No konečně aji němčouři pochopili , že na CNG mají dvojnásobné náklady při koupi a tak musí rádi neradi akceptovat to co už je dávno vytvořené a funkční a nevytvářet si furt něco novýho - viz celá evropa (téměř) je plynofikovaná na LPG , nikoliv na CNG ... Vivat LPG !!!
Teď ještě aby to uznali ve Wolfsburgu a nevytvářeli nefunkční TDI Pumpe-Duse ...
Nepleť si LPG s tím, že někdo před 20 lety vozil v kufru škodovky láhev od vařiče a pak mu to blaflo... Dnešní systémy podléhají tvrdým bezpečnostním normám, které prokazují dokonce větší bezpečnost než při provozu na benzín. Na vlastní oči jsem viděl Octavii na LPG, doslova zatomizovanou do jednoho metru délky mezi dvěma kamiony na dálnici, a jediné co z toho auta zbylo byla kopa hader, skla a pořádně odraná nádrž na LPG... Dnešní nádrže jsou natolik pevné a vybavené bezpečnostními ventily, že o jakékoliv nebezpečnosti nebůže být ani řeči.
člověče zamysli se a podívej se dookola. Kolik lidí už zadřelo ty svý přímovstřiký nafťáky namazající naftou ... navíc p-d je daleko složitější než c-r. následné opravy stojí desetitisíce ... takže si to spočítej .... :-):-):-)
:yes: jistě, má se využít současná, poměrně hustá infrastruktura čerpaček LPG. Naprosto souhlasím :yes: Výrobci by raději měli postarat o lepší připravenost motorů spalovat toto palivo a případně na tom zapracovat.
Nojo, jenze to netahne, videl jsem na konkurencnim serveru test nejakyho tusim francouze, na benzin mel 0-100 za 15 vterin, a s LPG za 20! budiz, byla to sunka uz predtim, ale tohle je des, velky pokles vykonu, proste to dost netahne, ja bych - kdyz uz ne elektrinu, to je daleko, tak BioEthanol petaosmdesatiprocentni, taky beha na klasickych benzinovych motorech bez vetsich uprav, a ma to oktanovy cislo 103, sice nizsi vyhrevnos, takze to zere vic, ale co na tom kdyz to neprodukuje skodliviny, a hlavne, lidstvo ma dostatecne zkusenosti s produkci alkoholu ;)
mas asi spatne informace, pokles vykonu u modernich systemu je zanedbatelny
na alkohol je sice pekne,ale odkud bychom vsechen ten alkohol brali? vyrabi se z nejakych plodin nebo co a ani pri 100% pokryti by to nemohlo vyzbyt pro vsechny..
Jo, co se tyka vyrobnich kapacit, tak to jsem cetl prave o CNG - ze by bylo potreba obrovske mnozstvi biomasy ze ktere se vyrabi, problem je ze ta se "spotrebuje" jejim rozkladem vznika plyn, pak je na nic a musi se sehnat dalsi, tedy nove narostla, to u alkoholu by nemel byt takovy problem, staci male mnozstvi kvasinek a cukr, ty se rozmnozi, premeni cukr a je to, a cukru by mel byt snad dostatek... snad :)
Co to plácáš s rozkladem? Dokážeš pochopit že rozklad biomasy je provázenej taky vznikem bioplynu (cca 50%metan a 50%CO2, CNG cca 95%metan) a to víceméně sám od sebe. Pro alkohol musíš kvasit a destilovat. Navíc bioplyn vzniká prakticky z čehokoliv, na alkohol potřebuješ materiál s vysokým obsahem cukru. Takže ve výsledku z hektarovýho pole dokážeš za rok získat přibližně 10t metanu, ale jenom asi 2tuny ethanolu. To jenom pro porovnání možností zásobování z obnovitelných zdrojů...
DOPRDLE CO TO PLACAS?!?! TY REKNES JESTLI TO DOKAZU POCHOPIT A PAK NAPISES PRESNE TO CO UZ JSEM NAPSAL?!?! TOBE SLOVO LOGIKA MOC NERIKA, CO?
TO JSEM PRECI PRESNE PSAL ZE ROZKLADEM BIOMASY VZNIKA PLYN TY TRUBKO!!! JE TO VEDLEJSI PRODUKT BAKTERII PRI METABOLICKE PREMENE. TAKZE NEPLACAM, JESLI PLACAM, TAK TY TAKY JELIKOZ TO PRESNE OPAKUJES, A ANO, DOKAZU TO POCHOPIT, ABY TAKY NE, KDYZ JSEM NAPSAL PRESNE TO CO TY - JEN DRIV, TAKZE ANO, TO CO DOKAZES POCHOPIT TY ZVLADNU S REZERVOU TAKE, ZVLAST KDYZ VEZMEME V POTAZ ZE TYS ZJEVNE NEPOCHOPIL CO JSEM NAPSAL, JINAK BYS NEPSAL TOTOEZ A NEVYDAVAL TO ZA OPRAVU, NEBO PROSTE JEN NEUMIS CIST.
