S titanem už experimenotoval kdekdo, ale do sériový výroby to zatím snad nikdo nepustil nebo jen ve velmi omezené míře. A to i u maloseériových výrobců. Každopádně Lotus je specialista na velmi lehké karoserie v rámci Chapmanovi filosofie že čím lehčí vůz, tím lépe a pak není třeba ani příliš výkonný motor.
jo změnil. Samozřjemě sem byl ihned označen za pokrytce >:D >:D Pár lidí tu má problémy s pochopením významu slov jako téměř, skoro a vyjimka. Ale co naděláš.
Tak ono pokial titanova ojnica stoji ~1000€ a ocelova 150, len blazon by to pchal do velkoseriovej vyroby. Ale v cene super-sportovych aut sa to strati, a tam sa take materialy bezne pouzivaju...
Ja hovorim z vlastnej skusenosti. Minimalne pre pat-sest motorov v "beznych" autach som tieto diely osobne navrhoval. Titan uz davno nie je vysadou len pretekarskych aut. Mohol by som aj spravit zoznam aut ktore taketo diely maju, ale to by som sa musel pohrabat v archivoch a neviem ci by sa sefovi pacilo keby som cosi take vynasal...
"...Obdobný díl je totiž o 36 % lehčí, než ocelový a současně o 20 % tužší, konkrétně jeho váha klesla z 50 kg na 32 kg..."
O tej tuhosti opravne pochybujem. Titanove zliatiny maju modul pruznosti sotva polovicu z toho, co priemerna ocel (~105GPa). Geometricky rovnaky diel z titanu teda bude ovela pruznejsi (co nemusi byt vzdy na skodu!).
Navyse nestaci len vymenit ocel za titan. Problem je v medzi klzu: napriklad casto pouzivana kvalitna titanova zliatina Ti6Al4V ju ma okolo 880-900MPa, co je podstatne menej ako vysokopevne ocele, kde sa da dostat cez 1500MPa, az niekam k 2000. Takze to nejde len tak vymenit material, ale geometriu ponechat...