Gordon Murray Design T.27: Technická data nejúspornějšího elektromobilu světa
Gordon Murray tvrdí, že prototyp T.27 připravovaný jeho konstrukční a designérskou kanceláří, má být nejúspornějším elektromobilem na světě. Klíčem k úspěchu je skutečnost, že celý projekt vznikal na čistém papíru, bez nutnosti použít nějaký již existující konstrukční prvek. Při vývoji se uplatňují zkušenosti získané na prototypu malého šestimístného MPV T.25.
Městský elektromobil měří na délku jen 2,30 metru, široký je 1,30 metru a vysoký 1,60 metru. Díky kompaktním vnějším rozměrům a délce rozvoru jen 1,78 metru je průměr otáčení vozidla 6,0 metru. Hmotnost včetně baterií činí 680 kg.
Pohon zajišťuje elektromotor o výkonu 25 kW. Napájí jej 25kWh lithium-iontová baterie.
Provoz při přepočtu podle energetického mixu Velké Británie (tzn. podílu jednotlivých typů elektráren na produkci elektřiny a množství jimi vypouštěného CO2) dosahuje T.27 v kombinovaném cyklu 48 g/km a v městském cyklu 28 g/km. Při provozu přímo na místě nebude elektromobil samozřejmě emitovat žádné výfukové plyny, skleníkové plyny se vypouští v elektrárnách. Za celý životní cyklus T.27 se do ovzduší vypustí o 42 % méně CO2 než u průměrného auta současnosti.
Vývoj plně řízený od samotného začátku umožňuje kromě optimální integrace všech komponent také připravit nové výrobní postupy. Gordon Murray Design označuje nový systém výroby iStream. Tato technologie má snížit investice spojené s výrobou a zaručit mimořádnou flexibilitu – současně bude možné vyrábět T.27 i T.25 a to jak ve verzi s elektromotorem, tak se spalovacím motorem.
Program T.27 byla zahájen v listopadu 2009, první funkční prototyp má vyjet v dubnu 2011. Mezitím chce Gordon Murray hledat investory a partnery, kteří by pomohli zajistit výrobu tohoto vozidla ve Velké Británii.