Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Pravdy a mýty o bezpečné vzdálenosti III: Proč zrovna 2 sekundy?

V souvislosti s dodržováním bezpečného odstupu nejčastěji slýcháme o takzvaném pravidle dvou sekund.
Zpět na článek
13. 12. 2012 20:30
14. 12. 2012 09:42
14. 12. 2012 09:49
14. 12. 2012 11:15
14. 12. 2012 13:10
14. 12. 2012 13:53
14. 12. 2012 17:18
14. 12. 2012 10:13
14. 12. 2012 13:30
14. 12. 2012 13:53
14. 12. 2012 13:56
14. 12. 2012 14:06
14. 12. 2012 16:43
14. 12. 2012 14:08
14. 12. 2012 16:43
14. 12. 2012 14:54
14. 12. 2012 15:54
14. 12. 2012 16:01
14. 12. 2012 21:10
16. 12. 2012 10:20
14. 12. 2012 16:44
14. 12. 2012 17:18
14. 12. 2012 17:00
14. 12. 2012 17:17
16. 12. 2012 10:47
16. 12. 2012 10:33
14. 12. 2012 16:13
14. 12. 2012 16:21
13. 12. 2012 20:30
SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Ty dvě sekundy byly vzaté z optimálního času pro první... zásun. Nezapomeň, že to není tak dlouho, kdy jediná dáma v Evropě za volantem byla paní Eliška Junková :yes: Ostatní dámy létaly leda na koštěti na Petrovy kameny... Svět aut byl tedy výhradně mužskou záležitostí.

Zjišťoval jsem si přirozený odstup, který automaticky volím na státní a vychází mi to na jednu sekundu.

Ruku v ruce s tím jde samozřejmě soustředění za volantem a především dobré brzdy. Myslím brzdy s ABS. Jak se brzdí bez ABS jsme se poměrně srdceryvně dozvěděli na minulé diskusi. Rozhled v této věci mi též rozšířil náš kapitán, který pomocí ručky už prý ve smyku zachránil nejeden svůj blatník před deformací. No... každý zažíváme na silnici jiné věci, má zkušenost je taková, že během jedno sta tisíce kilometrů jdu natvrdo na brzdu tak dvakrát třikrát. Takže dvakrát třikrát se znovu narodit, to není špatné vysvědčení pro ABS, co?

Ještě k té ikonizované ručce :-) V životě jsem za jizdy ručku nepoužil ani jako záchrannou brzdu, ani jako vytahováka ze smyku, bože... >:D Jen jednou jsem vyzkoušel účinek. Na zamrzlém rybníku... Vždy když tahle brzdová zvěrstva čtu na diskusích tak si říkám, že ti kluci snad ani nikdy nezažili, co to s autem udělá, když za tu ručku vezmou. Oni snad ani neví, že by si před tím vytáhovákem ze smyku museli napřed upilovat aretační zoubky... Já vím, dostupná videa na internetu jsou mocnou pubertální čarodějkou. Zde snad jen tedy doprovodné doporučení předznačeného létání na tom koštěti.

BRAVO BRZDA :yes:
Rozbalit vlákno
105
Avatar - beibej
13. 12. 2012 21:36
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
GTI radši už se snaž potlačit tu grafomanii a běž radši řídit auto, ne se jen povozit v autě. Zkus si na nějakém tom "zamrzlém rybníku" jezdit v kruhu a pomalu přidávat plyn při zachování poloměru otáčení. A v momentě kdy už bude auto nedotáčivé tak si zkus pohrávat s ručkou a pokud nejsi řidičské nemehlo tak příjdeš té ručce na kloub.
13. 12. 2012 21:37
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
>:D >:D
Avatar - beibej
13. 12. 2012 23:39
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
jsi sjetej nebo po lobotomii?
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 09:30
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
ten člověk vážně není zdráv....
14. 12. 2012 12:48
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
No hlavně jsem nyní po jízdě. Ledovka, citovka, brnkačka :-! Nic pro tebe, pro jezdce rallye ručka >:D :no:
13. 12. 2012 22:00
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Zapomněl jsi mu poradit jak vyzrát na aretační zoubky. Nemusí je upilovávat, stačí držet při akci knoflík. :-)
13. 12. 2012 22:05
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Taky dobrej... >:-[] >:-[]
13. 12. 2012 22:40
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Nebo namontovat hydrauliku bez aretace. >:D To je také užitečná rada. >:-[]
13. 12. 2012 22:44
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
No to je jiná, s takovou technikou už můžeš do WRC. :-)

Jo, eště jednu dvanáctku si dám. A dejte nám i tři zelený. :-) :-)
13. 12. 2012 22:57
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
To děláš špatně, máš si dát sedum piv a JEDNU zelenou. :-)
13. 12. 2012 22:14
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Zkus si na zamrzlém rybníku dělat ta tvoje kolečka pak jdi na cvičák a nech si tam hodit zadkem - myslím zadkem auta.
Vsadím pětku, že než se ti auto otočí dvakrát dokola, nestačíš ani sundat pracky z volantu a zavřít hubu, natož abys hmátnul po ručce >:D
Avatar - beibej
13. 12. 2012 23:31
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
No tak já si takle hraju už léta a zatim dobrý. Nepovažuju se za nějakého Loeba.
14. 12. 2012 10:22
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Já si taky hraju, ale mezi "hrát si" a "řešit krizovku" je velký rozdíl - to je to, o čem je řeč.
Já se ti na ručku+zadní náhon ve sněhu i podepíšu, ale v krizi jsem rád, že mám ESP, tak rychle zareagovat bych nezvlád.
14. 12. 2012 12:43
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
:yes: :yes:
14. 12. 2012 13:00
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
:yes:
14. 12. 2012 14:17
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
No právě, ono je hrát si a řídit.
14. 12. 2012 09:18
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
>:D :yes: ale on sa s ručkou hrá už roky ...keď čaká v aute na rodičov. >:-[]
14. 12. 2012 12:43
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
>:D >:D
15. 12. 2012 21:34
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
1. ked som zacinal jazdit tak som mal par nedotacavych smykov, stylom ze som v zakrute slapol na brzu silno lebo som isiel rychlo (predokolka bez ABS) alebo som v zakrute na mokre prudko pridal zacali sa presmykovat kolesa a uz som sa smykal, v oboch pripadoc to vyzeralo ale rovnako: mirne bocim do zaktruty, v momente smyku uz ale ide rovno nehladiac na natocenie kolies.
2.Potom som sa par krat v zime bol hrat s rucnou na parkovisku a zistil som ze to moje auto dostanem do pretacaveho smyku rucnou iba ak auto nejde rovno (cize ako keby som isiel do zakruty)

tak mi prosimta skus vysvetlit ako sa dostanem rucnou do pretacaveho smyku, ked som v nedotacavom smyku, idem rovno a natocenie volantu nema vplyv na to kam idem
13. 12. 2012 22:10
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Ta ručka...to je nekonečné téma...do hospody >:D
Každopádně ti, co v krizovce zjistili, že na ručku to fakt nestihnou, si pak aspoň bez keců přihodí za ESP.
Avatar - Ham.
13. 12. 2012 22:21
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Snad ani nemusí přihazovat, nechci to tvrdit, ale mám pocit, že se už pár let auto bez ESP u nás nedá ani koupit. Nebo o nějakém víš?
V dnešním autě je tahání za ručku spíše nebezpečné i když to člověk z prvohor umí, protože kecat do práce ESP je asi stejně chytré jako kecat chirurgovi v IKEMu do transplantace.
13. 12. 2012 22:33
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
....a ještě z těch prvohor to umí dobře asi tak 5 ze 100.
13. 12. 2012 22:35
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Pár let určitě ne. Od minulého roku je povinné pro nově homologované vozy. Od příštího roku bude povinné i pro nově prodané. Absence ESP byla specialita většinou nejnižších výbavových stupňů (tedy těch pro cenu od), je jedno, jestli to byl Mégane, nebo 308 (nic proti Renaultu nebo Peugeotu, ale zrovna u nich si to pamatuji). A u těhle nejnižších výbav kolikrát ani nešlo si za ESP připlatit, prostě jsi musel vzít výbavu vyšší. A v základu bylo třeba až od třetího (nebo i čtvrtého) stupně.
Avatar - Ham.
13. 12. 2012 23:00
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Máš pravdu, teď na to koukám, Mégane jde nakonfigurovat bez ESP. V roce 2012 pro mne docela šok.
13. 12. 2012 23:12
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Tak dva roky zpět bylo v nižší střední naprosto normální, že nejnižší výbava neměla ESP v základu. A ojedinělé ani nebylo, že sis nemohl v těhle výbavách za ESP připlatit. Bohužel paměť mi tak dobře neslouží, abych sepsal, kdo co nabízel. Takže mne to nepřekvapuje.

