Statistika zveřejněná v prvních dnech letošní zimy koncernem General Motors ukazuje, že továrně montovaný systém dálkového startování motoru si získává u severoamerických zákazníků stále větší oblibu.
Funkce je to samozrejme hodne zajimava i prakticka. Zajimal by me ovsem vliv na motor - pokud vim, nedoporucuje se zahrivat motor na volnobehu, naopak, kvuli dostatecnemu promazani je udajne lepsi zahrivat motor vyjetim hned po nastartovani.
oni si to jistě nějak pohlídaji, třeba přihříváním i toho oleje...
ale to že je lepší zahřívat auto jízdou by potřebovala slyšet moje přítelkyně od někoho jiného než jen odemě. slyšela od svého otce, že má nechat svoje 2,0 TDi rozehřát a nemá vyjíždět dřív než se posune ručička teploměru aspoň na první červenej obdélníček... tak sedává v autě takhle v zimě i 5 minut než se tak stane..
Nevidím důvod proč tak nečinit. Po nastartování motoru neublíží běh na volnoběh. Já taky nechám motor běžet kolem půl minuty než vyjedu. A v zimě i dýl třeba než oškrábu okna.
přesně tak... jako nastartovat a třeba si oškrábat okna, nebo otřít zamlžený. Jasný v pohodě, ale prostě sedět 5 minut ve vymrzlím autě je nanic. Ona sice ráda jezdí do práce tak 140, aby prej stíhala a to musí bejt ten motor zahřátej. Když jsem jí odpověděl, že může jet hned a když pojede 110 tak ten motor nezničí, zahřeje ho mnohem rychlej (taky na tu dálnic nevjede hned a jede kus obcí a mimo obec), tak tam bude ve stejnou dobu, možná i rychlej >:D
To mas marne, tatinek je guru. Kdyz prohlasi, ze to cerne kolecko je vlastne bily ctverec tak to tak proste musi byt :-) Ja pamatuju u pritelkyne, ze (jeste u CB televize) pri kazdem vypinani a zapinani TV stahovali jas a kontrast na minimum, protoze se tim pry TV setri obrazovka, tatinkovi to poradil nejaky dobrak tak se tim ridili cela rodina :-)
U naftových motoru je hlavni startovat motor na volnobeh aby se stacil promazat ale ihned po startu je tlak motoru takovy, ze se vse promaze i na volnobeh.... to ze je v navodech napsano ze se ma ihned vyjet je kvuli ekologii aby motor se rychleji zahral - tim padem mel mensi spotrebu - tim padem mensi skodliviny co vydava...
Jinak na volnobeh se modernim autum nemuze nic stat spis se jim stane pokud studenej motor moc drzite v tahu a nebo ve vysokých otackach....
Pokud vim, tak je idealni zahrivat motor klidnou jizdou bez zbytecneho vytaceni motoru. Pri extremne nizkych teplotach je dobre po nastartovani nechat motor tocit treba cca 20 vterin na volnobeh. Chod motoru na volnobeh neni problem tak cca do 2 minut od nastartovani. Potom muze dochazet k otirani oleje = horsi mazani, to hrozi nepriklad u nekterych motorek. Pokud je motor "staven" na práci na volnoběh, tzn. ze se dobre maze i na volnobeh, pak to nevadi. Kazdopadne motor se idealne zhriva klidnou jizdou. I proto, ze se zaroven zahrivaji i dalsi mechanicke soucasti agregatu, predevsim prevodovka. Kazde pravidlo ma svoji vyjimku. Mel jsem Ducati Multistrada 1100S a tam se melo nastartovat alespon 1 min. pred rozjezdem. To plati pro vzduchem chlazeny dvouval...
Původně jsem nechtěl psát, ale po přečtení některých příspěvků musím. Není totiž pravda, že motor je lepší zahřívat jízdou než na volnoběh, motoru samozřejmě víc prospívá, když se zahřívá v co nejmenším zatížení, tedy na volnoběh. Jízdou bylo potřeba zahřívat jen některé špatně konstruované tdi motory, které na volnoběh nedostatečně promazávaly, ale to je výrobní vada motoru, která se projevovala (sice méně) i když byl motor zahřátý.
Samozřejmě když motor v mrazu nechám chvíli běžet na vonoběh tak musím počítat s tím, že převodový olej bude ještě úplně studený a podle toho se chovat.
myslim ze je uplne putna jestli se motor necha zahrat na volnoveh nebo se zahreje klidnou jizdou, v lete zadny zahrivani neprovozuju a normalne hned frcim beznym tempem, a v zime to same a jen pokud je potreba treba oskrabat skla tak motor necham bezet po tu chvilku nez to oskrabnu, a zatim to motoru nijak neublizilo ak tem cca 300k co ma ted jeste nejakou tu desitku nebo stovku pridam a dalsi majitel jiste taky :-)
Pamatuji se, když to pár firem v r.90 montovalo do aut i u nás. U aut s automatem to nebyl problém a je znám i případ, když se MB 124 v manuálu rozjel na Jižním městě bez vědomí majitele a zbořil pár aut u místního bordelu.