A NE CHLAPCE, POCHOP ZE SAMO OD SEBE SE NEDEJE NIC, DEJE SE TO DIKY LATKOVE PREMENE BIOMASY - BIOLOGICKE POTRAVY BAKTERII, VYRABI HO BAKTERIE, NE NIC, ANI KOUZELNIK.
NE, NEVZNIKA Z CEHOKOLIV, NEKTERE LATKY ZPRACOVAVAJI BAKTERIE RYCHLEJI, PRODUKUJI TEDY POTOM MNOHEM VICE PLYNU.
TO JE PRAVE ONO, CUKRU NEPOTREBUJES VIC NEZ BIOMASY, PRAVE NAOPAK, MENE.
A I KDYBY CHLAPCE BYL TEN POMER JAK PISES, TAK MI POVEZ, TO ZE ZKAPALNENY PLYN MA VETSI OKTANOVE CISLO JE JASNE NEZ HORLAVINA PRIROZENE KAPALNEHO STAVU, NAVIC JEN 85-TI PROCENTNI, ALE POVEZ MI JAKOU MA CNG VYHREVNOST? JESTE MNOHEM MENSI NEZ ALKOHOL, A TO VICE NEZ JE ROZDIL HMOTY KTERY SI UVEDL 10:2, JDE TEDY O TO ZE PLYN SICE SNADNEJI ZAPALIS, ALE Z JEDNOHO KILA VYTEZIS MNOHEM MENE ENERGIE, TEDY TO JE VELMI NEEFEKTIVNI PESTOVAT VICE HMOTY ZE KTERE JE MENE ZISKU NEZ Z TED DRUHE PRI MENSIM OBJEMU. MENE ENERGIE = MENE VYHREVNOSTI, MENE VYHREVNOSTI = MENSI ROZPINANI, MENSI ROZPINANI=NIZSI TLAK EXPLOZE, NIZSI TLAK EXPLOZE= NIZSI VYKON, OSTATNE S BIOETHANOLEM JE TO TOTEZ, MA SICE VYSSI OKTANOVE CISLO NEZ BENZIN, ALE VYHREVNOST POLOVICNI, MA TEDY VYSSI VYKON, ANO, DIKY OKTANOVEMU CISLU, ALE TAKE DVOJNASOBNOU SPOTREBU - KVULI POLOVICNI VYHREVNOSTI, EXPLOZE/ZAPALENI SMESI TEDY PROBIHA RYCHLEJI NEZ U BENZINU, ALE JEJI NASLEDNA UVOLNENA ENERGIE A ROZPINANI JE POMALEJSI A MENSI, PROTO ABY ZACHOVALI TLAK - PUMPUJI TAM 2X TOLIK LATKY -TEDY 2X TOLIK PALIVA, PROTO MA FORD FOCUS S POHONEM NA BIOETHANOL SPOTREBU 16 LITRU - TEDY PRIBLIZNE 2X NORMALU, VSE ODPOVIDA.
Tak dobře, ale bylo to napsaný tak kostrbatě, že to vyznělo jako by se biomasa rozpadla a nic... (když by to u alkoholu neměl bejt takovej problém).
K tý druhý části. Jde právě o výhřevnost. Ethanol: Výhřevnost 26,9MJ/kg, zápalná teplota 415, Benzin: cca 45MJ/kg, záp. T podobná, Methan (CNG): Výhřevnost 53MJ/kg, zápalná teplota 700;
Takže asi si snadno spočítáš, kde je víc energie a co je bezpečnější vzhledem k samovznícení...
Asi záleží na konkrétním autě, já jezdím formanem na LPG (1,3i 40Kw) a na plyn to jezdí lip než na benzin-rychlejší akcelerace i líp táhne v kopcích. Spotřeba asi 10l plynu nebo 9l benzinu na 100km. Auto ma najeto pres 300tis.km a vubec zadne problemy-1x za rok na revizi tot vse.
Jediná výhoda LPG jsou nízké daně z LPG.... nic víc nic míň. Až se nějaký eurokomisař špatně(dobře) vyspí napálí na lpg daň na úrovni 60% zdanění benzinu a celá propanbutanová infrastruktura půjde do kopru.......
CNG je lepsie. Mam tiaz LPG, ale cim viac sa budeme prisposobovat zazitemu palivu, tym neskor pride CNG. Urcite, aj LPG treba robit, no nie ako nahradu za CNG, ale alternativu.
LPG sa nevyraba, LPG je propan-butan a tazi sa spolu so zemnym plynom...
