"....Každý Golf GTI TCR pak dostal posílenou brzdovou soustavu s vrtanými kotouči a hlavně mechanickou uzávěrku diferenciálu. Tedy žádné přibržďování, ani „mezikolní“ spojka VAQ, ale opravdická špéru..."
Docela mě překvapilo pohrdání zmíněnou „mezikolní spojkou VAQ" oproti testovanému mechanickému samosvoru. Překvapilo mě to hlavně v kontextu s dřívějším testem Golfu GTI Performance, ve kterém p.Mička naopak vyzdvihoval vynikající funkci VAQ, eliminující typické nešvary mechanických samosvorů
Myslel jsem proto že VAQ je výrazně lepší než ta mechanika, ale teď jsem z toho poněkud jelen
No text je technicky vzato řádně zmatečný, VAQ není žádná "mezikolní spojka", VAG je samozřejmě mechanický diferenciál. Od běžného diferenciálu se liší jenom tím, že má navíc aktivně elektronicky řízenou svornost tím, že elektronicky řízená haldex spojka podle potřeby propojuje nebo rozpojuje planetová kola diferenciálu s klecí diferenciálu (kdyby to byla mezikolní spojka, to by se pan redaktor divil jak rychle by si nabil ústa) a tím řídí jeho svorný účinek. Rozdíl proti normálnímu neřízenému samosvornému diferenciálu je ten, že svornost může řídit jenom tehdy, když je to opravdu potřeba (rychlý průjezd zatáčkou) a eliminovat tak negativní projevy neřízeného samosvoru (tahání za volant na vyjetých kolejích v asfaltu, vyšší opotřebení pneumatik etc.). Na druhou stranu je el. řízený samosvor těžší než neřízený samosvor, protože spojka haldex, náplň oleje, čerpadlo, elektronika mají svou hmotnost, takže pro puristické auto určené na okruh je to asi zbytečná přítěž, protože tahání za volant nebo rozdrbané pneu v takovém použití jsou vedlejší a vítězí nižší hmotnost, pro použití na běžné silnici se mi zdá el. řízený diff jako vhodnější řešení. Takže pro určení co je lepší je rozhodující účel použití.
Dobrý den, na tohle se podívám. Jak to popisujete vy, to se přiznám, jsem neslyšel. O VAQu jsem se kdysi bavil s panem Hrdličkou ze Škodovky a i ten mi to vysvětloval takto, jak píšu já. Možná úmyslně použil jednoduší formu pro novináře-netechnika. Zkusím se v tom tedy trošku samovzdělat,
díky za reakci,
Machi
podívejte a podívejte se i na to co napsal 12:10 Blofeld, koukal jsem přímo na stránky VW.de a jak produkční verze GTI TCR, tak prodávaný okruhový speciál stejného jména prodávaný VW Motorsportem má VAQ, tedy stejný elektronicky řízený samosvorný diferenciál jako všechny běžné Golfy GTI nebo Leony Cupry. Z Vašeho textu plyne, že běžné GTI a Vámi řízené TCR mají v roli samosvoru každý něco jiného, není to pravda, všechny tyto modely používají jedno a to samé, tedy samosvorný diferenciál elektronicky řízený přes vícelamelovou spojku.
Ano, máš pravdu, slůvkem běžné jsem myslel prostě Golfy GTI, které mají samosvor. Teď po WLTP už v německém ceníku zůstalo jenom jedno GTI, to silnější performance 180kW a tedy automaticky s VAQ.
Nějak se do toho zamotáváme, respektive já se už začínám ztrácet, tak se pokusím polopaticky - vím, že GTI Performance má VAQ. V tiskové zprávě ke Golfu GTI TCR je uvedeno, že ten používá "mechanickou uzávěru diferenciálu". Což se mi samozřejmě nezdálo. Přimo v Portimau pak bylo to samé zopakováno na tiskové konferenci. Furt se mi to nezdálo, doslava jsem se tedy zeptal. Kluci, jako fakt mechanická uzávěra? Není tam VAQ? A kromě chlapců z českého zastoupení mi stejně odpovídali i Němci. Ne, GTI TCR nepoužívá VAQ, nýbž mechanickou uzávěru diferenciálu...
