Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Gordon Murray Design T.27: Technická data nejúspornějšího elektromobilu světa

Gordon Murray Design zveřejnil první technické podrobnosti k elektromobilu T.27 City Car, který vyvíjí ve spolupráci se Zytek Automotive.
Zpět na článek
31. 5. 2010 09:27
31. 5. 2010 07:24
Technické dáta?
Kde sú tie technické dáta? K rozmerom a váhe auta už len výkon motora a akési emisie... Teda hooodne skromná nádielka, ja že sa dozvierm niečo zaujímavé...
Ešteže je niečo aj na obrázkoch, ale mohlo sa to objaviť pekne a zrozumiteľne prepísané aj v článku.

Inak by som rád vedel, či ten pako, čo začal počítať emisie elektrární, podobne počíta aj emisie vyprodukované počas ťažby a spracovania ropy a pripočítava ich bežným autám so spaľovacím motorom...
Rozbalit vlákno
8
Avatar - Righ
31. 5. 2010 13:35
Re: Technické dáta?
Souhlas, kdykoliv prijde na pretres ekologicky dopad provozu elektromobilu, temer kazdy kolem sebe zacne zdanlive logicky mavat neekologickou vyrobou elektriny v elektrarnach. A lecktery projektanti/vyrobci elektromobilu na to kupodivu skoci a zacnou propocitavat ekologickou narocnost produkce elektriny od provozu elektrarny az po zasuvku.

Rozhodne netvrdim, ze vysledny udaj je bezcenny, naopak kvituju, ze je nekdo ochotny uvazovat takhle v souvislostech (na rozdil treba od biopaliv), ale naprosto nechapu, proc se stejny metr nepouziva i na fosilni paliva. Copak se ohromny mnozstvi energie nespotrebuje i behem vyrobniho retezce benzinu, od tezby ropy pres jeji prepravu, rafinaci, dalsi prepravu, provoz benzinovych pump atd. Doted jsem nevidel udaj, kolika gramy CO2 je zatizen 1 litr benzinu jeste predtim, nez ho spalime v motoru. Za jakykoliv odkaz budu vdecny. Treba konkretne v CR, kam se ropa dovazi z Ruska, kde probiha tezba mnohem hur a energeticky narocneji nez treba v Perskym zalivu. A ze Zalivu se pro zmenu casto prepravuje v tankerech pres pul sveta (treba do USA), coz pochopitelne znamena velkou ekologickou zatez, zvlast pri vedomi, jak masivni znecisteni lodni preprava obecne zpusobuje.

A jeste poznamka na zaver - zdaleka ne kazda zeme v Evrope ma tak tristni, "uhelny" energeticky mix jako CR. Vemte si treba takovou Francii (jadro) nebo Rakousko (voda), ohrommy pokroky delaj i Nemci a Britove (vetrnne elektrarny) nebo Spanele (slunecni el.). A mimochodem i v ty CR jsou v planu pokroky - viz rozsireni Temelina a Dukovan, modernizace Prunerova (at uz jakakoliv) atd.
1. 6. 2010 07:03
Re: Technické dáta?
Ale do CO2 při výrobě elektřiny se taky započítavájí jen emise při spalování uhlí a ne emise vzniklé při těžbě uhlí. Celkově bych se asi v tomhle případě řídil cenou za spotřebovaný kW při jízdě což je vlastně úměrné ceně za ujetý km. Když se očistí cena ropných paliv od masivního zdanění vychází reálná cena na km u elektromobilu jen nepatrně lépe než u spalovacího motoru.
1. 6. 2010 09:56
Re: Technické dáta?
Ani na výrobu bezínu a nafty nemusíš počítať emisie vyprodukované pri ťažbe uhlia do elektrární, ktoré vyrábajú elektrinu na zabezpečenie chodu a funkcie prakticky všetkých výrobných zariadení rafinériek...
1. 6. 2010 20:34
Re: Technické dáta?
Takhle jde rozvinout každou věc v moderní společnosti. Proto si myslím že hlavním ukazatelem množství emisí je cena za získaný kW energie a tím i za ujetý km a ta není u elektromobilů nijak výrazně nižší než u spalovacích motorů.
1. 6. 2010 21:28
Re: Technické dáta?
Stále tvrdíš tú istú blbosť. Ničím si to nepodložil, všetky doteraz uvedené argumenty sú jednostranné.
2. 6. 2010 06:47
Re: Technické dáta?
Tak zjistit cenu za km u malého auta se spalovacím motorema a očistit jí o dodatečné zdanění ropných paliv není zas tak složité. Stejně tak o reálném dojezdu elektromobilu který se rapidně liší od oficiálních dat bylo napsáno dost. Z toho ti výjde porovnání ceny za km u ele. a spalovacího motoru
Pak je tu moje teorie o tom že cena získané kW energie je přímo úměrná energetické náročnosti získání té energie. Nikdo výrobu paliv a energie nedotuje a tak náklady na výrobu odpovídají spotřebované energi na výrobu a získání surovin.
2. 6. 2010 07:34
Re: Technické dáta?
Ničím nepodložená teória. Podľa teba 1 kW/h energie získaný spaľovaním benzínu vyjde nákladmi rovnako ako 1 kW/h elektriny?
Teoreticky: vyťažíš uhlie, dovezieš do elektrárne, spáliš, vyprodukuješ elektrinu.
U benzínu: vyťažíš uhlie, dovezieš do elektrárne, spáliš, vyprodukuješ elektrinu, ktorou zabezpečíš chod rafinérie - vyťažíš ropu (rozhodne nákladnejšie ako ťažba uhlia), dopravíš do rafinérie, spracuješ na benzín
Na pohľad nepomer. Skús na to aplikovať čísla a presvedč ma, že medzi výrobu elektriny a fosílnych palív patrí = .
2. 6. 2010 20:57
Re: Technické dáta?
V případě aut je ta cena za získaný kW v současnosti opravdu skoro stejná. Viz. můj předchozí příspěvek.

K tomu druhému, k rafinaci ropných paliv není potřeba nějak moc ele. energie to lze zjistit ze samotné ceny benzínu.
Taky je zajímévé brát v potaz ztráty při "přepravě" ele. energie.
Avatar - S8
31. 5. 2010 09:27
Pokrok? Vysmech!!!
Coze, tohle ma byt "bomba"??? Vzdyt je to naprosto ubohy a o nicem, takze to urcite bude plne podporovat EU. Vzdyt "Za celý životní cyklus T.27 se do ovzduší vypustí o 42 % méně CO2 než u průměrného auta současnosti." pri tom, jaky je to chcipakomobil bez praktickeho vyuziti, bezpecnosti, komfortu atd. je tragicky vysledek! Pokud by konvencni auto bylo takhle male a tak lehke, bude na to evidentne podstatne lip nez tenhle elektromobil. Proste dalsi slepa ulicka...
Rozbalit vlákno
5
Avatar - nasťa (RSKa)
31. 5. 2010 09:52
Re: Pokrok? Vysmech!!!
no, ted ses ukazal jak naprostej vocas :yes:
Avatar - S8
31. 5. 2010 10:16
Re: Pokrok? Vysmech!!!
to je dobry hodnoceni, jen by to chtelo nejaky argumenty, ja jsem svuj nazor aspon oduvodnil, ale chapu, ze to je asi tezky chcit od nekoho, kdo ma mensi IQ, nez je schovanych kW ve Fabii HTP >:D
Avatar - nasťa (RSKa)
31. 5. 2010 10:44
Re: Pokrok? Vysmech!!!
jj, jen pravda
31. 5. 2010 11:03
Re: Pokrok? Vysmech!!!
A teraz zapni mozog...
31. 5. 2010 15:41
Re: Pokrok? Vysmech!!!
Souhlasím, 42% dolů sice není málo absolutně, ale přijde mi to jako málo v porovnání s tím, co to je za auto. Zajímalo by mě, jakou úsporu přinese v porovnání se srovnatelným autem součastnosti (napadá mě tak akorát Smart, možná Tata Nano), pak se můžeme bavit o smyslu.
31. 5. 2010 22:27
Dlouho se už mluví
o tomto elektromobilu. Zatím ale neexistuje ani jeden funkční prototyp, pouze jedna pokusná buggy, tak je to možná jen bublina stejně jako auto na vzduch. Co se týká provozu, nejsem si jistý jestli tak úzké a vysoké auto vůbec projde homologací. A když se tak dívám na prototyp T.25, stejně to nebude na naše silnice - vypadá to že kola snad vůbec nepérují.
Co se týká produkce CO2 u elektromobilu, ta se hodně špatně počítá. Ale je jisté, že elektromobil nějak výrazně ekologický není i když se dnes mnoho lidí utvrzuje ve víře, že ekologický je (mediální masáž). Napadá mě jedna moudrost co jsem slyšel v nějakém filmu: Vy nevěříte v elixír mládí? Nevěřím, já ho totíž vyrábím.
A o tom to je. Kdo se vyzná v elektrotechnice, ten považuje elektromobily za naprostý nesmysl. Přesná čísla neznám, ale u bateriového elekromobilu se využije jen asi polovina elektřiny která se musela vyrobit v elektrárně. Zbytek jsou ztráty: transformace, přenos, 2x transformace, nabíjení baterie, transformace, pohon elektromotorem.
V zimě elektromobil netopí, má malou nosnost (je přetížený bateriemi), baterie jsou drahé. Díky FV elektrárnám cena elektřiny hodně vzroste. Spíš bych byl pro, aby někdo postavil městské mikroauto přizpůsobené na spalování rostlinného oleje se spotřebou kolem 2 litrů na 100 :-)
Rozbalit vlákno
1
1. 6. 2010 09:49
Re: Dlouho se už mluví
Tak a skús teraz - pre objektívnosť - vymenovať plusy.