Když se rozhodlo o povinném zavedení ESP, to bylo myslím v roce 2009, tak se uvádělo, že ESP má cca 40% vozů prodaných v EU, jestli si dobře pamatuji. Připadalo mi to jako hodně málo a to motivovalo jeho povinné zavedení - hodně se prodávají malé vozy a nízké výbavové stupně, kde prostě ESP nebylo standardem.
Avatar - Ham.
13. 12. 2012 23:29
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Žil jsem v bludu, měl jsem pocit, že od té doby co novináři hodili Mercedes A na boudu při losím testu tak, že se ESP rychle rozšířilo do všech tříd. Takže tak nějak od roku 2000-2004 si říkám je to dobrý všichni máme ESP. Teď vidím, že se sice rozšířilo, ale u malých aut je stále za příplatek. EU se stará o kdejakou ptákovinu, ale takovouto užitečnou věc nařídí až teď. :-)
13. 12. 2012 23:32
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Vem si, kdy nařídili ABS... Zákazník nevěděl, zákazník nechtěl, automobilka nepodbízela, zvedlo by jim to akorát cenu od.
Avatar - STi 2008
15. 12. 2012 20:21
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Proboha proč šok?? Firma kupovala v listopadu 2 Octavie a obě bez ESP. Takže -standart! :no:
Avatar - twistedTSD
13. 12. 2012 22:57
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Řekl bych, že aut bez ESP v základu je na trhu naopak stále dost.
13. 12. 2012 23:05
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Jo, je jich hromada...ESP je povinný jen pro auta homologovaná (snad) po začátku listopadu 2011.
Takže u Škody koupíš bez ESP třeba Citigo, Fabii a Roomster. :-)
14. 12. 2012 10:24
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Záleží u koho nakupuješ >:D
S tím kecáním ESPčku do práce souhlas.
Avatar - rohYpnol
13. 12. 2012 23:56
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
nezbývá mi nic jiného než nesouhlasit, a to hned z několika důvodů, proč ABS jen s otazníkem - sám můžu porovnávat, jak auta bez ABS, tak s ABS, tak s ABS vč. ESP a všech moderních serepatiček:
1) když je sucho, tak především starší ABS PRODLUŽUJÍ brzdnou dráhu
2) i když ABS zasahuje do brzd, tak to není vždy po mé libosti. Často cítím, že když se s ním začnu "hádat" a auto si brzdím přerušovaně sám, tak se mi začne chytat i tam, kde prostě ABS odmítalo brzdit
3) ano, týká se to především starších ABS, ale ani nové není svaté
4) starší ABS a kostky... nejlépe mokré... to je opravdu hitparáda

Přínos ABS vidím především při krizovém brždění za mírně horších adhezních podmínek. Řidič může jít "na prasáka" tvrdě na brzdy a neprobrzdí. Ale jakmile má možnost/schopost soustředit se, tak ABS rozhodně nneí vždy přínos.
Takže pro běžného uživatele JE ABS hlavně v kombinaci s ESP slušný pomocník, vůz bez ESP bych už nechtěl (ano, změnil jsem názor poté, co vím, že mi ESP opravdu zřejmě zachránilo mého plechového miláššška). Ale vše má svá pro a proti. A starší ABS... to rozhodně vidím jako často spíše obtěžující než pomáhající :-!
14. 12. 2012 08:25
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Tiez som zastancom ABS a ESP pre beznych vodicov. Ja zijem v mieste, kde je sneh cca 5 mesiacov do roka a parkrat sa to ESP spustilo. Niekedy mam ale pocit, ze sa spusta prilis skoro. Zase pri nizkych rychlostiach (cca 25 km/h) sa nespusti vobec a to ma stve viac. Minuly rok som dostal smyk pri takej nizkej rychlosti a smykal som sa do protismeru (nastastie tam nic nebolo).
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 09:46
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
pokud se ti do 25kmh nespusti tak bud rad.... ABS na snehu v malych rychlostech neumi zastavit vozidlo..... Neskutecne tim protahuje brzdnou drahu.

moderni auta ABS a snad i ESP v malych rychlostech vypinaji. A zvláště na sněhu a ledu dobře dělají.
14. 12. 2012 09:59
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Nemylis si ABS s ESP? To su dve dost odlisne veci. Ja som hovoril o ESP.
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 13:29
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
ESP se musi taktez deaktivovat v nejake rychlosti, protoze bys pak v zasnezenem fleku nebyl schopen vycouvat nebo se rozjet na zledovatelem terenu a zatocit. Nevim jaka muze byt rychlost, ale melo by to byt taky tak do 20kmh
14. 12. 2012 13:53
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Proč bys neměl být schopen vycouvat?
14. 12. 2012 14:03
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Presne toto som sa tiez chcel spytat.

Dalsia vec: Nie som odbornik, ale myslim si, ze ESP by mohlo fungovat v dvoch rezimoch - do 20 km/h by bol "jemnejsi" rezim a nad "normalny" rezim. Lebo ako hovorim aj pri takej nizkej rychlosti moze clovek naburat. A ak pri 20 km/h nabura napr. do chodca, tak neviem neviem.
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 14:40
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
to je velmi specifické kdy a proč, hlavní problém jsou rozdílné otáčky na každém kole, a při sklouznutí přes nějaký hrbol míří auto jinam než chceš... to by ESP už hned na počátku nedopustilo a suplovalo by ASR.... Protože pro ESP je klíčová nějaká rychlost, je většinou aktivní až od určité rychlosti... To tak zevrubně asi vše... ;-)

do detailu zde nic rozebírat nehodlám... to mi stačí s mistrem světa GTi.
14. 12. 2012 14:49
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Nehovorim, ze je to blbost, lebo sam tomu do detailov nerozumiem, ale osobne sa mi to vysvetlenie nejako nezda.

Ak teda nemienis rozoberat nic do detailov, vies aspon uviest nejaku referenciu na doveryhodny zdroj, ktory tvoje tvrdenie potvrdi?
14. 12. 2012 19:24
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Dnes je to obecně kontrola trakce, ASR je jen jedna z funkcí. A ta funguje ihned.
14. 12. 2012 19:28
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Nie je to nahodou tak, ze ASR je kontrola trakcie a to co mas na mysli ty je prave ESC, resp. ESP?

Wikipedia (nie najlepsi zdroj, ale predsa [odkaz] ):
"A traction control system (TCS), also known as anti-slip regulation (ASR), is typically (but not necessarily) a secondary function of the anti-lock braking system (ABS) on production motor vehicles, designed to prevent loss of traction of driven road wheels."

Znovu wiki [odkaz] :
"Electronic stability control (ESC), also referred to as electronic stability program (ESP) or dynamic stability control (DSC), is a computerized technology [1][2] that improves the safety of a vehicle's stability by detecting and reducing loss of traction (skidding)."
14. 12. 2012 19:41
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Myslel jsem tím ESP. Pointa je, že jde o integrovaný systém. Je jedno, jestli se na to díváš jako na stabilizaci, nebo kontrolu trakce, to spolu souvisí. A existuje symetrie mezi systémy (tedy jednotlivými funkcemi) pracujícími s brzdami a systémy pracujícími s točivým momentem motoru.

Stačí si přečíst ty úryvky, které cituješ. "Electronic stability control (ESC), also referred to as electronic stability program (ESP) or dynamic stability control (DSC), is a computerized technology [1][2] that improves the safety of a vehicle's stability by detecting and reducing loss of traction". Kontrolou trakce zajišťuješ stabilitu. Vztah je zhruba následující ESP > ABS > ASR.
14. 12. 2012 20:08
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Mozno som to vedel zle, ale ja som to doteraz vedel takto:

ASR (kontrola trakcie) je schopna "uskrtit" prenos hnacej sily z motora na jednotlive kolesa pohananej napravy. Senzory su schopne zistit ci koleso "ide naprazdno" a ak ano, tak ho priskrtia.

ESC (kontrola stability) je schopna robit to iste ako ASR, ale navyse vie este jednotlivo pribrzdovat vsetky kolesa. Navyse senzory su schopne zistit rozdiel v rychlosti kolies. V tej wiki pisu "ESC intervenes only when it detects a probable loss of steering control". ASR toto zdetekovat nevie. Aspon tak to ja viem.

Tiez si pamatam auta, co mali ABS a ASR, ale nemali este ESC.
14. 12. 2012 20:26
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Jasně, ale to je dané především tím, že se systémy nějak vyvíjely. Neobjevily se tu z ničeho nic v dnešní podobě. Jejich činnost se dost překrývala, proto je to dnes integrovaný systém. Z těhle tří toho nejméně potřebuje ASR. Tomu stačí senzory na hnaných kolech, které mu umožní sledovat jejich otáčky, a schopnost kola přibrzdit. Pokud nejde o čtyřkolku, tak ABS potřebuje senzorů víc - potřebuje hlídat všechna kola. Jinak dělá to samé, hlídá otáčky kol a případně zasáhne do brzd, jen reaguje na jinou sadu podmínek. A úplně nahoře je ESP, které hlídá kde co, natočení volantu, rotaci, zrychlení, ale také otáčky kol. A jak auto stabilizuje? Pomocí brzd. Vidíš tam tu souvislost? Když máš ESP, tak s jeho prostředky můžeš realizovat ABS. A můžeš ho udělat ještě lepší, protože máš víc senzorů a víc informací.

Jednotlivá jména mají dnes hlavně marketingovou funkci.
14. 12. 2012 20:35
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Principu rozumiem, mna len pletie to nazvoslovie. Jeden to vola tak, druhy onak.

Napr. ty si napisal:
"Dnes je to obecně kontrola trakce, ASR je jen jedna z funkcí"

Wiki pise "traction control system (TCS), also known as anti-slip regulation (ASR)". Po slovensky je teda ASR kontrola trakcie.

To znamena, ze tvoja veta znamena "Dnes je to obecne kontrola trakce, kontrola trakce je jen jedna z funkci" co je vlastne veta o nicom.

Ja by som to povedal inak:
Dnes sa to vo vseobecnosti vola ESC ( = kontrola stability). ASR (= kontrola trakcie) je len jedna z funkcii. To potvrdzuje co si napisal v inom vlakne, cit. "ESP > ABS > ASR"

Takze toto nazvoslovie ma pletie. Chapem, ze teraz su tie systemy integrovane, ale to neznamena, ze to mozeme volat hocijako.
15. 12. 2012 00:01
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Také jsem ti upřesnil, jak jsem to myslel. Nevím, o co ti teď jde. Nemluvím v marketingových termínech. Stabilizace kontroluje trakci. Kontrola trakce ani tak nevyjadřuje konkrétní funkci, ale spíš oblast působnosti. Stabilizace je obecnější pojem, ale její specifika jsou nad rámec téhle diskuze, tak jsem nepovažoval za nutné je odlišovat. Pro různé systémy existují různá označení a nemíním se dostat do debat, co přesně ten či oný má dělat. Trakce je trakce, přijít o ni mohu několika způsoby a ASR to všechno nepobere. ASR je kontrola prokluzu a tenhle pojem přesněji odráží to, co ve skutečnosti dělá. Že z toho někdo udělá kontrolu trakce, neznamená, že tomu tak musím říkat. Podle mne je tohle označení matoucí. To je tedy můj pohled na věc. :-)
15. 12. 2012 15:23
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Kedze nie som z tohto odboru, tak pouzivam "marketingove terminy". Zda sa, ze ty pouzivas odborne terminy. Teraz je uz vsetko jasne.
Avatar - Kuban
16. 12. 2012 09:38
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
ABS - řeší primárně blokování kol a stabilizuje brzdnou dráhu
ESP - řeší primárně směrovou stabilizaci, tedy vyhodnocuje k tomu i otáčení volantem a jeho funkce je přibržďovat jednotlivá kola a vracet tě do požadovaného směru jízdy - musí být společně s ABS systémem.
ASR - redukuje moment na jednotlivých kolech hnací nápravy v případě při prokluzu. Opravdu je to i takzvané taction control TCS, tak jak je tomu vidno u sportovních vozů - ovšem liší se softwarově, naladěním a jiné, rozhodně neslouží ke stabilizaci.
16. 12. 2012 10:55
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Ano, presne tak. Mam pocit, ze _MT_ to mysli tak isto, len to inak nazyva. On to nazyva stabilizacia trakcie a v podstate vsetky tri stabilizuju (alebo kontroluju) trakciu. Mam pocit, ze vsetci hovorime o tom istom, len pouzivame iny slovnik.

