Statistiky registrací nových osobních automobilů ovlivňují reexporty. Ty výsledná čísla mění u některých značek poměrně výrazně. Například u Fiatu a Seatu.
Ta tabulka by ti byla stejně k ničemu, protože stejně tak jak se od nás již registrovaná vyváží, tak se k nám i dováží. Abys měl vypovídající tabulku, tak bys musel sledovat i dovozy. Toto se děje nejen u nás. Takže bohatě stačí sledovat prodeje v Evropě, kde ti reexporty statistiku nijak nezkreslí. Pominu-li fakt, že v některých zemích lze auto registrované již v jedné zemi znovu zaregistrovat jako nové v jiné zemi :-)
K nám se dováží minimum nových nebo velmi zánovních aut. Mnohem více se jich vyváží. Takže taková tabulka má rozhodně smysl, právě proto že se těmito - silně zkreslenými (SEAT, FIAT, VW) čísly některé značky rády prsí.
NEBO SI OPRAVDU MYSLÍŠ že SEAT vyveze 1000 nových aut a zároveň doveze 1000 aut stejně zánovních. pravda je taková, že podobně zánovních aut se k nám dováží kusy, desítky, maximálně stovky kusů.
Rozhodně se jich dováží víc než si myslíš ;-) Řešit reexporty je nesmysl, máme v Evropě volnej trh, takže si člověk může koupit auto kdekoliv, kde je to pro něj výhodnější. A firmy řeší hlavně kolik toho prodají než kde prodají. Rozčilovat se nad reexporty může leda tak Vošický, protože lowendový Hyundai je levnej všude v Evropě a do ČR ho jezdit kupovat nikdo nebude narozdíl od většiny mainstreamových a prémiových značek, u kterých se ceny můžou více i méně lišit v ruzných zemích.
A když už řešíš a odečítaš reexporty, tak bys nesměl odečítat auta, která si Češi koupí u nás a vyvezou je do zahraničí, kde žijí, popř. pracují. Prostě se k přesným číslům nedostaneš ani kdyby ses ..... ;-)
Definice je to zajímavá. Pro mne je reexport vše, co dovezeš a poté vyvezeš. Tedy i auta, která tu nikdy registrovaná nebyla a tedy se nikdy nedostala do statistiky registrací. A z druhé strany i kousky, které na značkách stojí třeba rok, protože o ně není zájem, a nakonec je prodají do zahraničí (když počítají ty pod půl roku, proč ne tyhle; samozřejmě vím, přes půl roku je brané jako ojeté). Na druhou stranu, podle definice, bude za reexport brán jakýkoli prodej vozu mladšího půl roku. Tedy i když si koupím auto, zjistím, že jsem měl smůlu na problémový kus, a rychle se ho zbavím třeba na Slovensku. ;-)
Jak píšeš, stačí sledovat EU+EFTA, kde je tenhle problém menší.
Nicméně, není to zase až tak malý trh a kdyby ostatní značky postavily více dealerů, tak aby měli ke kupujícím stejně blízko jako dealeři Škody, možná bychom se všichni divili ........
Takže ostatní značky si za to mohou samy. A prodeje přesně odpovídající počtu prodejních míst, tedy plus minus mírně jinak pro ostatní značky.
Obrovská sranda pak je že si dealeři Škoda, mající zároveň zastoupení VW, pěkně zlepšují ekonomické výsledky reexporty vozidel s VW logem.
Blbost. Problém českého trhu je jediný - zoufalá kupní síla a naprosto nedostatečná obnova vozového parku díky velmi špatné životní úrovni (ve srovnání se západem).
Jiné značky neprodávají málo proto, že si Čech raději koupí Škodu (i když i tací se jistě najdou). Jiné značky se neprodávají, protože Čech loví ojetiny a ne proto, že nemají autosalony. A pokud chci mít autosalon, tak musím vědět, že prodám a že nebudu v červených číslech. Proto, pokud tu chce někdo něco prodat vyjma koncernu, musí s cenou řádně dolů, čímž se stává atraktivní pro reexporty. Proto se značky kumulují a prodejci začali nabízet více značek, aby alespoň z něčeho vyžili.
