(jak i tady bylo nedávno vidět) NEní to o zadním pohonu - je to JEN (nebo PŘEVÁŽNĚ a HLAVNĚ) o stavu pneu a rychlosti (když to "přeženete" ÚPLNĚ stejně se vám utrhne 4kolka.. ;-)
Já myslím, že tak prosté to není a hraje roli více faktorů. Ke stavu pneu a rychlosti je třeba započítat stav vozovky (což jste určitě myslela též, jen tak tak úplně nevyznělo), velkou roli hraje i výkon (co si budeme povídat, asi bude rozdíl, když někdo zavadí nohou o pedál ferrari a malého vozu se základním litrovým motorem) ale i zadní náhon - přeci jen bude mít auto se zadním náhonem větší sklony k přetáčivosti než auto s náhonem zadním... Samozřejmě, když se to přežene, člověka nezachrání ani čtyřkolka - s tím nemohu než souhlasit.
Jsem stejnýho názoru. To že má nějaké auto náhon na zadek neznamená to že bude hned přetáčivé. Doporučuju "Báwo" bez samosvoru.... přetočit ho není tak snadný jak by se mohlo zdát a utrhne se až v důsledku neschopnosti pneu dál držet auto ve stopě. Já jako začínájící pakátl se Škodillacem sem myslel že zadokolka s těžkým zadkem bude přetáčivá. O tom že jsem se spletl mě přesvědčil nedotáčivý smyk a odřený blatník o svodidla. >:D A naopak mě vyškolila i předokolka na mokru... brzdit v zatáčce nebyl moc dobrej nápad. >:D Měl by si tím na parkovišti projít každej... lepší vypadat jako blb někde na parkovišti než ze sebe dělat troubu na diskusi. Nevím co tam dědoušek dělal, ale přeji mu hodně zdraví a nového "koníka"... teda jestli si ho nepůjčil za pětistovku někde na slevomatu >:D >:D >:D
Vrkuboy, máš v tom nějaký guláš. Pokud při jízdě přidáváš plyn, namáháš hnaná kola další jistou silou ve směru otáčení. pokud při tom jedeš do zatáčky, tak se tato síla přidává k síle odstředivé (vektorově se sčítá) a při překročení nějaké limitní síly, kterou je schopno za dané adheze dané kolo přenést dochází ke smyku daného kola. Pokud při průjezdu zatáčkou brzdíš, nebo projíždíš bez plynu, pak je jedno, jestli máš předokolku nebo zadokolku (v principu). Pokud do dané zatáčky pojedeš pod plynem, pak se hnaná kola musejí popasovat s další přídavnou silou. Pokud máš silný motor (což většinou BMW mívají) pak si buď jist, že když to v zatáčce pořádně osolíš, ztratí přilnavost první řadě právě zadní kola - jo a je to vždy moment, kdy pneu ztratily schopnost držet auto dál ve stopě :-)). To je totiž ta fyzika. Protože tohle je u zadokolek zdroj problémů pro řidiče amatéry (přetáčivý smyk je velmi špatně zvladatelný), řeší se to elektronickými protiprokluzy, aby k těmto přetáčivým smykům nemohlo dojít.
Máš pravdu, ale teď do toho zakomponuj diferenciál ;-) Jednalo se o starou E30. Pokud projíždíš zatáčkou s otevřeným diferákem tak má tendenci pouštět většinu výkonu na nadlehčené kolo které hraboší a hraboší protože není v dostatečném kontaktu s vozovkou, kdežto zatížené kolo sice ten kontakt s vozovkou má víc než dostačující, ale nedostává se mu výkonu. A opravdu se tomu nechce do přetáčivého smyku. Utrhneš to až když tomu pomůžeš tím že to rozhodíš pohybe volantu. A jsme u toho. Pokud auto dostaneš do smyku tím že ho rozhodíš utrhne se v důsledku toho že pneu už nedokáže dál držet auto ve stopě tedy bez vlivu výkonu motoru. Toť moje vlastní zkušenost. Opravdu to utrhnout za pomoci přidání plynu jde velmi špatně. Tím jsem chtěl poukázat na fakt že automobil se zadním náhonem nemusí být nutně přetáčivý. Nepochybuju že kdyby to byl vůz se silnější motorizací a špérou, že by stačilo polechtat plyn a už by to lítalo dveřa napřed. :-) Částečně to mohlo být i vyhopsaným podvozkem. Strašně se to naklánělo takže se zadní vnitřní kolo více nadlehčovalo. Kouře bylo dost >:D ale Ken Block se nekonal.
