Diskuse

Jak se v zimě starat o autobaterii? A opravdu může při dobíjení vybouchnout?

27.12.2016

Tu situaci znají jistě mnozí řidiči – auto ne a ne nastartovat kvůli vybité baterii. Aby k tomu nedošlo, máme pro vás několik tipů.

 

  • 40 Reagovat !

    foto Neurotic

    Neurotic 27.12.2016  19:30

    Nestarám

    O baterku se nestarám a už vůbec ji nenechávám kontrolovat v servisu. Když je vybitá tak ji hodím na nabíječku a pokud hned klekne znova tak letí a kupuju novou. Na jakékoliv častější dobíjení a doufání jestli nastartuju nemám náladu >:D
    • 50 Reagovat !

      foto kalousek

      kalousek 27.12.2016  19:49

      « Re: Nestarám

      Dělám to podobně, o baterky v autech se nijak nestarám a pouze je nabíjím když je sám nedopatřením vybiju. A protože ty naposled měněné vydržely jedna 14 let a druhá 13 roků, nemyslím že bych dělal nějakou velkou chybu
      • 11 Reagovat !

        foto topten

        topten 27.12.2016  20:05

        « Re: Re: Nestarám

        a pak dopadnes jako ja, když sem po 14 dnech na letisti prisel k autu a nenastartoval.
        při dennim jezdeni se aku tak nejak udrzoval, ale po 14 dnech statni byl spolehlive kaput.
        ve 2 rano, velice prijemny...
        • 10 Reagovat !

          foto Neurotic

          Neurotic 27.12.2016  20:12

          « Re: Re: Re: Nestarám

          Tomu by ovšem spolehlivě zabránila pouze nově koupená baterie. A nevím jak ty, ale já nebudu kupovat novou baterku kvůli tomu, že bude auto někde stát, když do ted bezproblémů funguje
          • 10 Reagovat !

            foto topten

            topten 27.12.2016  20:15

            « Re: Re: Re: Re: Nestarám

            staci si ji nechat premerit (neplet si to s pouhym zmerenim napeti)
            • 00 Reagovat !

              foto Fana

              Fána 28.12.2016  05:44

              « Re: Re: Re: Re: Re: Nestarám

              Správně. I zdevastovaná baterie klidně ukáže 12V, ale kapacita nula. Správnost ukáže jen zátěžový test. A to doma s dnešními zalitými bateriemi nelze.
          • 10 Reagovat !

            foto pradeda7

            praděda7 27.12.2016  21:45

            « Re: Re: Re: Re: Nestarám

            Náš 4 roky starý Yaris stál na letišti (pod střechou) 7 týdnů do 10 prosince a nastartoval napoprvé...ale měl jsem malou dušičku, když jsme si pro něj šli... ;-)
        • 10 Reagovat !

          foto kalousek

          kalousek 27.12.2016  20:48

          « Re: Re: Re: Nestarám

          topten: no nedopadl jsem tak. Po těch dlouhých letech provozu jen začaly obě baterky zvolna slábnout tak jsem je preventivně vyměnil. Možná by fungovaly doteď
          • 00 Reagovat !

            foto topten

            topten 28.12.2016  11:18

            « Re: Re: Re: Re: Nestarám

            14 roku je opravdu obdivuhodna zivotnost
            dřív auta mely nevic tu vyhodu, ze když jsi vytahnul klicek ze zapalovani, zabouch a zamknul dveře (samozrejme klickem), tak auto opravdu nic nezralo.
            • 00 Reagovat !

              foto kuny

              kuny 28.12.2016  17:19

              « Re: Re: Re: Re: Re: Nestarám

              no tak to bych netvrdil, u spousty starsich aut majitele rovnez odpojovali baterku, protoze to proste proud zralo. ne snad palubni elektronika, ale ruzne neuplne rozepnute kontakty, apod. navic driv nebyl problem baterku vyflusnout tim, ze jsi treba zapomnel vypnout cteci lampicku. dnes se ti podobne serepeticky automaticky vypnou se zamknutim auta (ano, neni to 100%). jiste jsou v cinnosti stale systemy, ktere neco odebiraji, takze moderni auto neustale neco z baterky bere, ale urcite bych v tomto ohledu nevyzdvihoval stara auta.
  • 31 Reagovat !

    foto -Teddy-

    _Teddy_ 27.12.2016  19:55

    To su perly!