Že "race to the bottom" nikam nevede a stejně je slepou uličkou, dokazuje Renault. Mégane by tu mohl prodávat třeba za cenu Citiga a stejně by mu to bylo houby platné... Dokud tu bude průměrná mzda tolik, kolik je, dokud tu bude nezaměstnanost (reálná, nikoliv jen ta statistická) taková, jaká je, pak bude Škoda stále čím dál víc dominovat.
Tady je krásně vidět, že Dacia hodně sílí. Přeskočit tolik zvučnějších značek, klobouk dolů. Vytvoření této lowcostové Dacie byl od Renaultu skvělý tah. A jakmile si lidé na Dacii jako rovnocennou ostatním zvyknou, její prodeje asi ještě vzrostou. Ani se tomu nedivím - Dacia má defakto širší nabídku modelů než Škodovka. Dokonce nabízí 7mi místné MPV na které Škodovka marně čeká - a za cenu Fabie :-)
Výkon Hjůndéé na našem trhu je obdivuhodný. Reexporty se nekonají, protože o "nejkvalitnější" české vozy za férové ceny zájem v západní evropě není. Nicméně registrace jsou u tohoto výrobce velmi sledované a pokud to zrovna nevychází, tak tu a tam prý přihlásí na centrálu pár set či tisíc vozů, které se poté prodávají u dealerů výrazně pod cenou. Držené musí být minimálně půl roku ...
No zase si zastrč do kapes ty svoje vítězoslavně vztyčený pěstičky. Hjůndéé prodalo v Evropě za 1. čtvrtletí 109 320 a nej Škodovka 144 024. Takže jí, ten podle tebe hnůj do kterého by tady v Čechách a Evropě nikdo ani nekopl, dost silně šlape na paty. Což je pro asijskou značku v Evropě daleko větší úspěch, než pro Škodovku to vedení o cca 35 000 aut.
[odkaz]
Případně celý rok 2013. 508 000 vs. 422 000. Pro značku které se ještě před pár lety každej smál, skvělej úspěch. A když se k tomu připočte ještě 337 000 vozů KIA, který jsou většinou v podstatě to samý, jen v jiným kabátě .... :yes:
Tebe typuji tak na patnáct až šestnáct let. První příspěvek a hned taková bomba. Chlapče, chlapče pokud jsi se přihlásil jen proto aby jsi to tady natřel Hyundají pak bych parafrázoval Jerremyho : " a s touto bombou můžeš zase skončit ". Děkujeme za podňetný příspěvek.
ale věta "Taktéž domácí Škoda reexportovala do ciziny jen 4,7 % a patří jí šestnáctá příčka. Zejména v porovnání s výsledky Volkswagenu a Fordu je to ostrý a pro okřídlený šíp pochopitelně chvályhodný kontrast." je nesmysl. Automobilky nic nereexportují, takže chválit Škodu, že je lepší než Ford nebo VW je nesmysl. Reexporty dělají dealeři, resp. větší dealerské sítě, které působí ve více zemích Evropy a které využívají/zneužívají nižších cen na našem trhu pro vývoz některých modelů na trhy, kde mají také své zastoupení a kde jsou ceny nastavené výš.
