Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kanadská firma: Dobití elektromobilu bude trvat pouhých pět minut

David Bureš
Diskuze (33)
Kanadská firma chce odstranit jeden z hlavních nešvarů elektromobilů – dlouhotrvající dobíjení jejich baterií.

Společnost Hydro-Quebec pracuje na systému, který by výrazně urychlil dobíjení baterií u vozů poháněných elektřinou. Cílem kanadské firmy je zkrátit dobu trvání nabíjení akumulátorů na méně než pět minut.

Krátké dobíjení baterií by výrazně zlepšilo použitelnost elektromobilů. Například dobíjení baterií Nissanu Leaf, evropského Auta roku 2011, pomocí domácí zásuvky na 240 V trvá sedm až osm hodin. Pravda, díky rychlonabíječce lze až 80 % kapacity baterie nabít za méně než 30 minut, i tak je ale půl hodina dlouhá doba, zvlášť pokud řidič cestuje na dlouhou vzdálenost.

Pokud by se baterie elektromobilů daly dobít za méně než pět minut, konkurovaly by v tomto ohledu automobilům se spalovacím motorem. Natankování plné palivové nádrže automobilu s konvenčním pohonem totiž trvá právě asi pět minut.

Kanadská firma je v současnosti schopna dobít jeden lithium-iontový článek během jedné minuty. Taková Tesla Roadster ale takovýchto článků používá 6.700.

Sama společnost Hydro-Quebec, zabývající se jinak obnovitelnými zdroji energie, tvrdí, že už je blízko tomu, aby se baterie elektromobilů daly dobít v řádech minut. Firma navzdory mnoha skeptikům říká, že díky nejnovějším technologiím je skutečně možné, aby se akumulátory mohly dobít takhle rychle.

V současnosti firma spolu se svým partnerem – americkým ministerstvem energetiky – zažádala o registraci blíže nespecifikovaných patentů. Pokud půjde vše podle plánů, už na konci letošního roku by Hydro-Quebec mohlo odtajnit bližší informace o svém výzkumu.

David Bureš
Diskuze (33)
13. 6. 2012 19:12
Re: a aky prikon planuju?
Výzvou bude decentralizace spotřeby (místo jedné rafinérie budeš mít tisíce domácností) a dojde k posunu špiček. Těžko říct, jak systém bude fungovat, když není na světě státu, který by takový využíval. Můj názor je, že řada lidí bude auto dobíjet ze svých zdrojů. Já určitě budu. Takže síť nic nepozná. Aktuálně je stejně nejlepším řešením využívat co nejvíce pohonů najednou. Bůh ví, za jak dlouho dojdeme do bodu, kdy by současná síť nestačila.

Asi si chtěl napsat kWh a MWh, popřípadě MJ a GJ. Jsou to hezké spekulace, co by, kdyby. Co by se stalo, kdyby všechny domácnosti v ČR zapnuly mikrovlnou troubu, rychlovarnou konvici a elektrický sporák najednou? Co takhle k tomu přihodit elektrický ohřev vody a vytápění?

Proces to bude postupný a ze změn ve využití rozvodné sítě usoudí, co bude potřeba posílit.
13. 6. 2012 14:54
Re: Na co ze to prisli?
:-) jako cely vyvoj elektromobilu za 100 let. V laboratornich podminkach parada, v praxi ....
13. 6. 2012 14:51
Re: a aky prikon planuju?
to tu nikdo nezpochybnuje, v labaku at si to nabijeji jak chteji, ale pokud ti bude v kazdem okresnim jezdit 5000 leafu a muze se klidne stat, ze se ti pripoji vsechny naraz (pokud nechces mit "fronty" na elektriku), tak se dost vazne obavam, ze tech 5000 x 300kW = 1500 MW navic pro kazde z cca 20ti okresnich mest bude docela problem. Pro srovnani, jaderny blok Temelina ma 1000 MW. Si vem, jak se dneska delaji fronty na benzinkach a to tankujes jednou za tyden nebo jednou za 14 dni. Elektromobily budou na stave i vickrat za den. To budou panecku vykyvy a kopance v rozvodne siti...
13. 6. 2012 14:38
Re: Kanadská firma
nejlepsi je to s tim jednim dobitym clankem za minutu a je jich tam 6700. To je videt, jaky plebs to tu pise a jake fyzikalni predstavy ma. Baterie se samozrejme nabiji stejne dlouho jako jeji jednotlive clanky, takze i kdyby to byla baterie 10milionu clanku, tak se nabije taky za jednu minutu. Jedine co je treba resit je chlazeni, protoze uchladit jeden clanek a 10milionu clanku je trochu jine kafe. Ale principialne to tak je..., delka nabiti jednoho clanku = delka dobiti cele baterie :-!
Avatar - eniel lorien
13. 6. 2012 08:20
Re: trafo
0,4 Wh ????? :-) ste si isty)? mozno klamali skripta ktore som mal v rukach ale skuste uvazovat logicky.. na 1 l benzinu treba "odparit" cca 2 litre ropy. Naozaj mate pocit ze na to staci 0,4 Wh? a toto je len jeden krok. Nie som odbornik na petrochemiu ale okrem destilacie sa el energia spotrebuje aj na čistenie ropy pred samotnym procesom vyroby.. ropa sa zohrieva na 70 – 100 °C,/mechanicke cistenie - presny proces nepoznam/ a nasleduje elektrické čistenie.. myslim ze 0,4Wh je nezmysel