Americká automobilka Chrysler pod křídly italského Fiatu ruší ambiciózní plány vývoje celé modelové řady elektromobilů a hybridních vozů a jejich masového prodeje.
Jsi mimo. Výroba elektromobilů je drahá a neefektivní. Ani se státní podporou se zatím nemohou prosadit. V tomto punktu Fiatu T L E S K Á M !!!! www.idnes.cz - v Brně na VUT shořel prototyp elektromobilu, pravděpodobným důvodem nabíjení baterií... JAK PŘÍZNAČNÉ !!!
Babičky moje obě jsou již na pravdě boží... Tento Tvůj žert nestál za mnoho. Prius stál Toyotu hrozné, nepředstavitelné peníze a výsledek? Neustále dotované prodeje a zbytek produkce to sotva stačí živit...
Neustálé problémy s baterkami, teprve u poslední generace se dá mluvit o úsporném provozu, ale jen ve městě. Stále je to ale za tyto peníze neprodejné. :no:
Čo tak používať mozog? Nevyrábajte elektromobily, sú nerentabilné a neschopné konkurencie! Počkajte, kým nebudú dostupné potrebné technológie!
Ty mudrlant, a kto bude tie technológie vyvíjať, a načo vôbec, keď sa o elektromobily nikto nebude snažiť? Alebo máš predstavu, že vývoj beží len tak luftu paralelne s tradičnou výrobou, a keď sa dostane do "správneho" štádia, tak plynule prejde do sériovej výroby?
Držím palce a fandím tým, ktorí sa do problematiky elektromobilov napriek nie najpriaznivejším okolnostiam púšťajú, to sú priekopníci, ktorí stavali a stavajú svet na kolesá, proste machri, ktorým patrí poklona.
Kto počíta iba utŕžené peniaze, a čaká v zálohe, ako sa veci vyvinú, nemá na obdiv nárok, je iba obchodník.
Fiat nemusím ale v tomto případě mají pravdu a já jim tleskám. Prodeje Priusu jsou stále ve ztrátě i se všemi možnými státními podporami, Toyota je kvůli nim v minusu. S elektromobily je to stejné - společným neřešitelnám problémem jsou baterie. Masová výroba baterie zprvu zlevní ale poptávka po surovinách je potom zdraží (jako ropu - potřebujete MOC MOC MOC mědi apod.).
A spalovací motory neřekly zdaleka své poslední slovo.
Fiat-Chrysler :yes::yes::yes::yes::yes:
ja s myslim ze bychom hohli dalsich 100 let jezdit na benzin a v klidu kutit neco efektivnejsiho nebo zdokonalovat, nikdo nas nikde netlaci, jak se snazi politici tvrdit.
Myslíš třeba spálit ropné produkty v elektrárně, pomocí elektrického proudu vyrobit vodík a na ten potom jezdit? A mít přitom časovanou bombu pod zadkem?
Jo, to je ta pravá cesta.
Nebo třeba platit 10násobnou cenu za elektřinu ze sluneční energie a zase elektrolýzou vyrobit velmi drahý vodík? Taky dobré řešení... :no:
Stejně nerealistické jako elektromobily, před cca 3 lety to byla úplná vodíková mánie, co bylo k mání prototypů... A jak to dopadlo... Nikde nic.
Dnes je úplná mánie kolem hybridů a elektromobilů ale hromadné rozšíření je strašlivě limitováno a všechny státy světa nemají dost peněz na dostatečné zvýhodnění nákupu elektromobilů.
USA před týdnem: za dotace se nakupovaly golfové vozíky s elektropohonem. Díky dotaci vyšly vozíky v ceně cca 6 až 10 tisíc USD prakticky zadarmo, kšeftaři je kupovali do zásoby.
kto ponúkne vyšší komfort užívania,
+nižšiu nadobúdaciu cenu,
+nižšie náklady na prevádzku,
+dlhšiu životnosť,
+vyššiu bezpečnosť,
+lacnejší a jednoduchší servis,
+menšiu pravdepodobnosť porúch...
Podľa môjho odhadu to pre elektrinu vyzerá predsa len podstatne lepšie...
-cenu neznáme u obou. U H2 můžeme použít současné technologie za pár babek. Limitujícím bude tedy cena paliva.
- náklady na provoz neznáme. Vycházíme pouze ze současné ceny elektřiny. I kdyby tato zůstala stejná stát si chybějící peníze z paliva vybere jinak. A nejpohodlnější pro něj bude odvádění silniční daně. Cenu H2 neznáme.
- delší životnost? Opět neznáme vítěze. Baterky, které by umožňovaly pohodlný provoz na velké vzdálenosti jsou maximálně ve vývojových dílnách. Palivové články jsou v provozu maximálně na ponorkách a satelitech. Pokud by se použilo spalování H2 tak na motoru a tlakové nádobě se nemá co zkazit.
- vyšší bezpečnost bude mít elektromobil. Ale pouze za extrémních podmínek. Jinak to vyjde na stejno.
- servis je taky slovo do pranice. Motor a tlaková nádoba není nic nového. Baterky neopravíš a palivový článek taky ne, takže pokud se něco posere přijde to na majlant v obou případech.
- poruchy budou ve všech případech především záležitosti elektroniky. A ta se jak známo sere.
