Začínající šoféři s praxí do pěti let způsobí třetinu dopravních nehod v Evropě, přitom je mladých mezi 15 a 30 lety na starém kontinentě jen asi 20 %. Může za to ošizená výuka v autoškole?
akokolvek super moze byt autoskola ... moze byt aj neviem aka bomba..... ale ak mladas s cerstvym vodicakom mysickuje v 80tke tam kde je 50tka ... a pod zadkom ma 200 koni na ktore este v zivote nezarobil ani cent... a v hlave prazdno a neuveodmuje si ze auto nie je hracka..... tak mi povedz co s tymto spravi autoskola .... ovplyvnit tieto veci bohuzial uz nie su v moci autoskoly .. autoskola ta nedokaze vychovat ani prevychovat... pravidla ta nauci ale viac uz nie je v jej moci....
Ja ti nevim, ale to patříš k té skupině lidí co si myslí, že když jede někdo s instruktorem tak úplně stejně jede i bez něho? Na to, aby jel člověk s instrukorem 150 by musel být fakt idiot >:D
Nezlob se, ale jestli už instruktor učí žáka, že sotva najede do pruhu, tak i když nemá rychlost, má se hned řadit, je to na zastřelení instruktora. To je prostě blbost a ohrožení ostatních účastníků provozu.
já si udělal autoškolu ve 29 a hned po autoškole objednal zbrusu nové auto, čekal sem na něj 3 měsíce a za tu dobu žádné jezdecké zkušenosti, aspoň mě to nové auto nutí s ním jezdit opatrně;)
manželka dělala autoškolu před necelými 10 lety v individuelnim kursu.
první hodina probehla tak, ze ji instruktor rek at sedne do auta a ze jedou. bez jakyhokoliv teorie a vysvetlovani co je spojka, brzda atd. když mu rekla, ze za volantem sedi poprve, tak byl hodne rozmrzelej, a když se ji nepodarilo rozjet na první pokus, tak na ni zacal kricet a choval se k ni jako nejaky desetilety holce.
po cca 14 dnech individuelniho kursu byla tak vyklepana, ze to vypadalo, ze to ukoncime a pujdeme delat autoškolu k memu známému. nicmene jsem si ji vzal na starosti ja, a během mesice s ni najel cca 500km nejdriv po silničkách mimo oficielni komunikace a pak i po silničkách s malym provozem. ridicak dostala ale jen diky me, ucitel autoskoly nenaucil nic. sama byla schopna auto ridit az po pul roce, kdy pod mym dohledem naridila cca 10tis km. vždycky jsem ji tlouk do hlavy, ze když nevi, kdo ma prednost, at radsi zastavi. zezacatku se ptala skoro na každý křižovatce jestli ma prednost. takze pro me tahle zkušenost byl totalni minus. pak asi 2 roky kvuli detem nejezdila, tak jsme zacinali znova.
ja jsem delal na nakladak taky v individuelnim kursu a mel na to jen 14 dni, protože pak sem sel na vojnu. tata zastaval názor, ze papiry na nakladak potrebuju, od ty doby jsem nakladak ale neridil. poprvé jsem prisel normalne v riflích, vyrazili jsme s vejtraskou do stavebnin, tam jsme s instruktorem nalozili několik pytlu cementu a vyrazili smerem do hor. tak jsme po cesticach, kde bych se bal jet na motorce dorazili k najakymu baraku, vylozili, a jeli zpet. na druhou hodinu jsem si vzal montérky a instruktor me pochvalil, ze jsem chapavej. tentokrát jsme vezli nejaky stoly a zidle. pak uz zadny jizdy nebyly, ze prej to staci a za tyden jsou zkoušky...
S tím ptaním na křižovatkám jsme měli to samé. Taky jsem šílel při řazení,kdy se místo na cestu dívala na šaltpáku.Později si pořídila malé auto s automatem a jízda byla zcela jiná. Ubyla spojka,řazení.Dnes by už jako řidička do auta bez automatu nesedla. ;-)
ja zas při koupi novyho auta prosazoval automat prave kvuli ni, ona chtěla manual protoze se chtěla naucit radit a u druhyho auta byl, je a bude manual.
zezacatku jsem skripal zubama, ale ted to je uz uplne OK a rizeni ji bavi...
Doufám, že se automaty do běžných aut rozšíří /a ony se rozšíří/ ještě v daleko větší míře. Udělat autoškolu s fofrklackem je pro dost žen utrpení, takhle se můžou soustředit na provoz a neřešit kvedlání...
