Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lancia Ypsilon Electric
Lancia Ypsilon Electric
Lancia Ypsilon Electric
Lancia Ypsilon Electric
107 Fotogalerie

Stellantis spalovací motory dobrovolně neodstřelí. Dokud tedy o ně bude zájem

Ondřej Šámal

Už ani nadnárodní koncern Stellantis konvenční motory zcela neodepisuje. Bude je vyrábět do té doby, dokud o ně zákazníci budou mít zájem. Také proto se zaměřuje na platformy, které zvládnou více pohonů.

Je tomu teprve několik málo let, kdy se automobilky předháněly v oznamování termínů konce výroby spalovacích motorů a přechodu na elektromobilitu. Jenže prodeje aut s lokálně bezemisním pohonu zatím nerostou tak rychle, jak se očekávalo, s koncem fosilních paliv to proto nevypadá tak žhavě, jak se třeba ještě okolo roku 2020 zdálo. Také proto výrobci aut přehodnocují taktiku a nechávají si otevřená zadní vrátka.

Platí to také o francouzsko-německo-italsko-americkém koncernu Stellantis, který patřil k nejhlasitějším zastáncům čistě elektrické budoucnosti. Té se, pravda, zatím nevzdává, zároveň ale stále počítá s konvenčními motory. I proto své elektromobily v koncernu stavějí na univerzálních platformách, do kterých mohou namontovat i benzinové či vznětové agregáty. Nevýhodou je však menší vnitřní prostor, s kterým architektury určené primárně pro lokálně bezemisní auta hospodaří mnohem lépe.

Video placeholder
Nový Peugeot e-3008: Exteriér oficiálně • Zdroj: Peugeot

Zatímco v Evropě Stellantis do roku 2030 chce mít elektrifikované celé portfolio (zřejmě v podobě bezemisní alternativy ke spalovacím), ve Spojených státech je cílem alespoň polovina nabídky. Takové řešení by dávalo smysl, jelikož elektromobilita zkrátka není a ani nebude pro každého. Možnost domácího nabíjení je totiž v takovém případě naprostou nutností.