Suma sumárum ani na jeden z pohonů bych nevsadil ani halíř. A jen tak mimochodem, armády do palivových článků rvou peníze horem a dolem. A prakticky žádná nová (pokud není z ČLR) ponorka není vybavena baterkami, ale palivovými články. A letecké kanceláře počítají s pohonem letadel buď na CNG nebo H2. Oboje je tedy na stejné startovací čáře, a do obojího se rvou nemalé finance.
Nejsou na stejne startovni care. Zatimco Tesla se bezne prodava lehce pres 1mil Kc, a ma dojezd okolo 400km. Pri tom kWh z elektrarny stoji cca 5Kc. Naprotitomu vodikova auta stoji okolo 10mil Kc, dojezd maji max 300km a zivotnost clanku je 2 roky. 1kWh z vodiku stoji nasobek te elektricke - ne ze cenu vodiku nezname, bezne se vyrabi. Baterky jsou o leta napred. Kdyby byly na stejne care, nerusily by automobilky hromadne vyvoj vodikove vetve. Minimalne pro blizkou budoucnosti je jasno, ktera technologie vede. Co bude za 20 - let buch vi.
Omyl - ceny elektromobilu zhruba poznáme. Je to podstatne menej ako cena vodíkového pohonu - pričom treba brať do úvahy ešte fakt, že aj pohon vodíkom má dva zásadne odlišné koncepty: vodík sa može buďto spaľovať vo valcoch, alebo používať v palivových článkoch na výrobu elektriny, a tou poháňať vozidlo. De facto druhý prípad je vlastne elektromobil s vlastnou elektrárňou namiesto bateriek, čo ani náhodou nemôže byť za porovnateľnú cenu.
Náklady na prevádzku poznáme - iné ako súčasné ceny či vodíka alebo elektriny ani počítať nemôžeš. Kvôli nízkej energetickej hustote vodíka je elektrina mnohokrát lacnejšia. Infraštruktúru pre elektrinu treba postaviť - pre vodík okrem toho aj vymyslieť. Preto ten priepastný rozdiel v cene.
Životnosť - naozaj ešte nemožné reálne posúdiť. V zásade však platí "čo sa môže pokaziť, pokazí sa". Nesnaž sa ma presvedčiť o jednoduchšej mechanike či elektronike vodíkového pohonu - baterky, elektromotor a riadiaca jednotka je v tomto prípade jednoznačne to jednoduchšie, s menšou pravdepodobnosťou poruchy.
Vyššia bezpečnosť elektromobilu - dá sa súhlasiť, aj keď vysoké napätie značí, napriek ochranám, isté riziko. Ale predsa len u vodíku je potencionálne riziko väčšie.
Servis - jasne, neopravíš ani jedno. To ale neznamená, že výmeny komponentov u jedného aj druhého budú stáť rovnaké peniaze. Samotná práca bude u elektromobilu rozhodne menej náročná a teda lacnejšia. To isté by som si trúfal tipnúť aj o väčšine vymeniteľných súčiastok.
Elektronika je Achillovou pätou automobilov aj dnes - nič nové pod slnkom. Ide o to, aká bude výkonná, a koľko procesov bude riadiť. Sorry, opäť to vychádza lepšie pre elektromobil bez elektrárne.
Suma sumárum, v poslednom odstavci spomínaš nerelevantné príklady. Armáda nepotrebuje baterky, nechce úschovne energie. Armáda chce zdroje energie. A to je podstatný rozdiel.
Letectvo je absolútne mimo túto problematiku, má vlastné podmienky a špecifikácie, diametrálne odlišné od pozemnej dopravy.
Spočítané a podčiarknuté, v autách je podstatne ďalej samotná elektrina ako vodík, a má oveľa lepšie šance.
- Cenu elektromobilu (univerzálního) neznáš. Znáš jen ceny elektromobilu použitelného na krátké trasy. A s tristní dobou nabíjení.
- Náklady na provoz opět neznáš. Jestli si myslíš, že ti státy neokoření čerpání elektřiny do elektromobilu, tak jsi snílek. Znáš pouze současné sazby.
- životnost - špatně sis mě přečetl. Zkus to ještě jednou a bez krví podlitýma očima ;-)
- bezpečnost - tlakovou nádrž jen tak něco nezdemoluje, a co jsem se dočetl tak nádrž na vodík je v případě požáru bezpečnější než benzínová. Navíc se vodík snadno rozptyluje.
- servis. Vaříš z vody, sériové palivové články jsou jen na ponorkách a satelitech. neznáme ani přibližnou natož sériovou cenu. Nemůžeš určit vítěze. Může říct jen to, že nyní jsou baterky levnější.
Elektronika - nuž tady to vyjde totálně na stejno.
- infrastura - s vodíkem není třeba řešit nic nového. S ním se běžně manipuluje už skoro sto let. Problém je ve výrobě, nikoliv v distribuci
Poslední odstavec jsem zde udal schválně. Chtěl jsem jím poukázat na fakt, že vodíkové hospodářství se zkrátka rozjede, a aby se to rentovalo budou výrobní firmy expandovat i na jiné trhy než jen letecký a vojenský. Navíc se díky armádě do nich vlévají obrovské prostředky. Mimochodem v automobilu rovněž potřebuješ zdroj energie, nikoliv jejich úschovnu. Tedy pokud si s autem nechceš svítit po nocích v garáži a nikdy s ním nevyjet.
