Dálniční kupony jako doklady o zaplacení dálničního poplatku by se mohly stát minulostí. Nahradit by je mohla kamerová technologie schopná rozpoznávat registrační značky projíždějících aut.
Je to další pohodlný vývar pro absolventy právnických fakult. Plně automatizované vytváření a vymáhání dluhů. Advokáti a exekutoři s minimálním usilím si přijdou na prašule. Po úspěchu s ČKP je čas si zase přilepšit.
A kde jsou ty sladký kecy, že známka bude přenosná? Zase zlodějina, kdy za 3 auta budu muset platit 3x, bez ohledu na to, že 2 jsou vždycky v garáži...
A kde zůstane svoboda volného pohybu, když kdejaký jouda bude vědět, kdy jsem kam jel? Dnes kdekomu vadí uvádět rodné číslo, ale že kde kdo bude mít přístup k tomu kdy jsem kam jel, s kým jsem tam jel, to nikomu vadit nebude? :no:
Normálně tyhle systémy fungují tak, že tě vyfotí, přečte značku, podívá se do databáze a pokud tě najde (= máš zaplaceno), tak fotku smaže a zapomene, žes tam kdy byl.
Chápu že jistá "anonymní" svoboda je pro mnohé důležitá, ale zrovna tohle by mě osobně nevadilo.
Důležité vždycky je, jakým směrem se systém využije, zda dobrým, nebo špatným. Špatný mě teď nenapadá, ale když-by se databáze dala např. využívat i k hledání odcizených aut, či v případě únosů apd.. proč ne.
Pointa je v tom, že stát nemá právo sledovat tvůj pohyb. To by tě také mohli preventivně odposlouchávat. V elektronickém světě jsi už o tuhle ochranu přišel (naštěstí existuje šifrování). Je jen otázka času, než se to přenese i do reálného světa. A je jen otázka času, než se z archivace pro potřeby případného vyšetřování stane aktivní analýza chování (což dnes dělají například banky).
Tohle není obyčejný kamerový systém. Čte značky, v tom je problém. U běžného kamerového systému musíš vědět kdy a kde. Pak se můžeš snažit identifikovat osobu. Vyhledávání na základě osoby není jednoduché. V tom to je. Není žádný jednoduchý způsob, jak zjistit pohyb Pepy Vopršálka. Do tohohle systému bys jen zadal registrační značku a vypadnou ti časy a místa, kde to auto bylo. Proto se to nesmí (nemá) uchovávat.
... tma, nedovedu si představit, jak to bude fungovat třeba v noci nebo za deště.
Některé stacionární radary v obcích dnes mívají čtení regitrační značky. Kolem jednoho projíždím každý den a leckdy ani za pěkného počasí to moc nefunguje, začátek mám 7T, to zvládne rozlišit, ale s tím dalším má problém. Největší problém vidím v rozlišení O vs. 0.
Re: Zajímala by mě funkčnost za horšených podmínek
Pravděpodobně budou pracovat mimo viditelné spektrum. Některé technologie si poradí i s mlhou, nebo hustým deštěm, o tmě nemluvě. A písmena G, O, Q a W jsou myslím zakázaná, protože by se mohla plést.
Re: Zajímala by mě funkčnost za horšených podmínek
V jakém spektru by to bylo ? V tom by podle mě byl ještě větší problém, protože pak by šlo činnost snadno narušit nějakým přípravkem (sprej, nátěr), který by zachovával optickou čitelnost, ale sabotoval by odraz/absorbci v měřeném spektru.
Jinak třeba O se vyskytuje běžně běžně (u starých značek to písmeno bylo na prvním místě okresů Opava, Ostrava nebo Olomouc). Stejně tak se může vyskytovat na značkách nějakých "exotických" států, které zákaz těchto písmen ještě nepřijaly.
Re: Zajímala by mě funkčnost za horšených podmínek
To jde i dnes. Používané kamery bývají citlivé na IR záření. Takže dej do rámečku okolo značky diody a kamera bude slepá. Nebo můžeš přes značku natáhnou folii s patřičným filtrem (pokud funguje vyloženě mimo viditelné spektrum, což některé fungují; pokud funguje i ve viditelném, tak bude folie účinná jen za dostatečné tmy). Také jsou laky, které ztíží změření rychlosti vozu. Ale tohle nejsou věci, které najdeš v nabídce příplatků. A v některých případech odporují (nebo teoreticky mohou odporovat) patřičným předpisům (nedovolené osvětlení, zakrytí značky atd.).
Ale staré značky snad používaly přeškrtnutou nulu, ne? Musel bych si najít fotku nějaké staré, už si to nepamatuji. Ta se právě používá pro usnadnění rozlišení 0 a O (i pro lidi). Exotické značky takový systém vůbec nemusí rozpoznat (takové auto ani nemusí mít značku vpředu), pokud to není součást zadání. Hlavní starostí jsou tu EU značky. Když bude pochybnost, může to nechat na operátorovi. To je věc státu, co si objedná. Všechno má řešení.
Uchylují se mimo viditelné spektrum, protože podobné systémy typicky potřebují přísvit. Jinak by svítily řidičům do očí. Samozřejmě by šlo namontovat kamery opačně. Osobně to považuji za lepší. Pak by šlo použít i viditelné spektrum, protože bys svítil na zadky aut. Bonus je, že například IR lépe vidí přes mlhu. Cokoli, co lze použít jako noční vidění, tu můžeš nasadit. Třeba milimetrové kamery. Fakt je, že policejní hlídka by v noci, v mlze, nebo za hustého deště také prd zkontrolovala.
Závěrem. Vždy existuje cesta okolo. Ale zase tolik lidí to dělat nebude a funguje to jen do té doby, než si na tebe posvítí hlídka. Technický prostředek, který by si dokázal poradit s vynalézavými lidmi, by byl příliš drahý (a komplikovaný) vzhledem k přínosu.
A jak jsem psal o těch značkách vpředu u cizinců, jak to budou dělat u motorek?