Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Iveco zkouší CNG kamiony s délkou 18 m: Ještě levněji

Ladislav Černý
Diskuze (10)
Iveco ve spolupráci s logistickou firmou Smet zkouší osmnáctimetrové návěsové soupravy s pohonem na zemní plyn.

Italský výrobce už desetiletí sází na nákladově výhodný a ekologický pohon na CNG, což dokládá prodej již více než 14.000 těchto vozidel italské značky. Nedávno k stlačenému plynu přidalo také zkapalněný LNG, který potřebuje přibližně poloviční kapacitu nádrží při stejném objemu plynu. Tentokrát se italský výrobce užitkových vozidel zkouší propojit výhodnost CNG vozidel s prodlouženým návěsem a větším objemem pro zboží.

Potřeba snížit spotřebu paliva a vypouštění oxidu uhličitého směřuje ke zvýšení efektivity dopravy zboží. Odpověď firmy Iveco tvoří spojení potenciálu technologie pohonu na zemní plyn s výhodami osmnáctimetrových návěsových souprav. Společnost Iveco začala spolupráci s logistickou firmou Smet v oblasti zkoušek integrace dvou rozdílných výrazně ziskových ekologických řešení, která se týkají osmnáctimetrových vozidel Stralis s pohonem na zemní plyn.

Výsledek předčil všechna očekávání. Osmnáctimetrové řešení s pohonem na zemní plyn přineslo obrovské výhody ve srovnání s konvenčním naftovým pohonem a klasickou délkou 16,5 metru.

Spoluprací s firmou Smet se společnosti Iveco naskytla příležitost provést provozní zkoušky v rámci skutečných transportů a vyhodnotit pokles průměrných nákladů na jednotku přepraveného zboží. Obě firmy společně testovaly vhodnost osmnáctimetrových souprav v silniční infrastruktuře a manévrovací schopnosti při parkování. Italské sdružení výrobců automobilů (ANFIA) v rámci projektu Projektu 18 s povolením od italského ministerstva infrastruktury a dopravy z července 2008 spustila v Itálii zkoušky vlivu zvětšení délky kloubových nákladních vozidel ze standardní délky 16,5 na 18 m a dopadu na účinnost dopravy.

Prodloužení návěsů o 1,5 m tvoří jedinou plánovanou odchylka od standardních vozidel. Všechny další základní parametry od zatížení nápravy až po ovladatelnost zůstávají nezměněny v souladu s platnými právními předpisy. Výsledkem je zvýšení efektivnosti dopravy v Itálii se zkušebními vozidly téměř o desetinu. Celý projekt okomentoval Pierre Lahutte, prezident italského výrobce užitkových vozidel: „Rozhodnutí firem Iveco a Smet v oblasti zkušebního provozu osmnáctimetrového vozidla Stralis s pohonem na zemní plyn se definitivně ukázalo být tou nejideálnější kombinací. Potvrzuje odhodlání a úlohu společnosti Iveco při zvyšování trvale udržitelné mobility.“

PŘÍNOS CNG

Zemní plyn je o 95 procent čistější palivo z hlediska pevných částic než nafty. V případě oxidů dusíku jde o snížení o 35 procent. Vozidla Iveco CNG umožňují snížit emise CO2 o dalších 10 až 100 %, jsou-li provozována na biometan. Kromě toho je pohon na zemní plyn tišší průměrně o pět decibelů ve srovnání se vznětovým motorem. Jsou tedy ideální pro svoz odpadu i v nočních hodinách. Zemní plyn je také výrazně levnější než nafta a umožňuje snížit náklady na pohonné hmoty až o 40 %.

IVECO V ME TAHAČŮ

Kvalitu tahačů Iveco Stralis potvrzují mimo jiné i dvě umístění na stupních vítězů na Mistrovství Evropy tahačů v Nürburgringu. V Německu Stralis, připravený týmem Schwaben-Truck a řízený Gerdem Korberem, dosáhl na dvě druhá místa. Že to nebyla pouhá shoda šťastných okolností dokazuje fakt, že v dalších dvou pohárových závodech na Nürburgringu dojel Korber čtvrtý a sedmý. Mistr Evropy v závodech tahačů z let 1996, 2001 a 2003 tak ukázal, že na kvalitním závodním stroji je nebezpečným soupeřem pro kohokoli.

Bílo-oranžový tahač Iveco stralis pohání šestiválec Cursor 13, který v konvenčním provedení tvoří základní pohonnou jednotku pro těžkou nákladní dopravu. V posledních letech ji významně podporuje šestiválec Cursor 9, který je přizpůsobený na spalování CNG či LNG odpařeného na zemní plyn.

Ladislav Černý
Diskuze (10)
Avatar - zaplosak
30. 12. 2015 17:18
Re: 18 metrů
dnes už jezdí celkem běžně návěsy na 36 palet, jde to poznat podle toho že na kozlu musí být majáky....
30. 12. 2015 16:53
Re: 18 metrů
já bych to viděl na soupravu 9+9m oproti 8+8m. Pokud by byl stejný 13,6m návěs nevidím smysl článku :-)
CNG v nákladní dopravě už dávno ano. Ale pokud to nevymyslí němec, nebo VW tak se to neprosadí že?
30. 12. 2015 16:16
Re: Fyzika stále platí
ty co tahaj navesy pro palety to ale jiste nebudou, tam je proste limitem nosnost navesu :-)
30. 12. 2015 14:38
Re: Fyzika stále platí
Jak si Ádo vysvětluješ, že benzinové i naftové motory Mazda mají v podstatě totožný kompresní poměr?
A co nové diesely? Nepřekvapuje tě fakt, že co nová generace, to nižší kompresní poměr?
Avatar - m.z.
30. 12. 2015 13:07
Re: Fyzika stále platí
Proto se nabízí hliníková kola, vzduchojemy, krátké dveře kabiny a podobné vychytávky pro snížení hmotnosti...

Každé ušetřené kilo je důležité, je dost souprav, které zatížení využívají na 100%.