    "...Ideálem je tak nabíjet proudem ve výši jedné desetiny náboje akumulátoru po dobu deseti hodin, tedy např. u baterie s nábojem 44 Ah použít proud 4,4 A..."

    Take nieco, ze:
    I = U / R
    to ste este nepoculi? Je to naznamejsia myslienka pana Ohma. Udava vztah medzi prudom, napatim a odporom. Dve z tych velicin mozete menit, velkost tretej je dana tou rovnicou.

    A kedze akumulator v aute ma svoje menovite napatie a svoj vlastny vnutorny odpor (dany stavom nabitia), vyplyva z toho ze LEN samotny dobijaci prud nemozete volne definovat. Menit vlastny odpor baterie nie je dost dobre mozne, a upravovat s prudom aj napatie je najlepsia cesta ako si bateriu znicit. Oba sposoby (nabijat vyssim alebo nizsim napatim) jej nerobi dobre.

    "...U údržbového akumulátoru navíc uvolněte jeho víko. Při nabíjení v něm vzniká vodík, který by při uzavření baterie neměl kam odcházet, a hrozil by tak výbuch baterie..."

    No tak v prvom rade, nevznika ziaden vodik (odkial by asi vznikol?), ale z elektrolytu sa uvolnuje plyn sirovodik (H2S). Plyn s charakteristickym zapachom. Ten ale nevznika pri beznom nabijani, ale az pri prebijani, ked elektrolyt v baterii zacne vriet. Okrem toho, aj tzv. "udrzbovy" akumulator ma samozrejme odvetravacie otvory, takze sa ziadneho "vybuchu" netreba bat.

    • 20 Reagovat !

      foto white-label

      white label 27.12.2016  20:00

      « Re: To su perly!

      :yes: ;-)
    • 00 Reagovat !

      foto topten

      topten 27.12.2016  20:03

      « Re: To su perly!

      ty ses teda perla
      kazda normalni nabíječka funguje jako zdroj proudu s napetovym omezenim.
      vnitrni odpor v radu miliohmu vůbec neres
      • 01 Reagovat !

        foto -Teddy-

        _Teddy_ 28.12.2016  08:44

        « Re: Re: To su perly!

        Kto tu preboha hovori o odpore nabijacky? Ja som hovoril o BATERII! Ta ma svoje menovite napatie, a svoj vlastny vnutorny odpor. Takze prud nemozes regulovat ako chces, ohmov zakon nepusti...
        • 11 Reagovat !

          foto topten

          topten 28.12.2016  11:14

          « Re: Re: Re: To su perly!

          evidentne nechapes co je proudovy zdroj.
    • 10 Reagovat !

      foto kalousek

      kalousek 27.12.2016  20:49

      « Re: To su perly!

      Teddy: už jsi někdy slyšel o elektrolýze vody a plynech které se při ní vytvářejí ?
      • 00 Reagovat !

        foto -Teddy-

        _Teddy_ 28.12.2016  08:43

        « Re: Re: To su perly!

        Ano pocul, ale co to ma spolocne s bateriou? V nej nie je voda, ale zriedena kyselina sirova, a pri dobijani nejde o elektrolyzu...
        • 20 Reagovat !

          foto kalousek

          kalousek 28.12.2016  09:25

          « Re: Re: To su perly!