"Traction refers to the maximum frictional force that can be produced between surfaces without slipping" [odkaz]

ABS - kontroluje trakciu pri brzdeni
ASR - kontroluje trakciu pri rozbiehani (vlastne opak ABS)
ESP/ESC - kontroluje trakciu pri beznej jazde s cielom stabilizovat vozidlo v horizontalnej rovine
Roll Stability Control (RSC) - kontorluje trakciu pri beznej jazde s cielom stabilizovat vozidlo vo vertikalnej rovine (sucast ESP/ESC) [odkaz]

Samozrejme plati, ze je tu medzi systemami suvislost (napr. ASR "potrebuje" ABS, atd.) + su integrovane.
Avatar - STi 2008
15. 12. 2012 20:26
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Co to plácáš, pro ESP jsou důležitá čidla hlídající odstředivé síly, úhel natočení volantu a skutečný pohyb auta!
Fyzika, ne,čéče!
Avatar - STi 2008
15. 12. 2012 20:26
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Co to tady....., pro ESP jsou důležitá čidla hlídající odstředivé síly, úhel natočení volantu a skutečný pohyb auta!
Fyzika, ne, čéče!
14. 12. 2012 10:17
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
To je zajímavé, mně právě starší ABS přišlo lepší.
Zasáhlo zřetelně až poté, co se kolo zastavilo, kdežto ta novější - hlavně v lehkých autech - mi přijdou až moc aktivní v době, kdy se ještě nic neděje (tedy neděje podle mně, možná se něco děje a já to přes ty megasložité nápravy a serva nevnímám).
14. 12. 2012 14:02
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
To není ani tak o věku, ale o konkrétním nastavení. Auto z 99, ABS zasahuje až když je zle-to mi vyhovuje. Auto z 01, ABS otravovalo na každým štěrku a občas dokázalo pěkně zavařit, hlavně v nižších rychlostech. Auto z 08 i s ESP, ABS zasahuje přiměřeně a navíc jsou rázy do pedálů minimální, ale zato ESP je aktivní až až. Teď jezdím do práce v podstatě po sněžných pláních a čekám, kdy mi praskne kontrolka od ESP, jak pořád bliká.
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 09:29
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Dej si kafe, teda vodu, toho kafe už máš moc...

tlačí ti kofein na mozkové funkce..... Ty už si na lékaře s tou tvojí psycho formou, vymýšlet si fiktivního oponenta a pak tam k němu přiřadit všechny mladé....

ty jsi normálně ale vážně blázen!!! Jako dobrá rada, zajdi k psychiatrovi... To neber zase jako urážku... to je prostě rada a doporučení.
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 09:42
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
- jen tak na okraj:
A) Ruční brzda blokuje u většiny vozidel zadní nápravu a světe div se, některým vozům i v ten moment deaktivuje ESP, které logicky nemůže mechanickým zátahem brzdu uvolnit.
- v praxi ruční brzdou vyvoláš přetáčivý smyk. A je mi fuk zda si to někdo dělá pro zábavu (jako já) nebo tím řeší krizovky při smyku nedotáčivém. Prostě tak to s ruční brzdou je a basta.

B) Během jednohosta tisíc kilometrů jsem brzdil v krizi už asi 50x, a rozhodně je to tím, že nejezdím jen po dálnici, ale v náročném terénu. Takže logicky, mám s krizovým bržděním mnohem lepší zkušenosti než ty!!! Zkousni to, ješito, snad nezhoříš v křesle. Třeba jen taková Zvěř, je silný nepřítel, to ty v Praze neznáš, ikdyž tam mě taky občas nějaká lidská zvěř dokáže zaskočit.
(posledních 60tisíc za rok a půl mám najeto s ABS EBD a při žádné krizovce nebrzdím tak, aby mi do toho ABS výrazně kecalo - vím brzdím špatně - každou krizovku bourám, už mám 50tý vůz)

C) ty si zůstaň u sekundy, já si raději budu dávat sekundy klidně i tři... Neb s tvým spoléháním jen na ABS bych už asi zařval..... Tvé pochody v hlavě jsou jak na diskotéce... Támhle meleš o tom, jak se má předvídat, jak máš nesmrtelné obložení, protože ty brzdit zkrátka umíš nejlépe, a pak tady píšeš hlody o tom jak sekunda rozestupu je akorát.... Možná tak v Praze u křižovatky! Čím dál tím víc se rýsuješ jako nebezpečný dědula.
14. 12. 2012 12:43
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Všechno, ale úplně všechno špatně. Takového diskusní nemehlo se jen tak nevidí. O těch tvých blábolech snad nemá význam se ani rozepisovat, jako obveselovací složka to posloužilo, budiž.

Jen snad k té zvěři. Je evidentní, že jsi se zatím střetl leda tak s myší polní, neb argumentovat brzdou s abs u kontaktu s velkou zvěří, to může opravdu jen mistr plejstejšnu-Kuban. Tohle přebíjí i legendární hlášku o objíždění soba zprava... >:D

No pojďme k realismu, k těm destičkám. Ano, dávám na destičky přes sto tisíc. Je to tím, že umím jezdit a umím i brzdit. Pod pojmem "jízda" si ovšem nepředstavuj tupé jetí bez předvídavosti, dokonalého odhadu a mnoha kilometrových zkušeností za volantem. Mlátit sebou v autě jako nudlema v bandě, to je styl možná přitažlivý pro tebe, s jízdou s velkým "J" to však společného nemá nic :-!
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 12:58
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Tvá neschopnost argumentovat na konkrétní věci je tristní. :no: :no:

Vypovídající úroveň tvých dovedností je jen na úrovni chvástání, které silně přesahují tvé reálné znalosti a schopnosti.

Příště se buď vyjadřuj k věci, nebo se nevyjadřuj vůbec! :no: :no:

Až budeš odpovídat konkrétně, pak si dovol někoho soudit! Do té doby jsi jen chvástavý ješitný dědula co má plno keců, ale znalosti a reálné zkušenosti nulové.

Chraň bůh tvé děti, jež jsou odkázany na ABS v tvém voze! Své zdravotní komplex si leč na někom jiném....

Buď reaguj věcně, nebo nereaguj vůbec!
14. 12. 2012 13:03
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Nyní jsem si ještě přečetl ten tvůj doslova imperiální blábol, že ABS v autě pod 25 km/hod prakticky na sněhu nebrzdí... >:D

Předsednictvo Zlatého ventilku vřele děkuje... >:-[]
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 13:19
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
ty jeden starej troubo, já o 25 neřekl ani slovo. Dej si prášek...

Já se zmínil o tom, že ABS se v nízkých rychlostech deaktivuje (u moderních systémů)....

důvod je jednoduchý! Fyzika a tvoje totální neznalost!!!!

Jen trouba jako ty si myslí, že se brzdná vzdálenost na odlišných adhézních podmínkách s ABS do cca 20kmh zkracuje!!!!

Je na to X diplomových prací, měření, zkoušení testů, JEN GTI je MISTR ZEMEKOULE....

ty by ses měl stydět za svou demenci. uz radeji nic nepis.... nebo se vsem, kdo se brzdnými systémy zabývají rozletí střeva smíchem :-D.... ty seš vážně originál....
14. 12. 2012 13:23
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Bacha ať ti nepraskne žilka >:D
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 13:29
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
už praskla, doted se nemůžu přestat smát.... >:D >:D >:D >:D >:-[] :yes:

mistr nesmrtelné obložení a jeho kumpáni... no co :-)
14. 12. 2012 13:34
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Jó, třeba jen taková Zvěř >:-[]
Avatar - Otrava
15. 12. 2012 14:30
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Přestaň se chovat tak hystericky. Neříkej, že tě baví hádky, když je nedokážeš ustát...
14. 12. 2012 13:34
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
>:D Dobrej kolík, ten Kuban >:-[]
14. 12. 2012 13:45
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Občas se tu holt musíš i pobavit >:D

Přitom stačí si všechno vyzkoušet na vlastní kůži.
Pamatuju, jak jsme kdysi na škodovkách zkoušeli letní x zimní gumy na sněhu, pak o pár let později to samé na fiatkách s ABS... Zkušenosti k nezaplacení.
14. 12. 2012 13:56
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
:yes:
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 14:23
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
A kde je ten test na vlastní kůži???

Bavíš se o dvou odlišných vozech.

Kde je ten test s jedním vozem při aktivním ABS a deaktivovaném???

dokud si to neověříš, seš jen takovej další GTI2....

ty jedno zkušenosti k nezaplacení...

ty nejsi testovací jezdec, ty seš jen břídil.... Protože jen kecáš, už vidím jak si před tolika testy dělal pokusy v brzdné dráze do 20kmh jen kvůli tomu abys mi to zde natřel :-D

[odkaz]
- zde je vlákno pár insiderů.

[odkaz]
- zde je všeobecný popis s jasným výsledkem prodloužení brzdné dráhy.

[odkaz]
-zde je v tomto vlakne mnoho zajimavych odkazu, protoze nejsi jediny kdo ve vedomostech tape.

