Závěr je nesprávný. Co je pravda, jsou zvýšené servisní naklady. Jak moc, to je otazka systému a jeho výdrže.
Jinak systém 4x4 je aktivnim bezpečnostním prvkem, který treba 99x nevyužiju, ale 1x mi zachrání život. Třeba... Neni povinný, tudíž si ho člověk pořídí, "když chce". A jak vidno, dost lidí jistota lepší trakce přitahuje.
Máš pravdu s tou dobrovolností, ale nemáš pravdu s tou bezpečností.
Marketingové informace tě ujišťují v tom, jak je to bezpečné... ale v praxi to znamená, že systém potlačí všechny náznaky blížící se meze adheze - takže pak narazíš rovnou na fyzikální zákony.
Hezky zprudka, jako na zeď.
Takže je vlastně nebezpečný. :-(
P.S.: nepopírám užitečnost čtyřkolek... sám jsem "certifikovaným demo-jezdcem Land Roveru"... ale těžiště není v přínosu, ale v užitečnosti. A nemyslím jen opravdovou práci... ale i chata na kopečku v horách může být bez 4x4 nedostupná. Ale kecy o bezpečnosti jsou jen kecy.
LR jako skutečný offroad? Ale no tak... Který z novych generací máš na mysli? Udelej caru nekde v roce 2003... Jedině snad klasický LR, ale ty jsou davno na ustupu.
No, ale přesně o tom mluvím... Defender pro Elektrorozvodný závody... k nezaplacení.
Protože dojede se svařovací soupravou až pod stožár s prasklou výztuhou... = zvýšení užitečnosti.
Lesníci rozváží celou zimu krmení pro jeleny Land Roverem až ke krmelcům...
Dokonce i ta moderní víceméně SUV od Land Rovera jsou udělaná tak, že hodně projedou... ve smyslu nezastaví se.
Rybáři ještě pořád dokážou nacouvat s "pokaženou" Discoverou do rybníka vlekem až pod vodu... a pak zase vyjedou.
Nevím jak dneska, ale za mě Land Rover u Freelandera a Range Rovera (už s nezávislým zavěšením...) mluvil o pocitu bezpečí... ne o zvýšení bezpečnosti.
Starý defík byl fajn. Má také své - notně drahé mouchy. O průchodnosti terénem - o tom žádná. Ani pozdější klony alá Santana nebo Iveca na ně nedosáhly. Vtip je v tom, že se s náklady pomalu dostanou na level Géček, která Čez začal používat. Navíc ta Géčka ve working edici mají něco, co Defíci nemají - uzávěrky všech tří diffů.
Dnes trpí moderní LR tím, že jsou už přecpané elektronikou a do skutečně tvrdého terénu to raději nikdo nebere. Jsou to SUVéčka.
U nás raději než LR používají Nivy - je to třikrát levnější a také opravitelné v podstatě na koleně....
V zásadě jistě. Kolik jsi z nich však viděl na nějaké offroad akci nebo reálně využívat pro teren? Jsou moc choulostive. Kazdodenni zaprah je neco jineho, než polygon.
Kvůli každodennímu zápřahu si je nekoupíš, ale zvládnou s menší řidičovou námahou a přemýšlením většinu věcí jako Defík. Na to, jak jsou univerzální fungují perfektně a poměr hodnota vs peníze u Disca je přímo voňavá.
Tak vždycky to bude o mezičlánku. Technika dokáže pomoci a podržet, ale nikdy nezvrátí fyzikální zákony.
Sam jsem, když jsem si pořídil prvni Subaru, narazil na svojí naivní predstavu, že "to jede jako po kolejích ". Ouha... Malem jsem skončil na poli. Nebyla to chyba vozu, ale moje.
Systém ti pomůže, ale taky ti rychleji spočítá závěrečný účet.
Na sněhu a za deště mi dá větší trakci tam, kde s dvoukolkou musim jet pomaleji.
O té bezpečnosti se nedohodneme.
Ano, pokud budu tyrat auto na mezi trakce. A co se tyce snehu,tak ja jsem naposledy nandaval retezy v roce 2002 v Dolomitech a to jezdim denne i mimo Prahu po cele republice. Ctyrkolky, zvlaste ta automaticky pripojitelna, je blbost. Jezdil jsem s Foresterem, tam to jakz takz smysl ma, ale za cenu skutecne vyssi spotreby.
Tak subaru pouziva nekolik druhe 4x4. Automaticky pripojitelna... Mas na mysli vsechno, co letí pres jakoukoliv spojku a ne naprimo přes klasicky diff nebo pevné spojení?