... A to cos napsal, má rovněž hlavu a patu. Sice to ne vždy stačí, protože když protočíš jedno z dvojice kol v zatáčce (zřejmě vnitřní :-)), to protočené kolo ztratí boční vedení a veškerá boční síla, kterou přenášelo (byť byla výrazně nižší. mluvíme-li o vnitřním kole - na vnější je logicky navalena větší část váhy) se teď přesune na druhé kolo a pokud přesáhne limity trakce, jsme opět tam, kde jsme byli - tedy v přetáčivém smyku :-). V případě toho sportovního Ferrari se domnívám, že diferenciál stejně bude nějaký samosvor a výkon motoru bude na protočení kol dostatečný :-)). V každém případě těžko říct, co přesně se stalo, jaké elektronické hlídače měl dotyčný případně vypnuté, apod. Na dálnici se navíc určitě nejednalo o nějaké složité manévry, jsem přesvědčen, že chlapík prostě polechtal plyn a v takovém případě je zadní pohon pro nás, amatéry, pěkně zrádný (výjimkou je patrně Kylie, ta zřejmě se zadokolkou v Alpách protahuje zasněžené silnice, jinak si ty její sqělé reference na tento druh pohonu nedovedu vysvětlit :-)).
Ty skvělé reference nemusí být sci-fi a to za předpokladu, že člověk řidič používá mozek. Když je někdo b*b, nezvládne ani pověstnou Fabii HTP a kudy bude chodit, tudy bude nadávat, jak je předokolka zákeřná.
A jen jako dodatek, o 599GTO lidé z Ferrari tvrdí, že na mokru je absolutní nesmysl s ní jezdit.
Podívej, já nezpochybňuji kvality klasické koncepce pohonu, já jen říkám, že pro řidiče amatéra a uživatele auta v běžném provozu tento pohon přináší spíše problémy. Na dnešních silnicích máš málokdy možnost si nějakou silničku "užít" tuplem hůře to jde v těch "pseudo-civilizovaných" germánských zemích a jakékoliv zhoršení podmínek (zejména sníh a led) tento druh pohonu zásadně znevýhodněn. Pochopitelně jsou zastánci i odpůrci, jedno je ale nesporným faktem - sklony k přetáčivým smykům z tohoto druhu pohonu v rukou neumětelů dělají často poměrně nebezpečné nářadí. Pochopitelně souhlasím, že rozštípat se dá cokoliv. K supersportu Ferrari bych rád podotkl, že podle mého soudu tato auta na jsou na silnici celkově spíše nevhodná - strašně to drncá a výhled z nich je mizerný - jo vyblbnou se někde na okruh je fajn, ale do našeho provozu???
Nechci aby to vyznělo jako nějaká chlouba,ale měl jsem tu možnost v tomhle voze absolvovat nějaké ty jízdy,s majitelem,který to auto bere správně,a to jako srdeční záležitost :-) a mohu jen potvrdit slova Ferarri a tady uživatele figurky že tohle auto do deště nepatří.Názory jsou i takové že je hned 2x neovladatelnější a to skoro na jakékoli mokré vozovce.Ale jednu věc musím vyvrátit,já jezdím v octavii a po ostravských silnicích to s tímhle fešákem drncalo znatelně míň.Při využití perfektních vlastností na suchu z tohohle člověk už nechce nikdy vystoupit a o zrychlení samozřejmě ani nemluvě,pokud nemáte tu čest s hazardérem a nějakým frajerem,to auto s ním na silnici patří.Toť vše co jsem chtěl zdělit z mých názorů :-)
PS : Co se týče téhle nehody, myslím že na tom mokru stačilo málo a nebylo třeba ani nějaké sebevražedné jízdy.(možná pneu + zkušenosti řidiče,kdo ví)
A jo! Pochopitelně, jen jsem se u toho psaní nějak zamyslel a nechtěně napsal nesmysl. Samozřejmě jsem myslel, že auto s náhonem na zadní má větší sklony k přetáčivosti.
A já pořád, co je to za nesmyslné reakce na můj příspěvek. :-)
U Ferrari hodně záleží, v jaké poloze je Manettino. Vzhledem k výkonu, hnané nápravě a podmínkám, také na lehkosti nohy. Tohle auto se snadno vymkne kontrole i bez aquaplaningu. Je to homologovaný závoďák, ne all-weather all-rounder. Vyjet s tímhle autem na mokru na českou silnici chce pořádné koule (a hromadu zkušeností a skvělé reflexy). Nebo dutou hlavu.