Machi
Pod mechanickou uzávěru diferenciálu si já osobně představuji páku na podlaze auta. která mechanickou cestou (táhla, lanovody) propojí klec diferenciálu a planetová kola a tím z otevřeného diferenciálu učiní uzavřený. Typicky takovou mechanickou uzávěru mají pravověrné off-roady, stavební a zemědělské stroje atd. Mechanická uzávěra diferenciálu rozdělí hnací moment mezi kola v poměru 50:50 a je vhodná k vyjetí ze závěje, ale nelze ji použít na běžném asfaltu v zatáčce, kdy by kola na levé i pravé straně měla tendenci opisovat stejný poloměr dráhy, což je v zatáčce špatně. Našel jste v TCR nějakou páku určenou k tomu účelu? Já o tom dost pochybuji.
U aut jako Golf GTI nebo GTI TCR jde použít jedině Diferenciál s omezenou svorností, což je konstrukční řešení diferenciálu, kdy se poměrná část kroutícího momentu přenáší na kolo s větší přilnavostí (v zatáčce to vnější). Direrenciálem s omezenou svorností je třeba diskutovaný VAQ. Jediná otázka je, jak (jakým mechanizmem) je řízená "svornost" takového diferenciálu, u VAQ je svornost řízená elektronikou přes vícelamelovou spojku. Můžete slovo od slova ocitovat tu větu v tiskové zprávě, kde se říká, že TCR používá "mechanickou uzávěru diferenciálu"?
Bude to jak píšete - VAQ používá elektronicky řízenou, u GTI TCR to bude mechanicky. Každopádně fomulace s mechanickou uzávěrkou je nešťastná, opravdu je to spíš svět offroadů. Zde citace z tiskové zprávy:
Pod kapotou je přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI, vyladěný na nejvyšší výkon 213 kW (290 k) a maximální točivý moment 370 N.m. Hnací moment je přenášen na vozovku prostřednictvím sedmistupňové převodovky DSG a pohonu předních kol s mechanickou uzávěrkou diferenciálu.
Tady se mluví o Vorderachs-Differenzialsperre,
[odkaz]
což je v materiálech VW běžné označení pro VAQ.
[odkaz]
Jak se do Češtiny dostalo slovíčko "mechanickou" ví asi jen české zastoupení VW.
Já sázím pytel banánů, že v TCR je VAQ.
Na to, že je i elektronicky řízený VAQ mechanickým "samosvorem" (nikoli přímo mech. uzávěrkou dif.) se někdy upozorňuje proto, že elektronickým samosvorem se obvykle označují jeho náhražky EDS/XDS(+) apod., i když ty primárně využívají stávající brzdový systém, takže ve finále také zasahují "mechanicky".
Přesto se tak nějak vžilo, že pokud má "samosvor" nějakou "železnou" hardwareovou nástavbu, mluví se o mechanickém samosvoru i v případě, že je řízen elektronicky.
A pokud systém využívá pouze stávající brzdový systém, mluví se o elektronickém diferenciálu, resp. jeho náhražce/suplování. Stále se bavíme primárně o řešení u FWD.
Ano, souhlas. Pak ale české zastoupení mělo buď opsat německý termín (a pak by bylo okamžitě jasné, že se jedná o VAQ) nebo zvolit nějaký vhodnější český ekvivalent. Pojem "mechanická uzávěrka diferenciálu" který použili podle mě není totéž jako "mechanický samosvorný diferenciál". Protože to první je mechanické uzavření diferenciálu u off-roadů s rozdělením mezi koly 50:50 (což se u silničních předokolek vůbec nepoužívá) kdežto to druhé říká, že se jedná o skutečný diferenciál (nikoliv nějaké přibrzďování) u které se řídí svornost (neříká se jak se řídí, v každém případě se ale řídí bez zásahu řidiče automaticky). Takže kdybych se chtěl za každou cenu vyhnout cizímu jazyku i zkratkám, tak jediný přesný popis by asi byl mechanický samosvorný diferenciál elektronicky řízený přes vícelamelovou spojku nebo tak něco podobně.
Martine, je to presne tak ako píše šimpanz. Nie je žiaden iný samosvor, len VAQ (Vorderachs Diferentialssperre, doslova uzávierka diferenciálu prednej nápravy), čo je MECHANICKÁ uzávierka diferenciálu (t.j. žiadna elektronická nahrážka typu XDS+, čo len pribrzduje jednotlivé kolesá), avšak elektronicky riadená, na rozdiel od klasických samosvorov typu Torsen (napr. v Megane RS).
