Dva nové volkswageny na platformě MQB jsou si sice technikou dost podobné, vrcholnými světlomety se ale výrazně liší. Pojďme se podívat, kde jsou rozdíly konkrétně.
Jazdim Matrixami denne zatial rok trasa dedina - dialnica - priemysleny park a za ten cas na mna iba raz blikol bus. Ale viem preco, siel som do kopca, rozvietilo ich naplno a bus vysiel spoza zakruty priamo do luca. A kedze v buse sedi vysoko, isto ho v tom momente "osvietilo" do oci. Inak OK. Perfetkny vynalez - teda pokial spravne funguje a je aj spravne nakalibrovany.
Já jsem tak trochu "od fochu", jelikož jsem donedávna pracoval v továrně, ve které se světlomety vyrábějí. Když jsem tam před víc než dvaceti lety nastupoval, většina vyráběných světlometů byly halogeny, jejich cena se pohybovala v řádu stokorun a zdroj světla (žárovku) si průměrně zručný motorista dokázal u většiny vozidel vyměnit sám. Pak přišla éra xenonů, cena byla v tisících a i u nich byla výměna výbojky proveditelná. No a teď jsou trendem diody, cena (jednoho světlometu) se pohybuje i v desítkách tisíc a pokud přestane dioda svítit, je zapotřebí vyměnit celý světlomet. Ani jako řadový řidič nejsem nějak extra nadšený - do té fabriky jsem dojížděl autem (ať již jako řidič a nebo jako spolujezdec) a došel jsem k tomu, že je lepší potkat (a nebo mít v zádech) auto s halogeny, než s těmi "superinteligentními" světly. Takže za mne jsou ty Matrixy spíš ukázkou toho, jak lze z věci, která je z principu velmi jednoduchá vyrobit velesložitou bejkárnu...
Líp bych to nenapsal. Divím se, že taková auta jsou vůbec prodejná v bazarech. Ten pocit když si tohle koupíš a to světlo ti přestane svítit, to musí být šílené.
:yes: Skvěle popsáno, Drtivá většina zdejších diskutérů by řízení svého auta, počítači a senzorům/kamerám nesvěřilo, roky kritizují asistenty řízení, ale zdá se že jim nevadí oslňováni jiných řidičů. To o těchto točvolantech dost vypovídá.
Ony ty matrixy obecně nesplňují, ale třeba O4, S3 nebo Kodiaq, tam to oslnuje každou chvíli, hlavně ty vnitřní segmenty. Ale nevím jestli to jsou matrixy nebo ne. Jelikož jezdim hodně, i v noci, dobře udělané LEDky neoslňují. Výjimkou je horizont a tam je oslneni od čehokoliv. Teď jak sedím výš než většina provozu, všímám si, ze mnohem častěji oslňující halogen než ledka, at už špatným seřízením, nebo nesklopením při zatížení. A co mi vadí hodně, že některé ledky nemají autonivelaci, to bych dal povinné u tohoto zdroje světla.
Problém je zřejmě ta kalibrace a ta je u těch u nás nejrozšířenějších tragická. Dále řidič dokáže rozeznat blížící se auto ještě než vyjede ze zatáčky, podle kůželu světla, Co jsem měl možnost zatím vyzkoušet, tak reaguje až na intenzitu přímého osvětlení potkavacim, nebo koncovými světly. A proto to nemůže být ideální.Až systém rozezná to, co oko řidiče , pak to bude v pořádku,
Souhlasím s tím, že aktuální konstrukce a neopravitelnost LED světel je smutnou ukázkou toho, jak "poctivě" si výrobci umí zařídit stálý příjem. Na straně druhé se halogen nemůže s možnostmi osvětlení LEDkám ani přiblížit, to samé platí pro xenon.
Za mě je problém spíš legislativa, která na LED světla není připravena a neupravuje například servisovatelnost LED světel nebo nutnost používat korekci náklonu. A jelikož umí EU nařídit používání USB Type C, tak věřím, že i LED světla by uměla hezky regulovat.
Ono oba extrémne pohľady nie sú dobré. Je pravda, že niektoré systémy nefungujú úplne ideálne a tá kalibrácia matrixovej funkcie môže byť aj nevydarená a potom to oslňuje. A častokrát to rozdelenie svetiel na základné, lepšie a najlepšie je len cesta automobiliek, ako vytiahnuť z vreciek zákazníkov viac peňazí. Ale tvrdiť tu niečo o starých dobrých halogénkach je tiež mimo misu, to bolo niekedy až nebezpečné, ako slabo svietili.
