se tedy bát snížené kvality pohonných hmot?
K čemu je dobré, že počet neustále roste, když výběr neustále klesá? :-( V posledních letech ČR opustili např. ESSO, Aral nebo Jet... v minulosti ještě třeba Total, Dea, BP... aby to za chvíli nebylo jak je supermarketama, který jsou dneska sice na každém rohu, ale je tu sotva pět značek a nakoupit se v nich pořádně nedá. To nemluvím o tom, že díky zastaralým normám na pohonné hmoty natankuji i na Agipu mnohem horší palivo, než na Agipce v D nebo CH.
Mít pumpu se dnes solidně vyplácí - marže jsou velmi vysoké díky kartelovým dohodám o kterých se sice šeptá, ale nikdo to neřeší. Proto taky se průměrné ceny paliv zásadně liší v jednotlivých krajích i když nákupní ceny jsou všude stejné. Vzrůstající počet benzínek v tomto prostředí je zcela pochopitelný (jistý zisk), bude však znamenat i jiný problém. Čím více benzínek, tím méně paliv každá z nich prodá. To znamená, že ceny paliv budou stále růst i kdyby tu kartel nebyl aby benzínky dosáhly cílových zisků z menšího množství prodaného paliva.
Podobné to je se supermarkety. Je jich pořád víc a počet lidí/supermarket tím pádem klesá. Supermarket má pořád zhruba stejné fixní náklady ať tam nakupuje 100 nebo 1000 lidí denně a tak při poklesu obratu musí zvednout ceny zboží.