Teda všetky hotheče koncernu majú samosvor (ak majú) VAQ, teda či už Cupra, tak GTI Performance, Clubsport, Clubsport S a aj tento GTI TCR. Už keď uvažuješ logicky, nie je dôvod vyvíjať pre jeden okrajový typ končiaceho modelu iný typ samosvoru, ako majú ostatné hotheče koncernu, proste tieto veci sa zdieľajú. A niet ani dôvodu, aby bol pre TCR nejaký "účinnejší" samosvor (je medzi niektorými taký predsudok, že klasický mechanický samosvor ako je spomínaný Torsen má vyššiu účinnosť ako VAQ), pretože predsa samotné GTI malo aj výkonnejšie modely (viď Clubsport S s 310k), ktoré mali práve VAQ.
To je ten selský rozum o kterém jsem psal...
Zajímavé je, že všude vidím fotky 3dv. GTI TCR, přitom český konfigurátor píše o 5dv. už v sérii a o 3dv. verzi tam naopak ticho po pěšině.
edit- narazil jsem dokonce na informaci, že u GTI TCR jsou obě varianty (3dv. i 5dv.) za stejnou cenu.
reagujem na 2,5 rokov staru diskusiu, ale neda mi. Na tv kanali Auto Moto und Sport vytrvale v ceskom preklade pouzivaju pri autach (napr. aj pri GTI) ten isty termin: mechanicka uzaverka diferencialu. Pritom myslia iba mechanicky samosvor., presne ako to bolo aj v tomto clanku o Golfe. Chcelo by to vystopovat, ktory koumak toto prvykrat pouzil a vsetci sa toho chytili, vratane VW zastupenia. Zufale, uz som z toho na nervy.
Jo, taky mi u Machaly přijde, že se u VW chválí zrovna to, co je pod kapotou... A tohle nebylo nic jinýho, než další zážitkovej článek zabalenej do PR kabátu...
To jsem blbě napsal, z uvedeného to opravdu vypadá, že se mi VAQ moc nelíbí. Je to přesně naopak, z VAQu jsem byl vždycky nadšený, hlavně na mokru, to funguje parádně. I proto jsem pak psal, že by se mi mic líbilo srovnání obou systémů,
Machi
Ale vůbec ne. Dobře víš, že já patřím k nejnáročnějším čtenářům a největším kritikům Auto.cz. A když jednou za uherský rok něco pochválím, tak šup a už mám v tuto chvíli šest dislike?! Pěkně jsem se ráno probudil, v posteli sjel své oblíbené weby, u tohoto článku se zastavil a přečetl ho až do konce, u věcí jako VAQ jsem jen nevěřícně zakroutil hlavou nad redaktorovým neumětelstvím, ale celkově to pro mě bylo pěkné čtení (byť s chybami), záživné, psané s duší a s vlastními názory = takové já mám rád.
Zvláštní je, že se to tvé údajné nevěřícné zakroucení hlavou nad redaktorovým neumětelstvím , nijak neodrazilo ve tvé původní reakci na jeho článek. :*);-)
Tak jsem se těšil na fotografické porovnání starších generací GTI...a nenašel nic, jenom současnou nudu a vzhledově hnusný interiér závodní verze... :'-(:-(8-s
Ten článek měl větší a zajímavější potenciál - porovnání Golf I, II, III GTI se současnými GTI. Nemyslím výkonově, ale zážitkově. Je to tam, ale bylo by mnohem zajímavější se o tom více rozepsat.
Srovnání generací GGTI už tady sice taky bylo, ale ten potenciál tam byl, a vzhledem k tomu, že GTI TCR je vlastně jen GTI Clubsport po faceliftu, mohli tomu věnovat i více prostoru. Hlavně tam chybí srovnání s pátou g. GTI, která bývá v podobných srovnávačkách starších g. hodnocena (spolu s druhou. g.) celkově nejlépe.
Jinak článek, až na ten mega přešlap s "novinkou" ("mechanicou špérou"), patří k těm lepším (na aktuální poměry auto.cz).
