Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Filtry pevných částic: Jak je správně čistit? (2. díl)

V minulém díle jsme se zabývali filtry pevných částic z hlediska obecného popisu. Nyní se podrobněji podíváme na podmínky jejich regenerace a s tím související problémy, s nimiž se řada majitelů dieselů potýká. A také se pokusíme vyvrátit některé mýty.
Zpět na článek
15. 3. 2016 10:57
15. 3. 2016 13:57
15. 3. 2016 11:05
15. 3. 2016 11:29
15. 3. 2016 12:52
15. 3. 2016 13:58
16. 3. 2016 11:52
15. 3. 2016 14:43
15. 3. 2016 16:34
15. 3. 2016 20:14
16. 3. 2016 21:24
15. 3. 2016 16:19
15. 3. 2016 13:27
15. 3. 2016 17:39
15. 3. 2016 20:17
15. 3. 2016 20:42
15. 3. 2016 08:48
Pasivní regenerace
Jen bych doplnil, že kromě aktivní regenerace je důležitá i pasivní regenerace, tzn. samovolné spalování sazí v běžném provozním režimu. Tomu napomáhá platina, která snižuje teplotu hoření sazí. Platina samozřejmě snižuje teplotu hoření sazí i při aktivní regeneraci. Filtr pevných částic je drahý právě kvůli tomu, že obsahuje platinu, je to vlastně filtr a katalyzátor v jednom.
Rozbalit vlákno
5
15. 3. 2016 13:48
Re: Pasivní regenerace
Lepší filtry obsahují také oxid ceritý.
16. 3. 2016 08:35
Re: Pasivní regenerace
Myslím si, že oxid ceritý je běžnou součástí filtrů pevných částic i oxidačních a třícestných katalyzátorů.
16. 3. 2016 08:51
Re: Pasivní regenerace
a co by tam dělal? CeO2 musí být navázaný na aglomeráty sazí, pokud by byl pouze na těle filtru, nefungoval by. To je jako když přestane systém aditivace přidávat CeO2 do nafty. Fitlr se ucpe, protože nebude regnerovat, byť je v něm uloženo množství CeO2, které stačilo na veškeré regenerace do té doby. Regenerace jde odshora dolů, ne opačně. Pro katalyzátory se CeO2 nepoužívá.
16. 3. 2016 11:44
Re: Pasivní regenerace
Používá. Bývá součástí tzv. nosiče (v angličině se to většinou označuje washcoat), na který se nanáší platina nebo jiné platinové kovy. Hlavní složkou nosiče je oxid hlinitý a vedlejšími složkami oxidy dalších kovů, včetně ceru. Oxidy ceru mají katalytické účinky, takže ve výsledku jsou "spolukatalyzátorem" pro platinové kovy.
U filtrů pevných částic je to samozřejmě omezeno tím, že saze je pevná částice, na níž se katalyticky působí mnohem hůř než na plyn.
16. 3. 2016 12:42
Re: Pasivní regenerace
jo tak máš pravdu, žačal se do třícestných katalyzátorů přidávat oxid ceričitý pro vysoké teploty a chudou směs, kdy nestíhá rhodium.
15. 3. 2016 09:37
Odpor proti naftě sílí.
[odkaz]