Když si kupuji auto od Porsche Holding, tak si kupuji auto od Porsche Holding nebo od Klokočky etc., nikoliv od VW AG nebo od Audi AG. To, že některé dealery automobilky vlastní (a zdaleka nejen VW) je pravda, ale na věci to nic nemění. Jediná skutečnost je ta, že domácí automobilka si domácí dealery více ohlídá (viz nízké reexporty Škody) tím, že o nich má přehled z první ruky a druhak když dá na domácím trhu nižší ceny než třeba v Německu, tak by byla sama proti sobě kdyby nebránila reexportům (což ale v EU oficiálně nesmí, protože je to bránění ve volné soutěži). Naopak na nějakém vzdáleném trhu na to prostě hází bobek. Myslím, že třeba Ford v Německu si nějak hlídá německé dealerství aby nedocházelo k výše popsanému, ale v malém Česku, kde prodá pár aut to má prostě na háku a záleží jen na tom, jak se chovají dealeři. Jinak řečeno, Ford jako výrobce má minimální ekonomický zájem vykazovat nějaká čísla v ČR, ekonomický zájem mají dealeři v tom smyslu, že nakoupí od automobilky levné Fiesty a za obvyklou cenu v Německu je prodají se ziskem tam. Ford z toho má jenom škodu, protože kdyby se všechny auta v Německu prodala za německé ceny tak Ford jako výrobce vydělá víc, takto jde rozdí mezi českou a německou cenou do kapsy dealerovi (samozřejmě mínus náklady na přepravu a přihlášení, takže rozdíl musí být dostatečně zajímavý) .
Když jsem kupoval auta od Porsche Praha, tak na kupní smlouvě bylo vždy napsáno Prodávající: Porsche Inter Auto CZ s.r.o, odštěpný závod Porsche Praha-Smíchov
Přímý prodej od výrobce je například Tesla v USA, která tam nemá žádná dealerství a přímo pod svým jménem Tesla Motors, Inc. prodává auta v některých státech unie. Jakmile auto prodává jiný právní subjekt, dealer, tak se jedná o nepřímý prodej a partnerem zákazníka není výrobce, ale prodejce/dealer. Je vcelku lhostejné, kdo dealera vlastní. Takže abychom se vrátili k základu naší diskuze, když reexport provede nějaký dealer, třeba Porsche Inter Auto, tak je to reexport Porsche Inter Auto a ne Volkswagen AG.
Navíc, jak nahoře správně napsal roHypnol, reexporty se zabývají především vlastníci menších dealerstvích, kteří se nedokáží uživit prodejem na malé a chudém trhu v ČR a díky nižším cenám na našem trhu si vylepšují bilanci přeprodejem do zemí s vyššími cenami.
Celkově je nesmyslné brát statistiky SDA jako statistiky nových aut v ČR. Jsou to statistiky dealerů, tedy z pohledu vozového parku v ČR zkreslené o reexporty ven z ČR, o reexporty opačným směrem do ČR, o přímý prodej cizím státním příslušníkům, o vozy zakoupené našimi občany ale vyvezené do zahraničí protože tam pracují etc. etc. Pokud někoho zajímá kolik kterých značek skončilo v rukou obyvatel ČR, tak jediný relevantní zdroj je centrální registr vozidel po kterém by mělo být požadováno aby vydával relevantní statistiky. SDA je zájmové sdružení dovozců a nemůže suplovat úlohu statistiky za ČR.
Tesla je jiný případ, proto jsem ho uvedl jako příklad toho, kdy si kupující kupuje auto od výrobce a ne od dealera.
Proč by asi Volkswagen AG dával nějaké souhlasy své dceřiNé společnosti s reexportem ať už do Německa nebo Rakouska? Vždyť by si tím jenom kazil ceny na tamním trhu, který je pro něj daleko významnější než nula nula nic v ČR. To postrádá elementární logiku.
Ano, data CRV používají, otázkou je která data a jak. Určitě jak psal stormrider by stálo za vyjasnění jak autor došel k výsledkům. Stejně tak by byla zajímavá statistika reexportů směrem k nám.
Slovíčko reexport u Škodovky/Hyundai je sice nesmyslné, ale principiálně jde o to samé jako u ostatních výrobců, prostě něco se prodá a vzápětí vyveze.
Ne prodá, ale registruje (pokud se bavíme o téhle statistice). Nějaké detailnější informace o zpracování dat (a zdroji) by byly dobré, aby člověk vlastně věděl, na co se to kouká. Protože to má svá úskalí a člověk jim může věřit, že jsou chytří, ale nemusí.
