Novinky
K titanu mám platonický vztah, takže těmto snahám držím palce. A Lotus mám taky rád.
"...Obdobný díl je totiž o 36 % lehčí, než ocelový a současně o 20 % tužší, konkrétně jeho váha klesla z 50 kg na 32 kg..."
O tej tuhosti opravne pochybujem. Titanove zliatiny maju modul pruznosti sotva polovicu z toho, co priemerna ocel (~105GPa). Geometricky rovnaky diel z titanu teda bude ovela pruznejsi (co nemusi byt vzdy na skodu!).
Navyse nestaci len vymenit ocel za titan. Problem je v medzi klzu: napriklad casto pouzivana kvalitna titanova zliatina Ti6Al4V ju ma okolo 880-900MPa, co je podstatne menej ako vysokopevne ocele, kde sa da dostat cez 1500MPa, az niekam k 2000. Takze to nejde len tak vymenit material, ale geometriu ponechat...
O tej tuhosti opravne pochybujem. Titanove zliatiny maju modul pruznosti sotva polovicu z toho, co priemerna ocel (~105GPa). Geometricky rovnaky diel z titanu teda bude ovela pruznejsi (co nemusi byt vzdy na skodu!).
Navyse nestaci len vymenit ocel za titan. Problem je v medzi klzu: napriklad casto pouzivana kvalitna titanova zliatina Ti6Al4V ju ma okolo 880-900MPa, co je podstatne menej ako vysokopevne ocele, kde sa da dostat cez 1500MPa, az niekam k 2000. Takze to nejde len tak vymenit material, ale geometriu ponechat...
S titanem už e😜erimenotoval kdekdo, ale do sériový výroby to zatím snad nikdo nepustil nebo jen ve velmi omezené míře. A to i u maloseériových výrobců. Každopádně Lotus je specialista na velmi lehké karoserie v rámci Chapmanovi filosofie že čím lehčí vůz, tím lépe a pak není třeba ani příliš výkonný motor.