[odkaz]
- tady to jasne potvrzují... :yes: :yes: :yes:

Ale diplomové práce a jiné si nechám až když ze sebe budeš chtít dělat ještě většího vola..... Protože nerad bych zde uváděl linky na cizí práce a testy.... není to slušné... (poslední půlku mluvím ke Gti)

jo a doufám že umíš anglicky.... Jakože aspoň něco..
14. 12. 2012 16:53
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Jasně, ti tvoji insideři jsou ti biblí svatou, jako pro jiné chudé duchem dfens například...
Problém je, Kubo, v tom, že není nic cennějšího, než vlastní zkušenost.
Ti tvoji insideři si klidně můžou diskutovat do zblbnutí, že pásy jsou na houby, neboť po nehodě pak v autě uhoříš, ale jakmile sám někam ťukneš - budeš se pásat i na záchodě.
V diplomce klidně můžeš mít test na ABS, kterak prodlužuje brzdnou dráhu jako modrá tabletka ptáka, ale v reálu zjistíš, že v 1% případů to sice platí, ale obecně je lepší toho asistenta mít, než nemít - kor když je při brzdění s ABS zachována ovladatelnost auta (ano, fyziku neoblafneš).
Stejně tak se od místních insiderů dovíš, že ESP je pro báby, machři z krizovek vyručkujou, ale v reálu, až ti ESP začne kopat do volantu, budeš vykulenej z toho, že se vůbec ozvalo, neboť jsi ani netušil, že se řítíš do pekla.
A až ti bude nějakej "insider" vykládat, že zimní a letní gumy jsou vlastně jedno a to samé, a guma z tesca za pětikilo je sejná jako Pirellka, jen s jinou značkou, tak tu hoď zase pár odkazů na machry, co jsou tak drsně in a klidně přihoď i tu diplomku.

A než se zase začneš vztekat a vyvolávat konflikty, jak to máš rád (bože, to je ubohost :no: ), tak si zkus najít diplomku na téma gaussovy křivky a zkus popřemýšlet, o které její části se tu bavíme.

P.S. Jestli umíš anglicky, tak ti tvoji insideři se diví jak paka, že auto na letních gumách na sněhu nebrzdí - no tos nám to tím odkazem nandal >:D
Avatar - Kuban
16. 12. 2012 09:49
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
mě na duši nešahej, já moc dobře vím jak to s brzdnýma dráhama je. A jelikož je GTi člověk, co tvrdí že při brždění na manévrování není čas (což má mimochodem u většiny řidičů pravdu) je tím pádem velikost brzdné dráhy klíčová...

takže není od věci si vyložit fakta na stůl a né se jim vyhýbat.

subjektivní zkušenosti jsou úplně pasé... zvláště pokud srovnáváš brždění dvou odlišných aut... to je naprosto mimo mísu.
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 14:19
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
troubové v Hummerech a přicmrndávači GTiho nesmyslů neví, že při nízkých adhézních podmínkách nemá smysl kolo přerušovan odblokovávat, neboť rovnováha sil je mizivá.... Brzdí se výhradně třením...

ABS v nízkých adhézních pomínkách prodlužuje brzdnou dráhu, a ve své podstatě to platí v nízkých rychlostech pro všechny typy povrchu.

Trošičku si pletete ovladatelnost s brzdnou dráhou... Řeč je o brzdné dráze.. A tam testy mluví jasně. Stavět se proti nim je jen vaše blbost. [odkaz]
14. 12. 2012 13:53
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
>:D :yes:
14. 12. 2012 13:33
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
S tou deaktivací ABS v malých rychlostech jsi to asi zapomněl říct některým výrobcům... Nedávno jsem jezdil na polygonu pro terénní vozy v Mostě Hummerem H2 a Fordem Ranger, a pokud by ABS na tom mokrém jílu nefungovalo, tak bych z kopce jezdil jako na sáňkách.
14. 12. 2012 14:27
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
"Je na to X diplomových prací"

Vies, kde by sa dali zohnat? Rad by som si ich precital. Viem, ze niektore univerzity maju verejne dostupne dizertacne, bakalarske aj diplomove prace. Mas nejake linky?

Pre vysvetlenie: nerobim si srandu, tuto otazku myslim uplne vazne, tie prace si chcem precitat (ak su dobre napisane)
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 14:50
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
psal sem, že nikde veřejnit cizí práce nebudu, něco si najdeš sám pokud chceš, tak hledej..
[odkaz]

uvádím zde třeba tyto linky na výsledky výzkumu jednoho autoklubu, něco jako ADAC v německu. To stačí více než dost.
14. 12. 2012 14:58
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Nejako sme sa nepochopili. Pritom sa mi zda, ze som to napisal dost jasne. Mal som zaujem o linky na VEREJNE DOSTUPNE prace. Nikoho neziadam zverejnovat prace. Ja mam zaujem o prace, ktore uz su zverejnene.

Off topic: Ako pisem, vela univerzit zverejnuje prace na webe, pretoze tieto univerzity su financovane z dani obcanov. O taketo prace som mal zaujem.

Ale vdaka aspon za tamtu linku.
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 15:05
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
pozor, University dělají práce pouze pro toho kdo si je zaplatí... ;-) těžko budeš zveřejňovat práce o knowhow nějaké firmy u které se výzkum uvádí a má jít tedy o vzájemné knowhow.... na to pozor...

já se bavil ryze o dipolomových prací, nějaké jsou na netu, proto říkám hledej... Já tu rozesílám jen materiály z testů a výsledky prací autoklubů... Pokud chceš, zašmátrám i do ADACu, oni se tím zabývali také. pochopitelně se stejnými výsledky.
14. 12. 2012 15:14
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
"University dělají práce pouze pro toho kdo si je zaplatí..."
Toto nie je uplne pravda. Su diplomove prace, ktore su robene v ramci nejakej spolocnosti. Potom su prace, ktore su robene v ramci nejako projektu (prikladom zo Slovenska je VEGA, z Europy je to FP7). Dalej su prace, ktore sa robia priamo "pre univerzitu". A je toho viac.

Zalezi od oblasti vyskumu, ale "práce o knowhow nějaké firmy" su len zlomok diplomovych prac. Navyse o akom know-how je rec, ak sa bavime o funkcii ABS?
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 15:05
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
pozor, University dělají práce pouze pro toho kdo si je zaplatí... ;-) těžko budeš zveřejňovat práce o knowhow nějaké firmy u které se výzkum uvádí a má jít tedy o vzájemné knowhow.... na to pozor...

já se bavil ryze o dipolomových prací, nějaké jsou na netu, proto říkám hledej... Já tu rozesílám jen materiály z testů a výsledky prací autoklubů... Pokud chceš, zašmátrám i do ADACu, oni se tím zabývali také. pochopitelně se stejnými výsledky.
14. 12. 2012 15:40
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Tak som to teda precital. Dozvedel som sa, ze pod 10 mph je ABS deaktivovane, ale nedozvedel som sa preco.

Ale inak celkom dobry text. A mozem potvrdit, ze na klzkom povrchu sa sice zvysuje brzdna draha, ale ovladatelnost je lepsia. Mam osobnu skusenost z motorky (s ABS) na polnej ceste.
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 16:50
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
pozor, pokud ctes posledni odkaz, tak tam se pise ze do 10mph je ABS neefektivni...

to si zase neplet s temi jinymi vlakny co sem uvadel.. Prave ze jen malo vozidel ma deaktivovatelne ABS. ty které to mají jsou naprosto bez chyb¨a dávám jim palec nahoru.

vysvětlení toho proč je v tom posledním odkazu a je to ve více odstavcích.

motorka je trošku jiné kafe... :-) Tam je ovladatelnost mnohem podstatnější než u auta..
14. 12. 2012 17:27
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Neviem co myslis ako "posledni odkaz".

Citujem zo zdroja co si poslal [odkaz] :

"I'll give you one guess what the typical "minimum activation speed" is for ABS. That's right. On a lot of vehicles, the ABS is useless much below about 10mph. Seriously. Try it yourself. Find an empty road on a slight downhill grade - even better if its on a dewy morning. Run your ABS-equipped car up to about 10mph and jam on the brakes as hard as you can. The car will skid to a stop and the ABS system will remain totally silent."

Cize podla tohto zdroja ABS pod 10 mph vobec nefunguje.
14. 12. 2012 18:14
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Moc téhle debatě nerozumím. V 16 kmh abs na asfaltu nebude fungovat proto, že auto zastaví, aniž by se kola dostala do smyku. K aktivaci abs tedy není důvod. Na sněhu se abs aktivuje i v téhle malé rychlosti, alespoň u mého auta. O efektivitě abs v malých rychlostech to nevypovídá vůbec nic.
14. 12. 2012 18:22
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Presne tak. To je presne moja pointa. Ten clanok nepise nic o efektivite ABS. Pise o tom, ze ABS pod 10 mph NEFUNGUJE. Ja neviem ci je to pravda alebo nie. Ja len hovorim co ten clanok tvrdi.

Ten clanok je od Kubana a protireci to jeho prispevku kde pise "pokud ctes posledni odkaz, tak tam se pise ze do 10mph je ABS neefektivni". Za predpokladu, ze ten clanok je "posledni odkaz".

Mozno, ze je ten clanok starsi a v dnesnej dobe funguje ABS aj pod tych 10 mph. O tom ale moj prispevok nie je.
14. 12. 2012 20:03
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
ABS nemá důvod nefungovat. Z jiných jeho příspěvků se zdá, že naráží na zatáčení. Elektronika hlídá rozdíl rychlosti otáčení jednotlivých kol. Když zatáčíš, tak mají kola různé otáčky. Elektronika s tím musí počítat, takže starší systémy musely dovolit určitý rozdíl rychlostí mezi koly. Nicméně dnešní integrované systémy ví, jak jsou natočena kola, takže dokáží vstupy korigovat. Pak je tu u starších systémů otázka přesnosti senzorů a rychlosti procesorů.

Pokud máš v autě třeba asistent pro sjíždění strmých kopců, tak ten také funguje i v nízkých rychlostech a je to opět funkce kontroly trakce/ stabilizace. Realita je taková, že každý vůz má elektroniku jinak nastavenou. Takže nějak zobecňovat zkušenosti z vozů, tím spíš starších, prostě nejde. Třeba brzdění na sněhu. Některé systémy za určitých podmínek dovolí delší blokování kol. Proto by měl člověk vyrazit se svým vozem na polygon a seznámit se s ním.
14. 12. 2012 20:21
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
"ABS nemá důvod nefungovat"
Toto co pises je v priamom rozpore s tym co pise ten Chris na carbibles.com. On pise, ze ABS funguje od 16 km/h.

Ja som z toho teraz jelen. Komu verit?