Tak tak 5ka je asi naj GTi ak ratam tie trochu "bezpecnejsie" GTi... celkom som nad nim uvazoval, ale okrem ineho myslienka, ze by som sa v garazi utiekal ku koncernu ma ničila. Inak je to super (3dv aj celkom pohladne) auto so slusnym funfactorom a vyborne daily... skoda no >:D
Koncern nekoncern, pokud to auto stojí za to, tak je jedno ze kterého je koncernu apod.
S takovou by sis nemohl koupit ani sportovní Porsche, nebo Lambo, a to by byla škoda, ne?
Je racionalne to co pises, ale na auta sa nepozeram len racionalne. Ako pracanta koncern v pohode aj auto na bezne ucely. Mame doma golf a jazdil som dost aj na 3 kach tdi. Aj ked som vsetky rad vyzmykal, bude to tym, ze ja rad vyzmykam cokolvek co nie je rozjebane a uplne od veci.
Porsche a lambo nema okrem SUV nic extra z fauvé a ano V10 bola skvela :-)
Bacha, pochválil si článek a to se tu asi nenosí nebo nesmí, já nevím. Ty máš zatím dva dislike, já čtyři.
Tímto bych ty čtyři borce, co mi dali palec dolů, na tomto místě rád vyzval, ať sem teda napíšou, co by podle nich měla redakce psát, když čtivé, zážitkové, poutavé a osobní dojmy redaktora jim podle jejich negativní reakce nevoní. Tak se ukažte, chlapi, že jste chlapi a že máte svůj názor! Já svůj vyjádřil nahoře i tady! Čekáááám!!!
Právě jsem vám dal po jednom :yes: , aby vás to tak nebolelo. ;-)
Článek by byl na pochvalu, nebýt toho fatálního přešlapu s "mechanickou špérou", přičemž to tady není poprvé a zřejmě ani naposledy.
Přitom k tomu, že je tvrzení o údajné změně blbost, stačí i selský rozum, stejně jako u toho dsg u Pola GTI.
Tak je to podobný, jako když jel H.Mička vyzkoušet Ultra Quattro, pochvaloval si ho, a nakonec jsme došli v diskuzi k tomu, že jezdil skutečným Quattrem.
Chtěl jsem v reakci použít slova jako neumětel, pisálek, technický antitalent atp., ale když je ta neděle, tak nic z toho nenapíšu a budu tedy na tvůj comment reagovat pouze tímto:
Golf R má černý lakovaný doplňky. Každý auto od VW, který má R-line paket, má černý lakovaný doplňky. Starej GTI Clubsport měl to lakování taky. Klasický GTI má nelakovaný doplňky, nikdo netuší proč. GTI TCR má přední nelakovaný doplňky tak jako klasický GTI, ale zbytek je lakovanej černě jako u eR (zřejmě nejlépe je to vidět na fotce č. 55). Je to naprostá designová prasárna, krom toho, že to vypadá neuvěřitelně levně. Kterej Helmut to schválil?? Jakto že to designovýmu oddělení vůbec projde?
...opět bulvární technické diletantství, podobně jako nedávné tvrzení redakce, že Polo GTI má suché! 6st. dsg.
Samozřejmě, že se jedná o mechanický způsob "samosvoru" (na přední nápravě), stejně jako u G7 GTI Performance/ClubSport, jediný, kdo se tam tomu mohl divit byli zástupci auto.cz = mezinárodní ostuda.
Ovšem očekávat od redakce, že si aspoň následně nasype popel na hlavu, by zřejmě bylo naivní, podobně jako pod údajným suchým! 6st. dsg Pola GTI.
okrem toho aj tvrdenie "radsej som zaradil vyssi stupen" aby som na predne kolesa neposielal tolko krutiaku.... vykonu ! >:D Teda pokial sa nemysli šolichanie 3 kvaltu na 1500ot... (mne vtedy hned napadlo, ze vykon vs krutiak je tiez španielska dedina pre autora)
Je smutné, že takúto chybu spraví šéfredaktor. Ale OK, stane sa, nikto nie sme neomylný. Horšie je, keď si to tu Martin obhajuje, aj keď mu x ľudí vysvetlilo, že sa mýli a jedná sa stále o ten istý VAQ. 8-s
Chlapci... Já neobhajuju svoji chybu, jenom popisuju, jak k ní došlo. To, co píšete, samozřejmě dává smysl a já to nezpochybňuju, taky mi přišlo divné, že by limitka měla nějaký jiný systém než ostatní koncernové hot-hatche. Proto jsem se výslovně ptal, jestli je tam VAQ a na místě mi několik expertů řeklo, že ne. Toť vše.
