Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se v zimě starat o autobaterii? A opravdu může při dobíjení vybouchnout?

David Bureš David Bureš 27. 12. 2016 • 21:15
47
Tu situaci znají jistě mnozí řidiči – auto ne a ne nastartovat kvůli vybité baterii. Aby k tomu nedošlo, máme pro vás několik tipů.

Letošní zima je zatím vcelku mírná, automobily netrpí jako za tuhých mrazů, přesto bychom na péči o čtyřkolové miláčky měli pamatovat. Jednou z rizikových součástí aut, na něž bychom měli v zimě upřít pozornost, je autobaterie. Víte, jak se o ni starat?

Autobaterie patří v zimě mezi nejvíce namáhané součásti vozů, v mrazu rychle ztrácejí svoji kapacitu, což se v důsledku může projevit až tím, že kvůli vybité baterii automobil vůbec nenastartuje. Základem je tedy prevence, řidič by již před zimou měl zkontrolovat napětí v baterii a součástky související s baterií.

Péči o baterii můžete řešit prohlídkou v servisu, dá se ale zvládnout i svépomocí. Starší, tzv. údržbové baterie mají ve víku otvory se šroubovacími víčky, které mimo jiné slouží k dolévání autobaterie. Pokud se hladina elektrolytu (roztoku vodícího elektrický proud) nachází pod stanovenou ryskou, je nutné jej doplnit, a to pomocí dolití destilované (!) vody. Ta by navíc měla být skutečně dolívána z originální lahve, při případném přelití do lahve od nápoje se nádoba nikdy dokonale neumyje, načež stopy cukru nebo jiných látek mohou baterii poškodit. Zároveň je nutné nepřesáhnout vyznačenou maximální hladinu elektrolytu, při přelití totiž hrozí vytečení roztoku.

Údržbové a bezúdržbové autobaterie
Autobaterie se obecně dělí na tzv. údržbové a bezúdržbové. První skupina jsou takové baterie, u nichž je nutné doplňovat elektrolyt, tedy do baterie pravidelně dolívat destilovanou vodu. Tento proces u bezúdržbových baterií odpadá.
Bezúdržbové baterie jsou modernější, což je zároveň důvod, proč je nejde použít ve všech starších autech (cca do roku 1995), pro něž jsou vhodnější právě údržbové baterie. Dobíjecí soustava je u starších vozů zkrátka jiná, a tak by v nich bezúdržbová baterie dostávala více zabrat. A jelikož elektrolyt u ní nejde doplnit, mohla by se vysušit a zničit.
Modernější baterie navíc často mívají desky s příměsí vápníku, které potřebují vyšší hodnotu dobíjecího napětí, již starší vozidla nezvládají.

Modernější autobaterie jsou však tzv. bezúdržbové, u nich není elektrolyt potřeba dolívat. Ostatně to v praxi ani nejde, protože nemají uzávěr na doplnění roztoku. Přesto zcela bez údržby nejsou, řidiči by měli asi jednou ročně kontrolovat jejich napětí. To se měří pomocí voltmetru, a to v době, kdy je autobaterie několik hodin v klidu, tedy je několik hodin po jízdě nebo nabíjení. Pokud je napětí nižší než zhruba 12,4 V, měla by se autobaterie nechat dobít pomocí nabíječky.

Jestliže už je akumulátor skoro vybitý, je potřeba ho nabít co nejdříve. Při vybitém stavu totiž u olověných akumulátorů dochází k tzv. sulfataci elektrod, neboli usazování krystalů síranu olovnatého na elektrodách, což vede k jejich znehodnocení. K nabíjení používejte pouze schválené nabíjecí zdroje, přičemž dobíjejte výhradně podle pokynů výrobce autobaterie i samotné nabíječky. Při nedodržení postupů může dojít k poškození baterie.

Při nabíjení klasickou nabíječku myslete na to, že se autobaterie může přebít, nabíjení po dosažení plného nabití totiž opět baterii znehodnocuje. Ideálem je tak nabíjet proudem ve výši jedné desetiny kapacity akumulátoru po dobu deseti hodin, tedy např. u baterie s nábojem 44 Ah použít proud 4,4 A. U údržbového akumulátoru navíc uvolněte jeho víko. Při nabíjení v něm vzniká vodík, který by při uzavření baterie neměl kam odcházet, a hrozil by tak výbuch baterie. To je rovněž důvod, proč by se baterie měla po nabití nechat další asi dvě hodiny v klidu.

Vedle samotných baterií je vhodné se postarat také třeba o elektrické kontakty, jež je před zimou vhodné postříkat speciálním sprejem, který je dostupný na čerpacích stanicích. Na svorkách se občas tvoří rez, která klade větší odpor elektrickému proudu a tím baterii oslabuje, proto je nutné ji očistit. Také místo uložení baterie by se mělo pravidelně čistit.

