Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda RX-8 Hydrogen RE začala jezdit v Norsku, síť vodíkových stanic je ve výstavbě

Ondřej Láník
Diskuze (13)
Norský korunní princ se zúčastnil otevření dvou nových vodíkových čerpacích stanic na trase Oslo-Stavenger. První RX-8 na vodík začala jezdit po norských silnicích, další se očekávají v létě.

V Oslu byla představena Mazda RX-8 Hydrogen RE s norskou specifikací. Mazda pronajímá toto čtyřsedadlové sportovní kupé už delší dobu v Japonsku, pro projekt HyNor však bylo navrženo tak, aby splňovalo norské a evropské homologační předpisy – s řízením na levé straně a manuální převodovkou. Výsledek 18letého vývoje vodíkových řešení u Mazdy využívá dvoupalivový rotační motor, který umožňuje přepínat mezi používáním vodíku a benzinu v oblastech bez vodíkové infrastruktury. Po dodání první faceliftované verze Mazdy RX-8 Hydrogen RE poskytne na začátku tohoto léta Mazda pro projekt HyNor další vozidla na základě smluv o komerčním pronájmu.

Vozidlo bylo představeno při příležitosti otevření nejnovějších vodíkových čerpacích stanic HyNor. Otevřením těchto stanic udělal norský národní vodíkový projekt další krok k vytvoření rozšířené vodíkové infrastruktury podél 580 km dlouhé trasy z Osla do města Stavanger.

Norská ekonomika má významné příjmy z těžby ropy a zemního plynu. Stát v 90. letech začal prosazovat investování části těchto příjmů do tzv. fondů budoucnosti, tak aby ze současné dobré ekonomické situace země mohly těžit i příští generace v tzv. době "ponaftové". Ze zvláštních fondů jsou čerpány prostředky také pro nejrůznější projekty z oblasti kultury, ochrany nebo obnovy životního prostředí v Norsku i v zahraničí.

Ondřej Láník
Diskuze (13)
Avatar - skejpa
13. 5. 2009 08:19
Re: Výkonové parametry
podvozkove skupiny vyrabel ford ;) mazda delala jen benzinaky s objemem kolem 2 litru. a ford nefinancoval. tyhle vyvinute koncepty pak sdileli. mazda benzinove motory, ford podvozkove platformy.
12. 5. 2009 14:49
Re: Výkonové parametry
Diky za rozsahlejsi info.

Jen je skoda kde je toyota s hybridama dnes + prodeje A kde "Ford vs Mazda" :'-(
12. 5. 2009 14:23
Opravdu ekologická alternativa
Zapoměli dodat že ten vodík se vyrábí ze zemního plynu - bylo by ekologičtější pálit rovnou zemní plyn než z něj za obrovského přispění energie vyrobit vodík a ten následně stejně pálit. Navíc - vodíkové kryo nádrže nejsou nikdy 100% těsné, těžko takové auto bude moct parkovat třeba v podzemních garážích.
Celkově jsou auta na vodík nesmysl, dokud nebude existovat nějaká laciná(=energeticky nenáročná) forma jeho výroby. Když k jeho výrobě použijeme kombinaci elektřiny z tepelné elektrárny a zemní plyn, je to úplně o ničem, to už je ekologičtější pálit benzín. Vodík pouze přesouvá emise CO2 z fosilních zdrojů jinam a ve srovnání s benzínem je ještě násobí.
12. 5. 2009 12:13
Re: Výkonové parametry
Myslel jsem to z pohledu zákazníka - jestli je to chyba manadementu USA nebo Jap je v konečném důsledku pro zákazníka celkem jedno. Btw Mazda byla ovládána Fordem i vedením? Moc jejich spolupráci neznám...
12. 5. 2009 12:05
Re: Výkonové parametry
To prave neslo, jelikoz pokud se nepletu a to mozna ano, Mazda byla silne ovlivnovana Fordem, takze Hybridy ci EV auta neprichazela vubec v uvahu a vyvoj . Sice Japonska znacka ale USA management. :no: