To jsi mimo, tak o deset let, dnes se možná ještě něco do Číny stěhuje, ale je to něco, co se má prodávat na čínském trhu. Pokud člověk nahlédne do čínských pravidel, omezení a prakticky až sankcí za import, pochopí, proč je reálně jedinou konkurenceschopnou variantou výroba přímo v Číně, chci-li daný produkt na čínském trhu prodávat. Na druhé straně doba, kdy se výroba prakticky čehokoliv masivně přesouvala do Číny je dávno pryč, to mluvíme tak o letech kolem milénia. Teď, například ve strojírenství, nastává pozvolný návrat, čínská výroba začíná být podobně nákladná jako kdekoliv jinde, masivní vládní podpora různými exportními antidaněmi atd. je pryč, podražily úvěry, energie i pracovní síla. Jinými slovy, jsme ve fázi obratu trendu, začíná stěhování z Číny.
Tohle bych taky nějak neprožíval, dnes to koneckonců v automobilovém průmyslu není nic zvláštního. Že by tak extrémně riskovali a odvážili se to dotáhnout do Evropy, to snad nehrozí.