          Teddy: Sorry ale tvé znalosti jsou hodně chatrné. Když už píšeš že v aku není žádná voda ale zředěná kyselina sírová, zamyslel ses čímpak je asi zředěná ?
          Takže si napříště pamatuj, že vodík i kyslík vznikají elektrolýzou vody, která je obsažená v roztoku kyseliny sírové. V průběhu nabíjení není elektrolýza příliš silná, ale před koncem nabíjení když napětí výrazněji přesáhne 14V je už docela intenzívní a oba plyny bublají zřetelně ven. To je to nebezpečí výbuchu

          A druhý tvůj omyl, nabíjecí proud samozřejmě můžeš měnit ve velkém rozsahu změnou napětí nabíječky a akumulátoru to nijak neublíží. Jen je potřeba pokud možno nepřekračovat hodnotu C/10
  • 00 Reagovat !

    foto Sina

    Sina 27.12.2016  20:10

    Chyby v článku

    Náboj má jednotku C (coulomb) a ne Ah. Ah udává kapacitu akumulátoru, jaký proud umí dodávat po dobu jedné hodiny. Tvrdit ze zvyšený přechodový odpor oslabuje baterii. Myslíte to dobře, ale říkáte dost nešťastně. A jste si jistí ze v mrazu klesá kapacita baterie a nebo se spíš zvyšuje její vnitřní odpor?
    • 00 Reagovat !

      foto topten

      topten 27.12.2016  20:19

      « Re: Chyby v článku

      nabijeni se udava v 0.1C, 0,5C, 1C ... a o naboj rozhodne nejde, to je v clanku docela matouci.
    • 00 Reagovat !

      foto michal-t

      michal.t 27.12.2016  20:22

      « Re: Chyby v článku

      To mě taky zarazilo - kapacita přeci neklesá, baterka jen není schopna podat takový el. výkon při nízkých teplotách. Stačí ji přenést na pár hodin do tepla a bude se zas chovat jako "plně nabitá".
      • 10 Reagovat !

        foto kalousek

        kalousek 27.12.2016  20:42

        « Re: Re: Chyby v článku

        V mrazu klesá kapacita a zároveň roste vnitřní odpor. Po ohřátí se obojí vrátí do původního stavu

        Omyl autora článku spočívá v tvrzení, že horší startování je způsobeno ztrátou kapacity. Ve skutečnosti je na vině nižší startovací proud spojený s větším poklesem napětí aku, což sníží výkon spouštěče
        • 10 Reagovat !

          foto kuny

          kuny 27.12.2016  22:26

          « Re: Re: Re: Chyby v článku

          ... a obvykle se k tomu jeste pridava zvyšeny odpor promrzleho motoru, ktery ten starter ma protocit a nahodit ;-)
    • 20 Reagovat !

      foto WinDiesel

      WinDiesel 27.12.2016  20:25

      « Re: Chyby v článku

      náboj - AUTO CZ nás baví - asi nacvičují Silvestra ... :-)
      • 20 Reagovat !

        foto kuny

        kuny 27.12.2016  22:26

        « Re: Re: Chyby v článku

        ... ale na toho silvestra poctive trenuji cely rok >:-[]
        • 10 Reagovat !

          foto Floyd

          Floyd 28.12.2016  04:30

          « Re: Re: Re: Chyby v článku

          >:D >:D >:D :yes:
  • 00 Reagovat !

    foto lettro

    lettro 27.12.2016  21:52

    udržovací nabíječka

    Dosavadní diskuse se týkala převážně chyb v článku. Já bych se rád od znalců dověděl následující : koupil jsem si udržovací nabíječku, která podle popisu střídavě nabíjí a vybíjí akumulátor v rozmezí 12,5 - 13,5 V. Jmenovitý výstup je však pouze 12 V. Může nabíječka, která dává pouze 12 V nabít akumulátor na 13,5 V ?
    • 10 Reagovat !

      foto kuny

      kuny 27.12.2016  22:29

      « Re: udržovací nabíječka

      ... je to neuplny popis tveho problemu - tech 12V na vystupu jsi nameril a nebo je to tam proste nekde napsano na svorkach? nabijecka, ktera by na vystupu svorek mela 12V nemuze samozrejme nabit akumulator na vetsi napeti nez sama dava.
      • 00 Reagovat !

        foto lettro

        lettro 28.12.2016  12:13

        « Re: Re: udržovací nabíječka

        Údaj o výstupním napětí jsem čerpal přímo ze štítku adaptéru, ke kterému je připojená "krabička", ze které jde káblík se svorkami na akumulátor. Změřit výstup z adaptéru tedy bez destrukce zařízení nelze. Nezbývá než věřit, že výstup je ve skutečnosti takový, aby vyhovoval deklarované funkci a údaj 12V se tam ocitl z nepochopitelného šlendriánu výrobce (samozřejmě Čína, koupeno v e-shopu Compass.cz).
        • 00 Reagovat !

          foto kuny

          kuny 28.12.2016  17:12

          « Re: Re: Re: udržovací nabíječka

          hele, to bude jen popis svorek, ze se k tomu ma pripojovat baterie 12V. aby to fungovalo, jak pises (proudem 250mA nabijet a vybijet), tak tam musi byt nejaky rozum, ktery vytrvale tim napetim cvici (zrejme v tom rozmezi 12,5-13,5V). takze bych to klidne pripojil a asi bych se toho nebal.
          • 00 Reagovat !

            foto lettro

            lettro 28.12.2016  20:15

            « Re: Re: Re: Re: udržovací nabíječka

            Je to přesně jak píšeš. Stejně mi to vysvětlili i z e-shopu Compass, na který jsem se také s dotazem obrátil. Vše je tedy jasné, nabíječku používám, ale přesto jsem přesvědčený, že pokud je v Technických datech uvedeno :
            pro akumulátory : 12 V 5 - 125 Ah
            jmenovitý výstup : 12 V =
            nabíjecí proud : cca 260 mA
            atd.
            je to špatně, pokud jmenovitý výstup je ve skutečnosti (asi) 13,5 V. Přece to, že se to má připojit k 12 V akumulátoru je už uvedeno v 1. řádku Technických dat !
            Díky za odpovědi a snahu zjistit "co tím chtěl básník říct".
            • 00 Reagovat !

              foto kuny

              kuny 28.12.2016  22:42

              « Re: Re: Re: Re: Re: udržovací nabíječka

              nemas zac... hlavne bacha na preklady. jakmile to vyrobil nekdo v cine a prekladala mu to nejaka vzdelana profesorka z karlovky, tak jsou pak manualy plne takovychto bludu, ktere vytvori lide, kteri proste problematice nerozumi. no a oni i ti cinani tam mohli napsat buhvico.

              jinak ten vystup nema v tomto pripade zadne jmenovite napeti. to je pak k tomu pristroji zavadejici udaj. mas ho akorat pripojit na akumulator o jmenovitem napeti 12V.
              • 00 Reagovat !

                foto dokopy

                dokopy 29.12.2016  06:27

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: udržovací nabíječka

                Odhadujem, že na kábloch nabíjačky nepripojenej k baterke bude nejakých 15 V i viac. Po pripojení k baterke napätie klesne na aktuálne napätie baterky a pri dobíjaní sa bude zvyšovať. Striedavé nabíjanie a vybíjanie malým prúdom nevyvolá nejaké väčšie kolísanie napätia.
                • 00 Reagovat !

                  foto kuny

                  kuny 29.12.2016  21:50

                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: udržovací nabíječka

                  muze byt. ja si ale spis myslim, ze dokud to nikam nepripojis, bude tam napeti nulove. ono navic napeti na elektronicky regulovanem nezatizenem vystupu nic neznamena. jakmile se to pripoji na tu baterku, tak to napeti se srovna s napetim baterky, jak pises. lehkym navysovanim napeti na svorkach dojde k tomu teceni proudu (cca 260mA) a tohoto proudu dosahuje zdroj prave tou regulaci napeti na svorkach (pomalu stoupa, jak se baterka nabiji). pokud ma strop 13,5V, znamena to, ze nad toto napeti nepujde a pravdepodobne pri dosazeni tohoto napeti prepne do rezimu vybijeni, kdy bude naopak nejakym odporem baterku zatezovat a cekat, az jeji napeti klesne na tech 12,5V a pak zase prepne na nabijeni. zhruba takto nejak si predstavuju, ze by to mohlo fungovat, nicmene reseni je cela rada.
                  • 00 Reagovat !

