Ale, ale, vždyť už skoro žádné nejezdí. A ta trocha dvoutaktního oleje není zdaleka tak nebezpečná jako oblaky sazí z výfuků čipnutého Cayenne se spotřebou nafty 20 na 100 a podobných dnešních "ekologických" aut.
Řidiči by měli být k sobě ohleduplní a nejde o to, jestli jede Trabant nebo nějaký začátečník v nové Toyotě. Pokud přede mnou jede někdo pomalu, přibrzdím a až bude vhodná chvíle, v klidu předjedu.
Já sám Trabanta vlastním. Nedá mi to a musím se pochlubit, že zrovna ten zde vyfocený je můj :-) Ale k věci. V příspěvku výše je psáno, že je tohle auto šrot. Já s tím nesouhlasím. Dovolím si tvrdit, že můj exemplář je po technické stránce více v pořádku, než kdejaká běžně provozovaná shnilá Felicia, Fabia či další normálně se vyskytující auta s ne zrovna nejlepším technickým stavem.
To že Trabant nedosahuje takové bezpečenostní či ekologické úrovně jako dnešní automobily, o to se přít nebudu. Je to auto, které bylo vyvíjeno v padesátých letech a takováto konstrukce prostě nemůže konkurovat dnešním vozům nabitým různými elektronickými asistenty, přidržovači pásů, airbagy, filtry pevných částic a já nevím čím vším. Po ekologické stránce - co byste chtěli od dvoutaktu. Smrdí (voní :-) ), je za ním většinou dým, ale pokud se podíváme na složení plynů, které z výfuku vycházejí, řekl bych, že je možná ekologičtější než kdejaký diesel z 80. či 90. let.
Trabant je prostě nesmrtelný a člověk si k němu vybuduje vztah. Chápu, že některým lidem může vadit, když se za ním musí táhnout sedmdesát, dýchat dvoutakt a někdy ani nevidět kvůli dýmu, ale na druhou stranu, zas tolik jich na silnicích člověk dnes už nepotká.
Já jsem fanoušek do tohoto auta, jak jsem se k tomu dostal je popsáno v recenzi. Jezdím s ním hlavně v létě na výlety, po vedlejších silnicích, v klidu, 80, 90 km/h. Takže podle předpisů a při devadesátce mimo dálnice bych nikoho neměl zdržovat. Spotřebu mám 5,5 litru na sto. Nějaká ta kapka oleje? Na parkovištích z novějších aut teče tolik oleje a nikoho to nezajímá.
Jízda s Trabantem je kapitola sama o sobě. Jako motokára :-) Každou spáru, hrbol, vše člověk cítí, je v naprostém kontaktu s vozovkou :-) Prostě kdo nezkusil, nemůže pochopit. Krásný pocit, když člověk jede při zvuku dvoutaktu, kochá se krajinou, lidé na něho mávají, skákají. Když někde zaparkuju, jdou se podívat. Je to paráda. Díky Trabantu se seznámím i se spoustou zajímavých lidí.
Ovšem neposlední výhodou je jednoduchost tohoto auta. Proč se dnes nevyrábí takto jednoduchá auta? Když se něco rozbije, stačí šroubovák, popřípadě kladivo, pár náhradních dílů mít vždy s sebou a u silnice se dá vše v klidu za chvíli opravit. Jak se říká, v jednoduchosti je síla. Žádná elektronika, místo klimatizace okénko, místo otáčkoměru zvuk motoru, místo navigace mapa a spolujezdec, posilovač řízení není potřeba, auto je lehké, takže se s ním i celkem dobře jezdí, nějaká řídící jednotka? - to zde neexistuje. Prostě minimum věcí, které se mohou pokazit. Pokud se člověk o auto tedy stará, vydrží mu léta. A těch pár výjezdů za rok? Já jsem se svým Trabantem najezdil za necelých 10 let asi 10 000 km. To je 1000 za rok. Kolik jsem asi tak vypustil splodin? Minimum. Možná míň, než co vypustí jedna nákladní loď při nastartování. To že se v něm můžu při sedmdesáti zabít? Když pojedu v moderním autě 130 po dálnici a nějaký blbec mi tam vlítne, co se stane? Budu většinou na místě mrtvej. Takže je to prašť jak uhoď. Jde o to, jak to kdo bere. Ale ten pocit tohle auto řídit, to mi nic nevynahradí.