Za mňa je pravda niekde uprostred. Pokrok je jasný a dnešné moderné LEDky sú výrazným príspevkom k bezpečnosti za volantom, intenzita svetla aj dosah sú rádovo inde ako v minulosti, tiež životnosť LEDiek je inde ako halogénov (naposledy som vymieňal žiarovku H7 na Focuse, odvtedy žiadne autá s xeńonmi alebo LED sa nikdy nevypálili). Na druhej strane nevidím niekedy zmysel priplácať si za tie najsuper najdrahšie svetlá, pridaná hodnota býva častokrát malá, ale za veľký príplatok a niekedy hlavným bonusom je krajší svetelný podpis (tiež spôsob, ako ľudí prinútiť priplatiť si, je spraviť šeredné základné LED a tvarovo sa vyhrať až s tými drahšími svetlami).
tak pokud máš možnost příplatku "lepších" světel, je to čistě na zvážení zákazníka. Já osobně bych bez LEDek už nechtěl. Ten přínos v noci je obrovský. Ale za mně by měly ledky mít vždy ostřikovače a autonivelaci, případně aspoň udržování světlé výšky, když ne autonivelaci.
No ale ostrekovače a niveláciu predsa všetky fullLEDky majú, myslím že povinne.
Ak pod lepšími svetlami myslíš príplatok z halogénov za LED, to jednoznačne súhlasím, ja ale vychádzam z toho, že už mimo tých najlacnejších áut máš LEDky všade a potom sa to líši len tým natáčaním, prisvecovaním, počtom segmentov a pod. Ja mám na jednom aute "blbé" full LED, t.j. úplne statické a na druhom matrixy (aj keď také jednoduchšie, s menej segmentami) a nevidím veľký prínos. Na objednanom aute budú tie najvyššie matrix LED, tak uvidím, či to za niečo stojí.
Halogen ma dobru svietivost ked je tam dobra parabola. S projektormi to utrpelo, HIR2 v Toyote montuju este dnes aj je to peklo. S tymto si zarobi vyrobca 2x, pretoze sa tesi na servis kde sa pekne nabali.
EU by mala uzakonit povinnost zdielat presny typ pouzitych LED diod osadenych na matrici, niektore by zvladli vymenit elektrotechnici s mikroskopom.
Kdyby byla vůle, tak by to určitě nějak šlo vymyslet. Ale LED čip ve většině případů přežije auto samotné, takže je pro výrobce zajímavější měnit celé světlo než jen moduly.
Zivotnost LED je vysoka, externe faktory ako napajanie, spicky, kolisanie U a I, vlhkost, mech namahanie, chyby v navrhu sposobuju v jej aplikacii znizenu zivotnost.
V praxi to vidiet, niekde vypadavaju segmenty denneho svietenia, zadne svetla Passika B6 su klasika a pod.
Nevyhne sa to ani matrixom, pri nich je hustota osadenia a teplota vysoka, pri tych najlepsich je uz opravitelnost nemozna vzhladom na miniaturizaciu.
Tie jednoduhsie LED by vsak bolo mozne opravit.
v kuse jazdim v noci po dialnici vo švajčiarsku na nakladnom aute. Inšie nerobím len blikám protiidúcim autám. Matrix je na bundesku ale nie na dialnicu. Neregistruje auto cez zvodidlá iba ak je blízko. V osobáku to nevadí ale ja sedím hore a mna to v kuse osvetluje. Stále nadavam čo to za debila vymyslel. Ja na osobnom aute to na dialnici vypínam lebo viem že je to hovadina
Taky Matrix na dálnici vypínám, je to nepříjemné i pro dodávky, nejen pro kamiony. Všechny matrix LED světla by měly mít možnost omezit osvětlení levé strany, neměla by to být výsada jen těch nejdražších. Snad se nad tím někdo v EU zamyslí a přijdou s regulací.
Přesně, a mimo dálnici to osvětluje chodce a cyklisty, na horizontu to díky větší svítivosti oslňuje více řidiče a často i jinde, protože to reaguje pozdě. Ano majitel vidí víc, ostatní ne.
... proč nenastaví Matrixy rovnou tak, aby šly používat na dálnici???
Nikdo normální nepotřebuje Full HD číčoviny a promítání obrázků atd., ale všichni chtějí světla, která jim budou dobře svítit a ostatní nebudou sr át.
Takže výmluvy, že se do B9 nevejde modul z Tiguana jsou liché. Co jim brání použít stejná data ze stejné navigace a prostě levou stranu na dálnici oříznout???
Brání jim v tom zisky. Jak píšeš, nikdo nepotřebuje promítat obrázky na silnici, ale všichni potřebuji optimalizovat matrix na dálnici. Najednou by ty úžasné HD pixely přišly o nejzásadnější prodejní výhodu.