Suma sumárum bez modernizace energetické sítě si elektromobily ani H2 průmysl ani neškrtne. A na to si musíš počkat ještě minimálně patnáct let. Tedy pokud těm městským poskakovačům s kterými nedojedeš z Ostravy do Brna nechceš říkat plnohodnotné auto.
Cena - predstava o nej je. Zbytočne to mlžíš. Vodíkové auto za pdobnú cenu nejestvuje.
Náklady - počítaj s tým, s čím sa počítať dá. Brať za fakt niečo, čo "asi bude" je krátkozraké.
Životnosť - čítal som dobre. Toto nie je debata o dojazde. Hoci 400 km už dosiahnutých bolo, a nepovedal by som, že s použitím vesmírnych technológií. V zásade pôjde o zložitosť použitej techniky, to sa nedá poprieť.
Bezpečnosť - možno je to porovnateľné, hádať sa nejdem. No aj najpevnejšia reťaz je len tak pevná, ako najslabší článok. Platí všeobecne.
Servis - isteže u elektromobilu bude lacnejší. Aj z toho dôvodu, čo si uviedol ty.
Infraštruktúra - nemáš pravdu. Elektrická sieť existuje, potrebuje posilniť a rozšíriť. Rozhodne ľahšie a lacnejšie (ak spočítaš základný aj prevádzkový kapitál) ako budovať infraštruktúru pre vodík, ktorý navyše do čerpacích staníc bude nutné permanentne prepravovať. Náklady, čas....dve nemalé položky.
Nesúhlasím s tým, že automobil nutne potrebuje voziť so sebou zdroj energie. Dnes sú baterky obrazne povedané v plienkach, dojazd okolo 400-500 kilometrov sa dá predpokladať v blízkej budúcnosti.
15 rokov? Však to je zajtra. Život dvoch generácií jedného modelu auta (u niektorých to vystačí aj na jednu generáciu). Kým sa elektromobily skutočne rozbehnú, 15 rokov uplynie, a nie je to tak ďaleko. Revolúcia bola včera, a pád berlínskeho múru mám ešte v čerstvej pamäti. A vidíš, je to, bratru, dvadsať rokov. Potom sa ťa na to spýtam, okej? 15 rokov je veľa len pre puberťáka, väčšiu dávku rokov ešte neobsiahne.
životnost jsi nečítal dobře ;-)
Ty znáš životnost nových baterií, které se vyvíjejí? nebo palivových článků? Znáš jen životnost kombinace spalovací motor + tlaková nádrž.
Cenu znáš jen teď, ale nebuď snílek, že tomu tak do budoucna zůstane. To asi bude, změň na bude to tak určitě. A´t formou zvláštní spotřební daně, silniční daně nebo mýta kamkoliv se hneš. Stát z tebe ty peníze dostane.
Přestavba energetické sítě nebude zadara a prakticky se bude muset ve městech předělat od základu. To něco bude stát. Jedině, že by se měnily celé baterie, ve výměnných stanicích.
Na vybudování H2 infrastruktury ti stačí to samé co pro vybudování LPG / CNG stanic.
Navíc státy OPEC se svých zisků nezdají. A co je pro ně "jednodušší" než vystavět elektrárny, ať jaderné nebo sluneční tepelné a elektřinu měnit na vodík? Oni určitě nebudou sedět na zadku a říkat si, a teď budeme žít z turismu.
Suma sumárum v budoucnosti vedle sebe budou jezdit elektromobily a H2 auta. Stejně jako diesel a benzín.
Nesúhlas. Vodíkové autá nemajú zďaleka také šance ak autá s baterkami. Nebudem už rozvádzať dôvody, každý máme svoju pravdu. Ale môžme sa vrátiť k téme za pár rokov. ;-)
Nezabúdam - proste neriešim. Ak si si nevšimol, nikde ani raz nespomínam nahradenie áut s klasickým pohonom elektromobilmi. To je v nasledujúcich 50 rokoch číra blbosť. Spaľovacie motory tu naďalej budú (prečo by nemali byť?), iba to už nemusí byť len benzín alebo nafta, možno bude viac pohonov na LPG alebo CNG, možno na niečo ďalšie - ale, ako píšeš, skôr v energeticky náročnejších vozidlách, prípadne na dlhé cestovanie, kde samotné auto na baterky stačiť nebude. Elektro (v rôznych obmenách, s baterkami, článkami, či generátormi) bude proste altrenatívou, každý si vyberie podľa vlastného uváženia, potrieb a podmienok to, čo bude považovať za najlepšie. Predpokladám, teda čo sa elektra týka, prevahu baterkových áut, je to najjednoduchšie, a dá sa čakať, že to bude aj najlacnejšie riešenie. Ale fakt až budúcnosť ukáže, ako to bude naozaj.
Bojím se, že není, přestože je mi sympatičtější než všechny elektromobily a hybridy.
I kdybys vyřešil všechny ty obrovské potíže s výrobou, distribucí a zejména skladováním vodíku, tak výroba vodíkových aut bude vždy velmi drahá (nádrž vyžaduje vynikající izolaci, tu ani moderní technologie a případná hromadná výroba moc nezlevní). A i kdyby to všechno nějak (jak?) fungovalo, tak s obrovskou nádrží na vodík máš pořád mnohem menší dojezd než na benzín / naftu.
