Škodovku s pohonem 4x4 si koupí více než pětina všech zákazníků. Systém jsme v rámci prezentace vyzkoušeli nedaleko Vídně v terénu i na kluzkém povrchu.
To je zajímavá statistika, mnohem víc než jsem čekal... Citi, Fabia, Rapid se v 4x4 vůbec nedělají... a u Octavie bych si osobně tipnul nějakých 5%, aspoň v ČR.
Presne toto mi hneď napadlo: nechce sa mi veriť, že až 20% predaných Škodoviek sú štvorkolky, keď polovica portfólia (Citigo, Fabia, Roomster) ani 4x4 nemá v ponuke a druhá polovica síce má (Octavia, Superb, Yeti), ale iba u Yetiho sa dá predpokladať veľký podiel 4x4 a Yeti nie je na popredných miestach predajov. Neviem, nejak tej informácii neverím, chcel by som vidieť konkrétne čísla a modely.
Veď to, že najpredávanejšie Škodovky sú dlhodobo Fabia a Octavia, pričom jedna štvorkolku nemá vôbec a druhá len v kombíku. Naviac v poslednom období do predajov prehovoril Rapid, ktorý tiež 4x4 nemá. Jednoducho mi to nesedí. Čo na to redakcia?
Nic. Potrebovala zase nejakej kontroverzni clanek, nejlepe o Skodovce. Dostavaj prachy z reklamy za precteni clanku. Kdyby to bylo o Dacii, tak by to nemelo takovej uspech.
Pravda je, že škodovka boduje s modely nabízejícími 4x4 hodně v zemích jako je Švýcarsko, Rakousko, Skandinávie, a tam všude se dá očekávat vzhledem k přírodním podmínkám velký podíl 4x4. Nepřekvapilo by mě, kdyby v těchto zemích byla většina škodovek 4x4.
To si uvedomujem, ale Švajčiarsko ani Rakúsko nie sú extra veľké trhy, najväčšími sú Rusko, Nemecko a Británia a tam tá potreba 4x4 daná prírodnými podmienkami nie je odlišná od domáceho trhu. A opakujem, gro predajov tvoria autá, ktoré ani 4x4 nemajú v ponuke (Fabia, Octavia LB, Rapid).
No pokud vím, tak v těchto zemích se ze škodovek zdaleka nejvíc prodává Octavia (pravděpodobně v kombíku). Třeba v takovém Švýcarsku, nebo Finsku je Škoda dlouhodobě jedním z lídrů. Ono asi i v takovém Německu bude hodně Octávek a Superbů 4x4, o Yetim nemluvě.
Mě se to napoprvé taky nezdálo, ale nakonec těm 20% docela věřím.
Hodně boduje určitě i u nás. Vždyť už před 10 lety platilo, že podíl Quattro modelů Audi je u nás vyšší než v Rakousku nebo ve Švýcarsku a platí to dodnes. A třeba takové BMW u nás prodá s pohonem všech kol 70-80 % svých aut.
V AT, kde zijem, je podiel Skody na 4x4 obrovsky. Podla toho, co kazdodenne vidim, tak drviva väcsina majitelov Skody vlastni Octavia a Yeti a aspon 60% tychto modelov je tu s 4x4. I vo firme mame (ciastocne uz len mali) viac skodoviek, vsetky vylucne s 4x4. Zvlast s Octaviou trafila Skoda s 4x4 do cierneho....az tak velky vyber podobnych modelov s 4x4 bohuzial nie je.
Píší každá pátá Octavia, Superb a Yeti. Možná titulek upravili, ale nepočítají do toho Citigo, Fabii, ani Rapid. A otázka je, na jakém vlastně trhu. Nechtělo se mi to číst celé, ale během zběžného prolétnutí jsem si nevšiml žádné pasáže, která by to tvrzení rozvedla.
Souhlasím. V nadpisu je napsáno, že každá pátá Octavia, Superb a Yeti mají pohon 4x4 a ne každá pátá škodovka. To je velký rozdíl. Nicméně hned v perexu píšou každá pátá škodovka. Tak si vyber, co vlastně chtěli říct.
Všiml jsem si toho při čtení diskuze v URL a jen jsem zkontroloval, jestli tomu nadpis odpovídá. Ne vždy tomu tak je. Spíš se stává, že URL odpovídá starému titulku. Dál jsem to nekontroloval a původně jsem tomu nevěnoval dost pozornosti na to, abych si byl jistý, co tam bylo. Zřejmě se opravovalo, jen ne moc důkladně.
Pozor, pôvodne tam stálo "Každá piata škoda má pohod 4x4", titulku zmenili až dodatočne (evidentne po tom, ako sme tu vyjadrili pochybnosti nad pravdivosťou tvrdenia).
