Dají se na černém kontinentu vyrábět konkurenceschopná auta? Dokáže se místní mentalita skloubit s požadavky na moderní výrobu? Pro odpověď jsme se vypravili do Tangeru.
no proč ne: má takřka ideální polohu vůči evropě, je to jedna z mála muslimských zemích které nezasáhli nepokoje, politicky relativně stabilní, levná pracovní síla...takřka ráj pro investory :yes:
co tím máš pořád na mysli? Toto píšeš pod každý článek, kde je zmíněná Dacia. Pokud narážíš na ESP v základní výbavě Lodgyho, tak jde o homologaci těsně než vešlo toto nařízení v platnost. Jinak to fakt nechápu 8-s
Rozmysli si to - buď se ti jedná o kvalitu, nebo o nejnovější komponenty. Ono totíž obecně spíš platí, že kvalitnější jsou ty méně moderní, ale vyzkoušené a méně ošizené komponenty. A snažit se neustále útočot na Dacii je trapas - si uvědom, že i BMW dělá komplet motorky v Číně a kdo mu to vyčítá?
Emisni normy co zvysuji naklady vyrobcu a nici dynamiku auta, omezeni tabakove reklamy, tlak na nekuracke prostory, zelena politika, podpora drahe a neefektivni "zelene energie" kterou vsichni calujeme z nasich kapes, absurdni pripravovany zakaz tuningu a uprav vozidel a to v tak extremni podobe ze pokud to projde tak si clovek nebude moci dat na auto ani jina kolatecnych a zivot otravujicich norem je mnoho...nejsem euroskeptik ale eu by se mohla starat o nadnarodni veci a nekecat liden do kazdodenniho zivota protoze misty to zavani modrou diktaturou
Samozřejmě, dnes je trochu "přenormováno", ale to je dáno kontinentální tradicí Civil Law.
Na druhou stranu, v určitých oblastech mohou normy přispět k urychlení technického rozvoje - vezmi si třeba, jaké následky mělo v Itálii zavedení daně na auta s obsahem nad 2000 ccm: vznikly skvělé turbomotory, z nichž některé značky těží dodnes. To samé platí pro emisní a CO2 normy které vedou k dowsizingu - spotřeba jde sice dolů jen nepatrně, ale i přes stálé zlevňování máme stále dynamičtější a asi i lepší auta. A proti emisím nenamítám nic, stačí chvíli žít vedle magistrály anebo silničního tahu na Německo - to se nedá.
Na omezení tabákové reklamy a kuřáků nevidím nic špatného.
Ten "zákaz tuningu" je jen hysterií Angličanů - u nich je možné přihlásit třeba zrezlou Fiestu s motorem z Rollse, to chce EU zcela po právu zatrhnout a zavést tam systém, jaký má třeba ČR.
Odhaduje se, že přibližně 85-90 % evropské legislativy pochází od různých lobby a průmyslových, bankovních a obchodních konglomerátů. Známá, co pracuje na úseku posuzování "feasibility" (sorry, nevím ekvivalent) budoucí legislativy říká, že návrhy zvenčí se poznají snadno - není to naprostý bullshit jako návrhy zevnitř. Takže bych se i klidně vsadil, že ty emisní normy nebo návrhy na zpřísnění STK pocházejí od automobilek.
Idea EU je krásná věc, provedení bohužel už tak skvělé není. Dávám to za vinu roztříštěnosti pravomocí a odmítavému postoji jednotlivých států. Do těch vnitřních záležitostí se ale zasahovat můsí, však máme tu HMU. Nejlíp to vystihl Humphrey Appleby:
"Víte, britská zahraniční politika má ten samý cíl už nejméně 500 let a to rozdělit Evropu. Bojovali jsme s Němci proti Francouzům a Španělům, s Turky a Francouzi proti Rusům a s Rusy a Francouzi proti Němcům a Italům. Rozděl a panuj, proto se snažíme škodit v EU. Snažili jsme se jim ten spolek rozebrat zvenčí. ale to nefungovalo. A teď, když jsme uvnitř z toho teprve můžeme udělat ten pravý galimatyáš. Poštveme Španěly proti Němcům, Němce proti Francouzům, Francouze proti Italům. Ministerstvo zahraničí je blahem bez sebe, je to jako za starých časů."
Já jsem euroskeptický optimista, dá-li se to tak nazvat - svět se v pr*el obrací, ale ne tak rychle, jako když bychom tu EU neměli.
chlapce, tuto pracu s bodovackami za sociku v skodovke robili vazni, teraz to robia dobrovolne ludia...mimochodom tu pracu poznam, pracoval som s takou bodovackou vo vw v bratislave, na karosarni, kde robili kasne pre polo - dobra drina, ale da sa na to zvyknut, vacsie veci uz robia normalne roboty
Autor článku asi veľmi dávno nebol v modernej európskej automobilke, alebo o výrobe áut nemá šajn a nechá si vešať bulíky na nos... Ten zvárací prípravok na jednej z fotiek má aspoň 30 rokov a v Európe zvárači s bodovacími kliešťami okolo zvarencov už dávno nepobehujú...