Nádrž na vodík musí mít vynikající izolaci?Do teď,jsem žil v domnění,že se do těchto aut čerpá vodík v plynném skupenství,ne kapalném,tam by izolace byla potřeba.
Nádrže na plynný vodík,které jsou dnes v prototypech používané samozřejmě musí vydržet velký tlak (700barů),což už dnes umíme,to není tak nepřekonatelný problém.Největší problém je výroba vodíku,což mohou vyřešit jaderné elektrárny,ale ty zase vadí zeleným,co vůbec tedy chtějí. :-!
Nevím jak jinde, já to znám od BMW, kde mě ve vodíkové 7er i svezli.
Vodík je v nádrži v kapalném stavu a při teplotě nějakých -250 stupňů celsia. Podle údajů BMW odpovídá izolace nádrže polystyrenu o tloušťce 17 metrů (!!). I tak ale vodík postupně uniká (tuším se mění na vodu, ale nejsem si jist), takže když natankuješ a nejezdíš, tak za nějaký měsíc už v nádrži nebude nic. Kromě toho zabírá nádrž většinu velkého kufru sedmičky a i tak je dojezd na celý ten objem vodíku nějakých 200 kilometrů...
A to nemluvě o ca. polovičním výkonu motoru oproti benzínu, ale s tím by asi šlo něco dělat.
Bmw jde asi trochu jinou sestou než ostatní,ale nevím jak by se dal stlačit kapalný vodík.Tady jsou odkazy,jediná Honda má u FCX Clarity tlak 350bar.
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Vodík má tak malou molekulu že pronikne jakým koli materiálem, prostě proniká a uniká. Potom stačí přijít a zapálit si cigaretu.... BUM!
Anebo taková podzemní parkoviště.
A? Technicky je možné vyriešiť dobíjanie bateriek elektromobilov za pár minút, a nie je to nijak extrémne náročné - čo sa nedá povedať o doprave, uskladnení a čerpaní vodíku.
Všetko má svoj čas. Sto rokov zaspaného vývoja nedobehneš za päťročnicu...
Mimochodom, elektromobily tu sú, technicky vyriešené to je. A že nestoja v roome za babku, no tak to si si asi trošku privstal...
Přesně tak, na elektromobily je ještě příliš brzy. Uvidíme za 5 let, kam se pohnou baterie. Třeba se v té době bude testovat něco jiného než dobíjení ze sítě :yes:
Ešte raz - prečo by sa batérie mali niekam hýbať, keď elektromobily nebude nikto vyrábať, a nebude pre koho vyvíjať?
Naopak, len stupňujúca sa snaha o vývoj a výrobu reálnych elektromobilov so sebou vezmú aj vývoj ďalších potrebných odvetví - nie naopak.
Hodně lidem nedochází že se ten sajrajt přesune z motorů do elektráren, nebo si snad myslíte že nás všechny zachrání fotovoltaické články?A pokud ano tak šupkyhupky jděte papat biomasu :-! ...
Pokud se elektrická vozítka rozmnoží jak králíci na jaře, tak začne na novo těžba surovin jako uhlí nebo stavba nových elektráren spalujících ropu(Přece se ta ropa "nevyhodí").Elektrovozítka a jiné nesmysly dokáží potěšit jenom prvoplánově, když člověk nad tím déle dumá tak se to nejeví jako nejlepší řešení.Bohužel taková jsou všechna řešení fanatických ekologů.
Mně by to nevadilo elektrárnu mám daleko od bydliště :-! .
Ale vysvětli to ekologům, kteří se domnívají že se elektřina v té zásuvce bere z čistajasna.No ve Strašicích to tak funguje, ale jaksi né 100%(Zásuvky jim hoří) >:D:yes: .
1.Elektromobil nie je výplodom ekológov. Rieši ekológiu, ekonomiku, a istým spôsobom aj politiku, pretože narúša závislosť spoločnosti na jednej komodite.
2.Sajrajt z motorov sa presunie do elektrární - a kde sa teraz presúva ten bordel z rafinérií? Súčasné autá podľa tohto pravidla špinia 2x - ťažbou ropy a výrobou palív (plus rozvoz palív, na čerpačky necestujú káblom), a pri spaľovaní týchto palív. Elektromobil pri jazde nešpiní, nehučí, nesmrdí. Je to ideálny prostriedok do miest, kde je hluk a smog problémom číslo 1.
Keby všetci rozmýšľali na tvoj spôsob, asi by sme ešte dnes stále jazdili iba na paru...
Kdo si ten plán podrobně četl, tak ví o čem to je. Fiat se toho nevzdává, ale dívá se na to realisticky... Na co živit bandu darmožroutů a nemít je pod kontrolou, když mohou fungovat v normální struktuře firmy...
Prvním plně elektrickým vozem v novodobé hitorii bude nové Doblo (proto ho taky zveřejnili předčasně). Jinak Jak Carava, tak jeden typ Ramu a ještě cosi (snad challanger a možná i 300C) budou mít možnost hybridního pohonu. Na jejich p¨rodeje se však Fiat dívá realisticky, nikoliv přes růžové brýle nějaké administrativy. Fiat, samo přichází s úspornými technologiemi (multiair a další)... Takže plán splní.
