:yes::yes: ....jen kolik,že nás ta elektřina bude stát, až bude po evropě jezdit několik milionů elektromobilů? A nejen elektřina do aut...ale i na topení..v.aření...a další nutnosti :-/
cena elektriny bude stoupat podobnym tempem jako stoupa dosud, takze si toho vpodstate vsimneme jen diky humbuku v mediich jak elektrina zase podrazila
typuju ze takto rychle nabijeni ale bude spise dominantou neceho jako cerpaci/dobijeci stanice, stejne jako se planuje kuprikladu indukcni dobijeni na krizovatkach nebo v nekterych stoupanich, kde si primo ridic zvoli zda chce vyuzivat toto dobijeni a tedy i za nej platit :-)
Ono taky zalezi na dalsich faktorech. U nas v Evrope musime cekat, jak se zachova Nemecko se svym antijadernym programem vyroby EE (ktere vzniklo kvuli velkemu zemetreseni v Japonsku, by me zajimalo jaky cekaj zemetreseni v Nemecku). Naopak kvituji dostavbu nasich JE a jejich modernizaci (jestli to bude tak jak slibujou zname nas kocourkov). EE z jadra je nejlevnejsi a vlastne az na minimalni zmenu klimatu, v tesnem okoli elektrarny, cista. Jaderny odpad je teda jedno vetsi, ale do budoucna snad resitelny, minus.
Greenpeace zabijte me >:D
a proc myslis ze rapidne stoupne poptavka po elektrine? elektromobilu tu nebude jezdit miliony ze dne na den, ale v prubehu nekolika let, mozna spise desetileti :-) navic energie je v soucasnosti spise "prebytek", a s modernizaci celeho ekosystemu od vyroby az po spotrebu (ta vseobecne u domacnosti ale i dopravy klesa) to nebude zase tak valny aby ta zvetsujici se cena elektriny +- nekopirovala soucasnej stav :-)
Je opravdu tak těžké pochopit, že výroba konvenčních paliv také spotřebovává energie? Když elektromobily začnou nahrazovat vozy s konvenčním spalovacím motorem, tak klesne spotřeba konvenčních paliv, tedy i spotřeba energií. Samozřejmě, bráno na stacionárním trhu. V reálném světě neustále roste poptávka po energiích.
kdysi vymyslela dobíjecí alkalické baterky s neomezenou životností, které vydržely v reálu 10 nabití. Rychlonabíječky by musely dobíjet obrovským proudem a vyřešit infrastrukturu pro širší použití je celkem nereálné.
nejlepsi je to s tim jednim dobitym clankem za minutu a je jich tam 6700. To je videt, jaky plebs to tu pise a jake fyzikalni predstavy ma. Baterie se samozrejme nabiji stejne dlouho jako jeji jednotlive clanky, takze i kdyby to byla baterie 10milionu clanku, tak se nabije taky za jednu minutu. Jedine co je treba resit je chlazeni, protoze uchladit jeden clanek a 10milionu clanku je trochu jine kafe. Ale principialne to tak je..., delka nabiti jednoho clanku = delka dobiti cele baterie :-!
lebo ked chcu nabit baterie za par minut, potrebuju obrovsky vykon...
taky nissan leaf potrebuje pre teoreticke nabitie za 10min 144kW prikon
alebo tomu zle rozumiem? :-)
len pre pripomenutie - rychlovana konvica ma 2kW (8,7A)
standartne iste domu je 32A
toto potrebuje tak 360A :D
Presne. Fyziku neokecas. Az napada me takova zla myslenka, ze nemusi jit tolik o pouzitelne technicke reseni jako o ten patent, ktery lze nasledne hodit jako klacek kde komu pod nohy a vybirat vypalne. ;-\
Rozumies tomu dobre, a to este nepocitas straty. Navyse ta firma slubuje dobit bateriu za 5 minut (!), a to by si potreboval 288kW prikon (opat len teoreticky, v skutocnosti este viac) aby si dobil bateriu v Leaf-e z 0 na plnu kapacitu (24kWh).