                    foto dokopy

                    dokopy 30.12.2016  09:42

                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: udržovací nabíječka

                    Aj to je možné. Môže tam byť 0 V a nabíjačka sa spustí až napätím pripojenej batérie.
    • 00 Reagovat !

      foto Mangalica

      Mangalica 28.12.2016  12:00

      « Re: udržovací nabíječka

      Nejsem tedy odborník, ale takový ty automatický nabíječky, co se dnes běžně prodávají, dávají max tak 14,5V, záleží v jaké fázi cyklu jsou. Asi před měsícem jsem doma jednou takovou dobíjel akumulátor a ze zvědavosti měřil napětí na svorkách...
      • 00 Reagovat !

        foto lettro

        lettro 28.12.2016  12:20

        « Re: Re: udržovací nabíječka

        V tom mém krámu je podstatné to UDRŽOVACÍ. Není to nabíječka, která by byla schopná akumulátor nabít. Její funkce (té mojí) je strřídavě nabíjet a vybíjet aku v rozmezí 12,5 - 13,5 V. Nabíjí proudem pouze 250 mV - to vše by měla dělat podle popisu.
  • 00 Reagovat !

    foto JirkaV8

    JirkaV8 27.12.2016  23:22

    fotka

    Co to vidím na fotce vpravo? Martin má Lanďáka J12? :-) ňamka. Baterku mám vždy Vartu a nijak se o ni nestarám. Stará auta nastartovala na poprvé i po ročním stání. Ty moderní s velkými vnitřními odběry co nejdou odstranit vycucají baterku při stání do cca 3 měsíců. Takže do 3 měsíců na drnc. Pokud stojím déle, tak vytrhnu jeden kabel a před startem nasadím. Rozhasí to akorát vnitřní hodiny s čímž se dá žít. Vybouchnout ne, ale v knížce k jednomu sovětskému vezu jsme kdysi měli napsáno nabíjet, dokud elektrolit nezačne vřít. Což je dneska trošku hard core.
  • 00 Reagovat !

    foto Fana

    Fána 28.12.2016  05:37

    baterie

    V minulém století (v pravěku) nám odborníci přes baterie říkali že baterie se nabíjí 1/10 a když začne bublat tak 1/15. Já mám nabíječku jednocestně usměrněnou ( nabíjí i vybíjí současně ), což opět odborníci doporučovali. Dnešní chytré nabíječky, to je pohoda. Jen je potřeba ji správně nastavit. Baterie opravdu při špatném odpojování při několika hodinovém nabíjení umí vybouchnout.
    Vypočítávání nabíjení dle Ohmova zákona? To patří do odborných statí, ale pro nás ostatní? 98% čtenářů je to fuk.
    • 00 Reagovat !

      foto topten

      topten 28.12.2016  11:21

      « Re: baterie

      jak jednocestnej usmernovac nabiji i vybiji soucasne?
      mozna o tom malicko něco vim, a jediny co me napada, tak ze nabiji jen jednou půlvlnou, to vybijeni se nejak nedovedu představit (jestlize teda paralelne k vyvodum baterky není nejakej odpor)
    • 00 Reagovat !

      foto lettro

      lettro 28.12.2016  12:34

      « Re: baterie

      Co tím myslíš "při špatném odpojování" ? A s tím vybuchováním - proč by k němu mělo dojít ? Svého času jsem brigádničil v autobazaru a tam jsme periodicky dobíjeli auta z placu. Na nabíječkách stála auta běžně několik dní, nikdo to nehlídal. Až když bylo potřeba nabíjet další auto a nebylo místo, měřilo se zátěžovým voltmetrem a auto s vyhovujícím stavem akumulátoru se opět odstavilo z nabíječky a dalo do řady. Nikdy nic nevybuchlo. K výbuchu může teoreticky dojít, když se pod kapotou nahromadí vodík, který se opravdu uvolňuje při rozkladu vody a následném přeskočení jiskry, když se manipuluje se svorkami. To je opravdu reálná teorie, ale v praxi se nikdy tolik vodíku nenahromadí - díky průběžnému odvětrávání článků.
  • 00 Reagovat !

    foto dokopy

    dokopy 28.12.2016  12:23

    ...