Tiež si mylím, že v tomto smere Fiat nekončí. Skrátka sa na to pozerá cez peniaze, čomu sa dnes netreba diviť. Sú mu ukradnuté Obamove predstavy. Takže povedal by som, že s elektroautami Fiat určite nepraštil, aj keď podľa mňa hlavná os vývoja nevedie Talianskom...
No to nevím, myslím, že první co se do aut dostane bude v podstatě systém KERS vyvinutý pro F1. Ve Ferrari bude velmi brzy (snad od dalšího modelového roku), v maserati taky a pak se dostane i do dalších větších aut. Cpát to do 1,2 by asi nemělo moc smysl. Myslím, že tudy hlavně vede cesta a tady je Fiat s několika málo automobilkami opět na špici...
Tím spíš udivuje rozhodnutí Fiatu.KERS což je vlastně hybridní pohon ve stylu Insightu ne Priusu bude fiat dál vyvíjet a instalovat do aut,ale už hybridní soustavy,či elekropohony téměř připravené do výroby Chryslerem zruší?No nezní to moc logicky,jedině,že to celé použije,ale jen pod svým jménem. :-!
proč se tu elektromobily neprohánějí už desetiletí jsou politické nikoli technologické, to co nyní předvedla Obamova vláda mě vůbec nepřekvapilo a tu studenou sprchu jim nevěřim, není to poprvé-klasická ukázka jak se "vrtí psem". Elektromobily totiž změní svět.1/6 plochy Sahary pokryta poly či monokrystalickými panely by dokázala dostatečně zásobovat el.energií celou Evropu, chybí pouze jediné...chtít.
Velmi zoufalý příspěvek.
Až tam ty sluneční elektrárny vybuduješ, budeš vydírán podobně jako dnes následujcími zeměmi:
Alžírsko, Tunis, Maroko, Egypt, Saudská Arábie, Spojené arabské emiráty, Jemen, Sýrie, Irák, Írán, Súdán a podobně. To bychom si tedy pomohli, ty naivo.
Čirou náhodou většina ze zmíněných zemí dnes těží ropu a světe drž se - založili a udržují spolek který má jediný úkol: uměle držet vysoké ceny ropy (OPEC).
Opravdu ale opravdu jsi mne rozesmál (a trochu vyděsil) - je vidět že patříš mezi příznivce zelené lobby a že zelení jsou ještě naivnější a nebezpečnější ve své strašlivé naivitě než jsem si kdy myslel. :no:
>:D >:D Přečti si co jsi napsal za kravinu, prej Saharu pokrýt články.
1/6 což je asi 1,5 milionů km2 je více než má Francie spolu s Německem.Takové uzemí by mělo být pokryto články >:D ...
No pokud by byla Sahara rovina kde svítí jenom sluníčko bez absence přírodních jevů a fotovolataické články nezničitelné perpetum mobile(Jak je nám ekofantiky předkládáno) tak prosím.Ale takhle je to žvást hoden vytisknutí v časopisu TRNKY-BRNKY.
Přesné to, co nesnáším vše vyřešit tím že se naserou větrné mlýny a pole článků tam kde ješte člověk nezaúřadoval.Takhle bohužel uvažují všichi z greenpeace.Je to smutné, ale právdivé.A pak kdo víc té přírodě škodí ;-\ ...
Zelení jsou nebezpeční blázni. Jako svého času Komanči - budou dělat to, co si myslí že je správné za každou cenu a půjdou přes mrtvoly - a spousta vlád jim jde na ruku. Ale Češi jim to již nežerou, zaplaťpánbu.
Nejhorší na tom je, že jsou tím vymývání děti už ve školách.Přednášky s "ekology" na téma životní prostředí jsou dnes to co byli kdysi hodiny teologie.Já bych to nazval novým druhem náboženstvím né-li sektářstvím a jak je známo, vše co je vynucováno v zájmu "vyššího pricnipu" nikdy nedopadlo pro společnost dobře.
Naštěstí to na ně moc nepůsobí, stejně jako všechno, so se do nás/nich cpalo/cpe pod tlakem. Čech je tvor navýsost nedůvěřivý, a aby také nebyl, hodně toho zažil a zkusil...
Na preferencích zelených vidíme, jak se historicky znemožnili. A než se jim zase podaří získat důvěru, spousta jimi hlásaných nesmyslů se ukáže nv tom správném světle (zelení versus jaderná energie, zelení a větrníky, zelení a fotovoltaické elektrárny, zelení a biomasa a Katkažak, zelení a podpora biopaliv). Nesmyslnost těchto všech "projektů" se pomalu ale jistě ukazuje a někteří tomu přestávají věřit, i když, jak říkáš, existují "učebnice" "ekologie" a do dětí to rvou hlava nehlava. :no:
zelené nevolim a biomase se směju, ta Sahara-byl to jen teoretický příklad je to tak spočítáno to je fakt ne kravina, ty plochy jsou jistě i v Evropě, Já mám např. fotovoltaickou elektrárnu s životností 35let, je na střeše kde nikomu nepřekáží, je tam velká po'čáteční investice a návratnost je 8-10 let, poté ale bude vytvářet el.energii v hodnotě 250-300t ročně, co nespotřebuju mohu prodat čezu.Za pár let bude tato technologie více dostupná a jistě příjdou ještě výkonější elektrárny.