To by si zas vyzadovalo vysokonapatove dobijanie (radove tisicky voltov ako trolejove vedenie na zeleznici) pretoze pri nizkom napati (230/380V) by si mal obrovske prudy, narastali by straty, priemer kablov, atd. Fakt neviem, ako si to ta kanadska firma predstavuje. Ale rad sa necham prekvapit... :-)
Kazdy energetik by ti povedal že 22kV vedenie je v každej dedine..Podľa mňa to nie je určene pre domacnosť qale pre rychlonabijacie stanice s vlastnym trafom.
...a kazdy energetik by ti povedal, ze na pracu s 22kV napatim platia "trosku" ine predpisy ako na ~230V co mas doma v zasuvke. A o tom, ze by sucasne vysokonapatove vedenia rozvodnej siete boli urcene pre rychlonabijacie stanice dost pochybujem. Ked ich stavali, o niecom takom sa im este ani nesnivalo...
citaj pozorne...preco by si mal robit s 22kV? ved na to je to trafo..aby prehodilo 22kV na dajme tomu 3 x 400V.. ide o to aby si nemusel tahat ja neviem 3x600 A viac ako par desiatok metrov, Uprimne to uz tech problem nie je.. Vidite problem tam kde nie je... Problem je v tom ako dostat tie amper do baterky bez toho aby to neurobilo nieco skarede..A o tom je asi ten patent..Pochybujem ze sa im to podari ale preniest ten vykon "po baterku" nie je s tech hladiska ziadny problem
Jde čistě o to, na jakém napětí postavíš dobíjecí systém. Když bude malé (v tomhle případě je 400V malé), tak budeš pracovat s velkými proudy, což samo o sobě znamená větší ztráty. Rychlonabíječka Leafu má 480 V a 125 A, pro představu. A trvá jí to 30 minut na 80%.
Jen tak mimochodem, sám Nissan představil rychlonabíječku, která nabije Leaf za 10 minut. Minulý rok v říjnu. Jde o spolupráci s univerzitou Kansai. Systém nemá mít dopad na životnost a má používat stejné dobíjecí napětí, nicméně jeho komercializace by měla trvat asi 10 let.
to tu nikdo nezpochybnuje, v labaku at si to nabijeji jak chteji, ale pokud ti bude v kazdem okresnim jezdit 5000 leafu a muze se klidne stat, ze se ti pripoji vsechny naraz (pokud nechces mit "fronty" na elektriku), tak se dost vazne obavam, ze tech 5000 x 300kW = 1500 MW navic pro kazde z cca 20ti okresnich mest bude docela problem. Pro srovnani, jaderny blok Temelina ma 1000 MW. Si vem, jak se dneska delaji fronty na benzinkach a to tankujes jednou za tyden nebo jednou za 14 dni. Elektromobily budou na stave i vickrat za den. To budou panecku vykyvy a kopance v rozvodne siti...
Výzvou bude decentralizace spotřeby (místo jedné rafinérie budeš mít tisíce domácností) a dojde k posunu š***k. Těžko říct, jak systém bude fungovat, když není na světě státu, který by takový využíval. Můj názor je, že řada lidí bude auto dobíjet ze svých zdrojů. Já určitě budu. Takže síť nic nepozná. Aktuálně je stejně nejlepším řešením využívat co nejvíce pohonů najednou. Bůh ví, za jak dlouho dojdeme do bodu, kdy by současná síť nestačila.
Asi si chtěl napsat kWh a MWh, popřípadě MJ a GJ. Jsou to hezké spekulace, co by, kdyby. Co by se stalo, kdyby všechny domácnosti v ČR zapnuly mikrovlnou troubu, rychlovarnou konvici a elektrický sporák najednou? Co takhle k tomu přihodit elektrický ohřev vody a vytápění?
Proces to bude postupný a ze změn ve využití rozvodné sítě usoudí, co bude potřeba posílit.
