čím větší komprese, tím větší energetická účinnost. A od určité míry komprese už motor nepotřebuje zapalovací svíčky. Jinak řečeno, smysl má jen vznětový motor, zážehový motor má smysl použít jen pro ruční nářadí, jako je například sekačka na trávu, neboť vzhledem k malému kompresnímu poměru (a tím pádem nízké energetické účinnosti) je možno jej zkonstruovat jako lehký. Otázka paliva je druhořadá. Budoucnost má zemní plyn spalovaný v dieselu. :-)
V tomto obore ale fyzika platí aj v inom meradle. Teda tie CNG nádrže určite vážia viac ako klasické nádrže na naftu a tým pádom znižujú užitočnú nosnosť daného vozidla. Toto riešenie v spojení s predĺženým návesom je vhodné viacmenej len pre úzky okruh prevádzkovateľov.
jo snizeni zatizeni o 100-200kg pri 24-25 tunach zatizeni navesu je opravdu omezujici, kor kdys tahace jsou casto dimenzovane na 28-48 tun >:D v realu bude mit ten kamion vetsi rezervu nez jakou za nej pujde legalne zavesit
v nekterych azijskych zemich je vpodstate stesti kdys clovek vidi kamion ktery nejede na plyn, jen tvrdohlava Evropa nesmyslne tlaci naftu pro kterou musi surovinu dovazet (u statu ktere si ropu tezi to chapu, ale u Evropy ktera je tak zavisla na externich dodavatelich je to vysmech)
Jak si Ádo vysvětluješ, že benzinové i naftové motory Mazda mají v podstatě totožný kompresní poměr?
A co nové diesely? Nepřekvapuje tě fakt, že co nová generace, to nižší kompresní poměr?
já bych to viděl na soupravu 9+9m oproti 8+8m. Pokud by byl stejný 13,6m návěs nevidím smysl článku :-)
CNG v nákladní dopravě už dávno ano. Ale pokud to nevymyslí němec, nebo VW tak se to neprosadí že?