Pokud má české značky, bude v registru. Ať už jako nové, nebo ojeté. Mohl by ses maximálně snažit zjistit, kolik nových aut mělo předtím registraci v zahraničí. To je důležité pro počítání průměrných spotřeb v EU, jinak by jedno auto započítali vícekrát. Ale nevím, jestli tuhle informaci uchovávají.
Shodou okolností právě pracuji na bakalářské práci, která se zabývá modelováním poptávky po autech v ČR, a ačkoliv si uvědomuji důležitost reexportů, nemohl jsem je do modelu zahrnout. SDA mi odmítl poskytnout data o reexportech s tím, že žádná oficiální statistika neexistuje a jediné, co mají, je orientační přehled, který je k nahlédnutí pro členy svazu. Proto by mě vcelku zajímalo, kde se tyto na kus přesné údaje berou...
Stejné statistiky vychází čas od času ve Světě motorů a tam je jako zdroj vždy uvedeno Ministerstvo dopravy - Centrální registr vozidel. Asi mají nějaké statistiky pro žurnalisty.
[odkaz]
Ze stránek CRV: "Měsíční statistiky z našich dat zpracovává Svaz dovozců automobilů (SDA), resp. [odkaz] a jinak tyto informace dosud získat nelze. My zveřejňujeme pouze souhrny, a to vždy až za loňský rok."
SDA existence oficiálních resp. veřejných dat popírá. Z toho mi vychází, že žurnalisté publikují data, která jsou buď vymyšlená, či neoficiální odněkud vynesená.
Bylo by zajímavé, kdyby pan Dragoun vysvětlil, odkud reexporty pochází.
CRV převzalo MDČR od MVČR. A MDČR vydává měsíční "statistiky" (spíš výpisy) nových i zrušených registrací. Data uvádí, co jsou exporty. Pokud vím, neuvádí však stáří vozu. Máme svobodný přístup k informacím, takže by ti MDČR mělo poskytnout informace o tom, kolik vozidel mladších půl roku bylo odhlášeno (plus další informace, jako jestli šlo o firemní, soukromé, značku, model atp.). Stačí požádat. Nemají povinnost ti zpracovat statistiku, ale na surová data máš právo.
Nikde jsem nenašel podrobnější info o exportovaných vozech než kolik a kdy, ale zkusit požádat o podrobná data přímo MDČR je dobrý nápad, teoreticky by je poskytnout mělo. Pokud by se dala vytřídit auta do 6 měsíců stáří dovezená a vyvezená, měli bychom pak věrohodný údaj, kolik "nových" aut se tu skutečně prodá.
Pokud jen odečteš zrušené registrace, tak by ses také mohl dostat na záporná čísla. ;-) Navíc víme, jaké má/ měl registr problémy. Můžeš požádat, měli by ti to dát a na výše uvedeném odkazu se můžeš seznámit s tím, co budeš následně zpracovávat.
Díky - Obávám se, že možná podrobnější evidence než tahle ani nebude, ale uvidíme...
Ono obecně jsou ty statistiky registrací neštěstí >:D - chtěl jsem počítat jen s čistým přírustkem aut, ale vyřazená vozidla skáčou od nějakých 10tis až skoro po 60tis za měsíc, zrovna podle toho jak ČKP obesílala vlastníky nepojištěných vraků, takže vypovídací hodnota v tom moc není
Procentuálně vede v reexportech Fiat který reexportoval 513 aut a Ford na třetím místě reexportoval 1686 aut i ten VW jich má na pátém místě 1170.
Jo statistika to je přesný součet nepřesných čísel která se dají interpretovat různě. :-)
Japonci na konci taulky :yes: Predaje Toyoty, Hondy, Mitsubishi a Mazdy ukazuju charakter tychto vozidiel ;-) Suzuki sa tiez este drzi, ale Nissan je na tom este horsie ako velky brat z Francuzka :no:
Neznám tamní situaci, ale protože jde o ostrov,budou ty reexporty u nich dost technicky náročné... A hlavně jim to vzhledem k ekonomické situaci, národní hrdosti a dalším okolnostem nejspíš ani za to nestojí, vymýšlet takovéhle opičárny.