Takže pokud někde uvidíte zase Trabanta, tak mu spíš zamávejte, než se rozčilujte. Když pojede před Vámi, tak se zařaďte, pusťte vnitřní okruh ventilace a až bude nějaká pěkná rovinka, tak ho tedy v klidu předjeďte, ale hlavně se na něj nemačkejte a nevytlačujte ho z cest. Díky ;-)
:yes: závidím ti..keď bude viac času a financií, tak si tiež nejakého oldtimera zaobstarám. V mojom prípade to bude asi škodovka 100 ale to je jedno :-)
Jj, člověk by něco takového měl mít. Jednak je s tím zábava a pak, když se v tom hrabeš, tak si krásně vyčistíš hlavu. Navíc, když člověk do toho něco ze sebe vloží, tak pak na sebe může být pyšný, když to všechno šlape ;-) Přeju Ti, aby sis taky něco takového obstaral a pak z toho měl jen radost :-)
:yes::yes:
hezky napsáno. s trábošem jsem taky hezkých pár tisíc najezdil, jako studenti jsme ve čtyřech (2 bágly v kufru, 2 na střeše) projeli rumunské hory atp., neskutečně spolehlivý a sympatický vozík. motor šel jak pila, díky své minimální hmotnosti velmi živý, jízdní stabilitou strčil do kapsy kdejakou stodvácu..
tak ať ti ještě dlouho dělá radost ;-) .
ps: nenech se znechutit některými diskutéry, co mají potřebu do všeho tahat politiku a vlastní zvrácené a zamindrákované názory.
Díky :-) Neboj, já se tímhle rozházet nenechám, na to jsem moc klidná povaha. Mám svůj názor a ten mi nikdo vzít nemůže, ať si ostatní myslí, co chtějí. Pokud si někdo myslí něco jiného, tak je to jeho věc. Ale máš pravdu, že se tu dost často v diskuzích objevují lidé, kteří mají celkem otravné narážky a jsou dost zamindrákovaní. Ovšem rozčilovat se kvůli nim, to mi za to nestojí ;-)
K tomu ježdění Trabantem. Víš tedy, o čem mluvím a určitě mi dáš za pravdu, že je to nezapomenutelný zážitek. Jak píšu ve své recenzi, projeli jsme s ním loni celé Slovinsko a bez problémů. Letos se chystáme do Francie na azurové pobřeží a do Provence. Vše samozřejmě poklidným tempem, žádné honění ani dálnice. Pojedem tam sice dva dny, ale pro nás je vlastně i cesta cílem. Nejsme ničím vázáni. Stan, spacáky, Trabant a jede se :-) Chceme tam být asi tak 3 týdny, pokud nám to časově vyjde. Když vše dobře dopadne, popíšu celou cestu zase ve své recenzi ;-)
Jinak bych měl být s největší pravděpodobností i na srazu v Jinolicích, takže kdo bude mít cestu kolem a čas se zastavit, ať přijde ;-)
Všem Trabantistům přeji ať jim neshnije vlaštovka a Trabi jezdí co nejdýl! Vím že neplacená reklama sem nepatří, ale nechce někdo tričko s trábošem? Mám dvě XL a já prcek bych to měl jak noční košili >:D
Výroba tohoto modelu měla skončit již v roce 1970. Uznávám, že v šedesátých letech to mohl být super vůz (v kontextu doby), ale oslavovat ho (nebo kupovat) o 30 či více let později je bláznivé. Nepočítám samozřejmě nadšence a sběratele, pro které je to láska. Ale pro normální provoz nepoužitelné...
Tak k tomuhle bych se zkusil vyjádřit. Samozřejmě, že v normálním provozu je to dnes už problém. Jsou vyspělejší, pohodlnější a hlavně bezpečnější vozy. Trabant má dnes velice zastaralou konstrukci. Na druhou stranu musím vyzdvihnout jeho výhody. V uričtém směru by se od Trabanta (či jemu podobným lidovým vozítkům) mohly v lecčem přiučit i dnešní automobily. Kompaktní rozměry Trabanta jsou úžasná věc. Nestalo se mi, že bych měl problém s ním někde projet nebo zaparkovat. Tam kde bych se bál, že neprojedu Octavií, s Trabantem projedu s přehledem a ani nepřibrzdím. Do města ideální velikost, navíc kufr je v porovnání s velikostí auta obrovský (vím o čem mluvím). Proč dneska vidím ve městech takové množství nesmyslně velkých SUV, ve kterých jezdí jeden, maximálně dva lidé?
Další předností je jeho jednoduchost, jak jsem už tady psal, minimum dílů, které by se mohly porouchat. Proč se na tohle nepodívají i dnešní autmobilky a nevyrobí lidové vozítko, které by se dalo opravit doma, bylo by malé, lehké, samozřejmě bezpečné a ekologické. Tohle tu schází. Je totiž třeba živit servisy a další služby s auty spojené. Nehledě na to, že roste i náročnost lidí. Dříve jim stačil pro komfort Trabant a taky s tím jezdili.
Často si říkám, jak by bylo skvělé, kdyby dnes někdo vyrobil Trabanta, který si zachoval své výhody, ale k tomu byl bezpečný a ekologický.