Já bych si klidně ten elektromobil co se mu zde většina lidí posmívá koupil, nevím co je na tom naivního.
no tak to aby si jis zacal s tezbou surovin na ty monokrystali a setrenim financi nato to tam postavit a uhlidat >:D
a v cem budes do Evropy tu energii dovazet? v tankerech s obrima baterkama? >:-[] takove vedeni ktere by to odtama pro celou evropu zasobovalo si fakt nedokazu predstavit, lidem by vstavali vlasy pul kylaku odnej a stredozemni more by se diky tomu stalo parni lazni ne >:-[]
to bylo keců jak Ch zasype trh elektromobily, to bylo vyhozených peněz daňových poplatníků aby musel přijít průměrný taloš a ten nesmyslný projekt jim rozkopat. A dobře udělal protože jestli existuje v krizi šance uspět tak jedině tak, že se bez milosti pohřbí krávoviny a síly se vrhnou na rozumné projekty.
Tak tak a vyhodí se miliony dolarů oknem, Fiat svými současnými rozhdnutími už stačil vyhodit voknem tak bratru 200 milionů USD.
program eNVI - na nic.
Nová značka RAM - delší peníze vyhozený oknem
Nové logo Chrysler - opět k ničemu navíc hnusný jak noc
Prototyp 200C - zase peníze vyhozený oknem....
vlastní 2spojková převodovka Chrysler - zrušeno
úspěšné navigace MyGig - maj nahradit italský naviagace
atd...
začíná to připomínat Mercedes - tem měl Chrysler taky k tomu, aby vdělal na svých technologiích a měl odbyt an svoje díly.
Nějak jim ti silně nevyšlo....
Já bejt vládou, tak jim k té půjčce co dostali přihodím úroček - za neefektivní využití úvěrů a nesplnění plánů na které byly úvěry poskytnuty...
A když to rozhodl Fiat S.P.A - at si to taky zaplatí.
Žádnej Chrysler group, fiat zrušil, Fiat at platí.
Protože kdybych já si vzal u banky úvěr a dotaci EU na výstavbu domova důchodců a pak z toho udělal luxusní sanatorium, určitě mi tu dostaci nechaj a poplácaj mě po zádech. :-)
Vidím, že Ťa tvej "zúrivý" optimuzmus neprešiel, ale mám pre Teba dobrú správu - tie baterky i elektromotory budú, akurát sa musíš zmieriť s tým, že tam bude väčšinou i "normálny" motor.
Rôzny hybridné systémy sú reálnou cestou hlavne cez rekuperáciu energie brzdením - lebo tá je zadarmo.
Čistý elektrický či vodíkový pohon je možno reálny, ale určite nie v dohľadnom čase. Čudujem sa tej vodíkovému a elektrickému "ošiaľu", ktorý dnes panuje hlavne v USA, kde ešte majú dobu "veľkoobjemovú" a zrazu chcú byť ekologickejší ako Papuánci : ).
chtělo by si to přešíct program ENVI - krom modelu Circuit měl být všude malý benzínový motor, který by právě ty baterie nabíjel.
Takže to neměly být čisté elektromobily, to by měl být jen sporotvní Dodge Circuit (na bází Lotusu). Jinak vše ostatní mělo mít malý benzínový motor.
Lidi v oddělení ENVI nebyli žádní pitomci.
Šmahem po nich sáhne konkurence a Fiat bude jednou brečet krokodýlky.
Tento krok není pro Fiat moc šťastné řešení,je to krok zpět a upřednostnění krátkodobého zisku.Ostatně tato zpráva kontrastuje se zprávou o elektromobilech PSA.
ja nechtel od chrisleru primo jen elektromobil, ale koncept kde prim hraje elektrickej motor a jeho vlastnosti, a sekundarni je spalovaci motor jako zdroj energie pro elektromotor se me libil i v pripade ze dojezd jen na elektrinu by byl treba 10-15km , zrovna u auta jako je voyager kde je velka strecha a vejde se tam fotovoltaika tak na 400-600Wp me nadchla a zvazoval jsem ho jako mozne pristi auto pro rodinu
Budeš holt mít smůlu, ale místo toho si budeš moc v evropě koupit nový GrandVoyager pod značkou Lancia, nebot další super rozhodnutí bylo zrušit v evropě oficiální prodej zanček dodge a Chrysler a některé tyto vozy prodávat pod zančkou lancia.
Trošku zarážející je, že mimo Itálii sou prodeje značky Lancia v Evropě horší jak prodeje Chrysler a Dodge :-)
Vidim, ze si tu zpravu mnozi mylne vykladaji jako definitivni konec elektromobilu. Tak to mne docela pobavilo. Automobilka je v problemech, ktere ji ale ani nahodou neprivodily elektromobily, ze ano. V takove situaci jde budoucnost stranou a resi se akutni pritomnost. Ale ani tak automobilka elektromobily neodpiskala, jen zredukovala plany. Ze stotisicu kusu jsou desetitisice. Protoze i Fiat chape, ze bez vyvoje elektromobilu nema automobilka budoucnost. Tolik pro ty co se raduji z konce elektromobilu.