Normalne mam chut ist hned teraz vonku a vyskusat to na svojom aute. Skusim mozno cez vikend.
14. 12. 2012 20:30
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
K tomu se vztahuje: "Realita je taková, že každý vůz má elektroniku jinak nastavenou. Takže nějak zobecňovat zkušenosti z vozů, tím spíš starších, prostě nejde."

Nepopírám, že to u některých vozů může platit. Ale rozhodně jsou auta, kde ABS funguje i v nízkých rychlostech. Třeba v mém. A z teoretického hlediska nevidím jediný důvod, proč by to jít nemělo.
14. 12. 2012 21:09
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Teraz som docital toto [odkaz]

Mam teoriu, preco by ABS nemuselo pri nizkych rychlostiach fungovat. Toto bude trochu dlhsi prispevok.

ABS detekuje anomalie v spomaleni (zapornom zrychleni). Co je to zablokovanie kolies? Je to spomalenie z X na 0 km/h. System vyhodnocuje aktualne spomalenie a v momente ked narazi na spomalenie, ktore je vyssie nez nejaky threshold a zaroven momentalna rychlost je 0 m/s, tak to vyhodnoti ako zablokovanie. Povedzme, ze ten system snima 10-krat za sekundu, t.j. kazdych 0,1 sekundy. Povedzme, ze ten threshold je 15 m/s^2.

Povedzme, ze auto ide 72 km/h (=20 m/s). Takto by mohla vyzerat sekvencia merani:
cas - rychlost - zrychlenie (vypocitane ako rozdiel medzi meraniami vydeleny intervalom 0,1 sekundy)
0,0 - 20,0 - ?
0,1 - 19,3 - 7 -> OK
0,2 - 18,5 - 8 -> OK
0,3 - 17,7 - 8 -> OK
0,4 - 00,0 - 177 -> zablokovane koleso -> uvolni
0,5 - 17,5 - ?
0,6 - 16,5 - 10 -> OK
0,7 - 15,2 - 13 -> OK
0,8 - 00,0 - 152 -> zablokovane -> uvolni
.... atd.

Problem nastava pri mensich rychlostiach, napr:
0,0 - 4,0 - ?
0,1 - 2,0 - 13 -> OK
0,2 - 1,5 - 12 -> OK
0,3 - 0,0 - 15 -> OK .... a tu mame problem
System posledne meranie vyhodnoti ako v poriadku, ale v skutocnosti moze byt koleso zablkovovane. System totiz nevie rozoznat ci to koleso ozaj zastavilo a auto sa uz nehybe alebo zastavilo a auto sa stale hybe (= smyk). Tento "omyl" sa pri vyssich rychlostiach stat nemoze.

Dava to zmysel?
14. 12. 2012 23:10
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Chápu, co chceš říct. Tohle je otázka kalibrace systému a přesnosti senzorů. Ano, je to možné, ale otázka je, v jaké rychlosti tohle může nastat. Podle mne u dnešních systémů bude hodně malá. Problém by to pak byl jen na velmi kluzkém povrchu, zablokování kol v nízké rychlosti moc problémů normálně nevytvoří. Pak je tu další věc, dnešní systémy mají akcelerometr, takže dokáží určit rychlost i bez toho, aby se kola otáčela. A kola se pravděpodobně nezablokují naráz, budou mezi nimi rozdíly. Jak se zachová, když by už k něčemu takovému došlo (a nezjistil to přímo ze senzorů), je také otázka - to záleží na konkrétním algoritmu. Není problém, aby provedl další cyklus - pokud už auto stojí, nic se nestane, pokud je kolo zablokované, tak se roztočí. Vzhledem k frekvenci, s jakou pracují, by to nemělo mít negativní dopad.
15. 12. 2012 15:28
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Ten extra cyklus je dobry napad. Na to som nemyslel.

Ta minimalna aktivacna rychlost spomenuta vyssie existovala asi len pri starsich a menej sofistikovanych ABSkach.

Kazdopadne, zaujimava diskusia. Dozvedel som sa nieco nove.
Avatar - Kuban
16. 12. 2012 09:40
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
ale aktivuje, zkus to :-)
16. 12. 2012 11:01
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Ano, uz som to spominal v paralelnom vlakne.

Kazdopadne dnes alebo zajtra to vyskusam. Podmienky tu mam viac nez dobre: 22 cm snehu a -7 stupnov :-)
14. 12. 2012 15:06
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Nazdar GTI, dlouho jsem zde nepsal, dnešek ale vidím jako pěknou příležitost k rozšíření obzorů tvých, i dalších kolegů :-)

Na úvod si položme otázku, kdo čte a píše zde na ACZ ? Jo, milovníci aut, lidi, kteří auta berou jako něco víc, než ostatní hmotné statky. Tohle by si určitě pěkně rozvinul...vůně benzínu, jemné chvění při prvním startu...však víš. ;-)

Trochu sociologie... Jsou milovníci aut obdivující hlavně jejich dokonalé křivky, styl a charisma. Mezi ně určitě patříš třeba ty. Pak tu máme chodící encyklopedie, auta racionálně vnímající nadšence, kteří oceňují nejen styl, ale i funkci a schopnosti. Snad se neurazí white_label nebo Ronault, když je použiju jako reprezentativní vzorek. Dál by jsme mohli pokračovat X skupinama od zarputilých propagátorů nafty, po lidi, co nesednou do ničeho, co nemá minimálně 8 válců a 20 na sto... :-)

Takže až se budeš příště smát někomu, kdo ti píše, že používá ručku v krizovejch situacích, při nouzovým brždění, nebo jen tak pro radost z prvního sněhu vypne ESP a jde řádit, uvědom si, že se směješ především svému vlastnímu neumětelství. Pravda, dá se namítnout že většina jsou "děti a plakáti", naštěstí z toho ale někteří...nevyrostou. ;-)
14. 12. 2012 15:48
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Osobne tiez nevidim dovod vysmievat sa Kubanovi. Hovoril k veci a uvadzal aj argumenty. Mozno az na miestami agresivny ton.

Ale inak suhlasim. :yes:
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 16:20
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
prd, proto chodím na diskuze... miluju flame a konflikty a rád je vyvolávám, vždy se ale snažím držet se tématu (to někteří neumí)

Nemám ale prostě rád, když někdo nechce připustit skutečnosti a vnucuje všem ostatním svůj jedinečný styl jízdy a rozšiřuje kolem sebe nepravdy.

proto nikdy nepříjdu GTi na chuť, protože on je silně demagogicky založený, né že já bych byl na tom jinak, jenomže já se těmito věcmi co on považuje za samozřejmé opravdu zabývám. Jak prakticky tak teoreticky a vlastně i profesionálně.... Věřím, že GTi je velmi ješitný člověk a svým způsobem je vlastně tak nějak typický čech, ale ocenil bych, kdyby na obhajobu občas přispěl věcnými podklady a né jedna paní povídala.... Na tom se vývoj nezakládá.

A krásně to řekl Karlitto :yes: pod to se mohu podepsat.

PS: některým slovo ruční brzda způsobuje vážně těžké spaní se tak koukám :-)
14. 12. 2012 16:38
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Rád vyvoláváš konflikty? :no:
No podívejme, tak to se hezky odkopal, tím se ty tvoje hysterické výlevy krásně vysvětlily...
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 16:44
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
ty seš ten příklad co se tématu držet neumí... takže odpal.
14. 12. 2012 17:02
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Komu si dovoluješ tady poroučet?
To ty jsi ten, kdo by měl odpálit, ale klidně pokračuj dál, takových ubožáků jako ty už tady byly hromady a shořeli sami jak papíroví čerti, když zjistili, že jsou pro smích i sami sobě.
Avatar - Kuban
16. 12. 2012 09:52
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
:-* prijed mi to vysvětlit :-)

pokud máš potřebu na takové věci reagoovat, dokazuješ akorát, že jsi ještě horší! :no:

o Gti se nezmiňuju hlouběji, ten trolluje vždy hned v prvním komentáři. A jeho přicmrndovači - pepíci od piva z hospody taky. Tam se funkce ABS popisuje nejlépe. Viz jedna sekunda rozestupu, aniž by si jí dokázal vysvětlit :-D

těch piv máte kluci moc!
14. 12. 2012 16:54
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Tak ty miluješ konflikty, miluješ flame... rád to všechno vyvoláváš, no to by možná ten tvůj blábol co tu soustavně předvádíš i vysvětlovalo. Avšak... neomlouvalo :no: :no: :no: :-!
14. 12. 2012 16:51
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Nepsal jsem tu nikde, že to s ručkou neumím. Jen si umím na rozdíl od zdejších "brzdičů" připustit, zda se dá s pravačkou na ručce absolvovat cesta z Liberce do Znojma. Jsou to děti, co mají dokonale internetem zmasakrovanou představu o reálné cestě, o reálné jízdě a o reálných možnostech.

Nikomu se nesměji, směji se vždy a jen neznalým větám, například, jak tu tvrdí kapitán, že mu ručka zachránila už nejeden blatník... >:D Nebo že ABS v rychlostech pod dvacet pět je vlastně takový malý akcelerátor... >:-[]

Konečně, poměrně realisticky odtušuji kdo diskutuje pod články. Je tu řada kolegů, před jejichž šoférským umem smekám, je tu řada kolegů, před jejichž vědomostmi smekám též. A pak je tu samozřejmě hafo dětí, co si s prstem v nose dávají přes ručku Severní smyčku obden k snídani. Jo... na sněžných bobech. ;-)
14. 12. 2012 18:38
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Možná se budeš divit, ale i mě ručka párkrát zachránila. Bylo to v dřevních dobách, kdy jsem měl v autě jen ABS a víceméně se teprv učil jezdit na sněhu svižně...

Pokud nebudeš zatáčet, tj. taková ta situace kdy uvidíš překážku, víš že to neubrzdíš, nemáš kam nebo jak se vyhnout, prostě prů-ser :-) ...tak ti, aspoň u většiny starších aut, ručka pomůže brzdnou dráhu zkrátit. Stejně tak, když to aspoň trochu umíš, můžeš i s obyčejnou předokolkou díky ručce provádět manévry, které tě menších ťukanců nebo nedobrovolné návštěvy škarpy ušetří. S tím mám, díky tomu s čím a kde všude jsem jezdil, bohaté zkušenosti :-)

Abych ale zas moc nerozburácel mladý střelce, základem je plynulost, předvídání a soudnost... Takže trénujte třeba na těch rybnících, nočních parkovištích, ale na silnici používat, jen když víte přesně, co děláte. :-)
Avatar - Otrava
15. 12. 2012 14:29
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Já si také zjišťoval svůj přirozený rozestup a překvapivě mi vyšlo něco nad 2s. A přišlo mi to akorát. Netvrdím, že bych se za vyšší ostražitosti na suché silnice nemohl držet blíže, ale já nejedu závod. Nemusím být tak blízko a především, co si někteří neuvědomují - při delší klidné jízdě je problém udržet celou dobu ostražitost na dobré úrovni. Pozornost umí odvést rádio, osádka... a pak chci vidět nějakou tu rychlou reakci.
Samozřejmě, jsou lidé, kdo s menší rozestupem zatím ještě nikdy nebourali, ale ten argument příliš neberu.
Avatar - Ada je zase tady
13. 12. 2012 23:30
Ruční brzda a 2 vteřiny
Tyhle dvě věci nemají podle mne žádnou souvislost.

Ruční brzda v autě být musí, elektrická brzda tam být může. Osobně preferuji ruční brzdu, protože jezdím dost s těžkým přívěsem a při dlouhém klesání z hor do nížin je dobré střídat přibrzďování předních a zadních kol, protože jinak hrozí zvlnění předních kotoučů z důvodu přehřátí :-!

Co se týká dvou vteřin, tipnu si, že to dnes nedodržuje nikdo, protože se to v dnešním provozu nedá obhájit. Ostatně, pokud dojde k prudkému brzdění, tak to auto před vámi také nezastaví na fleku...

Takže bych doporučoval spíš sledovat provoz a hlavně rozum v hlavě! Ani byste nevěřili, jak mnoho řidičů tyhle dva základní atributy nesplnuje. Dvě vteřiny to potom stejně nezachrání.
Rozbalit vlákno
1
14. 12. 2012 13:38
Re: Ruční brzda a 2 vteřiny
Ono když se auto před tebou čelně srazí s druhým autem, co se nestihlo zařadit nebo vybočilo ze svého směru, tak opravdu stojí na fleku. Takhle to bylo popsáno v článku.
14. 12. 2012 08:18
Treba na to ist s rozumom
Su situacie kedy ani 2 sekundy nie su postacujuce. Prave taku som zazil tento utorok. Vracal som sa z Helsiniek do Jyvaskyla (Finsko). Cesta bola viac-menej ok. Finske meteorologicky ustav halsil "zlty stav" (stredny stupen). Proste, nic hrozne na finske pomery.

Ked som dosiel do mesta, tak bolo tak neuveritelne smyklavo, ze na dvojke v nizkych otackach (cca 20 km/h) som v kruhovom objazde dostal smyk. Nic sa nestalo, ale prepol som do modu najvyssej opatrnosti :). O par kilometrov neskor sme isli v kolone, auta nalepene na sebe. Pri 30 km/h a jemnom stlaceni brzdy som sa okamzite smykal. Na ceste bola suvisla vrstva ladu. Ak by som nemal dostatocny odstup, tak som uz v kufri toho predo mnou. Takze bacha, niekedy ani 2 sekundy nestacia.

Na motorke si nechavam vacsi odstup nez na aute, hlavne ked je mokro.
Rozbalit vlákno
15
14. 12. 2012 11:10
Re: Treba na to ist s rozumom
Rozestup není o zabrzdění, ale o reakci. Problém máš ve chvíli, kdy máte rozdílné schopnosti (má lepší brzdy, pneumatiky, ...).
14. 12. 2012 11:18
Re: Treba na to ist s rozumom
Nie som si isty ci som tvoj prispevok uplne pochopil. Mozes to trochu rozviest?
14. 12. 2012 11:35
Re: Treba na to ist s rozumom
Pokud máš dvě auta, která brzdí naprosto stejně, tak rozestup je dán tvou reakční dobou. Potřebuješ začít brzdit nejpozději v místě, kde začal brzdit ten před tebou plus délku jeho vozu, tedy zhruba v místě, kde se mu rozsvítila brzdová světla.

Pokud jedu 100 km/h, mám rozestup 2 vteřiny a reakční dobu 1,5 vteřiny, tak máme rozestup 56 metrů a začnu brzdit zhruba o 14 metrů dříve, než jsem nejpozději musel.

Větší rozestup potřebuješ ve chvíli, kdy má lepší brzdy než ty. Pokud ze 100 km/h zastaví na 35 metrech a ty na 50 metrech, tak musíš mít zhruba o tu půl vteřinu větší okno. Problém je, že za jízdy jen těžko poznáš, jak to komu brzdí. Třeba můj rekord ze 100 je cca 30,5 metru.
14. 12. 2012 11:44
Re: Treba na to ist s rozumom
Ok, teraz je to jasne. Suhlasim. To je dovod preco na tej motorke jazdim s vacsim odstupom. Tiez je to dovod preco na motorke jazdim s este vacsim odstupom ked je zle pocasie (rozdiel medzi autom a motorkou je vtedy este vacsi).

Len doplnim, ze je tu este jeden faktor: Ak auto pred tebou zle odhadne vzdialenost a narazi do predchadzajuceho auta, tak to meni situaciu. Ak by som mal stale rovnaky odstup, tak narazim aj ja, pripadne aj ten za mnou, atd. -> retazova nehoda (tusim minuly rok vo Finsku [odkaz] ).

Podobna vec sa moze stat ak ti do cesty vleti chodec alebo trafis nejaku zver.
14. 12. 2012 11:53
Re: Treba na to ist s rozumom
Ano, ten před tebou musí zastavit včas. I proto člověk v praxi nekouká na světla auta před sebou, ale pozoruje provoz víc dopředu, aby mohl lépe předvídat. Takže třeba za dodávkou, přes kterou vůbec nevidím, si nechám mnohem, mnohem větší odestup.

Proto mají být dálnice oplocené. Pak už nehodě zabránit nemůžeš. Vyhýbání se nečekaným překážkám ("skokanům") je problematické i v 50 km/h. V dálničních rychlostech je to pak pořádná rána.
14. 12. 2012 14:14
Re: Treba na to ist s rozumom
No, neviem ci by mali byt dialnice oplotene. Vo Finsku casto nie su oplotene. Priklad:

Finska cesta c.4 (dialnica):
[odkaz]

Ta fotka hromadnej havarie co som poslal sa stala prave na tejto ceste pokial si dobre pamatam (nie presne na tomto useku).

Osobne by som radsej autom vysiel mimo dialnicu, kde by ma zbrzdil sneh nez aby som mal narazit do auta. Na tej fotke tiez vidno auto, kde to vodic radsej stocil dolava.
14. 12. 2012 14:18
Re: Treba na to ist s rozumom
Ops, asi som tvoj prispevok zle pochopil. Ty myslis na plot ako na zabranu proti chodcom a zvieratam. Ja som to pochopil tak, ze to beries ako zvodidla.

Tak potom ano. Ako ochrana proti vstupu na dialnicu je to dobre. Hlavne v krajinach ako Slovensko a Cesko, kde je hustota populacie relativne vysoka. V krajinach ako Finsko ... neviem, mozno na niektorych miestach, kde je zvysene riziko.
14. 12. 2012 18:32
Re: Treba na to ist s rozumom
Přesně tak. Ani ne tak kvůli lidem, takových magorů zase tolik není, ale hlavně kvůli zvěři. Pro vyšší rychlosti je to nutnost. Samozřejmě, pokud je okolí dálnice přehledné, tak to potřeba není, jen si na to musíš dávat pozor.
14. 12. 2012 11:39
Re: Treba na to ist s rozumom
Většina lidí by měla zareagovat do vteřiny, což ti ze 100 dává rezervu zhruba 28 metrů. To je tak akorát pro vyrovnání rozdílu mezi špičkovým silničním vozem a povoleným maximem (něco kolem 60 metrů, přesné číslo si už nepamatuji), tedy herkou, co sotva proleze (poctivou) technickou. Z těch čísel je celkem jasné, jak s dostatečností rozestupu může zamávat hraní si s rádiem, klimatizací, nebo navigací.
14. 12. 2012 11:51
Re: Treba na to ist s rozumom
Alebo len obycajne kychnutie. Znie to mozno ako sranda, tiez to trva cca pol sekundy a clovek ma oci zatvorene ... teda okrem Chucka Norrisa, ten vie kychat s otvorenymi ocami :).

Stat sa proste moze hocico: zviera, chodec, nehoda, nahla prekazka, kychnutie, pozretie sa do spatneho zrkadla, ...

Tam uz ta jedna sekunda stacit nebude. Napr. vo Svedsku ked ides okolo Jönköpingu (pokial ma pamat neklame) su velke tabule, kde vyzaduju odstup 3 sekundy. FYI: povolena je tam 90ka.
14. 12. 2012 11:59
Re: Treba na to ist s rozumom
Já tedy oči otevřené mít mohu (přimhouřené, ale ne zavřené), ale kolikrát kýchneš vícekrát za sebou, prudce hýbeš hlavou, za volantem nic ideálního. Ale stačí půl vteřina, nebo vteřina nepozornosti zrovna v tu špatnou chvíli a jsi namydlený. Zrcátka jsou dobrá připomínka, kontrola jednoho z nich v pohodě "sežere" půl vteřiny. Pokud si někdo drží vteřinový odestup, tak jen hazarduje s tím, že se mu to jednou seběhne.
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 16:28
Re: Treba na to ist s rozumom
ale pozor, to auto před tebou ale nezastaví úplně.

zkus si představit dvě jedoucí auta 100kmh - 2 sekundy rozestup.
první začne brzdit, ty zareaguješ až za jednu sekundu.

první vůz za sekundu zpomalí na 80kmh a ty ted jedes 100. Rozdíl rychlostí vznikl v case jedne sekundy a tys ujel za tu sekundu delsi drahu nez ten pred tebou. V tuto chvili mas rozestup vozidel kratsi, priblizne jen 1.3sekundy, pocitam ted jen z hlavy a linearnw promin nepresnosti. V tento moment zacnes delat to co ten vuz pred tebou tedy brzdit. Vuz ma tedy pred tebou jeste ke zdolani 80kmh rekneme 4 sekundy na zabrzdeni, ty budes brzdit sekund 5 (tedy o jednu sekundu dele).... ve vysledku se ti z tve rezervy stanou jenom 0.3desetiny sekundy a zastavis mu tak tak za zadkem.

staci to tak? Nebo to klidne namaluju ;-)

vzdy musíš pamatovat na rychlost jedoucich aut pred tebou, oni taky jedou... tu rychlost mame v tech 2 sekundach rozestupu :-)
14. 12. 2012 16:34
Re: Treba na to ist s rozumom
Nie som si isty ci som to pochopil. Je tvoj argument, ze spomalenie (negativne zrychlenie) je nelinearne? Inymi slovami zrychlenie je funkciou casu (pripadne rychlosti).

