Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford sází na pohon všech kol. Jak jeho novinky fungují?

David Bureš
Diskuze (25)
Takřka polovina modelů Fordu nabízených v Evropě je dostupná i s pohonem všech kol. Některé z nich jsme vyzkoušeli.

Ford reaguje na zájem zákazníků a postupně rozšiřuje nabídku svých aut s pohonem všech kol. Zatímco v roce 2012 nabízel jen tři modely s možností pohonu obou náprav, na začátku příštího roku to bude osm modelů. Některé z nich jsme měli možnost si vyzkoušet v testovacím centru Fordu v belgickém Lommelu.

Americký výrobce předpokládá, že v příštím roce prodá v Evropě 139.000 automobilů s pohonem 4x4, což by bylo o 120 % více než loni. Evropští zákazníci mají o čtyřkolky zájem hlavně ve větších segmentech, proto Ford upírá pozornost právě k těmto vozům.

Naopak třeba podíl malých SUV s pohonem všech kol klesá, v roce 2010 takovým systémem na starém kontinentě disponovalo 45 % malých SUV, zatímco loni to bylo už jen 15 %. U velkých SUV naopak tento poměr v roce 2014 činil 47 %. I proto Ford v Evropě nenabízí model EcoSport s pohonem 4x4, byť auto zástavbu takového systému umožňuje. Stejně tak kvůli nízkému zájmu nemáme počítat s běžným Focusem s poháněnými oběma nápravami, systém 4x4 zůstane vyhrazen pouze ostrému Focusu RS.

Ford zdůrazňuje, že „železo“ potřebné pro pohon všech kol odebírá od externích dodavatelů, samotný software si ale vyvíjí sám. Se čtyřkolkami má ostatně americká firma bohaté zkušenosti. Jako první takový pohon použil v roce 1959 pick-up F-Series, v Evropě se první Ford 4x4 objevil v roce 1985. Jednalo se o model Sierra v šestiválcové verzi XR4x4. Už předtím však třeba vznikl prototyp Capri s pohonem všech kol.

Tradice

V tuto chvíli Ford používá čtyři verze pohonu všech kol, které najdeme v útrobách osmi modelů. Mondeo, Kuga, Galaxy, S-Max, Ranger a Transit už se nabízejí, Focus RS a Edge nabídku rozšíří na začátku příštího roku.

Ten nejklasičtější systém najdeme v útrobách pick-upu Ranger. Automobil je zadokolkou s připojitelnou přední nápravou, která využívá přední a zadní hnací hřídel. Za příplatek je k dispozici také elektronická uzávěrka diferenciálu.

Ranger nabízí tři režimy pohonu, které se přepínají pomocí otočného kolečka na centrální konzoli. Mód 4x2 doplňují 4x4 a redukce. Zatímco pro sepnutí redukce je nutné zastavit a vyřadit na neutrál, změnu mezi režimy 4x4 a 4x2 je možné provádět až do rychlosti 120 km/h.

Testovací jízda s Rangerem nás zavedla na nezpevněné tratě testovacího centra v Lommelu, kde nechyběly prudké sjezdy i nájezdy nebo hluboké koleje. Se všemi nástrahami si Ranger poradil bez většího zapocení, dokonce ani nebyla potřeba zapínat redukci.

Video se připravuje ...

Inteligence

Naprostá většina v Evropě nabízených čtyřkolek modrého oválu využívá systém s obchodním označením Ford Intelligent All Wheel Drive, který je svou prací obdobou Haldexu. Jmenovitě se jedná o Kugu, Edge, Mondeo, S-Max a Galaxy. V případě S-Maxu a Galaxy je pohon všech kol novinkou, minulé generace těchto MPV tuto možnost nenabízely. Mondeo pak s pohonem všech kol bylo naposledy dostupné v polovině devadesátých let.

Systém sleduje přilnavost povrchu a v případě potřeby umí pomocí lamelové mokré spojky poslat až 50 % točivého momentu na zadní kola, přičemž spojku zcela zavře za pouhých 100 milisekund. Funkčnost systému je tedy naprosto nepostřehnutelná. Dostupná funkce Torque Vectoring Control pomáhá v zatáčkách – přibrzďuje vnitřní kolo.

Tento systém jsme v Lommelu mohli vyzkoušet v Mondeu, Galaxy a S-Maxu. Ve všech třech případech bylo zřetelné, že systém účinně potlačuje nedotáčivost. I velké MPV Galaxy se tak zatáčkami prohánělo pěkně hbitě jako nízké kombi, aniž by chtělo jet po tečně ven. Lehký náznak nedotáčivost přišel až v rychlostech, ve kterých s velkoprostorovým vozem nebude jezdit snad ani Ken Block s rodinou.

