Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pravdy a mýty o bezpečné vzdálenosti III: Proč zrovna 2 sekundy?

Svět motorů
Diskuze (157)
V souvislosti s dodržováním bezpečného odstupu nejčastěji slýcháme o takzvaném pravidle dvou sekund.

To znamená, že od vozidla před sebou byste měli udržovat takovou vzdálenost, jakou při momentální rychlosti ujedete za dvě sekundy. V praxi to lze odhadnout například tak, že si stopnete čas mezi projetím vpředu jedoucího a svého auta kolem nějakého pomocného bodu – sloupu, stromu či billboardu. Ale proč vlastně ony dvě sekundy? Proč ne jedna, nebo tři?

Zmíněné letité pravidlo se vlastně neopírá o žádné exaktní měření, ale vychází ze zkušeností. A nutno dodat, že příliš nesleduje neustálý vývoj techniky. Původní myšlenka pravidla je jednoduchá. Vzdálenost, jakou vozidlo urazí během dvou sekund, odpovídá úseku, na němž by měl být vůz schopen z dané rychlosti bezpečně zastavit. Orientačně to představuje polovinu okamžité rychlosti v metrech – jedu-li 100 km/h, zdolám za 2 s asi 50 m. A na této vzdálenosti bych měl zcela zastavit.

Přitom se bere v úvahu nejen samotná doba zpomalování, ale i reakční doba řidiče a prodleva nástupu brzdného účinku. Zní to logicky, z této teorie proto vychází například německá legislativa. Ta stanovuje minimální rozestup mezi vozidly 1,8 s, což je především na dálnicích monitorováno kamerovým systémem. Je-li odstup menší než 1 s, hrozí řidiči pokuta. Čím dál častěji ale slýcháme hlasy, které pravidlo dvou sekund odsuzují coby ničím nepodloženou a zastaralou poučku. Jaké jsou jejich hlavní argumenty?

  • Reakce řidiče, nástup brzdného účinku a doba brzdění jsou natolik proměnnými parametry, že je nelze paušalizovat univerzálním pravidlem. Moderní automobily už mají prakticky okamžitý nástup brzd, obzvlášť ty s pokročilými elektronickými systémy.
  • Kdo se spoléhá na pravidla, zapomíná myslet. Svázání silničního provozu pravidly vede k rutinnímu přístupu řidiče a snížení jeho pozornosti. Dobře to vidíme na dálnici, kde většina motoristů jezdí prostě 130 km/h – za sucha, deště i na sněhu. Závodník možná na suchu zhřeší dvoustovkou, ale za chumelenice s maximálním soustředěním pojedete osmdesát a bude se divit, kolik mají řidiči služebních octavií odvahy. Nemají, jenom se naprosto odnaučili nad řízením přemýšlet, jezdí prostě podle pravidel.
  • Menší odstup si můžete dovolit, jedete-li za nízkým vozidlem, přes které vidíte. Větší odstup bude naopak nutný v nepřehledných situacích, kde třeba hrozí srážka auta před vámi s protijedoucím: to pak skutečně vznikne náhlá stojící překážka.

Kolik metrů ujedu za 2 s
Rychlost v km/hRychlost v m/sVzdálenost za 2 s
30 8,33 16,66
50 13,89 27,78
70 19,44 38,88
90 25,00 50,00
100 27,78 55,56
110 30,56 61,11
130 36,11 72,22

Příště: Jaká brzdná dráha je normální?

Svět motorů
Diskuze (157)
4. 9. 2020 10:54
shock absorbers
I have recently started a website, the info you offer on this web site has helped me greatly. Thanks for all of your time & work.
https://carlawn.com/…shock-absorbers/
16. 12. 2012 11:01
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Ano, uz som to spominal v paralelnom vlakne.

Kazdopadne dnes alebo zajtra to vyskusam. Podmienky tu mam viac nez dobre: 22 cm snehu a -7 stupnov :-)
16. 12. 2012 10:55
Re: SEKUNDOVÉ LEPIDLO
Ano, presne tak. Mam pocit, ze _MT_ to mysli tak isto, len to inak nazyva. On to nazyva stabilizacia trakcie a v podstate vsetky tri stabilizuju (alebo kontroluju) trakciu. Mam pocit, ze vsetci hovorime o tom istom, len pouzivame iny slovnik.

"Traction refers to the maximum frictional force that can be produced between surfaces without slipping" [odkaz]

ABS - kontroluje trakciu pri brzdeni
ASR - kontroluje trakciu pri rozbiehani (vlastne opak ABS)
ESP/ESC - kontroluje trakciu pri beznej jazde s cielom stabilizovat vozidlo v horizontalnej rovine
Roll Stability Control (RSC) - kontorluje trakciu pri beznej jazde s cielom stabilizovat vozidlo vo vertikalnej rovine (sucast ESP/ESC) [odkaz]

Samozrejme plati, ze je tu medzi systemami suvislost (napr. ASR "potrebuje" ABS, atd.) + su integrovane.
Avatar - Kuban
16. 12. 2012 10:47
Re: SHRNOVAČKA
jo a člověče, tady sem našel něco, co snad i tvůj Deintelekt pochopí... Pokud nemáš v sobě už moc piveček...

[odkaz]

schválně, zkus mi říct, co se stane, když dostaneš nedotáčivý smyk a pak přitáhneš u FWD auta s citem ruční brzdu.... (možná tě ťukne do hlavičky že se tím supluje funkce ESP)

já vím, ono je psáno v manuále (si sečtělý to ti chválím), že se používá jen k parkování .....

Ale když ty už si z těch plejstéééjšnů vyrostl, možná budeš mít cit pro koncepční hračky. Zkus nad tím zapřemýšlet.... možná až někdy zjistíš, že krizové brždění není jen na rovince ale i v zatáčce, začneš uvažovat jinak :-) Ale člověka, co si to doma za barakém nikdy necvičil a mladým co poznávají možnosti se jen vysmívá, to chápu... Pivo a hospoda je tvá spása, tam ti pepíci poklepou po ramenech jaký jsi pašák a budeš spokojený ;-)

Sundej ten krucifix ze dveří a dej si tam Logo ABS... Každé ráno před cestou do práce prones otčenáš....

Příště, než se budeš zase od piva chvástat, zajeď si Do Mostu, Vysokého mýta nebo Pardubek.... Tam tě naučí brzdit... Tedy naučit se to musíš sám, jen ty to od toho piva moc nechceš a vysmíváš se těm, co trénují... A dokonce uvidíš jak se ti řidiči během dne dokáží zlepšit. A jak s ABS tak i bez, to už je na tobě. ESP i bez, protože to Vám tady opravdu chybí....

Takže se přestaň vysmívat těm, které to zajímá a chtějí být lepší řidiči než ty, a je mi jasné, že lepších řidičů na cestě je tisíce... to už jsem se přesvědčil. To platí i pro ty tvoje poklepávače.

jo a ještě zde jsem našel hezky nasimulované video popisující funkci ABS, je to spíše k článku minulém ale nechce se mi ho už hledat....
je tam i popsaná GTiho krizové brždění, tedy situace, kde nemáš kam uhnout a potřebuješ zabrzdit.... [odkaz] videjko pod které se názorově mohu naprosto ve všem podepsat.

je tam na to více dílů!!! Hezky zpracované.
viz 4díl na ostro [odkaz]
Avatar - Kuban
16. 12. 2012 10:33
Re: SHRNOVAČKA
kde že je ten drift???

ty 3° max???

povím tajemství E34 je koncepčně velmi těžká platforma. A na drift se maximálně nehodí, rozhodně né dřív, dokud nevyhážeš vzadu sedačky a harampádí jako nutné minimum...

tady máš správného magora driftera.... A né toho smýkavce, kterému když to ujelo o víc jak 4° vyhékl jak baba a málem si ukákl čokoládu.
[odkaz]

:-D A tady GTi se snaží trošičku proniknout do vyšší dívčí :-D [odkaz]