Ak ano, tak kolko je teda "spomalenie spomalenia"? No proste nejake cislo v m/s^3 alebo podobne. Len tak som zvedavy.
14. 12. 2012 18:01
Re: Treba na to ist s rozumom
Nechápu tvou pointu. Asi to bude chtít simulaci. Dva vozy, identické, cestující 30 m/s (108 km/h), zpomalení 10 m/s^2. Celková reakční doba 1 vteřina (tedy od aktivace brzd prvního vozu po aktivaci brzd druhého vozu), brzdění za ideálních podmínek plnou silou. Odestup 2 vteřiny, tedy 60 metrů. Brzdná dráha 45 metrů. Vozidla jedoucí v předu je A, vozidlo jedoucí vzadu je B.

t 0 s: r(A) = 30 m/s, r(B) = 30 m/s, d(A) = 60 m, d(B) = 0 m, delta r = 0 m/s, delta d = 60 m
t 1 s: r(A) = 20, r(B) = 30, d(A) = 85, d(B) = 30, delta r = 10, delta d = 55
t 2 s: r(A) = 10, r(B) = 20, d(A) = 100, d(B) = 55, delta r = 10, delta d = 45
t 3 s: r(A) = 0, r(B) = 10, d(A) = 105, d(B) = 70, delta r = 10, delta d = 35
t 4 s: r(A) = 0, r(B) = 0, d(A) = 105, d(B) = 75, delta r = 0, delta d = 30

Doufám, že v té tabulce nemám chybu, tohle není zrovna ideální platforma. V reálném světě je to samozřejmě složitější (brzdný účinek se mění například s teplotou kotoučů/ destiček a pneumatik), nicméně největší proměnná jsou rozdíly mezi vozy. To je alespoň můj názor.
Avatar - Kuban
16. 12. 2012 10:16
Re: Treba na to ist s rozumom
proč řešíš dráhy?? :-)

rozdíl mezi vozy máš definovaný časem :-) nehledej v tom brouky.

pokud víš čas rozestupu vozidel a jejich rychlosti, nepotřebuješ znát vzdálenost rozestupu ;-) Ta je definovaná tím časem 2 sekundy. Já bych to nakreslil na pár obrázcích, ale nemám teď jak.

btw- všichni řešíte kolik metrů ujedete než zareagujete, ale to je úplně zbytečné počítání, ten před váma co už brzdí taky ujede nějakou dráhu, místo 28m za sekundu ujede jen třeba 20 metrů. což znamená že za jednu sekundu se k němu o 8metrů přiblížíš. pak začneš brzdit taky, jenže vůz před tebou má menší rychlost. Ten vůz před tebou zabrzdí za další sekundu rychlostí 12ms ty jen 20ms protože si o sekundu pomalejší, to máš dalších 8 metrů blíž k němu... Celková vzdálenost je 28*2 = 56m, už si ujel blíž k němu 16metrů. když pokračujeme dál má borec další zpomalení na 4ms, ty na 12ms, dalších 8metrů a nakonec další 4metry kdy už on úplně stojí. takže si ubrzdil na 28metrech. Tedy cca polovině rozestupu mezi a to jen proto, že jsi brzdil stejně jako vůz před tebou. (brzdné dráhy sem si vycucal, pokud dva vozy brzdi stejne si to mohu dovolit)... V praxi ale nebrzdis hned naplno ale nejprve vyhodnocujes jak moc mas brzdit, ten vzadu vzdy brzdi mene nez ten vepredu a vyuzíváš celý rozestup mezi vozy tak abys zabrzdil bezpecneji. Takze jde snadno pochopit ze dalsi pulsekunda uz udela moc.... jako muzu na to udelat nejake grafy v excelu a pak poslat ke stazeni.

PS: Většina lidí nemá dobré prostorové vnímání a špatně určují vzdálenost, snadnější je pro ně si zjistit čas rozestupu, podle toho jak je psáno v článku. Časem si na to řidič vybuduje odhad, ale ruku na srdce, většinou si ho vybuduje tak, že pak začne onu vzdálenost zkracovat >:D
14. 12. 2012 09:42
Mezera
Možná jsou ty dvě sekundy akorát, možná moc, ale jde mi o jinou věc. Co s tou vzdáleností od auta přede mnou.
V našem provozu konkr. D1 při mých zkušenostech: pokud budu dodržovat třeba ty 2 sekundy tedy dle tab. při 130 cca 100 m od auta přede mnou, ale třeba i 80m - tak je sice fajn, ale na těch 100 metrů se mezitím natlačí 3 další auta.
Takže bohužel pouze pokud jedu jako prase nalepený na auto přede mnou tak přede mne nikdo neleze a auto na které se lepím jak na starou pak po předjetí uhne, ikdyž další k předjetí bude za 500m. Je to smutné, netěší mě to, ale mám bohužel takovou zhušenost. A to vůbec nemluvím o rychlostech nad povolenou mez. To je klidně otázka 120-140 tacho.
Jistě argument většiny "slušných" bude nechat si časovou rezervu a místo půl hodiny jízdy počítat raději hodinu, ale tady nejde ani tak o spěch, ale o disciplinovanost.
Kdo jezdí na tříproudovce jak má? U nás max. 2 z 10. Jinak to každý hrne v prostředním atd atd.
Rozbalit vlákno
6
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 09:49
Re: Mezera
logicky by mely 2 sekundy platit u nějaké rychlosti a pak se samozrejmě s nižší rychlostí snižovat a s vyšší zvyšovat...

na dálnici vidím klidně i 3 sekundy jako OK, ale ve městě 50 jsou 2 sekundy jako docela dost veliká mezera.
14. 12. 2012 11:15
Re: Mezera
Jak píši výše, rozestup je o reakci. Pokud zvládneš zareagovat na brzdění toho před sebou za 0,5 vteřiny a máš alespoň tak dobré brzdy, pneumatiky a asistenty, tak můžeš klidně jezdit 0,6 vteřiny za ním. Reakce nezávisí na rychlosti, kterou jedeš. Proto se udává rozestup jako čas. S rostoucí rychlostí potřebuješ na reakci víc a víc prostoru. A proto fungují vláčky, kdy informace o brzdění proběhne elektronickou cestou, reakce řidiče v tom vůbec nehraje roli.
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 13:10
Re: Mezera
pozor, vůz co před tebou začne brzdit, už 0.5sekundy brzdí než zareaguješ a jeho rychlost se za tu dobu výrazně sníží, přičemž ty teprve začneš brzdit, 0.1sekundy nepokryje rozdíl těchto brzdných drah a do něj to narveš (je otázkou jaký rychlost pochopitelně), všeobecně, jakmile jde o desetiny sekund, je už docela problém :-)
14. 12. 2012 17:18
Re: Mezera
To byl jen ilustrační (a extrémní) příklad. Pokud bys toho opravdu byl schopen (a zanedbáme prodlení techniky - tedy situaci, kdyby začal brzdit dřív, než by se ve skutečnosti rozsvítilo brzdové světlo), tak problém mít nebudeš. Po půl vteřině, kdy začneš brzdit, tvůj předek pořád ještě nebude v místě, kde byl zadek před tebou jedoucího vozu, když on začal brzdit (odstup je od jeho zadku po tvůj předek). Takže máš rezervu 0,1 * rychlost v m/s. Pokud jedete 100 km/h a máte identické vozy, tak zastavíš 2,78 metru za ním. Přičemž odstup během jízdy byl 16,67 metru. Těch necelých 14 metrů zkonzumuje právě tvá reakční doba.
14. 12. 2012 10:13
Re: Mezera
Dva komentare:

Mam podobny problem. Snazim sa dodrziavat rozumny odstup (hlavne v zime) a tiez sa velakrat stane, ze sa niekto predo mna natlaci. Viac ma stve, ak ma niekto predbieha na takmer prazdnej ceste a zaradi sa par metrov predo mna. Aj ked su obidva pruhy volne a pokojne by v tom lavom mohol ist dlhsie. Toto vyslovene nenavidim. Moje riesenie: Pravu nohu z plynu a presunut ju na brzdu. To mi moze ziskat cca 0,5 sekundy ak potrebujem nahle zabrzdit.

Druhy komentar: Toto spravanie je otazkou "kultury" v tej ktorej krajine. Moja osobna skusenost z Finska: Ak udrziavas konstantnu vzdialenost za autom pred sebou (t.j. ides rovnakou rychlostou ako on/ona), tak auta za tebou predbiehaju cely "balik" a nevtrepu sa medzi teba a to auto. Bohuzial, nemozem to povedat o Polsku a Slovensku. S Ceskom skusenosti nemam.
14. 12. 2012 10:35
pravda o bezpecne vzdalenosti
smutna pravda o bezpecne vzdalenosti je bohuzel ta, ze kdyz budete dodrzovat pravidlo dvou sekund, auto za vami to ihned vezme jako vyzvu k predjeti a do te mezery se vsere. pravidlo dvou sekud je tedy v praxi nedosazitelna iluze.
Rozbalit vlákno
1
14. 12. 2012 14:21
Re: pravda o bezpecne vzdalenosti
Ano, bohuzial. Asi to plati pre CR a SR. Nastastie sa takto nespravaju vsade v Europe.
14. 12. 2012 13:30
SHRNOVAČKA
Tak jsme se to tady zase všechno pěkně dozvěděli, na parkovišti před delvitou jezdi zásadně na ručku, káru tak lépe zasuneš do řady. Dobrá je též rada od kolegy Kubana, že do pětadvaceti na brzdu na sněhu nehamtej, neb do této rychlosti ABS nebrzdí. Kubanovi se asi právě kous´plejstejšn ne? 8-s Zde tedy zcela navážno - i když pojedeš na sněhu do těch pětadvaceti a Kuban ti tam nešťastnou náhodou vjede na plastovém bobu, zahamtni to, co to dá. Jiné řešení není.