Když už zima nastane, je potřeba počítat s tím, že baterie je více namáhaná. Zapnuté topení, případně vyhřívání oken, zrcátek nebo sedadel je zkrátka znát... Pokud je automobil pravidelně v provozu, vlastně se nic neděje, protože dobře nabitá baterie by měla vydržet i velice nízké teploty kolem -20°C. Potíže však nastávají v době, kdy sice auto jezdí pravidelně, ale jen na krátké vzdálenosti. Takový provoz znamená, že baterie se nestíhá za jízdy pomocí alternátoru dobít a neustálým startováním se postupně vybíjí.

Jestliže v takovém režimu jezdíte, napětí v baterii kontrolujte pravidelně. Náznakem slábnoucí baterie je už horší startování nebo slábnoucí světla. Pro případ nouze se také hodí mít připravené startovací kabely pro nahození motoru jiným autem.

Horší situace pak nastává v době, kdy automobil za mrazů dlouhodobě stojí. To se kyselina vlivem mrazu může stáhnout do desek, načež v článcích zůstane jen voda. Ta pak může zmrznout a baterii nenávratně zničit.

Řešením je tak zazimování baterie, které při správném uskladnění nepředstavuje problém. Je však nutné dodržovat několik zásad. Baterii je nutné skladovat jen v plně nabitém stavu, jinak dochází k již zmíněné sulfataci, znehodnocení elektrod. Uložte je v rámci možností na suchém a chladném místě, nízké teploty totiž zpomalují samovolné vybíjení baterií, z toho důvodu by teplota v místě uskladnění neměla přesahovat 20 °C. Optimálním řešením pro životnost skladované baterie je pak použití přístroje pro udržování napětí.

Dosud jsme se zabývali péčí o autobaterie v zimě, jenže řidiči by na ni měli myslet také během léta. Pokud automobil léto tráví ve vysokých teplotách, dochází jejich vlivem k tzv. samovybíjení baterie. Proto je opět třeba ji dobíjet delšími jízdami, případně pravidelně kontrolovat stav jejího nabití. Dlouhodobé nízké nabití pak opět znamená sulfataci.

Související články

Témata
30. 12. 2016 09:42
Re: udržovací nabíječka
Aj to je možné. Môže tam byť 0 V a nabíjačka sa spustí až napätím pripojenej batérie.
30. 12. 2016 00:47
Re: Neriešil som, neriešim a nebudem riešiť...
Odemykání Toyoty bez baterie (předpokládám, že auto je vybaveno Smart Entry, protože jinak by mělo normální klíč, kterým se dá odemknout i bez baterie) se provádí tak, že se stiskne malá západka po straně klíče Smart Entry a vytáhne se nouzový kovový klíč. Potom se odstraní plastová krytka na dveřích řidiče, která skrývá zámek. A pak se dveře odemknou. :-)
30. 12. 2016 00:16
Re: Neriešil som, neriešim a nebudem riešiť...
Ako ho zamkol? A to nemá normálnu mechanickú zámku na kľúč?
29. 12. 2016 21:50
Re: udržovací nabíječka
muze byt. ja si ale spis myslim, ze dokud to nikam nepripojis, bude tam napeti nulove. ono navic napeti na elektronicky regulovanem nezatizenem vystupu nic neznamena. jakmile se to pripoji na tu baterku, tak to napeti se srovna s napetim baterky, jak pises. lehkym navysovanim napeti na svorkach dojde k tomu teceni proudu (cca 260mA) a tohoto proudu dosahuje zdroj prave tou regulaci napeti na svorkach (pomalu stoupa, jak se baterka nabiji). pokud ma strop 13,5V, znamena to, ze nad toto napeti nepujde a pravdepodobne pri dosazeni tohoto napeti prepne do rezimu vybijeni, kdy bude naopak nejakym odporem baterku zatezovat a cekat, az jeji napeti klesne na tech 12,5V a pak zase prepne na nabijeni. zhruba takto nejak si predstavuju, ze by to mohlo fungovat, nicmene reseni je cela rada.
29. 12. 2016 10:16
Neriešil som, neriešim a nebudem riešiť...
O batériu sa nikdy nestarám a ani to nemienim robiť. Jedine samozrejme kontrolovať uchytenie kontaktov - môžu sa uvoľniť.

Na Ceede som mal baterku ktorú som nikdy nedobíja .. a tom som ju cca tri krát "vybil" cez zapnuté svetlo v interiéri. Trochu som pojazdil po štarte cez káble a stačilo to.

Nikdy som ju externe nedobíjal. A po šesť a pol roka, keď už mi pri servisnej akcii predajca oznámil, že stráca kapacitu, tak som ju pri pravidelnom servise (ešte mi dali za všetko zľavu cenu batérie, takže vlastne bola zadarmo).

Už som auto vymenil, ale nemienim behať s nejakými káblami ... auto má slúžiť ... nie aby som ja okolo neho behal s takýmito "hovadinami".

Najviac ma pobavil kamarát čo sa staral a dobil doma batériu z Toyoty. Akosi nedomyslel, ako si otvorí bez batérie zámok ... otvorili mu to až servisáci ráno za 75 eúr >:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku