Chlazení je spolu s mazáním nejdůležitější součástí moderního spalovacího motoru. Pokud selže, může to vést až k fatálnímu poškození agregátu. Co dělat, aby k tomu nedošlo, a čím se liší chlazení současných motorů od těch dřívějších?
mne u dnešních "moderních" aut mrzí je, že zmizel ukazatel teploty chladící kapaliny (ručičkový). Taková prkotina, ale hodně mne pomáhá. Vím, že dnes se auta kupují více méně podle obalu, protože dnešní lid už není tak technicky vzdělaní jako naši otcové, co dělali generálku škodovek doma v garáži a uměli toho dost manuálně opravit, ale prostě toto mi chybí. Naštěstí se to vyskytuje zatím pouze u prckoletů a podobných mini kategorií, kde se šetří na všem možném..
Ukazatel chladicí kapaliny, kterej skutečně ukazoval, kolik stupňů má ta kapalina, zmizel v nenávratnu někdy v roce 2005.
Současný ručičkový ukazatele mají tak jako tak jen tři polohy (50 = studený motor, 90 = cokoli mezi 70 a 110, červené pole = uvařeno), hodnoty z čidel ŘJ fitruje tak, aby to netrápilo řidiče. Za mě tedy ať je klidně v běžných, nesportovních autech jen kontrolka.
niektore auta uz dokonca ani otackomer poriadny nemaju ... pripadne ho maju tak neskutocne neprehladny az to nedava logiku preco ho tam potom vlastne vobec maju
ja na svojom malom aute vidim este aj aktualnu teplotu oleja na palubaku... ale zeby som to nejako sledoval... to v praxi moc nie... ale je to tam ... foto este z leta [odkaz]
Dívím se že ti tady nějaký blbeček nepíše, že by ti taky měla chybět startovací klika protože na co potřebuješ takovou "banalitu" jako znát teplotu oleje v motoru ;-) Na mě už pár pitomáků se startovací klikou, když jsem napsal, že mi na moderních autech něco vadí, chybí nebo přebývá, vystartovalo.
Tak zkus dát svému otci moderní motor na generálku. >:-[] Celkem obecně platí, že sofistikovanost nepřeje opravitelnosti na koleni. Něco takového nemá nízkou prioritu, ono to na jejich seznamu priorit ani nebude. Tenkrát to holt byla nutnost. Dnes by generálku neudělal ani autorizovaný servis. A to ani v záruce.
Ač nemyslím že by to v praxi někdo dělal, tak G13 je mísitelná se vším, tedy i G11! Tato informace byla dokonce uvedena před časem i zde (test SM chladících kapalin) asi by si to chtělo zopakovat vlastnim články a netvrdit že mísitelné určitě nejsou ;-)
Re: A kdyby někdo měl problém s přehříváním motoru ...
Tak motor se asi ohřeje. Otázkou je na kolik stupňů. Tím jsem chtěl jen naznačit, že příliš nízká teplota tuhnutí chladicí kapaliny není dobrá. Ale to Vy určitě také víte.
Rád čtu články do Tomáše Dusila, protože je to ještě jeden z mála technicky zdatných redaktorů. Pouze upřesním, že demineralizovaná voda není ale to samé jako destilovaná, i když si to mnoho lidí plete a výrobci je v tom často nechávají. To, co se dnes prodává, jako destilovaná voda je v drtivé většině právě demineralizovaná, neboli osmotická voda, čili byla vyrobena pomocí reverzní osmózy, což je úplně jiný způsob čištění vody než finančně mnohem náročnější destilace.
Aby to nebylo tak jednoduché, tak na trhu se prodávají často destilované vody svou kvalitou vhodné spíše pro autobaterie, ale jsou nedostatečně vodivé pro provozní kapaliny, protože jsou příliš čisté (hladové), což může paradoxně podporovat vznik koroze v chladícím systému. Většina vod s vodivostí okolo jednoho µS/cm je pro ředění baterie vyhovující, ale taková voda je k ředění provozních kapalin nevhodná. Každá taková, lidově řečeno "destilka", by pak měla mít na obalu uvedeno, pro co je všechno vhodná a správně by na trhu měly být "destilky" dvě ;-)
Samotné použití reverzní osmózy (RO) však není problém. RO nevylučuje vhodné parametry. Voda vhodná k vaření a pití je relativně tvrdá. Voda s příliš malým obsahem minerálů pro nás není dobrá. Přesto se RO používá na lodích a voda má přijatelný obsah minerálů (spíš více než méně; pochopitelně záleží na konkrétním systému, mohu tedy soudit jen ze své omezené zkušenosti). To proto, že je na vstupu mořská voda. Kdyby člověk použil vodu ze studny, tak bude příliš čistá a nevhodná. Pak by se musela obohatit o minerály. A takové systémy jsou. Proto je v podmínkách ČR RO nevhodné řešení pro čištění pitné vody.
Pointa tedy je, že RO nevadí, pokud má výsledný produkt žádané vlastnosti. Nakonec, i destilovaná voda je příliš čistá, pokud vím. Návratem k destilaci by sis tedy vůbec nepomohl. Označení destilovaná se používá, odhaduji, spíš z tradice. Zákazník je na to zvyklý. I když je zavádějící (a hrozí za to tedy pokuty).
Máš pravdu, že na ředění chladících kapalin a kapalin do ostřikovačů je třeba jiná voda než na ředění elektrolytu. Co jsem o tom četl, není to zase tak starý poznatek, že by se neměla používat příliš čistá voda. Výrobci "destilovaných" vod jsou tak trochu pozadu. O provozovatelích aut nemluvě.