Přesně tak, při tom poměru hmotnosti(/výkonu) a šířky pneumatik "to" příchází velmi rychle, nečekaně a nezvaně..., a taky podle fotek a hloubky vzorku pneu na nich, to nevypadá na úplně čerstvou sadu pneu...
Chtělo by to kvalitnější fotku, ale vypadá to na originální pneumatiky pro GTO - Michelin Pilot Super Sport. Mají 7,5 mm hloubku vzorku, z téhle kvality ale sjetí nepoznám. Sice je stavěná na provoz za sucha i mokra, ale je to téměř závodní pneumatika. Nekvalitní povrch je pro tyhle pneumatiky zkáza.
Taky by mě zajímalo, v jaké poloze měl Manettino a jestli při silnějším dešti dokáže GTO kousnout i v poloze "do mokra" nebo šlo v tomhle případě spíš o akvaplaning, na který je elektronika krátká. Tohle se asi jen tak nedozvím :-)
JJ, přesně tak.Jsou lidé,kteří sednutím do super sportu nebo černého SUV odloží mozek a myslí si,že jsou páni silnic,že jim patří svět.... někteří se domnívají,že jsou v těchto autech nesmrtelní... :-!
Ale nepovídejte, přetáčivý smyk je právě doménou (a vlastností) zadního pohonu. S ostatními druhy pohonu je celá situace snáze řešitelná (pro řidiče amatéra) a hůře (ne tak často) se do takové situace dostává (přetáčivý smysk). Tedy čtyřkolka se v žádném případě neutrhe ÚPLNĚ stejně.
Koukám, že ta přezdívka, kterou tomuhle autu dali v Top Gearu platí... Auto, který neustále vymýšlí nový a nový způsoby, jak zabít řidiče :-) ... Tentokrát koukám, neuspělo a spáchalo harakiri :-) ...
my víme.....vám by se to nemohlo stát....však máte tento vuz na zdi již několik let a zatím žádná nehoda, že.... evidentně VÁM by takové auto měli dát hned aještě žadonit, jestli byste s ním mohl jezdit...
Schumi víme že to jsi ty.... ;-)
Autí je škoda, divím se, že to bylo bez zranění. Ne nadarmo bych si klidně vystačil s GTB, tolik vraníků na jedné nápravě... Ten zvuk je prostě opojný a když se člověk nechá omámit, tak má zhruba 5 vteřin, do chvíle jako je tato.
To mně by stačilo klidně i něco mnohem slabšího než GTB. Jestli je ale starý pán ekonom, určitě si dobře spočítal, že je lepší si připlatit za edici s limitovaným počtem kusů. Bohužel, transakce se nezdařila :-)
však v poho myslel jsem to jen tak kdo na to zareaguje an můj věk >:-[]:-) já sám bych si to nekoupil ja na začátek bych bral něco jako peugeot 206 nebo tak něco malyho :-)
proč myslíš? mě se to zdá jako pěkné autíčko :-) navíc by mě stačila klidně i 1.4, o 75 koních jen tak na to dojíždění nic na závodění jen se naučit jezdit a pak si koupit něco lepšího :-) ja zase nechci nic neměckýho to se mi zase nelíbí totiž
No právě to je přesně ono, je to jen pěkné/líbivé autíčko, ale jinak (mírně řečeno) pouze průměrné, samozřejmě myslím už tehdy, ve své době, ne tak teď. Vytáhni si od někud dobové srovnávací testy s P206, prostě věčně poslední, poráželi ho prakticky všichni (a právem), včetně jeho domácí konkurence... ;-)
si přiznejme, že jsa v Čechách - tak mu to většina lidí přeje. Je to blbé, je to dementní, je to nízké, ale spoustu lidí napadne - dobře mu tak, kde na to vzal...... to je taková nehezká lidská vlastnost, ze kterou by se mělo kopat tam, kde končí většina stravy před spláchnutím.....