Pro ty, kteri jsou elektromobily nekriticky nadseni mam jinou zpravu. Smirte se s tim, ze zavadeni elektromobilu bude mnohem komplikovanejsi a delsi, nez se dnes zda. Ani zavedeni hromadne vyroby v nekterych automobilkach neznamena definitivni vyhru. Rizik a klicek bude jeste mnoho. Nastup bude podobny a dlouhy jako u hybridu - teprve vice nez 10 let po Toyote nasleduje masove rozsireni.
Mimochodem Toyota - sledujte jejich postup a uvidite realistickou a spravnou cestu. Plugin hybrid pro rodinne vozy uz pristi rok, cisty elektromotor do mestskeho vozu, full hybrid do ostatnich vozu. Takto vypada blizka budouccnost. To je ta pohadkova klikata cesticka plna trni, ktera ale vede k cili - k elektromobilum. Ta prima rovna cesta, kde elektromobil je jiz na dohled, jak nas uci pohadky, vede do pekel. A tak to je, mile deti.
Ale my o tobě víme, Drápalíku, že děláš pro Greenpeace a jsi členem strany zelených - podle toho jak píšeš. Je to znát, a hodně.
S tou Toyotou, jejich konání bylo založeno na zcela nesprávných předpokladech, a nyní na to dojíždí. A hybridy a elektromobily je ze šlamastyky nevytáhnou. Je potřeba vyrábět dobrá a hezká auta a třeba i hybridy a elektromobily, ale musejí je lidi chtít !!! A lidi zjevně nemají o vozy Toyota zas až takový zájem.
Je potřeba dělat auta hezká se zajímavou technikou a může to být i elektromobil. Ale musí to být velká série, aby se to vyplatilo. A aby to mohla být velká série, musí to lidi chtít - a TADY JE JÁDRO PUDLA - LIDI TO NECHTĚJÍ. Ani s výraznými dotacemi.
Takže, až to bude levné a bude se na to dát koukat, proč ne?... Ale postavit prodeje na tom, že nabídnu hybrid, prostě hybrid ANI NIC VÍC... takhle to nefunguje. Zaplaťpánbu.
Co na to rict? Prani otcem myslenky?? V Japonsku je pul roku od zavedeni do vyroby mesic co mesic Prius nejprodavanejsim vozem. Druha je Honda Insight. Co dodat? Treba "lidi to nechteji".
Japonskej trh svetove prodeje nevytrhne, asi jako by Skodovka spolehale jen na svuj domaci trh, navic v Japonsku je na hybridy tolik dotaci ze si ho muze pomalu koupit i bezdomovec, rekneme si to narovinu, to auto je drahe, "hnusne" a uspora +- nula
as 31 brezna vyprsej vladni Japonske ulevy na porizeni hybridu, tak jejich prodej pekne klesne pod uroven kterou meli predtim, stejne tak jak tomu bylo a je po skonceni srotovneho v jinych castech sveta :-)
Japonsko uvadim proto, ze nove modely se prodavaji par mesicu a jina cisla zatim jednoduse nejsou. Ale vidim, ze kdyz cisla nejsou tak se snadno vyfabuluji.
Výhrou je už len to, že sa vývoj elektromobilov beží a nezastane, že sa napriek kuvičím hlasom našiel niekto, kto ide do rizika. Buď mu za to chvála. ;-)
Jasne, chvala. Ale je treba jit do elektromobilu S ROZMYSLEM!!! Pokud do toho nekdo vlitne s velkyma ocima (treba pripad Renaultu), tak je nebezpeci, ze to muze zpusobit myslence lektromobilu vice skody nez uzitku. Rikal jsem to tu uz nekolikrat. Dnes konkretne muzeme videt, co ta moje veta v praxi znamena. Jeste horsi bude, az treba ten Renault prijde se sirokym programem elektromobilu a ono to nebude zpocatku plnit prodejni plany (podobne jako hybridy). To muze odlozit nastup elektromobilu o leta.
Je treba k tomu pristoupit realisticky. Zacit od hybridu k plugin hybridum. Ciste elektromobily zacit v segmentu mestskych aut nebo sportaku a malymi seriemi, krok za krokem budovat technologie i infrastrukturu. To je ta trnita, klikata cesta vedouci k cili, jak nam moudre babicky vypraveli v pohadkach. Bohuzel mnozi ta moudra z detstvi zapomeli a chteji byt jako Lenin, ktery z feudalizmu planoval skocit rovnou do komunizmu. Jak to dopadlo, vime.
Myslím, že v tomto bode sa mýliš. Prípadný neúspech Renaultu zabrzdí iba samotný Renault, podobne ako jeho bleskový nástup nikoho nenaštartuje. Renault proste (ako už mnohkrát predtým) nesie kožu na trh. A ak niečo v podaní Renaultu naštartuje čakajúcich, tak jedine jeho úspech. Jeho postup by som mu nezazlieval - iste, riskuje. Ale riskuje stále, a napriek tomu sa ani v súvislosti s poslednou krízou jeho meno neskloňuje vo varovných tónoch. Naopak, úspech ho vystrelí hore. Osobne mi je tento prístup sympatickejší.