Proto jsem napsal, že možná titulek upravili. :-) Nebylo by to poprvé. Předpokládal jsem, že umíte číst, tedy máte pro tu diskuzi nějaký důvod, jen to chtělo objasnit.
Pytal som sa na to v Rakusku najväcsieho predajcu Skoda, VW, Seat, Audi (mame s nimi uzke kontakty, lebo firma tam kupuje dost aut). Bolo mi povedane, ze zaujem rakusanov o Octaviu sedan a dokonca i RS s 4x4 je obrovsky, bohuzial z celoeuropskeho ohladu su si (zrejme vo Wolfsburgu) nie isti, ci by to prinieslo financny uspech.
Osobne toto rozhodnutie nechapem, ved platforma by sa u sedanu asi nezmenila, nezvysilo by to ziadne financne naklady, neviem, ale velka skoda ;-\
Ale hreje je ten pocit, co kdyby .... A hlavne spousta z nich mozna ani nevi, ze to neni trvale 4x4. Asi si koupim helmu na hlavu, co kdyby neco padalo .....
V zásadě se jedná o permanentní pohon – k úplnému odpojení zadních kol dochází jen ve specifických situacích, například při parkování nebo dálniční jízdě přímým směrem.
No jo, jenže co je vlastně trvalý pohon (?). Kdyby jsi to chtěl takto oddělit, tak by to nebyl "problém" zdaleka jen Škody. A i ten haldex neznamená plně odpojenou zadní nápravu, ale stále nějaký moment (ano, nízká hodnota) přenáší.
Ne. Ty systémy jsou různé, a pokud bys nechtěl jako 4x4 počítat ty s připojitelným zadkem, asi by už 4x4 nebylo pěkných pár terénních legend. A označení 2+2 nechce pro čtyřmístná kupé. ;-)
Už jsem to tu jednou psal.
Haldex 1.generáce 1998-2004 / do roku 2002 na zpátečku 4x2, od roku 2002 modernizován - jiné čerpadlo - 4x4 i při couvaní.
Už je to víc jak deset let, netušil jsem, že tu jsou stále lidé, kteří zamrzli tak dávno.
máte úplnou pravdu. Na mysli nebylo couvání, ale parkování, jak to hezky popsal kolega v článku o Haldexu V. Za chybu se omlouvám a je to logické - škodovky na zpátečku nehrabou jen předními koly :-)
Pohon 4x4 v mainstreamových velikostních třídách, které vykrývá Škoda, je samozřejmě na velkou pochvalu. Rozšiřuje se uživatelské spektrum a modely se stávají univerzálnějšími. Ovšem pozor, čtyřkolky nejsou určené pro nezkušené jezdce, čtyřkolky vyžadují řidičskou zkušenost, jinak si narazíš čumec v první zasněžené zatáčce. Však to znáš - čtyřkolka dává křídla...
Otázkou je, zda by člověk obecně měl inklinovat ke čtyřkolce. Pomineme-li extrémnější případy v podobě bydliště v hornatých lokalitách, pak pokud nejezdíš na chalupu deset kilometrů polňačkou, vlastně čtyřkolku ani možná nepotřebuješ. Jasně, je to trend, styl a frajeřinka, ovšem zrovna na tohle bys jako garážový estét slyšet neměl. Přesto nezatracujme ani pohon jedné nápravy, ani pohon náprav obou, oba systémy mají svou silniční racionalitu a jejich význam je umocňován stylem, resp. segmentem té které karosářské varianty.
Závěr:
- Nezačínej svou jezdeckou kariéru na čtyřkolce, uč se jezdit na předku či na zadku,
- Pokud máš 4x4 buď velkorysý k těm, co na jednu nápravu v zimě "kulhají" a nedokazuj jim, jaké jsi silniční eso,
- Na 4x4 jezdi jen stejně opotřebované pneumatiky, s rozhodným akcentem na dané nápravě,
- nezkoušej, co auto dokáže, věř, že tvé auto dokáže vždy o osmdesát procent více než ty, a to bez ohledu na druh pohonu.
tomu říkám politický žargon. Neurazí, zní to vznosně, obsah prázdný jak státní kasa ...
Na tvoji otázku, zda by měl řidič inklinovat ke 4x4 neexistuje jednoduchá odpověď, ale to sám moc dobře víš.
Pokud bys chtěl paušalizovat a zobecňovat podle většiny, tak obecně vzato je 4x4 v našich podmínkách zcela postradatelný. Jesenicko, Bruntálsko, Vysočina a hory obecně je ale jinou kapitolou a za haldex tam budeš rád.
Ten kdo často jezdí (celoročně) a kdo jednou vyzkoušel čtyřkolku (bráno jako koupil a jezdil model), ten už se k jedné poháněné nápravě většinou nevrátí.