Nadpis článku bych lehce upravil - Před dvaceti lety se konečně přestal vyrábět Trabant.
Jestli zde něčím ostří jezdci, nuceně žijící za ostnatým komunistickým drátem až do roku 1989 dokonale pohrdali, byl to právě Trabant. A Wartburg. Wartburga řídíli, resp, si pořizovali výhradně tzv. kloboukáři k cestám pro vajíčka, semena řeřich a podobně. Zoufalé auto. Trabant, to nebylo ani jako auto chápáno, to byla doslovna Ulbrichtova pomsta (Ulbricht byl tehdejší enderácký rudoguru). Ten mimo jiné prohlásil, že lidé v NDR netouží po tropickém ovoci, a z tohoto jednoduchého důvodu neznali lidé z NDR ani banány ani pomeranče, a to až do roku 1989. Dělám teď kofra, ale i zde to bylo s těmi banány nahnuté - dvakrát do roka - Vánoce a na příděl - pět kousků a dost, fronta na hoďku, brnkačka. Pomeranče z Kuby (dnes bys to nejedl - chuť tlejícího lejna) taktéž jednou ročně. Hornické lokality požívaly výhod - na tzv. hornické dny (září) se na náměstích prodávaly - banány, pomeranče a mandle... Já jen abych ti toho trabanta zapasoval do správných reálií.
Charakterizovat trabant se dá třemi výstižnými slovy - smrad, smrad, smrad. Za komančů stál trabant někde kolem 27 tisíc, škodovka stála padesát, přidej si nulu, abys měl hodnotové garážové porovnání k dnešku.
Trabant byl vnímán jako dokonalý póvl. Koneckonců, jestli něco komunisti nedokázali zadusit (u těch chytrejch), byla tu legenda prvorepublikové Škody, kterou jezdci vyznávali samozřejmě i za komunistů, a to ve spartaku a feliicii, následně v MB1000 (1100), Š100, zejména tedy v Š 110 R coupé... ovšem trabant, to bylo vnímáno asi tak v rovině.... šicího stroje veritas. Stejná s odpuštěním - s.r.a.č.k.a.
Jo, ten Ulbricht také říkal, že BMW se třese před Wartburgem... >:D
No, hlavně jsem, na rozdíl od tebe bohužel prožil jistou část života pod rudou gilotinou, a nechápu v čem má být ten výblitek, všechno je to dokonalá pravda, je vidět, že o tom nemáš ani páru, když se domníváš, že tehdejší veksláci byli umaštění... >:D Tuzexové Géčko neexistovalo. Golf I tu měl akorát Karel Gott ve světle modré.
Tak jasně, kloboukáři nevymřou po wartburgu >:D Chtěl jsem hlavně aby tu každý věděl, jaký byl na trabanta pohled z pozice řidiče (jezdil jsem v té době v červeném eRku...)
Ale Trabant není o banánech, netahej sem dobu, ta byla jaká byla, na tom se už nic nezmění. Vždyť Trabant měl dokonalou konstrukci, karoserie z lysované bavlny byla jedinečná a dodnes je to jediny sériově vyráběny auto co ji mělo, neskutečně jednoduchej motor kterej nešlo uhnat, nevím, ale je na tom autě prostě něco neuvěřitelnyho. Je to prostě kult jak pro Itálii Fiat 500/600, pro Anglii Austin Mini, pro Francii Kachna 2CV v NDR měly Brouka. Je to prostě lidový vůz NDR.
A říkej si co chceš, ale podle mě byl Trabant auto pro masy, pro obyčejny lidi co prostě na nic jinyho neměly.
Nezatracoval bych ho, má své místo v historii jako jakykoliv jiny auto.
Je to to samé, jako bys napsal, že hodinky digitálky z tržnice byly pro masy, abych je nezatracoval, v podstatě se na světě snad nic horšího nevyrábělo, když jsi za komančů přijel v dusném létě do NDR a vystoupil jsi ze škodovky někde v Dráždanech, nemohl jsi se vůbec nadýchnout, to bylo doslova otřesné.
Trabant není auto, to je něco mezi sekačkou a šicím strojem. Řidič si ho nikdy nemohl pořídit. V Česku vůbec ne. Do NDR dovezli občas škodovku stovku a to tam bylo vnímáno jako Mercedes. Pak nějakým bartrem se tam dostalo několi set tuším Mazd 323 (80. léta) jinak měli utrum. Na trabanta byly v NDR pořadníky 15 let.
Nemůžeš srovnávat polonez z trabantem, polonez byl regulerní vůz, čekalo se tu na něho jak na vodu na poušti... Myslíš toho záporožce? Ten tu moc nejezdil.
Já nevím, to mi vyprávěli rodiče. >:D Možná to byl Čtyřlístek, to je fakt.
V Česku jsem až od roku '90, to jsem taky poprvé uviděl prázdnou samoobsluhu. Pokaždé, když slyším výblitky idiotů se selektivní pamětí o tom, jak všichni měli práci a jak bylo dobře, otvírá se mi kudla v kapse.
Volit je nyní občanská povinnost, alepoň dokud s prominutím nevymřou rudoši.
Poslední věta nemá chybu :yes: Já v komunismu nežil, vlastně jsem se v něm už ani nenarodil, ale každý kdo jej propaguje u mě skončil.
Ale tady nabudeme řešit politiku, takže k Trabimu. V podstatě souhlasím s GTI. Jen bych možná nepoužil tak ostrá slova, ale chápu to, když má osobní zkušenosti, tak nejde jinak. Já trabimu nikdy nepřišel na chuť už jen kvůli designu a tomu otřesnému zvuku. Navíc řazení pod volantem je mi nepříjemné a vůbec tyhle auta z nouzectnosti mi k srdci nikdy nepřirostli. Kdybych si měl pořídit oldtimera, tak si pořídím plnohodnotné auto velikosti Škody 100 např.
Vážený GTI, pomlouvat Wartburga, to jsi trochu přehnal. Ve své době byl naprosto skvělý a bylo to moje první auto.
Tento dvoutaktní zázrak sice dost žral, ale jel jako raketa a pořádně vytočenej měl zvuk jako startující stíhačka. Žádná Škůdka s motorem vzadu, včetně 130 na Wartburg nemá, to auto bylo neuvěřitelně agilní. Neměl nejlepší jízdní vlastnosti, ale zase každá nerovnost neznamenala hned frakturu páteře jako u dnešních aut. Sedačky byly krásně prodyšné a pohodlné z pružin a ne trapného molitanu. To auto vypadalo jako loď a i tak jezdilo. K tomu obrovský kufr. Taky bezpečnost byla na svou dobu skvělá. Pod karserií je rám z jeklu, při čelním nárazu to bylo rozhodně bezpečnější auto než Š 105 která se ráda skládala jako harmonika. Taky plech měl mnohem silnější a celý předek byl takový hodně masivní, ne jako ta hromada plastů u dnešních aut.
Taková příhoda. Večer, pod mrakem, nepřehledná křižovatka, ptám se bráchy, nejede tam někdo? Ne, dobrý. Tak se pomalu rozjedu a najednou rána jak z děla. Kamarád co vzadu pospával jen pronesl "hoď ho do kufru", myslel že jsem trefil srnce :-)
Ale trefil jsem šedého neosvětleného Trabanta. Nikomu se naštěstí nic nestalo, jel jsem pomalu, škody byly následující:
Wartburg: lehce ohnutý pravý roh nárazníku (masivní kovový chromovaný), rozbitý blinkr, škrábanec na blatníku
Trabant: zlomený B sloupek včetně dveří, vše zaražené dovnitř, zbytky duroplastu ze dveří a zadního blatníku všude okolo. Auto se nějak divně zkřivilo, později jsem se dozvěděl, že ho majitel rozebral.
Zjištění policie: Trabant neměl STK, nefungovaly mu světla, viníkem byl uznán on.
Tak to je pak jasné, pokud to bylo ve špatném technickém stavu, tak to se nedá pak nic dělat. Ale znám případy, kdy Trabant čelně narazil v 60 km/h do neoznačeného a u krajnice stojícího VW Golfa. Trabant byl sice na odpis, ale řidiči se nic nestalo, vylezl v pořádku, jen měl obtisknutý volant na břiše. Auto bylo sice na odpis, ale deforamce byly znatelné jen na přední části. Golf měl promáčklou i střechu a byl také na odpis.
Jsou i již profláklé případy, kdy se Trabant několikrát otočil přes střechu a byl splácnutý, jak když se na něj šlápne. Ale klidně se dal nastartovat a vyjel i na odtahové auto.
Podle mě to auto má duši a je obdivuhodné, jak dlouho se vyrábělo. Zaslouží si proto i trochu té úcty.
I lidé tvého kalibru, kteří označují produkci vlastní automobilky se stoletou historií za "škůdku" mají právo žít a diskutovat. I lidé v tehdejším Českolovensku si kupovali Wartburgy. Jací lidé to byli, o tom píši nahoře. Jiní, megacruisere si holt Wartburgy tehdy nekupovali a kupovali si ty škůdky. Třeba škůdku 110 R Coupé, nebo škůdku Rapid, nebo starého spartaka ci kabriolet Felicii.
Megacruiser je vůbec borec, GTI, je to takový český Fernando Alonso jezdící v létě na zimních gumách, protože měkká směs LOGICKY drží na cestě lépe a dramaticky zkracuje brzdnou dráhu. To jsi nevěděl, že? 8-s Pro více obohacujících novinek koukej tady [odkaz]
Myslím, že tohle mluví o magacruiserovi dostatečně...
Tak já bych si teda rěči koupil toho Moskviče nebo Wartburga, protože narozdíl od těch jebek z Mladé Boleslav to jsou elespoň pohodlny auta, ty se tady pořád oháníš Škodovkou ale ona byla zastaralá uplně stejně jak všechno, 100, 120 byly pořád jenom facelifty 1000ky, zastaralá předpotopní konstrukce s motorem vzadu, všechny auta co tady na ně pluješ mají moderní pohon předních kol s motorem v předu (Waran nebo Tráboš), proti zadnímu nic nemám, miluju ho a nic jinyho ani nemám. Navíc Wartburg byl zhruba o 8 000 dražší jak sráč škoda 120L. Jenom tak pro info tady je pár informací z dobovejch ceníků mototechny:
Skoda 120L 58 tisic.
Trabant combi S 39500kc
Wartburg 353 tourist 64300kc
Lada 1600 76300kc
Volha 24 105.tisic
Fiat 125P (1500) 65400kc
Tatra 613 254.tisic
Barkas odtahovka 182800kc
něco ze západu pro porovnání...
renaut 5 stal 96.tisic
renaut 15 stal 101tisic
ford cortina (1600) 85tisic
Saab 99 CM 4 stal 132tisic
Chryasler 180 GS stal 98tisic
Fiat 131 mirafiory 104300kc
Austim allegro 1500 stal 102tisic
ceny vozů v roce 1976 v mototechně
Trabant 601 35 500,-
Trabant 601 Universal 38 500,-
Wartburg 353 55 500,-/57 500,-
Wartburg 353 Tourist 63 500,-
Škoda 100 L 45 600,-/47 700,-
Š110 L 50 900,-
Š110 LS 55 800,-
Š110 R 66 800,-
Zastava 1100 67 500,-
Lada 1200 58 000,-
1200 Universal 66 000,-
Lada 1300 64 000,-
Lada 1500 70 000,-
Dacia 66 000,-
Fiat 125p/1300 63 000,-
Fiat 125p/1500 69 000,-
Volha GAZ 24 103 000,-
GAZ 2402 Universal 115 000,-
Moskvič 2140 není stanovena
Moskvič 2137 Universal není stanovena
PS: Dražší jak Škodovka byl dokonce i Fiat 600, stál o 500Kč víc než Spartak, pozdějc Octávia, stál celých 35 500Kč.
Já chápu, že asi při svých letech o tom nemůžeš nic vědět, ale alespoň se tu neztrapňuj příkladem, že Fiat 600 z kapitalistické ciziny byl dražší než škoda, to bys mě dokonale dojal :-)
Asi nejvíce o tvém rozhledu vypovídá věta, že ty by sis koupil toho Moskviče. Zkus mokrý hadry a do minulosti se pouštěj jen po důkladném hovoru se svým otcem, případně dědou.
já nevím kdo znás se tady ztrapňuje víc, tvoje zaslepenost a namyšlenost že všechno víš a nedej bože aby někdo spochybnil tvoje guru názory (a né jenom v tomhle tématu) je celkově spíš k smíchu.
Ano sice jsem nestál fronty na banány jako ty ale aspoň jakožto veteránista a milovník strejch aut a učastník veterán akcí, rally a všemožnejch podobnejch akcí ve větší polovině těch aut co jsem vypsal výše jel a nebo opravoval, ano jsem člověk z oboru s odbornym vzdělání, dokonce jsem pracoval i ve tvé modle Vw (ale nedalo se tam dělat, nemůžu opravovat něco co je mi proti srsti a hnusí se mi).
PS: a zrovna s mosvičem sem se něco najezdil páč ho měl kamarádův děda a je to vážně pohodlnej stroj, prostě Leninovy saňe >:D
PPS: můj Děda měl Tatru 57, můj otec Olcita a pak Mercedes 115...
tak já netvrdím že je Trabant nejlepší strojovna světa, to je totiž Fiat 600 :-! , ale má prostě něco do sebe, to auto má prostě duši, a je to už kus historie, zrovna ta duše je to co moderním autům chybí. Navíc kdyby byl trabi takovej strašnej lůzr kár jak ho tady prezentuješ určitě by se tak neprodával :-). Aero Minor taky není žádnej krasavec a je vněm 2válec dvoutakt, a nikdo o něm netvrdí že to pekáč.
Chci jenom naznačit že Trabant je auto polatny své době, tak jako dnes jsou auta jako je Baybach a naproti tomu lůzr třívalcovej Fox. To že se trabi vyráběl tak dlouho je věc druhá. Kždopádně zatracovat bych ho nezatracoval, určitě má své místo ve dvoraně slávy za svou jedičnou konstrukci karoserie a za neskutečně vytrvalej motor.
Tak předně nějaké ceníky jsou naprosto zcestné, jelikož lidi peněz měli dost "jen" ta auta chyběla. Takže pokud bys měl těch 70K na Ladu 1500, ale naopak neměl známosti, tak jsi stejně skončil na Škodě. Toť krásy komunismu, jež mi byly vylíčeny. Já v něm naštěstí nežil a narodil se již do ČSFR.
Nevím, jestli bych vyzdvihoval moderní koncepci Trabantu. Ono je to na tom autě asi jediné moderní. Já myslím, že vůbec bavit se o vozech z minulého režimu lze dost těžce, jelikož každé auto vzniklé v komunistické země je tak trochu z nouze ctnost a dost hezky vyobrazuje "vyspělost" celého režimu. Ale fakt nelíbí se mi, že se tady špiní Škody. Jasně, měly zastaralou koncepci, to je ale tak vše, co by jim mohly ostatní rudé vozy předhodit. Oproti nim to byly alespoň plnohodnotné auta. Srovnání Trabant- Škoda je jako dnes Nano- Octavia.
Další věc je vývoz. Tohle nevím, vyvážel se Trabant nebo Wartburg na západ? Škody ano a byly vysmívané stejně jako vývozové Lady, ale aspoň něco se ujalo...
V té době jsem sice žil, ale bylo mi jen pár let. Proto nemůžu nic z toho potvrdit ani vyvrátit. Ale pokud vím, bavíme se tady o autu a ne o minulém režimu. I když samozřejmě to spolu souvisí. Já tím, že vlastním Trabanta a jsem fanouškem této značky (i když nejen té), tak to neznamená, že obhajuji minulý režim nebo ho dokonce vyznávám. A ani se k němu tady nebudu vyjadřovat. Každý má svůj názor. Já jen vím, že když jsme s tátou celé auto rozebrali a znovu složili, tak jsem si tím k němu vybudoval takový vztah, který už asi nebudu mít k žádnému jinému autu. Ten pocit, když člověk jede tím, co si v podstatě postavil. Když ví, kam sáhnout, pokud se něco pokazí. Nehledě na to, že pro mě, jako studenta, je to v podstatě jediná a také asi nejlacinější možnost, jak mít vlastní auto.
To co zde všichni uvádíme jsou většinou subjektivní názory a nebudu nikoho nutit a přesvědčovat, aby miloval Trabanta. Ale taky se do něho nemusí nikdo navážet.
Rozumná a podložená kritika mi vůbec nevadí. Nic a nikdo není dokonalé. Ne každý má rád Trabanty a jsou lidé, kteří je nesnáší. Já to chápu. Ale takovéhle pohrdání a nesmyslné nadávání, to sem jaksi nepatří.
Škoda, trábošíku, že jste s tatínkem do toho šroubku doma na zahradě nerozebrali jednu devětsetjedenáctku. Tva zpověď by tu měla tak racionální jádro...
Sprav si výlet po Maďarsku, zastav sa na Balatóne a zrátaj koľko Trabatov tam jazdí. Prekvapivo skoro všetky s VW motorom. Možno trochu zmeníš názor na túto legendu :-)
GTI, to, žes jako malej nedostal za komára banány a jsi z toho dodnes frustrovanej, za to tohle auto nemůže. taky jsem prožil dětství a dospívání v socíku a nemyslím si, že by to na mě zanechalo stopy v podobě nenávisti k věcem, které v té době a v tak svízelných podmínkách inženýři nejen v DDR vymysleli a co vůbec prošlo. naopak jim za to patří velkej obdiv, že vůbec něco..
BANán bys měl dostat naopak teď a tady, za neustálé rozesírání diskuzí a navážení se do lidí (kde jsou ty časy, kdy jsi psal vtipně a poutavě), kteří mají vlastní názor neshodující se s tvým. osočuješ ostatní, že nepíšou k tématu o autech a sám sem pořád taháš osobní invektivy, politiku, vše asi dle momentálního rozpoložení (osobní problémy..?). už to nikoho nezajímá a akorát to otravuje zdejší ovzduší.
Jediný, kdo tu nenapsal nic o trabantu jsi ty... Všichni ostatní se zde vyjadřují k trabantu, někdo ho miluje, někdo ne. A někdo zase neví, proč by se měla nad snad vůbec nejhorším produktem své doby vztyčovat vlajka. Trabant byl je a navždy bude otřesným dokumentem, v čem také bylo možné nutit lidi, za rudodrátem jezdit.
Pokus se tu napsat, co si myslíš o trabantu, tvé plačky o nicku GTI tu nikoho (mimo trábošíka) jistě nezajímají, proč také...
