Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pravdy a mýty o bezpečné vzdálenosti III: Proč zrovna 2 sekundy?

Pravdy a mýty o bezpečné vzdálenosti III: Proč zrovna 2 sekundy?

Pravdy a mýty o bezpečné vzdálenosti III: Proč zrovna 2 sekundy? Zdroj: acz

V souvislosti s dodržováním bezpečného odstupu nejčastěji slýcháme o takzvaném pravidle dvou sekund.

To znamená, že od vozidla před sebou byste měli udržovat takovou vzdálenost, jakou při momentální rychlosti ujedete za dvě sekundy. V praxi to lze odhadnout například tak, že si stopnete čas mezi projetím vpředu jedoucího a svého auta kolem nějakého pomocného bodu – sloupu, stromu či billboardu. Ale proč vlastně ony dvě sekundy? Proč ne jedna, nebo tři?

Zmíněné letité pravidlo se vlastně neopírá o žádné exaktní měření, ale vychází ze zkušeností. A nutno dodat, že příliš nesleduje neustálý vývoj techniky. Původní myšlenka pravidla je jednoduchá. Vzdálenost, jakou vozidlo urazí během dvou sekund, odpovídá úseku, na němž by měl být vůz schopen z dané rychlosti bezpečně zastavit. Orientačně to představuje polovinu okamžité rychlosti v metrech – jedu-li 100 km/h, zdolám za 2 s asi 50 m. A na této vzdálenosti bych měl zcela zastavit.

Přitom se bere v úvahu nejen samotná doba zpomalování, ale i reakční doba řidiče a prodleva nástupu brzdného účinku. Zní to logicky, z této teorie proto vychází například německá legislativa. Ta stanovuje minimální rozestup mezi vozidly 1,8 s, což je především na dálnicích monitorováno kamerovým systémem. Je-li odstup menší než 1 s, hrozí řidiči pokuta. Čím dál častěji ale slýcháme hlasy, které pravidlo dvou sekund odsuzují coby ničím nepodloženou a zastaralou poučku. Jaké jsou jejich hlavní argumenty?

  • Reakce řidiče, nástup brzdného účinku a doba brzdění jsou natolik proměnnými parametry, že je nelze paušalizovat univerzálním pravidlem. Moderní automobily už mají prakticky okamžitý nástup brzd, obzvlášť ty s pokročilými elektronickými systémy.
  • Kdo se spoléhá na pravidla, zapomíná myslet. Svázání silničního provozu pravidly vede k rutinnímu přístupu řidiče a snížení jeho pozornosti. Dobře to vidíme na dálnici, kde většina motoristů jezdí prostě 130 km/h – za sucha, deště i na sněhu. Závodník možná na suchu zhřeší dvoustovkou, ale za chumelenice s maximálním soustředěním pojedete osmdesát a bude se divit, kolik mají řidiči služebních octavií odvahy. Nemají, jenom se naprosto odnaučili nad řízením přemýšlet, jezdí prostě podle pravidel.
  • Menší odstup si můžete dovolit, jedete-li za nízkým vozidlem, přes které vidíte. Větší odstup bude naopak nutný v nepřehledných situacích, kde třeba hrozí srážka auta před vámi s protijedoucím: to pak skutečně vznikne náhlá stojící překážka.

Kolik metrů ujedu za 2 s
Rychlost v km/hRychlost v m/sVzdálenost za 2 s
30 8,33 16,66
50 13,89 27,78
70 19,44 38,88
90 25,00 50,00
100 27,78 55,56
110 30,56 61,11
130 36,11 72,22

Příště: Jaká brzdná dráha je normální?