Jednoznačně benzin. Jinak co se týká úspory nákladů, než nafťák je lepší koupit benziňák.
Rozbalit vlákno
8
Avatar - Hittman
15. 3. 2016 09:51
Re: Odpor proti naftě sílí.
Už vidím tu utopii, jak to zakazují. Třeba jako že osobní auta pouze na benzín a od pick-up nahoru může mít naftu? Nebo vozidla do 3,5 tuny jen benzín? Třeba tam pofrčí jak u nás přepážka a přepis vozidla do kategorie N, abych si ho mohl koupit s naftou..
15. 3. 2016 10:54
Re: Odpor proti naftě sílí.
Něco takového měli donedávna v Řecku. Běžná fyzická osoba si nemohla registrovat osobní auto s dieselovým motorem. To mohli jen taxikáři apod. Ale nedodržování daňových zákonů a uplácení úředníků je řecký národní sport, takže to asi moc nefungovalo a před pár lety to zrušili.
Britové na to jdou jednodušeji, nic nezakáží, prostě "jen" zvýší silniční daň na auta s dieselovým motorem. Přitom před pár lety zaváděli opačnou politiku, kdy diesely dostávaly úlevy z daně nebo z mýta, díky čemž se podíl dieselů na trhu razantně zvýšil. Takže nejdřív plnou parou vzad, pak plnou parou vpřed a za pár let budou na stejném místě, kde před 20 lety začínali ...
15. 3. 2016 13:55
Re: Odpor proti naftě sílí.
Přesně tak. Nejlepší je, že to dělali ve jménu ochrany životního prostředí/ zlepšení ovzduší. >:D
15. 3. 2016 14:09
Re: Odpor proti naftě sílí.
Při koupi naftu vhodný pro bagry, traktory, kombajny, valníky a další stroje potřebné v zemědělství a lesnictví. Prodeje nových originálních užitkových automobilů na CNG ...vozidla do 3,5 tuny jen zážehový motor s CNG.
Autobusy na CNG vypouštějí asi o 25 nebo 30 procent menší podíl emisí CO2 než dieselové autobusy.
15. 3. 2016 14:47
Re: Odpor proti naftě sílí.
To je příliš striktní. Navíc osobní automobily nemají kam tu nádrž na CNG narvat, aby měli dojezd 800-1200km. A i ony stále občas využijí benzín (zimní starty).
15. 3. 2016 14:58
Re: Odpor proti naftě sílí.
Jednoznačně nejvíce řidičů jezdí v osobním voze benzín je v každém ohledu lepší.
Avatar - Aoyagi
15. 3. 2016 11:04
Re: Odpor proti naftě sílí.
No bohové, konečně někdo dostal rozum. Ještě, aby to prošlo. A aby se to rozšířilo.
Avatar - Barry Lyndon
15. 3. 2016 12:57
Re: Odpor proti naftě sílí.
Určitě není možné zakázat diesely plošně. Stačí zavést ve městech nízkoemisní zóny (bez výjimek pro rezidenty) a nastavit správně spotřební daně z PHM. Diesely by byly postupně eliminovány a dožily by na venkově v podobě ovorávaček brambor....
Avatar - Cuba66
15. 3. 2016 10:57
Životnost
Je to relativní, ve firmě jsme měli Opel Combo s 1,3 dieselem. Když se prodával, měl najeto 326.000 a filtr fungoval. Nechápeme jak je to možný, ale fungoval. Možná je to tím, že s tím jezdil obchoďák dlouhé trasy a filtr se regeneroval správně bez přerušování atd. Jo a funguje dodnes, i když už má o cca 35 tisíc víc najeto.

P.S.: Sám jsem rád, že to v autě nemám (r.v.2007, 2.0 diesel, EUR4), ale příště už si koupím benzín, diesel už nechci..táhne to, to jo, ale prostě je to furt hlučný a na opravdu tichý diesel nemám dost peněz..
Rozbalit vlákno
2
15. 3. 2016 13:57
Re: Životnost
Dálky vyššími rychlostmi určitě pomůžou, protože bude dobře fungovat pasivní regenerace.
15. 3. 2016 21:10
Re: Životnost
a ted je otázka proč naftová auta si převážně kupují lidé co chtějí primárně ušetřit a takovým autem denně ujedou max 10 20km (po městě)
Avatar - Aoyagi
15. 3. 2016 11:05
Regenerace
Mají rakovinomety s DPF nějakou kontrolku oznamující, že probíhá regenerace, nebo to člověk musí vyčíst z projevů vozu?
Rozbalit vlákno
15
Avatar - teoretikus
15. 3. 2016 11:24
Re: Regenerace
Bohužel jen z projevů vozu.
Avatar - Aoyagi
15. 3. 2016 11:29
Re: Regenerace
Zajímavé. Skoro bych za tím viděl snahu výrobců na tom vydělat.
15. 3. 2016 12:52
Re: Regenerace
To ne. Je za tím snaha výrobců aut prezentovat auto jako výrobek, do kterého uživatel/spotřebitel sedne a jede a o nic se nemusí zajímat.
Samozřejmě, že by to šlo udělat jako u některých nákladních aut, kde je ukazatel zaplnění filtru a řidič může sám zapnout jeho regeneraci v optimální okamžik, když ví, že pojede 50 km po dálnici.
15. 3. 2016 13:58
Re: Regenerace
Ano. Řidiče otravuje až ve chvíli, kdy pokusy o regeneraci opakovaně selžou, filtr se příliš zaplní a je potřeba zasáhnout.
Avatar - Aoyagi
16. 3. 2016 11:52
Re: Regenerace
Takové snahy mi přijdou dost odporné, a to nejen v automobilovém průmyslu...
Avatar - Anonym
15. 3. 2016 14:43
Re: Regenerace
No v manuálu Škody se píše, že pokud se rozsvítí kontrolka (ťupkovaný žlutý obdélník), má se zařadit 4 nebo 5 a jet alespoň 15min do zhasnutí, dokud se nevypálí. To mi přijde jako vtipný a třeba v koloně nedodržitelný postup. Pak mi asi auto shoří >:D .

