Kde sú tie technické dáta? K rozmerom a váhe auta už len výkon motora a akési emisie... Teda hooodne skromná nádielka, ja že sa dozvierm niečo zaujímavé...
Ešteže je niečo aj na obrázkoch, ale mohlo sa to objaviť pekne a zrozumiteľne prepísané aj v článku.
Inak by som rád vedel, či ten pako, čo začal počítať emisie elektrární, podobne počíta aj emisie vyprodukované počas ťažby a spracovania ropy a pripočítava ich bežným autám so spaľovacím motorom...
Souhlas, kdykoliv prijde na pretres ekologicky dopad provozu elektromobilu, temer kazdy kolem sebe zacne zdanlive logicky mavat neekologickou vyrobou elektriny v elektrarnach. A lecktery projektanti/vyrobci elektromobilu na to kupodivu skoci a zacnou propocitavat ekologickou narocnost produkce elektriny od provozu elektrarny az po zasuvku.
Rozhodne netvrdim, ze vysledny udaj je bezcenny, naopak kvituju, ze je nekdo ochotny uvazovat takhle v souvislostech (na rozdil treba od biopaliv), ale naprosto nechapu, proc se stejny metr nepouziva i na fosilni paliva. Copak se ohromny mnozstvi energie nespotrebuje i behem vyrobniho retezce benzinu, od tezby ropy pres jeji prepravu, rafinaci, dalsi prepravu, provoz benzinovych pump atd. Doted jsem nevidel udaj, kolika gramy CO2 je zatizen 1 litr benzinu jeste predtim, nez ho spalime v motoru. Za jakykoliv odkaz budu vdecny. Treba konkretne v CR, kam se ropa dovazi z Ruska, kde probiha tezba mnohem hur a energeticky narocneji nez treba v Perskym zalivu. A ze Zalivu se pro zmenu casto prepravuje v tankerech pres pul sveta (treba do USA), coz pochopitelne znamena velkou ekologickou zatez, zvlast pri vedomi, jak masivni znecisteni lodni preprava obecne zpusobuje.
A jeste poznamka na zaver - zdaleka ne kazda zeme v Evrope ma tak tristni, "uhelny" energeticky mix jako CR. Vemte si treba takovou Francii (jadro) nebo Rakousko (voda), ohrommy pokroky delaj i Nemci a Britove (vetrnne elektrarny) nebo Spanele (slunecni el.). A mimochodem i v ty CR jsou v planu pokroky - viz rozsireni Temelina a Dukovan, modernizace Prunerova (at uz jakakoliv) atd.
Ale do CO2 při výrobě elektřiny se taky započítavájí jen emise při spalování uhlí a ne emise vzniklé při těžbě uhlí. Celkově bych se asi v tomhle případě řídil cenou za spotřebovaný kW při jízdě což je vlastně úměrné ceně za ujetý km. Když se očistí cena ropných paliv od masivního zdanění vychází reálná cena na km u elektromobilu jen nepatrně lépe než u spalovacího motoru.
Ani na výrobu bezínu a nafty nemusíš počítať emisie vyprodukované pri ťažbe uhlia do elektrární, ktoré vyrábajú elektrinu na zabezpečenie chodu a funkcie prakticky všetkých výrobných zariadení rafinériek...
Takhle jde rozvinout každou věc v moderní společnosti. Proto si myslím že hlavním ukazatelem množství emisí je cena za získaný kW energie a tím i za ujetý km a ta není u elektromobilů nijak výrazně nižší než u spalovacích motorů.
Tak zjistit cenu za km u malého auta se spalovacím motorema a očistit jí o dodatečné zdanění ropných paliv není zas tak složité. Stejně tak o reálném dojezdu elektromobilu který se rapidně liší od oficiálních dat bylo napsáno dost. Z toho ti výjde porovnání ceny za km u ele. a spalovacího motoru
Pak je tu moje teorie o tom že cena získané kW energie je přímo úměrná energetické náročnosti získání té energie. Nikdo výrobu paliv a energie nedotuje a tak náklady na výrobu odpovídají spotřebované energi na výrobu a získání surovin.