Ja to tiež nevidím ako problém, nejakých cca 15 rokov dozadu sa rovnako makalo aj vo VW Bratislava - ja som narážal len na tú hrdosť porovnania s európskymi závodmi - moderná výroba dnes naozaj vyzerá inak.
male veci sa dodnes boduju s bodovackami aj vo vw, roboty su na vacsie veci, ktore clovek uz nedokze udrzat - ta bodovacka, co si pamatam, tak mala okolo 90kg, ale bolo to tak vyvazene, ze si to dvyhol malickom
Tak to už je pár rokov, ručné bodovačky sú na pracoviskách malých podskupín (ktorých je stále menej), pokiaľ vo VW Bratislava ich pred rokmi bolo v jednej zvarovni niekoľko stovák, dnes ich je nejaká tá desiatka. Často sú ešte na repase, kde sa opravujú chybné kusy, ale priamo na páse v sérii už prakticky nie.
Áno, malé veci mimo linku.
Linku tvoria už takmer výlučne roboty, ručné pracoviská priamo na linke spočítaš na prstoch jednej ruky. Čiže roboty robia už skoro všetko, nie len ťažjké veci, ktoré človek neudrží. Výroba je automatizovaná a tým aj oveľa presnejšia a rýchlejšia.
Zváral si niekedy takou bodovačkou? Evidentne nie, len si šiel okolo a chytil si si ju do ruky. Postav sa k takým kliešťam a zváraj pár týždňov a 8 hodín denne, čo budeš hovoriť potom. To nie je je len o zdvíhaní - jasne že visia na balanceri, ale tú váhu iba nezdvíhaš, ale s ňou manipuluješ, otáčaš ju a všimni si tiež tú páku - kde držíš kliešte a kde sú špičky, ktoré polohuješ na miesto zvaru. Výsledok takejto práce? Zničené kĺby prstov a rúk, ponaťahované šľachy a doničené chrbice.
praveze som pracoval s bodovackou na karosarni vo vw /cca to bol rok 2003/, bodovali sme z mensich kusov pravy a lavy blatnik - skladalo sa to asi z 5-6 kusov, tusim ze to boli predne - prve 3-4 tyzdne mi krutilo prsty tak ze az - tiez aj chrbtica to dostala zabrat, potom to pomaly ustalo, jeden den som robil aj na linke, ako zastup - tam sa robilo fest na cas - boli tam manici, co robili vsetko, kde ich postavili, tam makali, ale ti boli koli tomu dost dobre plateni
Videl som výrobu olejových filtrov, nie na úrovni európy, bolo to v Českej republike v roku 2012. Veľa automatizácie a prekvapilo ma, že z jedného stroja do druhého to prekladajú 2 ženské, aj keď by to zvládol manipulátpor za pár faciek, možno by ho niekto zbastlil aj z MERKURu. Tak som sa spýtal na dôvod využitia toho pokrokového spôsobu manipulácie s výrobkom na úrovni Európy. Odpoveď logická. Investičný stimul od štátu je viazaný na zamestnanie určitého počtu ľudí, a je lacnejšie zamestnať 8 nekvalifikovaných žien za nízky plat, ako 8 vývojárov za plat vyšší. Minimálny nutný počet zamestnancov je splnený a v investičných stimuloch sa nikdy nepíše, že by to malo byť min. 200 zamestnancov s priemernou mzdou 70.000 CZK, alebo áno ? >:D A v Maroku to funguje presne rovnako, takže masírovať si EGO tým, že u nás to robia roboti, nie je na mieste :-!
Tak oni tyto státy na severu Afriky se chovájí přeci jenom "evropštěji" než zbytek Afriky, je to něco trochu jiného než kdyby byla továrna třeba v Nigérii nebo Kongu...
když to může dělat někdo z Asie nebo Afriky? Nechápu, proč jsou Evropané tak hloupí a kupují auta z Asie a Afriky. Nedochází jim, že jakmile nebude mít práci lidé z Evropy, brzy ztratí práci i oni sami? Hlavně, že si pořídí novou Dacii za 250tis. a budou si myslet jak ušetřili. Vypadá to, že Evropa bude tento rok mít veliký propad v prodeji aut a to se dotkne hlavně samotných Evropských automobilek...
Copak není dost na výběr z Evropských automobilek? Musíte kupovat Dacie, Hyundai, Kiu a tak dál? Musíte posílat peníze do Asie a do Afriky? Nechcete raději oželet to, že nebudete mít vyhřívané sedačky v základu, ale dáte práci lidem, kteří dají práci zase Vám...
Jen takové zamyšlení. Netvrdím aby jste kupovali Škodovku nebo jiný koncern. Jen se zamyslete na tom, zda je opravdu rozumné zaměstnávat Maročany a Korejce, když v Čechách je nezaměstnanost téměř 10%.
Děkuji, že jste to přečetli a vzali s nadhledem.
Citim s Philipe,. ale zapravdu musim dat Gilgitovi. At se obchody hybaji. Kupovat auta evropska a jednou za zivot treba japonce, at se mame vsichni. A mame za co kupovat. Korejce moc nemusim, protoze francouzi a italove tim zacinaji trpet a nedockame se diky tomu od nich vseho, co by chteli vyrabet. Prinos od nich je, ze i koncern nabidne o trochu levneji vybavu. Jen si vzpomente na zakladni oktavky se svihadlama vpredu i vzadu, zrcatka stavitelna zevnitr rucne a jedinou veci navic oproti favoritu byl vnitrni okruh.
Ta základní oktávka (mluvím o stávajícící II po faceliftu) je už dneska trochu dále - přední okna jsou v elektrice a zrcátka taky (a ještě vyhřívaná). Jediné co mi v ní chybělo byl stěrač zadního okna, to se dost špiní .... Mimochodem moje první služební Mondeo (první verze facelift) mělo okna také ovládaná ručně :-)