A nestydím se za to. Naopak. Nechápu GTIho frustrace. Žeby nějaka špatná životní vzpomínka? :-) To, jak byl Traboš dobré a kvalitní auto jsem poznal, když jsem ho (já idiot) vyměnil na přelomu 80 a 90 let za rendlíka. Takovou mr*d*ku :no:
Traboš byl hlučný, drncal (ale ne víc než dnešní Golf obutý na 17-ti palcových kolech), smrděl (ale ne těm, kdo jeli uvnitř), moc nejel (ale s ohledem na dvoutakt s velkým krouťákem a nízkou pohotovostní hmotnost byl oproti Škodě 120 úplnou raketou), měl na svou dobu vynikající jízdní vlastnosti (zejména na sněhu jsem si to opravdu užíval), veliký kufr a zejména se na něm dalo opravit úplně všechno svépomocí (včetně motoru, převodovky, polonáprav atd). Když jsem v něm jezdil každý den do práce a občas do Bratislavy (dálnice D1 ještě nebyla kompletní a byla relativně hladká), užíval jsem si spolehlivosti jednoduché konstrukce. S sebou jsem vozil koženou brašnu se základními náhradními díly (cívku, kondenzátor, svíčky, fajfku, kladívka do přerušovače, uhlíky do dynama, regulátor, stahovač brzdových bubnů, homokinetický kloub s čepy, pár šroubů, kus drátu, izolačku a běžné nářadí) a nikdy jsem na silnici nezůstal a to i když jsem s ním projeli acelou východní Evropu až na Kavkaz a zpátky. Vzpomínám na něj s nostalgií a je mi líto, že jsem si ho nenechal dodnes.
Jo a taky jsem s ním boural. Když do mne čelně narazil ožrala se Žigulem, měl jsem jen odřené klouby na pravé ruce, zatímco on měl zlomenou ruku a vytlučené zuby. Spravila to nová kompletní karosérie, kterou zaplatila pojišťovna a já jsem měl vlastně úplně nové auto. Bylo to fantasticky, funkčně a do detailu vymyšlené auto - tak aby se dalo všechno doma opravit, vyměnit, aby bylo vše přístupné, lehce demontovatelné, bez potřeby speciálního nářadí... Dnešní konstruktéři samohybů, u kterých je nutno při výměně žárovky v blinkru sudnávat přední nárazník, by měli chodit na školení ke konstruktérům tohoto nadčasového vozu :yes:
Kde hledáš nějaké frustrace? Svůj názor jsem napsal, není to o frustraci, jedině snad o... flus...traci :-) nic jiného si tento produkt nezaslouží.
Téma není o tom, kdo se v čem stydí či nestydí jezdit, osobně bych se nestyděl ani v Tata-mobil, tématem je trabant.
A přesně tak, jako bylo v tehdejším Československu v podstatě pro alespoň trochu uvažujícího člověka nemyslitelné, aby si koupil Moskviče ( a já osobně bych si v té době nepořídil z principu ani žigulíka, i když všichni víme, že to byla na svou dobu klasa z Itálie), bylo ve stéjném gardu nemyslitelné jezdit Trabant. I za komančů platilo - jsi než to, co tvůj vůz. Bylo to sice značně redukované, ale hierarchie byla velmi velmi zřetelná.
V tomto kontextu velebím všechny ty, kteří nesli v té těžké době dál prapor Škody, a to ať už v podobě spartaku či jeho modelových následníků.
Čekal jsem, jestli se tu někdo nevytáhne polským fiatem (126). Ano, polský fiat tu byl ve své době jakýmsi "MINI" pro lidi, kteří chtěli malinké auto.
P.S. Slogan - Tisíckrát raději stopětku než trabanta...
Jinak Trabanta pamatuju jako malej tak můžu srovnávat. Fiat 126p byl ve své době moderní vůz zde se jasně ukázal původ vozu a musím říct, že kam člověk přijede tak je centrem pozornosti a lidem vykouzlí úsměv na rtech. To Trabant byl poměrně často pro smích. Dokonce pamatuju když nám v Brně upadnul výfuk a ke vší smůle se jelo na letecký petrolej (děda byl pilot u LZS) bože já se tak styděl. >:D Jinak nezažil sem že by měl někdy poruchu byl to opravdu držák to se o maluchu opravdu říct nedá. Jen jednou byl na G.O. a jako náhradní vůz nám byl zapůjčen fialový hundrt.... doslova jinej svět! :yes: A o naší pozdější 120LS ani nemluvím. Trabant byl hrozné auto, ale když šel z domu tak jsem to oplakal a s dědou jsem pár dni nemluvil. Měl jsem to auto rád a moc a možná právě proto že byl okolí pro smích.Kdo má soudnost musí souhlasit s tím, že to bylo poloviční auto.