Ničím nepodložená teória. Podľa teba 1 kW/h energie získaný spaľovaním benzínu vyjde nákladmi rovnako ako 1 kW/h elektriny?
Teoreticky: vyťažíš uhlie, dovezieš do elektrárne, spáliš, vyprodukuješ elektrinu.
U benzínu: vyťažíš uhlie, dovezieš do elektrárne, spáliš, vyprodukuješ elektrinu, ktorou zabezpečíš chod rafinérie - vyťažíš ropu (rozhodne nákladnejšie ako ťažba uhlia), dopravíš do rafinérie, spracuješ na benzín
Na pohľad nepomer. Skús na to aplikovať čísla a presvedč ma, že medzi výrobu elektriny a fosílnych palív patrí = .
V případě aut je ta cena za získaný kW v současnosti opravdu skoro stejná. Viz. můj předchozí příspěvek.
K tomu druhému, k rafinaci ropných paliv není potřeba nějak moc ele. energie to lze zjistit ze samotné ceny benzínu.
Taky je zajímévé brát v potaz ztráty při "přepravě" ele. energie.
Coze, tohle ma byt "bomba"??? Vzdyt je to naprosto ubohy a o nicem, takze to urcite bude plne podporovat EU. Vzdyt "Za celý životní cyklus T.27 se do ovzduší vypustí o 42 % méně CO2 než u průměrného auta současnosti." pri tom, jaky je to chcipakomobil bez praktickeho vyuziti, bezpecnosti, komfortu atd. je tragicky vysledek! Pokud by konvencni auto bylo takhle male a tak lehke, bude na to evidentne podstatne lip nez tenhle elektromobil. Proste dalsi slepa ulicka...
to je dobry hodnoceni, jen by to chtelo nejaky argumenty, ja jsem svuj nazor aspon oduvodnil, ale chapu, ze to je asi tezky chcit od nekoho, kdo ma mensi IQ, nez je schovanych kW ve Fabii HTP >:D
Souhlasím, 42% dolů sice není málo absolutně, ale přijde mi to jako málo v porovnání s tím, co to je za auto. Zajímalo by mě, jakou úsporu přinese v porovnání se srovnatelným autem součastnosti (napadá mě tak akorát Smart, možná Tata Nano), pak se můžeme bavit o smyslu.
o tomto elektromobilu. Zatím ale neexistuje ani jeden funkční prototyp, pouze jedna pokusná buggy, tak je to možná jen bublina stejně jako auto na vzduch. Co se týká provozu, nejsem si jistý jestli tak úzké a vysoké auto vůbec projde homologací. A když se tak dívám na prototyp T.25, stejně to nebude na naše silnice - vypadá to že kola snad vůbec nepérují.
Co se týká produkce CO2 u elektromobilu, ta se hodně špatně počítá. Ale je jisté, že elektromobil nějak výrazně ekologický není i když se dnes mnoho lidí utvrzuje ve víře, že ekologický je (mediální masáž). Napadá mě jedna moudrost co jsem slyšel v nějakém filmu: Vy nevěříte v elixír mládí? Nevěřím, já ho totíž vyrábím.
A o tom to je. Kdo se vyzná v elektrotechnice, ten považuje elektromobily za naprostý nesmysl. Přesná čísla neznám, ale u bateriového elekromobilu se využije jen asi polovina elektřiny která se musela vyrobit v elektrárně. Zbytek jsou ztráty: transformace, přenos, 2x transformace, nabíjení baterie, transformace, pohon elektromotorem.
V zimě elektromobil netopí, má malou nosnost (je přetížený bateriemi), baterie jsou drahé. Díky FV elektrárnám cena elektřiny hodně vzroste. Spíš bych byl pro, aby někdo postavil městské mikroauto přizpůsobené na spalování rostlinného oleje se spotřebou kolem 2 litrů na 100 :-)