Autoskoly delaji bezne kurzy s automatem, ale takovy absolvent ma tuhle skutecnost potom uvedenou v RP a nemuze ridit s manualem. Je to snad vsude v Evrope, jestli i v CR nevim.
Víceméně potvrzuju! Z 99% procent mě naučil jezdit otec autoškola je skoro totálně k h.vnu :no: A to myslim vážně fakt skoro totálně k ničemu 8-s Rozhodně tě nenaučí řídit a nedá dokonce ani běžný naprosto základní rady co a jak!
Mě učil starší pán, který údajně vyučoval jízdu všelijakými pozemními vojenskými vozidly. Skoro pořád klidný, během "jízd" vyprávěl příběhy z armády... Naučil mě dost, hlavně používání blinkrů a opatrnost/předvídání. Dokonce jsem přemýšlel, že bych si objednal další jízdy jen tak na procvičení :-)
Taky jsem měl staršího chlapka a supr, na uplně první hodně zajel na parkoviště (u hřbitova v Brně) tam jsem si dal pár koleček a pak hned jedem do centra Brna (ve špičce)(pravda nějaký týden předtím jsem se učil na nelegálně rozjíždět a jezdit).
Tak že mě furt tahal do nepříjemných situací a když jsem jel pomalu, třeba 30 tak furt přidej na 50. Tak že s ním snad nikdy nebyla jízda jak často vidíme, že se autoškola vleče ale plynulá rychlost na limitu.
Tak že ne všechny autoškoly jsou špatné, u té mé bylo spíše kladeno na jízdy a teorii jsem moc neměl, tedy ja jsem tam ani moc nechodil na teorii jen na jízdy.
presne tak. nevim jak dnes, ale za me se v autoskole ucily jen předpisy a k tomu jizdy, takze clovek co vylez z autoskoly, si moh myslet ze se jezdi jen podle predpisu.
o predvidavosti, cteni provozu, ocnim kontaktu, o tom ze lidi delaj chyby a musíš myslet i za ne a oni za tebe, tedy pocitat napr. s tim, ze to auto z vedlejsi ti neda prednost, ani slovo. detem tohle tlucu do hlavy od mala, doufam, ze to jednou k necemu bude ..
Já si tedy mohu autoškolu jen pochvalovat. Souhlasím s tím, že většina lidí by asi potřebovala více než to minimum hodin. Mě to stačilo, protože jsem nemusel ztrácet čas základy. A prakticky všechno jsem odjezdil ve slušném provozu. Ještě zbylo několik hodin na nějaké chuťovky.
Autoškola je vstupní branou do světa řidičů. Mnoho lidem ukáže, jaké dopravní předpisy máme, jak automobil ovládat, jak se v provozu chovat. Ale není možné si myslet, že z nich vždy odcházejí hotoví kvalitní řidiči. Kvalita přichází ruku v ruce se zkušeností. Ovšem je k tomu dle mně potřeba i jedna důležitá věc - mozek. Jsou tací, kteří budou jezdit jako idioti celý život, najít se však dá i mnoho mladých "ukázněných" řidičů. Je to o lidech a upřímně, kdo z nás občas nepopustí uzdu "závodnickým" choutkám.... :-!
Presne tak. Podle me drtiva vetsina ridicu, co jezdi i desitky let, nebyla v zivote na zadne skole smyku, nezvladnou prudky uhybaci manevr, stejne si neporadi v nejake modelove krizove situaci. Ale maji to, co jim sebedokonalejsi autoskola nikdy neda a nemuze dat- zkusenosti z provozu, rozvahu a predvidavost, takze se do podobnych krizovek skoro nikdy ani dostat nemuzou.
Kolik je mladych ridicu se sotva oschnutymi papiry, co umi rekneme dobre ovladat techniku jezdeni, maji klidne nejaky vycvik sportovni jizdy i zkusenost/i na okruhu. Jenomze se zabijeji daleko casteji, nez mamca s deckama, co ji pri kazdem druhem razeni zacuka auto. Ona totiz na sebe a ty deti v aute dava pozor.
"Tudíž každý, kdo udělá zkoušku, by měl umět bezpečně ovládat vozidlo." - To je teorie, realita je ale taková, že za 28 hodin se nikdo pořádně řídit nenaučí a u zkoušky je člověk rád, když se mu na x-tý pokus s trochou štěstí povede nepřejet čáru při předjíždění cyklisty a dostat papíry. Kdo pak hned aktivně neřídí, i těch pár základních návyků rychle ztrácí a za volantem si je nejistý.
A Autoškoly? Za těch pár hodin a při takovém konkurenčním boji jsou rády, když člověka trochu připraví na zkoušku, resp. inspektora, natož aby trénovaly jízdu v krizových situacích, na dálnicích, v noci, ve zhoršených podmínkách nebo za většího provozu.
Všechno ale nelze házet jen na systém výuky. Pokud je někdo nevybouřený, nevychovaný hňup a je ochotný třeba sednout si za volant s THC nebo chlastem v krvi, autoškola ho fakt nezachrání. A pravdou taktéž je, že spoustu cenných zkušeností zkrátka musí člověk nabrat při řízení sám.
Dle mého názoru by mohlo být užitečné zavést systém z některých okolních zemí, kde lze řídit pod dohledem rodiče (nebo jiné zodpovědné starší osoby) již od 17 let. Člověk tak ty první zkušenosti nabere bez toho, aby byl omezován rozpočtem autoškoly nebo mu mysl zatemnily hormony...A také bych osobně zvýšil počet požadovaných odjetých hodin.
By the way, ještě mi v hlavě utkvěla vzpomínka, kdy jeden kamarád půl roku po autoškole prostě nedokázal pochopit, že když chce předjíždět a dostat z auta plný výkon, musí u atmosféry podřadit a vytočit motor klidně k šesti tisícům. Myslel, že je to naopak. Nepřijde mi tedy zrovna rozumné, že se téměř úplně vynechala výuka techniky. Vždyť takoví experti dnes pomalu ani nemůžou vědět, že je třeba měnit nějaké kapaliny, případně svíčky, a podobně.
Na každou činnost, tedy i na řízení auta, je možné rozčlenit lidi na čtyři základní kategorie. Chce a má na to. Sice na to nemá hlavu, ale moc by chtěl. Má na to, ale nechce. Nemá na to a taky ani nechce.
A v každé kategorii je ještě skupina feťáků, alkoholiků a deprivantů. Takže je vlastně s podivem, že těch bouraček není víc. ;-)
Myslím, že každá autoškola je schopna dát budoucímu řidiči ty nutné základy. Některá lépe, jiná hůře. To další pak zůstává na člověku samotném. A zrovna tak jako u všech dalších lidských činností, buď mám vlohy ke skloubení řízení vozu a sledování provozu a časem se ze mne stane dobrý řidič anebo vlohy nemám a řidič ze mne nikdy nebude. To druhé si bohužel málokdo přizná. A proto se musíme dnes a denně za volantem stresovat a sledovat jeden druhého, protože nevíme, co ten druhý nebo ti další, v následujících momentech udělají. Doktor radí...omezte řízení auta na nezbytné minimum, šetříte tím srdíčko a každým krokem si naopak zlepšujete fyzičku! :-!
Myslim že už je to dlouho co si chodil do autoškoly ;-)
Možná to dřív fungovalo jak píšeš, dneska ani náhodou :-|
To čemu dneska řikáme autoškola ve většině případů nedá ani nutný základy
Škoda, že se v článku nezmiňuje ten pravý důvod tragických nehod u mladých. Autoškolu jsem dělal někdy v roce 2001, byl jsem mezi těmi šťastlivci, kteří dostali výborné testy, kde bylo platných více odpovědí v jedné otázce. Test, jízdy, technické otázky bez ztráty kytičky. Autoškola mě naučila vše, co jsem potřeboval, abych mohl jezdit v běžném provozu. Jezdil jsem od začátku velice často a… Ve věku o kterém se v článku zmiňuje, jsem měl dvě bouračky. A proč? Protože jsem jezdil po nocích jako prase, které nepřemýšlí o možných následcích. Problém není v autoškolách, problém je, že jsme prostě lidi a někdo je více zodpovědný a někdo zase méně. Dodnes děkuji všem svatým, že jsem tehdy nikomu nezničil život…
Vodicsky preukaz mam 4 roky a za sebou cca. 60000km. Verim, ze velke percento starsich ludi nema najazdene to, co ja uz teraz. Kto je v tomto pripade skusenejsi vodic?
Stale som toho nazoru, ze clovek co ma 30 rokov papiere a vyjde na cesty 5x rocne je daleko nebezpecnejsi ako mlady clovek, co jazdi pravidelne. ;-) Je to o individualitach, machrovat za volantom moze aj 50-rocny chlap, co prechadza druhou pubertou. Netreba skatulovat.
