Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chrysler ruší plány vývoje a masové výroby elektromobilů

redakce AUTO.CZ
Diskuze (105)
Americká automobilka Chrysler pod křídly italského Fiatu ruší ambiciózní plány vývoje celé modelové řady elektromobilů a hybridních vozů a jejich masového prodeje.

Firma v rámci nových plánů Fiatu, nového strategického partnera Chrysleru, rozpustila divizi Envi, kde se vývoj "zelených" automobilů soustředil, uvedla agentura Reuters.

Nenápadné sdělení mluvčího firmy z konce minulého týdne je studenou sprchou pro vládu Baracka Obamy, která chtěla finanční pomocí a zestátněním Chrysleru a General Motors prosadit v amerických automobilkách výrobu úsporných vozů v čele s elektromobily. Chrysler tím udělal obrat o 180 stupňů, protože od roku 2007, kdy Envi založil, prohlašoval, že v roce 2010 uvede na trh první z celé série elektromobilů a do roku 2013 jich prodá půl milionu včetně sportovních i užitkových vozů.

Mluvčí Chrysleru Nick Cappa agentuře Reuters sdělil, že firemní tým vývojářů hybridních a elektrických vozů byl rozpuštěn "ve prospěch tradičnější organizace". "Envi bude pohlcena normálním programem vývoje automobilů," dodal mluvčí.

Chrysler přitom používal svůj program elektromobilů jako jeden z argumentů při snaze o získání svého dílu vládní pomoci automobilovému průmyslu. V jejím rámci firma dostala 12,5 miliardy dolarů (213 miliard Kč), i když poté dočasně přešla do bankrotového režimu.

Loni v září firma oznámila plán vývoje elektromobilů a jejich uvádění na trh od roku 2010. Ještě letos v srpnu Chrysler dostal od vlády grant 70 milionů dolarů na vývoj hybridních vozů.

Před týdnem na prezentaci pětileté modelové strategie se šéf Fiatu a Chrysleru Sergio Marchionne o plánech na elektromobily nijak nezmínil. Naopak novinářům a analytikům řekl, že elektromobily se budou podílet na prodejích vozů Chrysleru do roku 2014 jen "jedním až dvěma procenty" - to znamená necelými 60.000 vozy čili asi desetinou původně slibovaného půlmilionového množství. Marchionne dodal, že dokud nebude vyřešen problém kapacity baterie, nebudou mít elektromobily na trhu příliš šancí.

Obamova administrativa stanovila plán mít na amerických silnicích do roku 2015 milion elektromobilů a ústup Chrysleru od svých plánů tento cíl zřejmě odloží na neurčito. Vláda dala Fiatu 20 procent akcií Chrysleru, aby přinesl dlouhodobě problematickému výrobci nové modely a úspornější vozy.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (105)
12. 11. 2009 13:58
Re: Konec elektromobilu ??? Cha cha.
Presne taký zámer Renault má... :-) ;-)
12. 11. 2009 13:45
Re: Konec elektromobilu ??? Cha cha.
Ja nerikam, ze se nemaji vyrabet. Ja rikam, ze vyroba ma zacit rozumnymi seriemi v tech segmentech trhu, kde jiz je elektromobil konkurenceschopny - mestska auta, sportaky, imidzovky. To je idealni misto pro odzkouseni. Nikoliv zkouset neco neznameho v cele siri sortimentu soucasne. 2-3 roky si po tomto "odzkouseni" pockam na elektromobil velikosti rodinneho vuzu.
12. 11. 2009 13:27
Re: Realistické rozhodnutí
Ty si myslíš, že ropa sa používa iba na spaľovanie? Pozri sa okolo seba a zistíš, že väčšina vecí je vyrobených práve z ropy...
12. 11. 2009 10:44
Re: Konec elektromobilu ??? Cha cha.
Ja sa pýtam - kúpiš s kľudom v duši o 2-3 roky elektromobil, ktorý nebude vyskúšaný, lebo ho dovtedy nikto sériovo nevyrábal, nepredával a tým pádom v praxi riadne neodskúšal? Aj keby boli predajné čísla akokoľvek malé, úspešná prax je nad najlepšiu reklamu.
12. 11. 2009 10:08
Re: Konec elektromobilu ??? Cha cha.
No jo. Bud to bude velke vitezstvi, nebo velkej prusvih. Uvidime. Ja se jen obavam, ze za par mesicu budeme opet svedky jak elektronadseni chladne a projektovane megaserie se budou redukovat na realna cisla. A to bude opet voda na mlyn ropne lobby, ktera si to patricne propagandisticky vychutna. A to se opet promitne do mineni lidi, kteri budou rikat - chtel jsem elektromobil, ale ted od nej vsichni ustupuji, tak jsem si to rozmyslel. A to bude to nejhorsi co se muze elektromobilum stat. Jestli se pletu, tak jen dobre. Ale zatim se spise potvrzuje to co tvrdim ja - opatrny a promysleny postup vede k cili spise nez prepalene nadseni, ktere nakonec narazi na realitu trhu a ochladne. A nebo jinak - nutnost pockat si o 2 - 3 roky dele ti kdo chteji elektromobil vydrzi a nakonec si ho koupi. Ale deziluze z pripadneho neuspechu elektromobilu a media plna titulku jako ma tento clanek, muze rady zajemcu znacne proredit.