To prirovnanie s Leninom trošku pokrivkáva - vieme že skok, či krok, alebo hoci doplazenie sa do komunizmu znamená zhodnú koncovú stanicu rovnajúcu sa peklu. A s tým by som čistý elektromobil určite neporovnával. ;-)
No jo. Bud to bude velke vitezstvi, nebo velkej prusvih. Uvidime. Ja se jen obavam, ze za par mesicu budeme opet svedky jak elektronadseni chladne a projektovane me***rie se budou redukovat na realna cisla. A to bude opet voda na mlyn ropne lobby, ktera si to patricne propagandisticky vychutna. A to se opet promitne do mineni lidi, kteri budou rikat - chtel jsem elektromobil, ale ted od nej vsichni ustupuji, tak jsem si to rozmyslel. A to bude to nejhorsi co se muze elektromobilum stat. Jestli se pletu, tak jen dobre. Ale zatim se spise potvrzuje to co tvrdim ja - opatrny a promysleny postup vede k cili spise nez prepalene nadseni, ktere nakonec narazi na realitu trhu a ochladne. A nebo jinak - nutnost pockat si o 2 - 3 roky dele ti kdo chteji elektromobil vydrzi a nakonec si ho koupi. Ale deziluze z pripadneho neuspechu elektromobilu a media plna titulku jako ma tento clanek, muze rady zajemcu znacne proredit.
Ja sa pýtam - kúpiš s kľudom v duši o 2-3 roky elektromobil, ktorý nebude vyskúšaný, lebo ho dovtedy nikto sériovo nevyrábal, nepredával a tým pádom v praxi riadne neodskúšal? Aj keby boli predajné čísla akokoľvek malé, úspešná prax je nad najlepšiu reklamu.
Ja nerikam, ze se nemaji vyrabet. Ja rikam, ze vyroba ma zacit rozumnymi seriemi v tech segmentech trhu, kde jiz je elektromobil konkurenceschopny - mestska auta, sportaky, imidzovky. To je idealni misto pro odzkouseni. Nikoliv zkouset neco neznameho v cele siri sortimentu soucasne. 2-3 roky si po tomto "odzkouseni" pockam na elektromobil velikosti rodinneho vuzu.
zajimave je, ze ani VW s uvedenim elektromobilu nespecha a nikdo si neklepal na celo ... holt kdyz dva delaji totez, v ocich mnoha zaslepencu to neni totez ...
Ikdyz uznavam, ze potom, co do toho Chrysler investoval (nastesti pro nej vetsinou statnich penez), je skoda to uplne zavrit.
A jeste, k zminovanemu PSA: zatim jsou to hlavne studie, jediny realny elektromobil je rebrandovane Mitsu ...
Poradne si precti, co jsem napsal. Zajimave je to, ze se proti tomu rozhodnuti VW nezvedla takova kritika jako ted proti Fiat-Chrysler. Jinak mas pravdu, ze u VW to nic zajimaveho neni, ten vzdy vyckava, jak se projevi nove trendy a podle toho se pak zaridi (klasicky priklad je prepracovani AMPV Touran z petimistneho na sedmimistny po uspechu Zafiry). A take jsem nepsal nic o vyhazovani do kose, ale o zavreni a rozpusteni vyvojoveho oddeleni elektromobilu, coz je v clanku. To je podle me skoda, mohli to omezit, ale ne uplne likvidovat. V tomhle smeru dosela fandim GM, jejich Volt/Ampera se mi docela libi a navic to podporuji i dobrym marketingem (napriklad probihajici soutez o pojmenovani exkluzivni metalizy).
Ale to je predsa jasné (ja ti neoponujem) - prečo by sa voči VW mala zdvihnúť kritika? Niet dôvodu. V rámci otvoreného vývoja pokrokových technológií tohto druhu je proste outsiderom, takže to od neho už nikto ani nečaká. VW nie je priekopníkom automobilizmu, rokmi sa proste transformoval na stroj na výrobu peňazí.
S tým Chryslerom sme sa len málinko nepochopili ;-).
Ťažko možno odhadnúť, čo je v pozadí rozhodnutia Fiatu, najskôr si myslím, že americký vývoj považoval za zbytočnú duplicitu toho, čo už má aj doma. Dá sa predpokladať, že výsledky kolegov spoza mora dôsledne využije. Logicky, chráni pracovné miesta v prvom rade doma.
Tiež vývoju alternatívnych pohonov fandím, myslím si ale, že je málo vyvíjať iba alternatívne pohony, a montovať ich do áut, konštruovaných pre zástavbu spaľovacieho motora. je potrebné začať od základu a elektromobil vyvíjať od začiatku ako elektromobil. Iste, nebude jazdiť za rok, ani za dva, ale rozhodne auto bežnej veľkosti s hmotnosťou 1,5-2 tony, alebo dokonca viac, nie je správnym riešením pre elektrický pohon, a pre budúcnosť vlastne všeobecne.
Znižovanie energetických nárokov je kľúčovou záležitosťou, bez ohľadu na typ pohonu. Žiaľ, opak je dnes realitou.
No, keď sa na budúci rok skončí kríza a cena ropy vyskočí na 150 - 200 USD/barel, uvidíme ako rýchlo (nielen) Chrysler obnoví všetky projekty elektromobilov a ešte ich aj rozšíri...