Robil som v tejto oblasti a je to velmi lacne, ekologiske a hlavne bezpecne palivo do automobilov, jedine cena prestavby je u novych aut velmi draha zalezitost
To co narazíš jako první je zemní plyn (CH4), dál je tam potom ropa (lehká, těžká - záleží na složení, z tý se potom v rafinériích frakční destilací vyrábí benzín, nafta, petrolej atd...) a úplně vespod je přírodní asfalt. Propan-butan vzniká buď přímo při rafinaci, nebo se dá získat chemickou úpravou (další náklady..) zemního plynu. Důležitý je, že LPG se získává z ropy, zatímco CNG je tam rovnou. Navíc zásoby zemního plynu sou výrazně větší než zásoby ropy. Srovnání LPG a CNG - CNG: nižší spotřeba, vyšší výkon (když se na to naladí motor, což třeba citroen nedělá) LPG:levnější přestavba, menší potřebná nádrž
Ptal jsem se 2 firem - lidí (z 6, co jsem našel na webu) v CR, co to montují, montáž do mnou vybraného staršího vozu (AUDI 2,2 R5 turbo, na motoru ani tak pry stejně nezáleží) prvý: montáž obtížná, cena min. 70000kč. druhý: cena min 80000kč a že se mi to nevyplatí. Spočítal jsem si, že by se mi to vyplatilo až za 4 - 5 let. a mít auto ve stejné hodnotě jako přestavbu nebo levnější, mi případá postavemé na hlavu. :-( Kolik stojí přestavba třeba v Německu, nevíte?
Ja jsem to (LPG) nechal nedavno namontovat do Toyoty Yaris za cenu 30.000 Kč. Stav tachometru byl 170.000 km. Auto jsem koupil před sedmi lety nové a nebyli s ním doposud žádné větší problémy. Po 15000 km se podpálil ventil a oprava stála 22.000 Kč. Nikdo mi v montážní firmě neřekl, že je třeba častěji kontrolovat vůle na ventilech. Je tam jiná provozní teplota a ventily se víc roztahují. V Toyotě mi poopravě řekli, že to máme kontrolovat každých 40.000 km. Spotřeba na plyn je vyšší tak o půl litru. Výkon se opravdu o něco snížil, ale není to nic zásadního. Zásadní je pro mně to,že na každé nádrži plynu ušetřím 330 kč a ujedu na to 480 km (28 l.)
Ano. U japoncov treba na ventily davat vacsi pozor, lebo maju tensie voditko a teda sa lahsie prepalia. Existuje na to nejaky pripravok, co sa namaze na ventil a potom je to tepelne odolnejsie. Skus pohladat.
To co narazíš jako první je zemní plyn (CH4), dál je tam potom ropa (lehká, těžká - záleží na složení, z tý se potom v rafinériích frakční destilací vyrábí benzín, nafta, petrolej atd...) a úplně vespod je přírodní asfalt. Propan-butan vzniká buď přímo při rafinaci, nebo se dá získat chemickou úpravou (další náklady..) zemního plynu. Důležitý je, že LPG se získává z ropy, zatímco CNG je tam rovnou. Navíc zásoby zemního plynu sou výrazně větší než zásoby ropy. Srovnání LPG a CNG - CNG: nižší spotřeba, vyšší výkon (když se na to naladí motor, což třeba citroen nedělá) LPG:levnější přestavba, menší potřebná nádrž
na rozdíl od CNG, kde jsou emise skutečně o dost lepší než v případě benzinu (o naftě nemluvě), jsou emise lpg/benzin téměř stejné - resp. není žádná legrace vyladit moderní auto tak, aby nebyly emise na lpg v některých parametrech horší než na benzin. Přitom se z lpg, který je vyráběn z ropy, neplatí téměř žádné daně. Myslím, že daňová podpora lpg je chyba a že se tím brání i rozvoji CNG, který je ekologičtější a politicky korektnější (ne tolik muslimský :-) ). :-!
jinak k těm lpg-blábolům, že se u moderních systémů na lpg nezmění výkon a spotřeba stoupne jen minimálně:
Uvědomte si, že zatímco litr benzinu váží cca 0,75 kg, tak litr plynu váží cca 0,5 kg. Pokud by mělo platit, že se spotřeba ani výkon nezmění, znamenalo by to, že:
1. má plyn výrazně vyšší výhřevnost, což nemá
a nebo že
2. výrazně stoupla účinnost motoru, což teda silně pochybuju
to znamena, ze spotreba musi stoupnout minimalne o tretinu. To je ale nesmysl, jezdim se spotrebou vyssi maximalne o litr, coz je deset procent..... vykon prakticky stejny. Ted, musim priznat, je pokles vykonu znat, ale mam auto pred serizenim a kontrolou.