Jinak k tomu, že pán vyjel s takovým autem za deště - mno - předem říkám, že jsem F. nikdy nejel, tak jen teoretizuji - ale tak silné auto, plus vrstvička vody, plus nožička na plynu - a je zaděláno - jsou určité fyzikální veličiny, kdy za určitých podmínek je bytí a nebytí odděleno hranicí silnou jako ostří žiletky - no a pak už stačí trošku víc přišlápnout a auto je jak neovladatelná střela. Škoda krásného stroje. Škoda toho, že pána napadlo jet tak, jak jel. Každopádně gratulace k tomu, že nedošlo na flambování, které je jaksi implementováno při tomto stylu bouračky těchto aut, do základního havarijního plánu. Má štěstí, že vylez....... Ještě dnes mezi Chomutovem a Mostem připomíná průsek v náletu flambování dvou mladých lidí - byť to nebylo Ferrari, ale jiný silný stroj.....
A škoda těch, kteří mu to roztřelení vnitřně přejí...........
"Flambování" jistí automatický hasící přístroj. To je prvek výbavy, za který se vyplatí připlatit. A co té nehody Lamborghini týče, dodnes nechápu, jak někdo může jezdit v autě bez řezače pásu a rozbíječe skla. Navíc v autě, jehož dveře se otevírají nahoru.
no - máš pravdu - ale já primárně nepochopím, že si to ten "frajer" neomáknul dřív, než se tam takhle promenoval. Ausgerechnet, když z Mostu je ta silnice obdobně zvlněná - v protisměru pár set metrů podobná - - i když táhlejší vlna - no a tahle "lavice" vyhazuje až okolo 160 up..... škoda mladých životů....
Moc do detailu jsem to nesledoval, ale podle toho, jak tam silnice vypadá, tak bych řekl, že značně se na nehodě podepsala náhlá ztráta přítlaku způsobená ztrátou podtlaku pod vozem.
Samozřejmě, že je lepší se nehodě vyhnout a také nepochopím lidi, kteří takhle hazardují, ale čistě v kontextu "flambování" a všeobecně nehod nechápu lidi, kteří nemají u sebe nástroje pro únik z vozu. O to víc, když se vejdou do kapsy. V tomhle případě, pokud se nepletu, uhořeli za živa. Se správnými nástroji mohli uniknout.
Automatický hasící přístroj existuje právě pro tyhle situace, tedy zabránit požáru, než dorazí záchranáři, aby řidič, který uvnitř mohl uvíznout, přežil. Kromě závodních a sportovních vozů ho můžeš najít i u vozů s balistickou ochranou, protože se z nich nedá lehce dostat. A pokud člověk plánuje dělat blbosti, je lepší mít nehořlavý oblek. Není tak elegantní jako oblek Brioni, ale může člověku zachránit život, když už se něco pokazí.
jo nadhodilo ho to na takový lavici - jel jsem tam dva nebo tři dni poté. to místo už bylo uklizeno - bylo vidět stopy po brzdách......nadhodilo ho to - jak říkáš - ztratil přítlak - adhezi - vzhledem k tvrdšímu nastavení podvozku na té motokáře, tak to šlo ráz na ráz.... s tím automatickým hašením to chápu v tanku, v transportéru, ale přiznám se, že u osobáků jsem slyšel pouze o uzavírání přívodu paliva při havárii. otázka nádrží, inertních plynů apod.... Ale každopádně, kdo chce blbnout - měl by myslet na všechno..... pitomej nůž v kapse, dokáže neskutečně pomoci - a dá se s tím dobře rozflákat sklo.....požár jde v takovém případě strašně rychle a jde o vteřiny....
Už třeba takové Diablo SE ho mělo. U osobních vozů ano, ale čím víc je to auto stavěné pro trať, tak tím spíš u něj najdeš (nejčastěji v příplatcích) takovýhle systém. Obyčejnější verze pak mívají v kabině instalovaný klasický hasící přístroj (opět většinou jako příplatek). Logika je prostě jasná. Když si koupíš silniční verzi, tak se předpokládá, že budeš dodržovat zákony. Riziko vzniku situace, kdy by jsi takový systém potřeboval, je celkem malé. Ale když si koupíš homologovanou závodní verzi, tak se očekává, že strávíš hodně času na trati, a tam se už tahle hračka hodí.