Kuga pak dokázala, že si díky pohonu všech kol umí rovněž poradit s náročnějším terénem. Čtyřkolka totiž najde přilnavost i v nečekaných místech. Tomu napomáhá i slušná světlá výška 193 až 197 mm dle motoru nebo na poměry SUV dobré nájezdové úhly – bezmála 28° vpředu a přes 21° vzadu.

Funkčnost systému a rozdělení točivého momentu může řidič sledovat přímo na displeji palubního počítače. Z ukazatele vyplývá, že na zadní kola je síla motoru posílána v rychleji projetých obloucích a při prudší akceleraci. V terénu jde pak točivý moment tam, kde je největší trakce. Po většinu času auta zůstávají předokolkami, což pomáhá spotřebě paliva.

Video se připravuje ...

Mondeo, S-Max i Galaxy nabízejí možnost pohonu všech kol pro dvě verze turbodieselu 2.0 TDCi. Základní nabízí 110 kW a spolupracuje se šestistupňovým manuálem, silnější disponuje 132 kW a je spárován se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Ve všech případech se za pohon 4x4 připlácí 50.000 korun. U Mondea je k dispozici pro liftback i kombi.

Systém nazvaný Intelligent All Wheel Drive najdeme rovněž v nabídce Transitu, u této dodávky ale funguje jinak. Síla je totiž v tomto případě posílána především na zadní nápravu, na tu přední je možné poslat až 50 % hnací síly agregátu. Pokud je třeba, je možné z Transitu udělat stálou čtyřkolku s rozložením točivého momentu v poměru 50:50 mezi obě nápravy.

Emoce

Nejpokročilejší systém pohonu všech kol najdeme v nové generaci Focusu RS. Systém Ford Performance All Wheel Drive s vektorováním točivého momentu umí poslat až 70 % točivého momentu pouze na zadní nápravu, přičemž všechna tato síla může roztáčet pouze jedno ze zadních kol.

Senzory sledují přilnavost vozovky stokrát za sekundu a podle potřeby pošlou sílu agregátu na kolo s největší trakcí. Focus RS nepoužívá diferenciál, místo toho tu jsou dvě spojky, jedna pro každé ze zadních kol. Techniku dodala společnost GKN, jmenovitě se jedná o torque-vectoring modul (RDM), přenosová jednotka (PTU) a hřídel (CVJ).

Jezdec může fungování systémů upravit ve čtyřech režimech. Track posílá sílu přeplňovaného čtyřválce 2.3 EcoBoost na kola tak, aby se auto chovalo maximálně neutrálně pro co nejlepší čas na trati. Drift je tu naopak pro zábavu, posílá co nejvíc síly agregátu na zadní kola, aby v oblouku vyvolal přetáčivost. To spolu s plně vypínatelným ESP znamená parádní zábavu za volantem. Zároveň ale automobil zůstává stabilní a jeho chování je předvídatelné.

Video se připravuje ...
David Bureš
Diskuze (25)
14. 12. 2015 17:31
Re: Zaver - ctyrkolky jsou predevsim marketing
A ani nezná vztah pro hybnost, byť jím operuje (druhá mocnina tam není). K přeměně hybnosti v teplo se snad radši ani nebudu vyjadřovat. Nemluvě o tom, že pneumatika, jednoduše řečeno, brzdí tím lépe, čím více je zatížená.
14. 12. 2015 08:19
Re: Zaver - ctyrkolky jsou predevsim marketing
Kvůli každodennímu zápřahu si je nekoupíš, ale zvládnou s menší řidičovou námahou a přemýšlením většinu věcí jako Defík. Na to, jak jsou univerzální fungují perfektně a poměr hodnota vs peníze u Disca je přímo voňavá.
Avatar - Sumi2000
14. 12. 2015 00:30
Sláva více 4*4...!
Je to jen dobře , že je na výběr.
Kdo chce 4*4 rád si připlatí..patřím taky mezi zastánce čtyřkolky.
K chatě na Vysočině bez ní v zimě nedojedu nebo jen občas , i na horách při lyžování se hodí 4*4..
13. 12. 2015 23:32
Re: momenty
Předek se přece nemusí mechanicky odpojit. Stačí když najede na horší podklad. V případě že přední trvale hnáná náprava ztratí trakci (i částečně) a připojená zadní náprava bude na lepším podkladu, tak ten zadek potáhne větší silou než předek a jeho moment bude proto taky větší. Takže v té chvíli bude mít zadek více než 50% momentu. Že mají obě nápravy stejné otáčky v tom nehraje roli.

A výkon na ten zadek v té chvíli půjde taky větší, protože výkon je součin momentu a otáček. Otáčky jsou stejné, ale moment vzadu bude větší.
13. 12. 2015 20:34
Re: Zaver - ctyrkolky jsou predevsim marketing
V zásadě jistě. Kolik jsi z nich však viděl na nějaké offroad akci nebo reálně využívat pro teren? Jsou moc choulostive. Kazdodenni zaprah je neco jineho, než polygon.