Norský korunní princ se zúčastnil otevření dvou nových vodíkových čerpacích stanic na trase Oslo-Stavenger. První RX-8 na vodík začala jezdit po norských silnicích, další se očekávají v létě.
Vzhledem k tomu ze Obama vyskrtl z rozpoctu balik penez na vyvoj vodikovych aut, jelikoz v tom nevidi zadnou komercni budoucnost pro dalsich 20 -30 let, tak jsem rad ze jinde se snazi neco podniknout.
Chapu a verim, ze to je mozna slepa cesta, ale kompletne zavrit dvere a zastavit projekt jez i Bush podporoval je opravdu krok zpet.
Je videt, ze si nekdo mysli, kdyz mi to neprinese primy uzitek do 10 let tak proc bych se vubec zatezoval.
je otázkou jestli to má, či nemá budoucnost. Vodík a palivové články zde v budoucnosti rozhodně budou. Kupříkladu pro armády a lodní průmysl jiná cesta není. Taky budou oblasti, kde se elektrifikace nevyplatí, takže bude jednodušší tam ten vodík dovézt v cisterně. Letadla také budou v budoucnu létat buď na CNG nebo na H2. Takže celé to bude o velkém souboji jednotlivých alternativ.
Zase auto pouze pro nadšence. 15 let vývoje a hromada peněz na spalování vodíku a pouze v rotačním motoru. Za těch 15 let dosáhli "opravdu úctyhodných" 80kW a 140 Nm, dojezd 100 km. Už i tak poměrně slabý točivý moment ještě spadl dolů. Pokud se nepletu, RX-8 mělo být sportovním vozem...Čas a kapitál měli raději investovat do klasických palivových článků a nebo hybridu pro 6-ku a trojku :no:
To prave neslo, jelikoz pokud se nepletu a to mozna ano, Mazda byla silne ovlivnovana Fordem, takze Hybridy ci EV auta neprichazela vubec v uvahu a vyvoj . Sice Japonska znacka ale USA management. :no:
Myslel jsem to z pohledu zákazníka - jestli je to chyba manadementu USA nebo Jap je v konečném důsledku pro zákazníka celkem jedno. Btw Mazda byla ovládána Fordem i vedením? Moc jejich spolupráci neznám...
V USA sa predava hybridna Mazda Tribute, sestra Fordu Escape. Zacal sa predavat hybridny Fusion (americky sedan odvodeny od Mazdy 6). Takze americky Ford ma a mal v ponuke hybridy. Uz niekolko rokov.
Spolupraca Mazdy a Fordu bola o tom, ze Ford financoval a Mazda vyvijala - podvozkove skupiny, motory. Vacsina stvorvalcovych Duratecov su motory Mazda MZR, tie iste motory su aj v niektorych Volvach... Mazdy sluzili ako zaklad pre niektore Fordy. Posledna generacia Fordu Probe bol vlastne Mazda MX-6 s karoseriou od Fordu, Europsky Fusion a stara Mazda 2 su sestry, dnesna Fiesta ja postavena na zaklade dnesnej Mazdy 2.
podvozkove skupiny vyrabel ford ;) mazda delala jen benzinaky s objemem kolem 2 litru. a ford nefinancoval. tyhle vyvinute koncepty pak sdileli. mazda benzinove motory, ford podvozkove platformy.
Auto je experiment, rovnako ako vsetky ine vodikove auta, takze je jedno, ci je to RX-8, sedan alebo MPV. Mimochodom, v Japonsku takto funguje aj wankelom pohanana Mazda Premacy, cize Mazda 5. Su to jedine auta, ktore dokaze spalovat vodik aj benzin bez vyraznych uprav motora - umoznuje to prave rotacny motor. Ak si nepostrehol, ide o projekt komercneho prenajmu firmam a uradom - v Japonsku tento model funguje uz asi tri roky.
Zapoměli dodat že ten vodík se vyrábí ze zemního plynu - bylo by ekologičtější pálit rovnou zemní plyn než z něj za obrovského přispění energie vyrobit vodík a ten následně stejně pálit. Navíc - vodíkové kryo nádrže nejsou nikdy 100% těsné, těžko takové auto bude moct parkovat třeba v podzemních garážích.
Celkově jsou auta na vodík nesmysl, dokud nebude existovat nějaká laciná(=energeticky nenáročná) forma jeho výroby. Když k jeho výrobě použijeme kombinaci elektřiny z tepelné elektrárny a zemní plyn, je to úplně o ničem, to už je ekologičtější pálit benzín. Vodík pouze přesouvá emise CO2 z fosilních zdrojů jinam a ve srovnání s benzínem je ještě násobí.
zajímalo by mě v jaké podobě je ten vodík. Já předpokládám ,že v kapalné jaku u BMW 7 hydrogen, ale v článku to není zmíněno. Jinak je to určitě dobrá investice do budoucna od norů.