U aut s balistickou ochranou je to stejné jako u tanků a transportérů. Sklo nerozbiješ a dveře mohou být blokované. Jediná možnost by byly nouzové nálože, které by uvolnily únikovou cestu. Hasicí systém, stejně jako nezávislý ventilační okruh, je pak nutnost, jinak budeš mít vyuzeného prezidenta. Nabídka možností závisí na třídě vozu a ochrany, ale je důležité uvědomit si, že z auta s neprůstřelnými skly si cestu ven jen tak nevymlátíš. Tahle auta mají život chránit, neměly by se stát tvým hrobem, ze kterého není úniku.
u soutěžáků to chápu - u osobních - pokud někdo dá pět mega za auto, tak pár tisíc za systém, který ho uchrání od flambování - pokud ho nekoupí, tak je magor - je to jako s padákem v letadle - tisíckrát ho nepoužiješ, dokud ho jednou nepotřebuješ...
K těm autům - vím je to blbé, ale hrozně jsem se rozesmál - představil jsem si, jak z opancéřované limuzíny chtějí dostat chráněnku zevnitř a zdementnělého příslušníka ochranky nenapadne nic jiného, než třeba vysypat zásobník do skla..... docela by mne zajímalo, kolik by jich uvnitř přežilo.....
S těmi náložemi - předpokládám, že myslíš dopředu instalované na závěsech - protože, kdyby někoho napadlo naplácat tam mejdlo volně a odpálit, tak bych potom moc nezáviděl tomu, kdo to auto pak otevře ;-)
Samozřejmě, předinstalované směrové nálože ;-) Ať už na závěsech dveří, nebo v mechanismu držícím okna, na střešním okně, zadním okně, ve střeše samotné. Míst se najde několik. Zkrátka, když stavíš nedobytnou pevnost, měl bys myslet na únikovou cestu.
Nasazení závisí na mnoha faktorech. Velká zvířata necestují bez doprovodu. Záchranáři nejsou většinou daleko. Takže se často volí cesta požární a balistické ochrany, automatického hasícího systému, nezávislého klimatizačního okruhu. Ale pořád to nepokryje například pád do přehrady. Čas nutný na vylovení auta bude pravděpodobně větší než zásoby vzduchu na palubě. To ale zabředáváme do problémů ochrany osob, což je velmi komplexní téma. Pointa je, že se tyhle systémy montují i v nevojenských aplikacích. Já mám takový pocit, že dokonce existuje nějaká norma, která určuje, že obrněné vozy musí mít automatický hasící systém v motorovém prostoru. A snad rovnou redundantní.
U soutěžních vozů jsou tyhle systémy požadovány organizacemi jako FIA. Proto se objevují v nabídce, protože vrcholné verze sportovních vozů jsou často stavěny tak, aby nárokům FIA odpovídaly, pro případ, že by majitel chtěl nastoupit do nějakého závodu. Možná, že se časem rozšíří i do silničních verzí, protože už nejeden sporťák začal spontánně hořet za jízdy.
nepoužívej slova, která musí zaopatřovat strýček Google. Redundantní - napíšu rovnou že zálohovaný nebo zdvojený ne? Ach jo - to jsou ti, co jsou jednou nohou v zahraničí pořád...... No nic no...... Dnes ráno bylo v bedně, že nějaké Lamborghini v Praze vyjelo zcela zjevně bez hasícího systému..... naštěstí se to obešlo bez flambování posádky - flambováno bylo asi jen ego majitele a následně jeho pojišťovacího makléře.
Teoretický způsob fungování hasících systému reagujících v podstatě v ms na požár na palubě znám - naštěstí jsem to nikdy neviděl v praxi. A už asi neuvidím ;-) . I když tedy při pohledu na některé vraky bojové techniky si nejsem úplně jist, že zabral.......
Hezký den....
Dialnica + voda + siroke gumy + blbec za volantom = problem.
Zazili to aj policajti na R36, zaziju to este dalsi.
Vsetky nove auta maju nezmyselne siroke gumy, 245 na strednej triede nie je nic vynimocne. Potom sa vsetci cuduju, ked letia v lejaku okolo 160 a oplieskaju sa o zvodidla.
Ti policisté "krásně" dokazují, že o zadním pohonu nebo o nějakém "extrémním" výkonu to NEní - je to prostě o ojetých pneu a příliš vysoké rychlosti = vlastně jen a pouze "o řidiči" ;-)
nabuduce radsej to tocitko v pravo dole na volante nechat v dolnej polohe.. nechapem preco sa ten clovek dorabal na dazdom zaliatej dialnici.. Bud si to nevsimol alebo je blazon. Ferrari je tak na machrovanie do Monaca v peknom pocasi, pripadne na okruh..spojitost s ceskou dialnicou v dazdi mi moc nejde dohromady..