Iveco zkouší CNG kamiony s délkou 18 m: Ještě levněji
Italský výrobce už desetiletí sází na nákladově výhodný a ekologický pohon na CNG, což dokládá prodej již více než 14.000 těchto vozidel italské značky. Nedávno k stlačenému plynu přidalo také zkapalněný LNG, který potřebuje přibližně poloviční kapacitu nádrží při stejném objemu plynu. Tentokrát se italský výrobce užitkových vozidel zkouší propojit výhodnost CNG vozidel s prodlouženým návěsem a větším objemem pro zboží.
Potřeba snížit spotřebu paliva a vypouštění oxidu uhličitého směřuje ke zvýšení efektivity dopravy zboží. Odpověď firmy Iveco tvoří spojení potenciálu technologie pohonu na zemní plyn s výhodami osmnáctimetrových návěsových souprav. Společnost Iveco začala spolupráci s logistickou firmou Smet v oblasti zkoušek integrace dvou rozdílných výrazně ziskových ekologických řešení, která se týkají osmnáctimetrových vozidel Stralis s pohonem na zemní plyn.
Výsledek předčil všechna očekávání. Osmnáctimetrové řešení s pohonem na zemní plyn přineslo obrovské výhody ve srovnání s konvenčním naftovým pohonem a klasickou délkou 16,5 metru.
Spoluprací s firmou Smet se společnosti Iveco naskytla příležitost provést provozní zkoušky v rámci skutečných transportů a vyhodnotit pokles průměrných nákladů na jednotku přepraveného zboží. Obě firmy společně testovaly vhodnost osmnáctimetrových souprav v silniční infrastruktuře a manévrovací schopnosti při parkování. Italské sdružení výrobců automobilů (ANFIA) v rámci projektu Projektu 18 s povolením od italského ministerstva infrastruktury a dopravy z července 2008 spustila v Itálii zkoušky vlivu zvětšení délky kloubových nákladních vozidel ze standardní délky 16,5 na 18 m a dopadu na účinnost dopravy.
Prodloužení návěsů o 1,5 m tvoří jedinou plánovanou odchylka od standardních vozidel. Všechny další základní parametry od zatížení nápravy až po ovladatelnost zůstávají nezměněny v souladu s platnými právními předpisy. Výsledkem je zvýšení efektivnosti dopravy v Itálii se zkušebními vozidly téměř o desetinu. Celý projekt okomentoval Pierre Lahutte, prezident italského výrobce užitkových vozidel: „Rozhodnutí firem Iveco a Smet v oblasti zkušebního provozu osmnáctimetrového vozidla Stralis s pohonem na zemní plyn se definitivně ukázalo být tou nejideálnější kombinací. Potvrzuje odhodlání a úlohu společnosti Iveco při zvyšování trvale udržitelné mobility.“
PŘÍNOS CNG
Zemní plyn je o 95 procent čistější palivo z hlediska pevných částic než nafty. V případě oxidů dusíku jde o snížení o 35 procent. Vozidla Iveco CNG umožňují snížit emise CO2 o dalších 10 až 100 %, jsou-li provozována na biometan. Kromě toho je pohon na zemní plyn tišší průměrně o pět decibelů ve srovnání se vznětovým motorem. Jsou tedy ideální pro svoz odpadu i v nočních hodinách. Zemní plyn je také výrazně levnější než nafta a umožňuje snížit náklady na pohonné hmoty až o 40 %.
IVECO V ME TAHAČŮ
Kvalitu tahačů Iveco Stralis potvrzují mimo jiné i dvě umístění na stupních vítězů na Mistrovství Evropy tahačů v Nürburgringu. V Německu Stralis, připravený týmem Schwaben-Truck a řízený Gerdem Korberem, dosáhl na dvě druhá místa. Že to nebyla pouhá shoda šťastných okolností dokazuje fakt, že v dalších dvou pohárových závodech na Nürburgringu dojel Korber čtvrtý a sedmý. Mistr Evropy v závodech tahačů z let 1996, 2001 a 2003 tak ukázal, že na kvalitním závodním stroji je nebezpečným soupeřem pro kohokoli.
Bílo-oranžový tahač Iveco stralis pohání šestiválec Cursor 13, který v konvenčním provedení tvoří základní pohonnou jednotku pro těžkou nákladní dopravu. V posledních letech ji významně podporuje šestiválec Cursor 9, který je přizpůsobený na spalování CNG či LNG odpařeného na zemní plyn.