Jenže 4x4 si obvykle přikoupí do běžného modelu právě ten, kdo (si myslí, že jej) využije/potřebuje/chce. A ten si to bude nejspíš myslet i při koupi dalšího vozu. S reálným využitím to nemá příliš společného.
Pokud jezdím po městě nebo dálnice, tak je 4x4 spíše přítěží.
Jenže kolikrát ty ztížené podmínky ve městě a na dálnicích máš? 5 dní za zimu? Jasně, vím, jak to myslíš, že když jezdíš a potřebuješ zkrátka jet kdykoliv, tak si to i kvůli těm 5 dnům v roce koupíš.
Jen je třeba vidět i to, že 4x4 je něco za něco. Vyšší hmotnost, vyšší spotřeba, vyšší pořizovací cena. A v určitých režimech tak nejde o přínos, ale spíše o přítěž. Pro běžnou potřebu tedy vcelku zbytečná záležitost.
Stejně tak smysluplnost klesá s třídou vozu. Zatímco v Superbu je 4x4 docela dobře obhajitelné, tak v takovém Citigu asi moc parády nenadělá (resp. by nenadělal).
Záleží na tom, jaké město, jaká dálnice.
Já neberu v potaz extrémy, tedy že někdo jezdí jen po městě a ještě v malým autě. Města jsou většinou od sněhu uklizena solidně. Ale na dálnici jsem už mnoho obtížných situací zažil.
Je to o tom, jak píše ozawasan dole, aktivní prvek bezpečnosti. Vykládej někomu, kdo rozflákal auto kvůli tomu, že něco s jednou poháněnou nápravou nevyřešil. Pak ti nějaká úspora litru na sto, či vyšší hmotnost bude připadat jako směšná malichernost. Jde taky o tu pohodu, řešit každej večer předpověď počasí, uklízet sníh před domem, plánovat časově trasu atd atp. Tohle ale pozná každej, kdo to prostě vyzkouší. Proto také neustále roste prodej čtyřkolek. To není jen o nějaké módě, ale o praktických vyzkoušených dopadech.
aktivní prvek bezpečnosti - tak to úplně není. Rozhodně díky absenci 4x4 nerozflákáš auto, pokud nejsi pako. Od toho je tu ESP, které pomáhá v rámci fyzikálních možností a ty jsou pro všechny stejné.
Ještě jinak - pokud krizovou situaci nezvládneš v 2WD, 4WD ti sotva pomůže. Pokud se bavíme o bezpečnosti, tak tím samozřejmě myslím aquaplaning a smyk přední či zadní nápravy, ať už přetáčivý či nedotáčivý.
Vysocina nie su hory - nech to merias podla akehokolvek standardu, pretoze tomu regionu chyba nadmorska vyska - ano, v Cechach to ma iny cveng, ale z pohladu Slovaka ci Rakusana, a geologa, oznacenie Vysociny za "hory" usmevne :-)
Inak s tebou suhlasim, 4x4 ci AWD je pre 99% vodicov v 99% situaciach absolutna zbytocnost.
Jenomže Vysočina není rovina. Nemáš zde sice žádnou Čertovicu nebo Donovaly, zato hustou síť úzkých silnic nižších tříd plnou kratších (a taky docela strmých) stoupání a zatáček, pro které má právě 4x4 docela význam.
Z mého pohledu 4x4 není zbytečnost a je to prvek aktivní bezpečnosti, který se pravda v rukou plejstejšnového jezdce může v reálu změnit v poukázku na držkovou, leč bez rohlíku.
Každý, který si 4x4 v jakékoliv formě pořídí, zlepšuje své vyhlídky v určitých situacích. Ale jako všude platí, že "železo" neodpovídá za mentální nedostatečnost uživatele. A pro drobnohledisty - haldex poslední generace není to, co byla "jednička" a rozdíl proti špičce, za kterou považuji systémy jako SAWD od Hondy, Xdrive od Vrtule a pohon mého oblíbeného Subaru se třemi diffy(ano Subaru jich má několik a dokonce "něco jako haldex", který cpe teď všude možně..) pozná jen málokdo a až na hraně, kam se podívá málokdo.
Takže ještě jednou - gratulace Škodovce :yes:
Vážená redakcia, chcelo by to trošku serióznejší prístup. Ak na základe pochybností diskutérov zmeníte titulok z "Každá piata Škoda má pohon 4x4" na "Každá piata Škoda Yeti, Superb a Octavia má pohon 4x4", dávate tým diametrálne odlišnú informáciu. Preto by sa patrilo aspoň v diskusii (kde sa pravdivostná hodnota prvého výroku spochybňovala) reagovať, že sa stala chyba a opravili ste to (čo inak často robíte): Takto potom niektorí diskutéri, ktorí prišli neskôr, nechápu niektoré príspevky a z prvotných diskutérov robíte hlupákov.