V tuto chvíli se připojuju k šimpanzovi a k jeho sázce přidávám další pytel banánů. GTI TCR bychom měli mít k redakčnímu testu, do té doby se určitě povede definitivně zjistit, jak se věci mají,
díky,
Machi
Martine, s tím vzpomínaným Polem GTI to bylo velmi podobné. Tam taky redakce tvrdila, že "nějaký technik" jim opakovaně řekl, že 6st. dsg je (výhradně v Polu GTI) suché.
Samozřejmě to byla blbost a dával jsem tam k tomu i odkaz (do diskuse).
Tak tady máte (redakce) další odkaz k VAQ v GTI TCR:
"Helping to transmit all that power into forward motion is the same VAQ electronically controlled differential that features in the GTI Performance, but with a specific mapping."
Překlad podstatného: "...stejný elektronický diferenciál VAQ, který je funkční součástí GTI Performance..."
[odkaz]
P.S. Takže banány pro šimpanze, kdo chce mít v diskusi opici, měl by mít i na banány. ;-)
Mne raz jeden predajca svätosväte tvrdil, že twin-scroll turbo znamená dve turbá. Tým chcem povedať, že ani fakt, že Ti niečo povedal zamestnanec VW nemusí znamenať správnu informáciu. Proste všade inde sa píše o VAQ (napr. britské EVO píše: 286bhp ... is sent to the front wheels alone through an electronically controlled locking diff) ako majú všetky ostatné koncernové HH a nevidím dôvod, aby v tejto limitke s obmedzenou životnosťou (v lete je tu nový Golf) mal vyvinutý úplne iný samosvor (naviac "primitívnejší" mechanický, keď VW má progresívnejší elektronicky riadený).
Alebo ešte inak: trhal Ti ten motor volant z ruky (ako by to pri takmer 300 koňoch robil Torsen)? Zrejme nie, že; aj to je jedna z vlastností VAQ
EVO také píše jasně o stejném základu diferenciálu (s omezeným prokluzem), jako má GTI Performance:
"...while the GTI Performance’s limited-slip differential also ensures front traction will be adequately handled."
[odkaz]
podobně jako Autocar:
"Like the GTI Performance, the GTI TCR gets VW’s electronic locking ‘eDiff’ as standard..."
[odkaz]
A další:
[odkaz]
Tohle by snad na ty dva pytle banánů mělo stačit. ;-)
No tak to je snad samozřejmý ne? A fakt chce ty banány? Nechci ho nutit do nedravých alkoholických produktů, ale já se většinou sázím o flašku. Ale jestli to mají být banány...
Autor....Nejvíc z okruhu, GTI TCR mě bohužel otrávil samočinným sedmistupňovým DSG. Samočinným i v manuálním nejsportovnějším režimu. Znovu jsem po pár zatáčkách rezignoval na páčky pod volantem a jenom otrocky šlapal na plyn. Nikdy, nikdy tohle nepochopím.
Divím se, že člověk (autor), který se pohybuje "mezi auty" nechápe, proč 1) se u vozu nenabízí manuální převodovka 2) se DSG chová tak jak se chová.
Je za tím bezesporu WLTP. S manuálem nebo s DSG s možností manuálního řazení, by TCR (s nastaveným výkonem) neměl šanci WLTP "projít".... ;-\
Tak tak....neboj, u autonomního vozu to tak bude...... :-) Když se dívám na to video a vidím a slyším, jak auto samo řadí, samo dává meziplyny, tak k tomu plně autonomnímu už nebude daleko..... ;-\
Za mě je obrovská škoda, že tohle je téměř jistě poslední sport. mutace Golfu s možností třídvířka, což je pro mě zásadní prvek, bez kterého končí můj zájem (jako kupce) o rychlé Golfy.
P.S. První GTI bylo výhradně třídveřové, pětidvířko přišlo později.