Tedy Kubane, můžeme se tu špičkovat, ale tam kde jde diskusně o bezpečnost, musíš se alespoň pokusit psát jako dospělej. Když tak to opisuj ze zdejších (některých) diskusních příspěvků.

Tak závěr - vždy soustředěně, vždy předvídavě, vždy s předtuchou, že na to budeš muset natvrdo hamtnout. Přitom, brzda... to je vždy až to poslední.

Ručku užívej zásadně na znehybnění odstaveného vozu, případně při rozjíždění do extra prudkého kopce, nemáš li k tomu potřebného asistenta.

Vycházej rovněž z toho, že nejslabším článkem při jízdě jsi široko daleko výhradně ty. Je něco jiného si hrát na rybníku s ručkou, než zažít ostrej brejk při frontálním útoku tiráka v nějaké ostré levé. Tedy pozor - tvé auto umí, ty jsi v tomto kontextu se svýmm umem než tou příslovečnou nulou. Tvá jediná naděje je ABS, ESP a další a další jízdní pomocníci.

P.S. A dodržuj dvě sekundy. Nebo si zkrátíš čas... :-!
Rozbalit vlákno
20
14. 12. 2012 13:53
Re: SHRNOVAČKA
Na plastovém bobu...ještě teď nemůžu popadnout dech >:D :yes: chudák Kuban si to tady slíznul, nemusels mu vůbec dávat takovou čočku, ale napsáno je to opravdu vesele. Takové hezké ukončení pracovního týdne :-)
14. 12. 2012 14:06
Re: SHRNOVAČKA
Přesně tak - pokora, to je to, co těm plejstešnům chybí. :yes:

Ten plastovej bob mně taky dohnal k slzám >:D :yes:
14. 12. 2012 16:43
Re: SHRNOVAČKA
>:D ;-) :yes:
14. 12. 2012 14:08
Re: SHRNOVAČKA
>:D >:D Už mi je to jasné, Kuban ťahá za "ručku" na ....boboch. To vysvetľuje všetko. :yes:
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 14:54
Re: SHRNOVAČKA
co to meleš ty zhrnovačko, já ti tady říkám, že v nízké rychlosti do cca 20kmh je brzdná dráha s ABS delší.... Si nevymýšlej ty labilní jedinče.

:yes: :yes: :yes: PRAVE ZE BEZPECNOST TKVI V TOM, VEDET KDE S ABS A BEZ NEJ ZABRZDIS!!!
ty tady lidem kydáš do hlavy věci co mohou ZABÍJET!!! :yes: :yes: :yes: Takže pomlč!!! zamysli se už nad sebou a nad svými výroky...

A s ruční brzdou mi tu netlač kraviny!! Já se o ní nebavil! já ti psal jen k čemu se dá použít!!! Takže mi tu nehust neco o Tirácích...!! Seš ty normální?
[odkaz]

ostatní by měli také přehodnotit své mylné představy. v zájmu plechů svých i plechů ostatních, v horším případě zdraví chodců.
14. 12. 2012 15:54
Re: SHRNOVAČKA
Prehodnoť sám seba aby sme tu nemuseli čítať takéto výlevy 8-s :no:

dnes 13:19 Kuban
...Já se zmínil o tom, že ABS se v nízkých rychlostech deaktivuje...
Avatar - Kuban
14. 12. 2012 16:01
Re: SHRNOVAČKA
co ti na tom jako příjde divné, kdybys kopíroval vše, zjistil bys ,že jsem psal, že to mají modernější vozidla a pak vysvětlil proč tomu tak je....

Příště čti, pak piš. :no: :no: :no: nebo spíš nepiš..
14. 12. 2012 21:10
Re: SHRNOVAČKA
Takže si to nenapísal? Skús si predmetnú vetu prečítať. Nič? Nevadí, tak znovu. No asi to nemá význam tak si to nabudúce aspoň po sebe prečítaj (pred odoslaním), alebo radšej... nepíš. 8-s
Avatar - Kuban
16. 12. 2012 10:20
Re: SHRNOVAČKA
však ale já si za tím stojím!! jen nějaký trouba vytahuje věty z kontextu.
14. 12. 2012 16:44
Re: SHRNOVAČKA
Jo gůůůůgl, to je tvůj svět 8-s :no: No, to ses tu zase dnes předvedl. Kuban - prémiový brzdič :*) :no:
14. 12. 2012 17:18
Re: SHRNOVAČKA
Hele, vážně by sis měl vzít nějakej prášek, nebo zajít ven na vzduch - ještě není tak pozdě večer a vaši tě na pár minut určitě pustí.
Jinak ti ta žilka fakt praskne...
14. 12. 2012 15:36
Re: SHRNOVAČKA
Jak na sníh a led? Koupit starou zadokolku :-!

www.youtube.com/watch?…
14. 12. 2012 17:00
Re: SHRNOVAČKA
Přesně. Na tohle tu kluci čučí a... do dvou minut dojde k prolnutí jedince s monitorem... >:D Pak to ovšem takhle dopadá na diskusích.

P.S. Něco s ručkou nemáš? >:D
14. 12. 2012 17:17
Re: SHRNOVAČKA
Spíš něco s bobem - už je večer a děti by se měly chystat do hajan.
14. 12. 2012 18:49
Re: SHRNOVAČKA
Číst a kliknout na profil umíš ne? Nebo mám taky začít přehánět a poslat tě zkontrolovat katetr? >:-[] Nic ve zlém ;-)
14. 12. 2012 18:52
Re: SHRNOVAČKA
Jo, v tom splynutí máš smutnou pravdu... >:D

Ručku zkusím pohledat a kdyžtak dodám :-)
Avatar - Kuban
16. 12. 2012 10:47
Re: SHRNOVAČKA
jo a člověče, tady sem našel něco, co snad i tvůj Deintelekt pochopí... Pokud nemáš v sobě už moc piveček...

[odkaz]

schválně, zkus mi říct, co se stane, když dostaneš nedotáčivý smyk a pak přitáhneš u FWD auta s citem ruční brzdu.... (možná tě ťukne do hlavičky že se tím supluje funkce ESP)

já vím, ono je psáno v manuále (si sečtělý to ti chválím), že se používá jen k parkování .....

Ale když ty už si z těch plejstéééjšnů vyrostl, možná budeš mít cit pro koncepční hračky. Zkus nad tím zapřemýšlet.... možná až někdy zjistíš, že krizové brždění není jen na rovince ale i v zatáčce, začneš uvažovat jinak :-) Ale člověka, co si to doma za barakém nikdy necvičil a mladým co poznávají možnosti se jen vysmívá, to chápu... Pivo a hospoda je tvá spása, tam ti pepíci poklepou po ramenech jaký jsi pašák a budeš spokojený ;-)

Sundej ten krucifix ze dveří a dej si tam Logo ABS... Každé ráno před cestou do práce prones otčenáš....

Příště, než se budeš zase od piva chvástat, zajeď si Do Mostu, Vysokého mýta nebo Pardubek.... Tam tě naučí brzdit... Tedy naučit se to musíš sám, jen ty to od toho piva moc nechceš a vysmíváš se těm, co trénují... A dokonce uvidíš jak se ti řidiči během dne dokáží zlepšit. A jak s ABS tak i bez, to už je na tobě. ESP i bez, protože to Vám tady opravdu chybí....

Takže se přestaň vysmívat těm, které to zajímá a chtějí být lepší řidiči než ty, a je mi jasné, že lepších řidičů na cestě je tisíce... to už jsem se přesvědčil. To platí i pro ty tvoje poklepávače.

jo a ještě zde jsem našel hezky nasimulované video popisující funkci ABS, je to spíše k článku minulém ale nechce se mi ho už hledat....
je tam i popsaná GTiho krizové brždění, tedy situace, kde nemáš kam uhnout a potřebuješ zabrzdit.... [odkaz] videjko pod které se názorově mohu naprosto ve všem podepsat.

je tam na to více dílů!!! Hezky zpracované.
viz 4díl na ostro [odkaz]
Avatar - Kuban
16. 12. 2012 10:33
Re: SHRNOVAČKA
kde že je ten drift???

ty 3° max???

povím tajemství E34 je koncepčně velmi těžká platforma. A na drift se maximálně nehodí, rozhodně né dřív, dokud nevyhážeš vzadu sedačky a harampádí jako nutné minimum...

tady máš správného magora driftera.... A né toho smýkavce, kterému když to ujelo o víc jak 4° vyhékl jak baba a málem si ukákl čokoládu.
[odkaz]

:-D A tady GTi se snaží trošičku proniknout do vyšší dívčí :-D [odkaz]
14. 12. 2012 16:13
hehe
po precitani zopar komentarov k clanku, ktory sa co len naznakom tyka techniky jazdy, mam dojem ako keby prave sem chodili vsetci najtalentovanejsi automobilovi jazdci >:D tym chcem len povedat, ze ste az smiesne trapni >:D 90 % tych vasich rad aj tak nikoho nezaujima a pokazde sa najde niekto, kto to robi opacne a len sa budete hadat. alebo v opacnom pripade si budete navzajom potlapkavat po pleciach aki ste skveli piloti a ako to len na tych cestach viete >:D hlavne na zasnezenych, ved akoze inak >:D ani najlepsi piloti rally by nevedeli dat tolko rad ako vy :DDD samozrejme, ked uz niekam vyrazite na svojich specialoch do ulic, tak sa vam ani nejaki trapacikovia z rally jazdiaci na uzavretych cestach, nemozu rovnat >:D
Rozbalit vlákno
0
14. 12. 2012 16:21
:DDDDD
tu snad kazdy po par posmyknutiach v octavii na parkovisku pred tescom pise ako keby vytvoril svetovy rekord na nejakej ultranarocnej zladovatelej trati kdesi vo finsku vo vlastnorucne postavenom speciale >:D
Rozbalit vlákno
0
4. 9. 2020 10:54
shock absorbers
I have recently started a website, the info you offer on this web site has helped me greatly. Thanks for all of your time & work.
https://carlawn.com/…shock-absorbers/
Rozbalit vlákno
0