Jiný názor: RTD dává přednost motorové naftě před zemním plynem
Od Monte Whaley, The Denver Post
Zveřejnění: 09/02/2013 12:01:00 AM komentáře MDT15
Vedoucí pracovníci RTD tvrdí, že čistá motorové nafta, která bude pohánět 52 nových autobusů, má významně nižší emise než současně používané autobusy. (Karl Gehring, The Denver Post)
Vozidla na stlačený zemní plyn mají mnoho vysoce se veřejnosti vystavujících přívrženců včetně ekologických skupin, prvního rychlého meziměstského autobusového tranzitního systému a guvernéra státu Colorado Johna Hickenloopera.
Nicméně oblastní dopravní okrsek má určité pochybnosti o tom, že stlačený zemní plyn – neboli CNG – je pro jeho autobusový park tou nejlepší volbou.
Minulý týden se ředitelství RTD rozhodlo nahradit 52 svých stárnoucích kloubových autobusů, autobusy, které místo CNG pohání čistá motorová nafta.
RTD také zamítlo nasazení elektrických autobusů s konstatováním, že v současné sobě je preferovaným zdrojem paliva motorová nafta, a to hlavně protože je levnější než všechny alternativní energetické zdroje — a to přesto, že Colorado je jedním z 22 států které se v roce 2011 zavázaly, že do svého parku přidají více vozidla na CNG.
Do současné doby devět státních organizací objednalo vozidla na CNG, jejichž provoz je čistší než provoz vozidel s běžnými spalovacími motory.
Avšak přesto vedoucí představitelé RTD tvrdí, že autobusy na CNG a odpovídající příslušenství, které by požadovali by byly pro podnik příliš drahé a stály by daleko více než 34.6 miliónů $, které byly na náhradní autobusy vyčleněny.
"Pokud bychom nezvolili motorovou naftu, potýkali bychom se s celou řadou různých problémů” řekl předseda představenstva RTD Lorraine Anderson.
Jednou z největších překážek by bylo přizpůsobení divizí RTD na provoz autobusů s pohonem CNG, včetně instalací plnicích stanic CNG a provedení bezpečnostních úprav. Každá čerpací stanice CNG potřebná k plnění vozidel CNG by jen u dvou divizí RTD stála minimálně 3.5 miliónů $.
Současně také existují obavy o výkonnosti autobusů CNG při jejich provozu ve vysoké nadmořské výšce a za chladného počasí.
"Provozní podmínky ve vysoké nadmořské výšce způsobují ztrátu výkonu motoru a jeho daleko vyšší provozní zahřívání“ uvádí asistent generálního ředitele RTD Bruce Abel v poslední zprávě určené představenstvu společnosti.
"Státní dálnice 93 má ve všech směrech značné stoupání a v současné době dochází na státní silnici 36 mezi Denverem a Boulderem k značným dopravním zácpám" doplnil Anderson. "Nemůžeme proto dopravu svěřit autobusům, které budou při jízdě do kopce značně dýchavičné.“
Používání CNG nebo dokonce elektřiny, " je velice podobné namontování solárních panelů na váš dům" řekl Anderson. "je to vynikající věc, ale na návratnost investice si budete muset značnou dobu počkat."
No ............ když dá peníze EU ............. ale za 5 let, až budou vstřikovači řádně sjeté, bude vypadat rozhodování možná jinak.
Přečti si to pořádně.
Pokud budeš muset postavit stanice CNG a financovat to, je ekonomika v háji. Nechci si ani představit, že by se vytratila dotační politika státu.
V tomto případě, kdyby to neplatila EU, tak by to bylo zcela neekonomické. Podívej se, kolik stojí postavit jednu plnící stanici.
Těžko můžeš srovnávat situaci v USA a v Evropě. Ceny paliv jsou úplně někde jinde. A z toho článku je navíc zřejmé, že ty autobusy by nebyly městské, ale přinejmenším příměstské (či rovnou meziměstské) a to pak pozitiva CNG ustupují do pozadí a naopak se zdůrazní negativa. Ani v ČR nikdo neuvažuje o tom, že by Student Agency mělo své dálkové autobusy na plyn ...
Diky za clanek. Je mi jedno, co stary Neoplany nahradi, at uz to bude cokoliv, bude to lepsi. Ale lanko kolem dokola busu, za ktery se taha, kdyz chces zastavit, mi bude chybet. Pokud ma CNG problem s vykonem, tak 36 by az na jeden kopec nemela byt problem, horsi je to s cestou do Nederlandu, kam RTD taky jezdi.
Nebyla onou překážkou v získání dotace obava, že opět nějaký chytrolín v honbě za ušetřenou "desetikorunu" nakoupí za evropské dotace čínské autobusy? :no:
Sice nevím jaký emise má CNG, protože to není úplně dostupný údaj. Nicméně pokud vidím nastartovat nebo odjíždět z konečné Citelis na naftu nebo CNG, tak z toho na CNG nikdy nejde černej dým a saze.
A i to v tom vzduchu přece něco udělá.
Možná kdyby vzali ten autobus na tu čistou naftu a zavřeli s ním vedení do nějaké uzavřené garáže - kde by motor běžel jen na volnoběh, na 30 minut a pak to další den zopakovali s CNG, hned by zjistili, co je doopravdy čistější palivo.