Jsou lidi, co tvych prvnich najetych 60 tkm jezdi klidne rocne a klidne uz tech 30 let. Jsou lidi, co dokonce vic nez ty autem ujedou i na kole.
Vek, nebo delka drzeni RP neni samozrejme zadna zasluha ani zkusenost (moje matka jela naposledy snad prave v autoskole a ze uz to par desetileti bude), ale takovy drzitel RP se nebude nikdy povysovat nad ostatni ridice, jako se ty chlubis svymi mizernymi prvnimi kilometry za volantem. Netreba se povysovat.
Mnoho dalsich km a pokud mozno bez nehod! Ono jich stejne par prijde, ale at z toho aspon vsichni vyvaznou zivi a pokud mozno i zdravi ;-)
Já bych si dovedl představit i naprosto opačný scénář - ten, pro koho se řízení stává rutinou, si dává menší pozor.
Já osobně ani netuším kolik km mám za život najeto. Těžko bych to změřil, ale především je mi to úplně jedno. Fakt je, že nerad usedám do auta, které řídí někdo jiný. Ale když už, tak mi nejvíce záleží na povaze toho člověka, která vypovídá mnohem více...
Fakt je, že alespoň nějaká výuka krizových situací by byla na místě.
Několikrát jsem už zažil, jak nehodu nezpůsobil ten rychlý pitomec, který se za každou cenu musel narvat do míst, kam se to rozumně nedá stihnout, ale nezkušený nebo vyděšený mlaďas, který neuměl na takovou věc reagovat. Nehoda bude připsána mladému, ačkoli prvotní příčinou je d€bil, který spěchal a porušoval zákony jak na běžícím páse.
Já dělal řidičák na A1 ve svých 16 letech (r. 2007) a dostal jsem malou motorku. Párkrát jsme se povozili po městě, to bylo tak vše. Pak přišla jedna mírná zatáčka a já ležel na zemi. Nikdo mi neřekl, že to může na štěrku uklouznout. Říkali nám ve škole, že v dešti se nejezdí.
Jednou silně pršelo a já si vzal motorku a jel se projet. Přežil jsem jízdu, říkal jsem si co by kdyby. O rok později jsme jeli s mladou večer do kina, večer svítilo sluníčko. Po 3 hodinách vylezeme ven a pršelo. Ještě že jsem se naučil..
Chápu, ne každý má tu možnost. Když jsem v r. 2012 dělal Béčko, měl jsem už lepšího instruktora, ten mi říkal na co si mám dát pozor ve městech a tak. Vyžádal jsem si extra noční jízdy, teda po šesté večer (dělal jsem to v říjnu). Byl jsem z toho vyklepanej, ale naučil jsem se. To je ale tak všechno.
Přijel jsem do města, kde jezdím tramvaje a byl jsem z toho vykoukanej (nejbližší větší město bylo 80 km) a instruktor tam odmítal se mnou jet. Učil jsem se sám...stejně jako dálnice, mlha...a ještě mě i teď toho čeká.
Jen pravda, že občas mám pocit, jak kdybych měl více schopností a mohl si víc dovolit, ale známej kamioňák, co jezdí už od vojny říká, že i on si nedovolí po 30 letech ježdění prohlásit, že je výborným řidičem.
Spis nez rychlost me v ulicich a na silnicich zarazi to, jak neumi nikdo zareagovat. Nekdo nekomu vjede do cesty, nikdo nejme neomylny, ale kdyz uz tam vjede, tak at prislapne plyn nebo zabrzdi stranou nebo neco...ale tady zadne reakce nevidim a bohuzel taky na mokru a snehu to neni zadna slava. Povinne bych zavedl skoly smyku ale opravdu poradny, vzdyt ta 18 leta holcina nemuze za par lekci se vyjezdit, naucit se reagovat atd...kdyz jezdi pres leto, jako vi jak se ma chovat pri smyku, kdyz ho nezazila, proste aby se naucili aspon neco. Ja vzal hned po ridicaku pritelkyni na sterk, kluzkou vozovku a bahno aby vedela co a jak, protoze mi jde o jeji zdravi a zdravi ostatnich. To ze pri vybirani smyku se opre o pangejt a odre auto, to je mi jedno, hlavne kdyz vi, ze se tak vyhnula treba stretu s jinym autem, stromem, zveri atd....