Ale kontrolka tam je a nevím jak to mají ostatní.
15. 3. 2016 15:46
Re: Regenerace
Tak s tim autem jed aspon jednou za tyden na dalnici, kam diesel patri a mas po problemu.
Avatar - Anonym
15. 3. 2016 16:34
Re: Regenerace
Nepojedu, protože mám benzínový auta.
>:D
Jen jsem chtěl ukázat, jak stupidní řešení regenerace píše výrobce uživatelům v manuálu.
15. 3. 2016 20:14
Re: Regenerace
Nie je stupídne, len ty ho asi zle chápeš. Vykonať tie pokyny totiž nie je nevyhnutné hneď. Takže keď si práve v kolóne, tak to neurobíš, ale urobíš to neskôr, keď sa z tej kolóny dostaneš. Alebo na druhý deň. Alebo na tretí, ... :-)
Avatar - CommonUser
16. 3. 2016 10:22
Re: Regenerace
Miera zanesenia zavisi od poctu prejdenych km a podmienok. Ked nabehnem do 30km kolony v zime, co budem robit ?
Mrznem a volam odathovku ? Uz sa mi stalo, ze som stal na dialnici 5 hodin. Nie je to bezne, ale 1-2 hod uz ano.
Re: Regenerace
Kua to som ani nevedel, že je ten diesel taký hrozný. Idú z toho sadze, robí mi to rakovinu a ešte sa s tým ani nedá jazdiť, lebo jak postojíš v kolóne, tak je filter v rici...
16. 3. 2016 21:24
Re: Regenerace
Filtre sa vypaľujú s dostatočným predstihom, pred úplným zanesením, takže pár dní môžeš kľudne stráviť v kolóne :-) Ako tu píšu, už pri 55% zanesení, takže tam je veľká rezerva.
Avatar - CommonUser
17. 3. 2016 08:25
Re: Regenerace
Kedze miera zanesenia nie je nikde indikovana, co ak pripadne prave vypalovaci cyklus na moment v kolone ? A kedze s pribudajucimi km sa DPF zhorsuje a zkracuje cyklus, moze sa motor rychlo dostat do nudzaku a pomoze uz len servisny zasah. Ako pise _MT_
15. 3. 2016 16:19
Re: Regenerace
Pokud si dobře pamatuji, rozsvítí se nejpozději při 55 % zaplnění (a ne dříve než při 45 %) a při 75 % dojde k omezení výkonu. V tu chvíli (> 75 %) lze pořád regeneraci provést, ale už jí nedosáhneš jízdou, je třeba ji vyvolat přes diagnostiku. Pokud bys dál pokračoval v jízdě, tak časem bude filtr tak zacpaný (myslím kolem 95 %), že regenerace nebude možná a budou ho muset vyměnit/ vyčistit.

Není tedy nutné okamžitě regenerovat (máš nějaký čas), ale neměl bys to odkládat.
15. 3. 2016 14:56
Re: Regenerace
I uplny tupec to pozna na okamzite spotrebe, zejmena pokud da nohu z plynu a okamzita spotreba neni 0.0, pri zarazenem neutralu za jizdy bez plynu podle faze spotreba 0.6 - 1,1 (jinak 0,3). Cili se to da velice dobre kontrolovat a podle toho treba na dalnici zastavit o jednu pumpu dalale uz s hotovou regeneraci.
15. 3. 2016 13:27
voda ve filtru
no nevím, při spálení kila nafty vznikne cca kilo vody, co se s tou vodou asi stane, když je ještě výfukové potrubí studené? Bazénky vody ve filtrech umístěných pod vozidlem nejsou žádná vyjímka. Strašení, že voda třeba karbidu křemíku vadí je zcela mimo. Tím, ale samožřejmě neschvaluji domácí mytí filtrů wapkou, to má zcela jiné rizika poškození filtrů, nemluvě o tom kam to pak všechno teče.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - praděda7
15. 3. 2016 16:28
Čištění filtrů
Jo, kdyby Brusel bojoval proti uprchlíkům tak jak bojuje s motoristy.....to by bylo dobře... :-!
Rozbalit vlákno
0
Avatar - beibej
15. 3. 2016 17:39
TAKŽE
na začátku článku jsem ubezpečován, že nabízení čištění filtru je skoro podvod. Ale dále v článku se najde jedna odborná firma co to umí a to tak, že výborně! Tak jak je to?
Rozbalit vlákno
2
15. 3. 2016 20:17
Re: TAKŽE
Tá jedna firma platí celú túto sériu článkov o filtroch :-)
15. 3. 2016 20:42
Re: TAKŽE
je to zvláštní ty fotky jsou z workshopu, který dělalo PSA pro novináře, namísto docela zajímavých informací o technologii PSA FAP, která třeba neregeneruje na základě diferenciálního tlaku, ale výpočtu zanesení s ohledem na jízdní styl řidiče a predikcí jízdních podmínek, což prakticky zamezuje ředění oleje palivem a zbytečné nebo nedokončené regenerace, tady máme kompletně přepsané, dle mého názoru ne úplně správné, komerční sdělení firmy IHR, ale takový už je život.