    V lete sa dobrá baterka prakticky nemôže vybiť. Ak auto v zime odstavím na dlhšiu dobu, tak neuškodí trvalé pripojenie k najhlúpejšej amatérskej dobíjačke prúdom do 50 mA. Ak máte pocit, že v zime baterka dostala zabrať, tak ju treba dobiť štndardným spôsobom. Každá baterka raz kľakne a to jej už nepomôže ani svätená voda.
    • 00 Reagovat !

      foto lettro

      lettro 28.12.2016  12:41

      « Re: ...

      I dobrá baterka se může vybít trvale krátkými jízdami, poři kterých se energie spotřebovaná startováním nestačí obnovit jízdou. Např. používám auto denně na cesty do práce tam 5 km, zpět 5 km. Když takto auto provozuji např. měsíc a mezitím jsem nejel delší cestu, baterku vybiji. Je to sice extrém, ale na druhé straně popisuji skutečný případ z obchodu mého syna, kdy mu zákazník přišel reklamovat novou baterku po měsíci používání.
      • 00 Reagovat !

        foto dokopy

        dokopy 29.12.2016  06:12

        « Re: Re: ...

        Nechcem sa hrať na odborníka, ale pri takom používaní auta by s baterkou nemal byť problém. Ja by som pre istotu skontroloval jej stav, poprípade stav auta - napríklad dočasnou zámenou baterky za inú. Odhadujem, že by mohlo ísť o zvýšené samovybíjanie. Kedysi sa odporúčalo z nabitej baterky vypláchnuť kal a naliať správny elektrolyt. Teraz to už asi nepôjde.
  • 00 Reagovat !

    foto Dusan10

    Dušan10 29.12.2016  10:16

    Neriešil som, neriešim a nebudem riešiť...

    O batériu sa nikdy nestarám a ani to nemienim robiť. Jedine samozrejme kontrolovať uchytenie kontaktov - môžu sa uvoľniť.

    Na Ceede som mal baterku ktorú som nikdy nedobíja .. a tom som ju cca tri krát "vybil" cez zapnuté svetlo v interiéri. Trochu som pojazdil po štarte cez káble a stačilo to.

    Nikdy som ju externe nedobíjal. A po šesť a pol roka, keď už mi pri servisnej akcii predajca oznámil, že stráca kapacitu, tak som ju pri pravidelnom servise (ešte mi dali za všetko zľavu cenu batérie, takže vlastne bola zadarmo).

    Už som auto vymenil, ale nemienim behať s nejakými káblami ... auto má slúžiť ... nie aby som ja okolo neho behal s takýmito "hovadinami".

    Najviac ma pobavil kamarát čo sa staral a dobil doma batériu z Toyoty. Akosi nedomyslel, ako si otvorí bez batérie zámok ... otvorili mu to až servisáci ráno za 75 eúr >:D
    • 00 Reagovat !

      foto peterle

      peterle 30.12.2016  00:16

      « Re: Neriešil som, neriešim a nebudem riešiť...

      Ako ho zamkol? A to nemá normálnu mechanickú zámku na kľúč?
    • 00 Reagovat !

      foto dnpa

      dnpa 30.12.2016  00:47

      « Re: Neriešil som, neriešim a nebudem riešiť...

      Odemykání Toyoty bez baterie (předpokládám, že auto je vybaveno Smart Entry, protože jinak by mělo normální klíč, kterým se dá odemknout i bez baterie) se provádí tak, že se stiskne malá západka po straně klíče Smart Entry a vytáhne se nouzový kovový klíč. Potom se odstraní plastová krytka na dveřích řidiče, která skrývá zámek. A pak se dveře odemknou. :-)
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!








Blesk.cz

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila, řekli mi doma

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila,…

Už jako mladík si získal srdce mnohých žen a stejně tak to zůstalo i po dlouhých letech v kriminále. Když Jiří…

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

 

iSport.cz

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů? Můžeme uspět

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů?…

Když loni v létě opouštěl Baník, nebylo to zrovna vřelé loučení. Žilina tehdy využila toho, že Baníkem…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…