Tady totiž spousta lidí nerozlišuje 2 rozdílné věci. První věcí je fakt, že trabant bylo to nejhorší s čím šlo jezdit. Druhou věcí je, že v dnešní době může být projížďka trabantem velmi, velmi zábavným zážitkem, právě díky kontextu doby a dnešním vozům. Vždyť dá se říct, že všechny automobilové legendy jsou legendami právě díky určité nedokonalosti. Tím chci říct, že i když to auto byla tragédie, neznamená to, že ho nikdo nemůže milovat a i dnes s ním zažívat spoustu úžasných autozážitků.
Naprosto souhlasím! Já v tom autě prožil dětství, věci příjemné i nepříjemné. A právě z nostalgie nebo chceš-li ostalgie jsem si kouil malucha. Mám mnohem modernější vůz tedy Scénic, ale ten považuji za jistý druh spotřebního zboží a rozhodně se nedá hovořit o nějakém ´jízdním zážitku. Auta jako maluch nebo Trabant mě fascinují tím ze se musí, opravdu řídit! Všude kam s tím autem přijedu tak je jako magnet na pohledy. Lidé se otáčí, mávají a děti z toho auta šílí úplně. S Trabim je to určitě stejné. Jinak důkazem mé lásky k Trabimu budiš fakt že si pamatuji jeho spz BOC 88 08... SPZ současného vozu si nepamatuji :-)
Pouze několik faktů: posuzujte Trabanta v rámci své třídy a nikoliv v celém spektru vyráběných vozidel! Trabantu se vysmívají pouzi ti co o tomhle vozítku nic nevědí. Neposuzujme kupní sílu obyvatelstva a dostupnost vozu. A dále několik technických skutečností a nikoliv dojmů: 3,5 metru dlouhé vozítko je čtyřmístné a zavazadlový prostor má objem kolem 400 l. 13 palcová kola,motor napříč s převodovkou před přední nápravou-o rok dříve než MINI.Hřebenové řízení. Čtyřstupňová plně synchronizovaná převodovka,motor 600ccm se 26 k si snadno poradí s pohotovostní hmotností 620 kg. Jízdní vlastnosti ve své době velmi dobré a s přibívající hmotností vláčnější pérování,vůz se pouze minimálně naklání. A jako neoddiskutovatelný fakt především jednoduchost. To není fráze,rozsahem údržby se Trabant přibližuje motocyklu. O chlazení nevíte,vůz si vystačí s minimem pohybujících se součástí a to ho činí spolehlivým. Na voze nenajdete palivové a olejové čerpadlo,rozdělovač,pohon ventilů,chladič, vodní čerpadlo. A jen tak se nabízí srovnání s Fiatem 600 nebo C 2CV. Není na škodu si všechny tři vozy stejného roku výroby podrobně prohlédnout a zjístíte,že Trabant nevychází vůbec špatně.
Fiat 600 je oproti trabantu neskutečně nabušená strojovna plná technologií :-D, mám ho 6 let tak vím o čem mluvím :-D, vodou chlazenej 4 válec, samonosná karoserie, odstředivej čistič oleje (nemá filtr, motor 750 ho už má) a tak :-) [odkaz]
Traboš měl celohliníkový motor, moderní šoupatkový rozvod, ne pístorozvodný, jako klasické dvoutaktní motory. Ve své době unikátně nezávisle zavěšená zadní kola (žádná klasická tuhá zadní náprava), Motor i s převodovkou dohromady vážil 80kg a snadno ho z auta vytáhli dva lidé, což vedlo k ideálnímu rozložení hmotnosti = pod plynem byl vůz nedotáčivý, po ubrání plynu přetáčivý. Výfuk vyrobený z bimetalických plechů, vzniklých sválcováním železného a hliníkového plechu z důvodu ochrany proti korozi. Ale hlavně = kazdý detail tak promyšlen, aby byl co nejjednodušší a nejsnáze opravitelný a vyměnitelný, že šlo o radost na tom vozítku něco dělat. Na to, že jde o 55 let starou konstrukci bychom měli před jeho konstruktéry hluboce smeknout! :yes:
Bohužel hrozným zaviněním bolševického režimu se tato zdařilá konstrukce nemohla dále vyvíjet a tak zamrzla ve stadiu ranných 60-tých let. Pokud se podíváte, co v té době vyráběly dnes renomované automobilky na západě, byl Trabi o velký kus před nimi!
Vzpomeňmě třeba plány vyrábět Traboše s lehkým Wankelovým motorem o výkonu 60 koní, nebo kapesní celohliníkový tříválcový diesel - a to bylo v 70-tých letech.
Ostatně pár slov a fotek na toto téma najdete zde: [odkaz]
Super bylo topení... topilo to hned a přitom to bylo tak primitivně vymyšlno, že už to jednoduššeji nešlo. :yes: jo a na zadních sedadlech sem miloval ty podběhy které byly perfektní loketní opěrky.