Pro vysvetleni upozornuji na to, ze Hyundai velmi dobre u nas pracuje s trhem a ze o vozy za ferove ceske ceny neni v zahranici zajem. Pokud jsem vam narusil garazove piskoviste tak se omlouvam :-)
To je přece úplně jedno... hlavně, že je možné plivnout jed
Tyhle 3 měsíce se z tohoto pohledu "zvlášť povedly".. tak honem - šup sem s článkem. K tomu zavádějící komentář - a už je zase vyděláno! :-(
Je to hnus... fakt tady asi končím.
A i kdyby to pravda byla, tak to svědčí o jediném: že tady Fiat, Seat atd mají velmi dobré ceny, když se je vyplatí tady koupit a pak ppřevézt někam jinam.
Nic víc. Automobilce je úplně jedno kudy a jak se auta prodají... Znamenalo by to, že jsme ještě větší ovce, než to na první pohled vypadá - a víc lidí kupuje předražené škodovky!
Naštěstí o pravda není... a celý ten výkřik tady je plácnutí do vody.
Re: To je přece úplně jedno... hlavně, že je možné plivnout
ale to v zásadě ano... až to budou ukazovat třetím rokem.. vždycky každé 3 měsíce - tak pak to dostane nějak vypovídající hodnotu.
Pro ten trh. Automobilce je to jedno - pro tu je důležité, kolik aut skutečně prodala. Po celém světě.
Budu jen rád, když se taková data budou sledovat. K tomu ale patří i rozdělení na soukromý trh a firemní flotily.
Pak by ta informace byl kompletní. ;-)
Re: To je přece úplně jedno... hlavně, že je možné plivnout
Automobilce to nemusí být jedno. Nelze předpokládat, že účtuje všem stejně. Plus část distribuční sítě může vlastnit, takže jí můžou peníze utíkat i tam.
Re: To je přece úplně jedno... hlavně, že je možné plivnout
A nejde jenom o peníze přímo z prodejů, i když i ty jsou samozřejmě velice důležité. Jde taky o lavinový efekt - když lidi vidí, že se určitý model víc prodává, jsou zpravidla náchylnější si ho koupit taky...
Vždyť ten psychologický efekt trochu vidíte i tady - jedna automobilka prodá řekněme 220 aut jednoho modelu za měsíc, druhá 210. Nad tou jednou se jásá, že "vyhrála", zatímco ta druhá je "poražená". A přitom třeba obě sice vydělaly podobné peníze, ale lidi vnímají jako vítěze tu první. A když to vejde v širší povědomost, začne třeba ta druhá firma ztrácet - nikdo přece nechce toho "poraženého".
Re: To je přece úplně jedno... hlavně, že je možné plivnout
Kolik procent kupců zná statistiky registrací? Předpokládám, že hlavním zdrojem informací bude okolí. Samozřejmě, že se tu informaci může někdo snažit použít. Pokud ale nevíš, proč se to auto kupuje, je relativně bezcenná. Kdo se nechá ovlivnit tímhle, toho stejně kdejaký prodejce utáhne na vařené nudli. ;-)
Re: To je přece úplně jedno... hlavně, že je možné plivnout
Jo, to je pravda. Jenomže prodejce ovlivní jenom toho neználka, který mu do toho autosalónu přijde...
Mně osobně sice ten davový způsob uvažování (co má soused, co má většina, mít doma "toho vítěze") připadal vždycky podivný.
Ale faktem je, že u hodně lidí to funguje.
Nejvíce reexportu Seat projde přes Ostravu. Díky tomu prodejce Seat získal opakovaně zlatou jehlu jako nejlepší prodejce a to nejen v ČR. Tak to asi zase tak nějak nevadí.....