Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dálniční kupony by mohl nahradit kamerový systém

redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)
Dálniční kupony jako doklady o zaplacení dálničního poplatku by se mohly stát minulostí. Nahradit by je mohla kamerová technologie schopná rozpoznávat registrační značky projíždějících aut.

Tato technologie je lacinější než prodej statisíců dálničních známek, řekl ČTK generální ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Tomáš Čoček. Kamerový systém, který se dnes využívá například v Maďarsku, se podle Čočka ukázal jako nejvýhodnější ve studii proveditelnosti. SFDI proto navrhne ministerstvu dopravy přechod na tuto technologii. Nejdříve by mohl systém začít fungovat v roce 2016.

Na desetileté referenční období vychází kamerová technologie o zhruba miliardu korun lacinější než současný systém dálničních kupónů, uvedl Čoček. Konečné rozhodnutí ale bude muset udělat vláda. Pokud by se ale po čase od systému upustilo a přešlo se například na zpoplatnění osobních aut podle skutečně ujetých kilometrů, přišla by vniveč počáteční investice na nákup kamer a přechod od papírových kuponů by se tím pádem nevyplatil, upozornil šéf SFDI.

Kamerový systém je podle studie výhodnější než dražší satelitní nebo mikrovlnný systém, které se běžně užívají při zpoplatnění kamionů. Výhoda systému videoidentifikace spočívá podle studie v tom, že není nutné mezi řidiče distribuovat kupony nebo palubní jednotky, jaké mají v ČR povinně kamiony. Záznamy z kamer umístěných podél zpoplatněných komunikací se jen srovnají s databází platících uživatelů pod konkrétní registrační značkou a odpadnou tím náklady na síť prodejních míst, které v současnosti dálniční známky distribuují.

Vybraná varianta by měla přinést i větší pohodlí řidičům. Platbu za použití zpoplatněných komunikací by mělo být možné uskutečnit přes internet nebo mobilním telefonem. Souběžně s předpokládaným nárůstem online plateb očekává fond postupné uzavírání jednotlivých obchodních míst, kde bude možné za známku platit hotově. Od toho si fond do budoucna slibuje další úspory.

Nevýhodou systému je počáteční investice na nákup kamerového systému. Tyto počáteční náklady studie vyčíslila na zhruba 214 milionů korun.

Ročně stát na dálničních kuponech vybere 3,9 miliardy korun. Zavedením kamerového systému by se tento výběr zvýšil o 2,4 procenta, odhaduje SFDI s tím, že nový efektivnější způsob kontroly přiměje k nákupu známky řadu dnešních neplatičů.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)
Avatar - RWD
22. 12. 2013 20:40
Re: Osobní svobody????
Jo, v tom je rozdíl, souhlas.
22. 12. 2013 14:46
Re: Osobní svobody????
Tohle není obyčejný kamerový systém. Čte značky, v tom je problém. U běžného kamerového systému musíš vědět kdy a kde. Pak se můžeš snažit identifikovat osobu. Vyhledávání na základě osoby není jednoduché. V tom to je. Není žádný jednoduchý způsob, jak zjistit pohyb Pepy Vopršálka. Do tohohle systému bys jen zadal registrační značku a vypadnou ti časy a místa, kde to auto bylo. Proto se to nesmí (nemá) uchovávat.
Avatar - RWD
22. 12. 2013 11:33
Re: Osobní svobody????
Kamery se záznamy má každá městská policie. Samy jsme je při vandalismu několikrát využili. Takže s tím právem sledovat bych si nebyl tak jist ;)
21. 12. 2013 19:36
Re: Zajímala by mě funkčnost za horšených podmínek
To jde i dnes. Používané kamery bývají citlivé na IR záření. Takže dej do rámečku okolo značky diody a kamera bude slepá. Nebo můžeš přes značku natáhnou folii s patřičným filtrem (pokud funguje vyloženě mimo viditelné spektrum, což některé fungují; pokud funguje i ve viditelném, tak bude folie účinná jen za dostatečné tmy). Také jsou laky, které ztíží změření rychlosti vozu. Ale tohle nejsou věci, které najdeš v nabídce příplatků. A v některých případech odporují (nebo teoreticky mohou odporovat) patřičným předpisům (nedovolené osvětlení, zakrytí značky atd.).

Ale staré značky snad používaly přeškrtnutou nulu, ne? Musel bych si najít fotku nějaké staré, už si to nepamatuji. Ta se právě používá pro usnadnění rozlišení 0 a O (i pro lidi). Exotické značky takový systém vůbec nemusí rozpoznat (takové auto ani nemusí mít značku vpředu), pokud to není součást zadání. Hlavní starostí jsou tu EU značky. Když bude pochybnost, může to nechat na operátorovi. To je věc státu, co si objedná. Všechno má řešení.

Uchylují se mimo viditelné spektrum, protože podobné systémy typicky potřebují přísvit. Jinak by svítily řidičům do očí. Samozřejmě by šlo namontovat kamery opačně. Osobně to považuji za lepší. Pak by šlo použít i viditelné spektrum, protože bys svítil na zadky aut. Bonus je, že například IR lépe vidí přes mlhu. Cokoli, co lze použít jako noční vidění, tu můžeš nasadit. Třeba milimetrové kamery. Fakt je, že policejní hlídka by v noci, v mlze, nebo za hustého deště také prd zkontrolovala.

Závěrem. Vždy existuje cesta okolo. Ale zase tolik lidí to dělat nebude a funguje to jen do té doby, než si na tebe posvítí hlídka. Technický prostředek, který by si dokázal poradit s vynalézavými lidmi, by byl příliš drahý (a komplikovaný) vzhledem k přínosu.

A jak jsem psal o těch značkách vpředu u cizinců, jak to budou dělat u motorek?
21. 12. 2013 17:00
Re: Zajímala by mě funkčnost za horšených podmínek
V jakém spektru by to bylo ? V tom by podle mě byl ještě větší problém, protože pak by šlo činnost snadno narušit nějakým přípravkem (sprej, nátěr), který by zachovával optickou čitelnost, ale sabotoval by odraz/absorbci v měřeném spektru.
Jinak třeba O se vyskytuje běžně běžně (u starých značek to písmeno bylo na prvním místě okresů Opava, Ostrava nebo Olomouc). Stejně tak se může vyskytovat na značkách nějakých "exotických" států, které zákaz těchto písmen ještě nepřijaly.