Trochu se pleteš, zrovna u subaru, ale to neni nic, co by se načtením realii nedalo napravit.
Taky jezdim denně. A ve dvoukolce. Sice nenamotam už vic, jak 50tisic ročně, ale i tak mi to stačí. Jezdim ve dvoukolce. Ale manželka ma festra. A protože mohu srovnavat chování obou koncepcí, nikdo mi to nevymluví. Ber to jako můj osobní nazor, který nikomu necpu.
Nemluvím o týrání.
Jedu po okresce, stmívá se... a dřív nebo později to začne namrzat.
Punto mi hlásí volnějším volantem a trochu zpožděnou reakcí auta na pohyb volantu, že se něco změnilo, takže zpomalím... občas jedu Oktávkou 1.8 TSI 4x4 ... a ta nehlásí nic. Elektronika si poradí.
Když pak vyjede z lesa traktor - je to jen o pneumatikách a jediné, co může trochu pomoc je ABS.
Šance v Puntu je větší, než v Oktávce... už kvůli hmotnosti = hybnost je hmotnost x čtverec rychlosti... takže 1.5 tunová Oktávka jednoucí 80 (to jest pořád vlastně opatrně, netýrám!) má proti tunovému Puntu se 60km/hod rychlostí tu hybnost bezmála trojnásobnou!
A při brždění jde jen o to, jak tu hybnost proměnit v teplo a auto zastavit.
A ani nezná vztah pro hybnost, byť jím operuje (druhá mocnina tam není). K přeměně hybnosti v teplo se snad radši ani nebudu vyjadřovat. Nemluvě o tom, že pneumatika, jednoduše řečeno, brzdí tím lépe, čím více je zatížená.
Tak je to haldex, není to haldex. Je to jeho obdoba? Jak to tedy funguje? To je jako... Nugeta je obdoba Nutelly...ale... složení je jiné....
A pak by mne u toho fordu RS zajimaly provozní naklady dalších dvou spojek v tom systému.
Když s tim nekdo bude blbnout, tak to může být docela srandaprice servis....
jako základní nastavení myslíš?https://www.google.cz/search?q=ne… takhle to vypadá, že 55%pct.
Max 75% na zadní plus zadní až 100% na jedno kolo díky těm spojkám.
Jestli, tak ty spojky budou dostávat dost záhul permanent, když si někdo bude užívat - zajímala by mne ta životnost.
a cutlo mi to link - takže zadej new focus rs awd system do googlu a on ti vyplivne obrázky s popisem systému...
Popis rozdělení momentů v článku je zcela chybný. Sepnutá mezinápravová spojka nedrží poměr 50:50 a ani těch padesát procent na připojovanou nápravu není mezní hodnota, klidně tam může být mnohem víc, třeba i celých 100%. Autor článku by se měl trochu v problematice zorientovat ať zbytečně nešíří bludy.
Já bych teda řek, že je to v článku správně. Kdyby to mohlo poslat víc jak 50%TM dozadu, musel by se odpojovat předek - o tom pochybuju. Dozadu to neumí poslat ani víc, jak 50% výkonu, protože se ta spojka sepne úplně a bude se točit vždy jedno přední a jedno zadní kolo stejnou rychlostí = půjde na ně stejný výkon.
100% výkonu na jedno kolo by uměl třeba FOrester, prostě auto s normálním mezinápraovým deferenciálem, kdyby nebyl samosvorný (viskozní spojka).
Pokud to mám blbě, prosím opravte mě..už v tom chci mít konečně jasno >:D
Předek se přece nemusí mechanicky odpojit. Stačí když najede na horší podklad. V případě že přední trvale hnáná náprava ztratí trakci (i částečně) a připojená zadní náprava bude na lepším podkladu, tak ten zadek potáhne větší silou než předek a jeho moment bude proto taky větší. Takže v té chvíli bude mít zadek více než 50% momentu. Že mají obě nápravy stejné otáčky v tom nehraje roli.
A výkon na ten zadek v té chvíli půjde taky větší, protože výkon je součin momentu a otáček. Otáčky jsou stejné, ale moment vzadu bude větší.
Je to jen dobře , že je na výběr.
Kdo chce 4*4 rád si připlatí..patřím taky mezi zastánce čtyřkolky.
K chatě na Vysočině bez ní v zimě nedojedu nebo jen občas , i na horách při lyžování se hodí 4*4..