I kdyby, tak je otazka (o tom se v clanku nemluvi) kde by se ty baterie dobijely. Tim myslim, jestli v aute nebo mimo auto (system vymennych baterii). Mit system (zasuvkou pocinaje), ktery by ten prikon prenesl primo v aute mi prijde nerealne.
vid moj prispevok vyssie..ja sam pochybujem ze vymyslia baterku co to znesie ale dostat to "po" baterku nie je ziaden prolem.. ak to teda budu verejne nabijacie stanice
Tak nějak. Navíc dnes platí, že rychlejší dobíjení znamená menší životnost. Třeba zmíněný Nissan nedoporučuje používat rychlodobíjení často a už vůbec ne jím dobíjet nad 80%.
myslim ze je to blbosť.. Ale určite nebude problem vybudovať "čerpacie stanice" s vykonom v radoch stoviek Kw.. Privod 22kV trafo s vykonom 1250 kVA /veľkosťou troch kadibudiek/ a možete nabijať 4 - 5 Leafov za 5 min alebo ked budeme realisti 20 - 30 leafov alebo 5 - 6 tesla model s za pol hodinku.. 22kV vedenie je plus minus všade a trafo vratane nabijacich stanic/stati/ bude lacnejšie ako vystavba klasickej benzinky s porovnatelnou kapacitou "obsluzenych" vozidiel
A kolik k tomu budeš muset postavit elektráren a taky nadřazené rozvodné systémy abys ty výkony dostal někam na okraj města? Nevím jak na Slovensku ale v Čechách moc výkonové rezervy v rozbvodech neexistuje.
moc nie,, holy fakt je ze na vyrobu benzinu potrebujete el energiu.A velmi vela. Na 1l benzinu sa spotrebuje pri frakcnej destilacii asi 1,5KWh el energie... Takze na 8litrov je to asi 12KWh - takze dost energie na to aby priemerny el mobil presiel cca 40 km aj po zaratani strat na nabijanie.. Keby hned teraz vsetky auta prestali spalovat benzin a naftu narast vy bol ale nie taky ako tu popisujete. Navyse pravdepodobne by sa vacsina nabijala "pomaly" v noci takze by to skor rozvodnej sieti prospelo ako uskodilo..Ale to je len teoria kedze taketo nieco sa stane len velmi pozvolna v horizonte xx rokov ak vobec
tak to je pekna blbost... hladaj lepsie, pre slovnaft je to 0,4306 Wh/l a 0,486 Wh/l je nafta
a k tomu si treba pripocitat ze pri tom vznikaju aj ine produtky..
co sa tyka nabijania a odberu:
je jedno ci napatie bude 400V alebo 22kV aj tak ma jeden clanok 3,7V a max nabijacie napatie je 4,2V
a hlavne tych 144kW pocas 10min je nevyhnutnych
takto nabijat 1000 aut a hned mas odber spominaneho slovnaftu - takze zatazenie siete je extremne
na druhu stranu, dnes sa daju kupit baterie ktore maju nabijanie 15C - takze teoreticky ich nabijes za 1/15tinu hodiny - to odpoveda tym kanadskym 5 minutam (so stratou)
0,4 Wh ????? :-) ste si isty)? mozno klamali skripta ktore som mal v rukach ale skuste uvazovat logicky.. na 1 l benzinu treba "odparit" cca 2 litre ropy. Naozaj mate pocit ze na to staci 0,4 Wh? a toto je len jeden krok. Nie som odbornik na petrochemiu ale okrem destilacie sa el energia spotrebuje aj na čistenie ropy pred samotnym procesom vyroby.. ropa sa zohrieva na 70 – 100 °C,/mechanicke cistenie - presny proces nepoznam/ a nasleduje elektrické čistenie.. myslim ze 0,4Wh je nezmysel
No tak po precteni clanku jsme zjistili ze kanadane neprisli na vubec nic.
Dneska kazdy lepsi akumulator jde nabit na 80% za cca 5 minut(LiFePo, LiPo) na to aby ho tak rychle nabili budou potrebovat aby nabijeci stanice meli vlastni velke akumulatory ktere budou neustale dobijet aby mohli nasledne rychle nabijet auta(tyto kontajnerove akumulatory ma fy A123 Systems v nabidce cca 2 roky-velikost klasickeho ship kontajneru-kapacita obrovska)
takze na co ti kanadane vlastne prisli? mozna vytvorili supravodive kabely ktere by byli schopne prenes tak obrovske proudy.
jinak se me ta zprava zda jako velka konina a placnuti do vody.